radekhulan píše:A to je problém. U NVIDIA ať si koupím 6600GT, 6800GT, 6800GS, 7800GT, 7800GTX či 7800GTX-512, přechod na SLI je snadný, koupím si prostě druhou kartu ve stejné cenové relaci, nic dražšího.
Vážně? Tímhle jsi už argumentoval mockrát. Jenže prakticky to nedává smysl. Pokud si někdo před rokem koupil GeForce 6600GT jako novinku, těžko to dělal kvůli tomu, že by počítal s SLI upgradem. SLI deska tehdy stála o 1500-2000Kč víc a každý si dobře rozmyslel, jestli si tu sumu radši rovnou nepřidá na grafiku a nekoupí něco lepšího. Krom toho - všiml sis, že by si po tom roce někdo dokupoval druhou GF6600 do SLI? Že by to byl výhodný upgrade? Ne. Nic takového se neděje. Cena GT od jejího uvedení nijak výrazně neklesla, takže je to docela nevýhodný. Komu se vyplatí dát 4500-5000 za cca 30% výkonu navíc? S vědomím toho, že bude mít morálně zastaralé řešení, které mu krom těch 30% na výkonu nic nového nenabídne. Žádný TrAA, pomalý FSAA kvůli 128bit sběrnici a neefektivní kompresi, stále totéž anizo. To nemluvím o podpoře pro video. Pokud by si tehdy místo SLI desky onen zákazník zmíněnou sumu schoval a přidal si ji na novou grafiku, udělal by líp, protože za měsíc tu bude nová generace main-streamu (7600 / chvíli na to X1700) a ty za stejnou cenu dají vyrovnanější výkon než 6600GT-SLI, budou podporovat novější technologie a pro nové hry budou celkově vhodnější. SLI ani CrossFire není záležitost pro mainstream. Neříkám, že se to nedá využít, ale pro hráče to není.
radekhulan píše:Chápu to jako zcela jasnou výhodu NVIDIE. U ATI je Crossfire takzvaný "afterthought", cosi s čím se v koncepci nepočítalo, kdežto NVIDIA je zde koncepčně mnohem lepší, ATI se to tam jen snaží nějak "dobastlit", viz šílená externí propojka pro composition engine.
Zkus někdy používat vlastní hlavu a nekopírovat PR žblepty nVidie (ostatním čtenářům bych rád připomněl, že Radek Hulán cituje PR slajdy nVidie ze září, konkrétně
stranu 10). Všechny čipy ATI vydané od roku 1999 nativně podporují multiprocesing a současný režim se používá od roku 2002 i v profesionální sféře. ATi se ale zaměřovala prvořadě na zvyšokvání kvality (což je priorita pro profesionální systémy), ne na zvyšování výkonu. Všechny čipy od R300 výš obsahují základní logiku, která dokáže skládat obraz (pro SuperTiling atp.) a podporuje blending (pro SuperAA). Pouze čip neobsahuje externí rozhraní pro přenos dat; k tomu byla používána sběrnice. Externí propojení karet přes TMDS + externí kompozitor jsou použity kvůli tomu, aby nebyla vytížena sběrnice a nárůst výkonu byl větší - u hráčských řešení se totiž preferuje výkon nad kvalitou (bohužel).
S čím se v konceptu nepočítalo je SLI-AA pro SLI - už jsem vysvětlil proč. Je ostuda, že nVidia ani v roce 2005 nepodporuje programovatelnost AA vzorků. 3Dfx programovatelný AA nabízelo už v roce 2000, ATi v roce 2001 a nVidia tuto technologii klíčovou pro nárůst kvality při grafickém multiprocesingu nepodporuje ještě ani po pěti letech, co se objevila na domácích grafických kartách.
