Stránka 63 z 111

Napsal: čtv 22. úno 2007, 17:10
od Vivec
pro má menší

Napsal: čtv 22. úno 2007, 18:26
od Bartek
Čau chtěl bych se zeptat jestli nemá někdo zkušenosti z Hydor Seltz L30??? Na CM stojí 853kč. Podle testu na http://www.overclockers.com/articles723/ by nemusel být špatný. Nebo radší klasiku Eheim 1048??

Napsal: čtv 22. úno 2007, 18:35
od wector
Bartek píše:Čau chtěl bych se zeptat jestli nemá někdo zkušenosti z Hydor Seltz L30??? Na CM stojí 853kč. Podle testu na http://www.overclockers.com/articles723/ by nemusel být špatný. Nebo radší klasiku Eheim 1048??
Radši se tomu vyhni, spolehlivost Hydorů je špatná. A místo 1048 vem DDC, sice dalších 200 navíc, ale získáš pořádnou pumpu, která tě neomezí ve výběru dalších komponent. Navíc je i do molexu, takže odpadne nějaký starání se o spínací relé.

Napsal: čtv 22. úno 2007, 18:48
od Bartek
wector píše:
Bartek píše:Čau chtěl bych se zeptat jestli nemá někdo zkušenosti z Hydor Seltz L30??? Na CM stojí 853kč. Podle testu na http://www.overclockers.com/articles723/ by nemusel být špatný. Nebo radší klasiku Eheim 1048??
Radši se tomu vyhni, spolehlivost Hydorů je špatná. A místo 1048 vem DDC, sice dalších 200 navíc, ale získáš pořádnou pumpu, která tě neomezí ve výběru dalších komponent. Navíc je i do molexu, takže odpadne nějaký starání se o spínací relé.
Tak DCC bych vzal hned ale tlačí mě finance.

Napsal: čtv 22. úno 2007, 19:25
od fat4l
a jake by ste brali ponorne cerpadlo....ja musim mat ponorne pretoze mam 5l expansku...a potrebujem ho do nej....uvazujem o kupeni dalsieho radiatora.... a este nakych blokov.....momentalne mam eheim compact 600....600l/h....Hmax m 1.3....a 11 W.....to by uz asi nepotiahlo si myslim...

Napsal: čtv 22. úno 2007, 19:37
od Vivec
fat4l píše:a jake by ste brali ponorne cerpadlo....ja musim mat ponorne pretoze mam 5l expansku...a potrebujem ho do nej....uvazujem o kupeni dalsieho radiatora.... a este nakych blokov.....momentalne mam eheim compact 600....600l/h....Hmax m 1.3....a 11 W.....to by uz asi nepotiahlo si myslim...
no o moc silnější než ten compact (tak aby se to vyplatilo) neseženeš, jedině nějakej eheim 1250