Zde je obrázek rozložení SS vzorků - vlevo nVidia SLI, vpravo ATI CrossFire. Pro maximální účinnost je třeba, aby co nejrovnoměrněji vykrývaly plochu:
Pro lepší názornost stačí odstranit rastr:
I začátečník z tohohle posoudí, kdo má rovnoměrnější vykrytí a která technologie byla ve skutečnosti splácaná jenom tak aby se dalo říct: "my také podporujeme vyšší režimy FSAA". nVidia ale nepodporuje programovatelnost MS vzorků, takže aby nedošlo k rozostření, vyjdou SS vzorky nakumulované do centra pixelu a efektivita je v tahu. Proč je SLI AA horší než CrossFire SuperAA, když je dle tvých slov SLI vyspělá technologie, kdežto s CrossFire se podle tebe nepočítalo? Proč tedy CrossFire nabízí vyšší kvalitu FSAA na úkor nižší ztráty výkonu, než technologicky pokročilejší SLI?
radekhulan píše:Možnost připojit na NVIDIA SLI až 4 monitory je pro high-end uživatele také mimořádně zajímavá, ATI to opět neumí.
Už vidím profesionálního grafika, jak si jde koupit pro čtyřmonitorový systém SLI
SLI a CrossFire je záležitost pro hráče. Kolik procent her podporuje zobrazení na čtyřech monitorech? Kolik hráčů používá čtyři monitory? I her, které podporují tři monitory (Parhelia) je jako šafránu a kdyby tohle bylo hledisko, podle kterého se někdo rozhoduje, nebyla by dnes na výsluní ATi s nVidií, ale Matrox. Tohle je hodně slabý argument.
radekhulan píše:no-X píše:Tady by to bylo spíš naopak. SLI fungovalo pouze s několika podporovanými hrami a až když ATi představila CrossFire a uvedla nativní režimy, začala je nVidia kopírovat.
Není to pravda, uživatelské SLI profily aplikací jsou od počátku. A ATI toto bohužel neumí, prostě buď je podpora "natvrdo" v driverech, nebo jede jen "SuperTiling", který má přínos +/- 0%.
Opět jasná výhoda pro NVIDIA, u hodně her už jsem doplňoval uživatelský profil, třeba u GTA:SA, koupil jsem si hru, a NVIDIA měla ovladač s tímto vestavěným profilem až za měsíc. V případě ATI bych tedy měsíc nevyužil Crossfire, v případě NVIDIA SLI ano, prostě jsem si profil během minuty vytvořil a hrál
Chris Ray píše:SLI in Far Cry would work if the game was compatible with AFR2. If you turn on AFR2 in Far Cry. You get massive boosts in performance in indoor scenes with SLI running AFR. Unfortunately the outdoor scenes arent entirely compatible with AFR2 so it causes stuttering outdoors. Which is why the game is default to SFR. Which isnt compatible to HDR rendering. Since its an un official rendering mode of the game. I honestly dont ever expect Nvidia to fix this. You can make your own HDR profile which will give significant boosts.
K čemu jsou uživatelské profily, když ani ty neumožní rozumný běh jedné z nejznámějších her? Má si hráč vybrat pomalejší SFR, které není kompatibilní s HDR, nebo má použít AFR2, které přinese větší nárůst výkonu, ale cukání ve venkovních scénách? FarCry ani SLI nejsou novinka, aby bylo něco takového omluvitelné. Zvlášť když jde o situaci na grafickém systému za 30-40 000Kč. Tohle je "vyzrálá technologie"?
radekhulan píše:K čemu? Dnes má hodně lidí 7800GT jako levnou střední třídu. Pokud za půl roku budou chtít upgrade, mohou si v bazaru koupit druhou 7800GT za pár tisícikorun. V případě ATI by si museli kupovat extrémně drahou X1800XT Master Card..
7800GT? Stejně jako to bylo s 6600GT? Snad už ne. Na tom pouze zákazníci viděli, že se něco podobného nevyplatí a že ani po roce a čtvrt cena karty neklesla na úroveň, která by SLI poměrem cena/výkon alespoň přiblížila podobně výkonnému řešení s jednou kartou. SLI má smysl pouze když se koupí najednou a v podobě toho nejvýkonnějšho dostupného řešení. Dokupovat druhou kartu, když už je první zastaralá a nedostačující, je pouze vyhazování peněz.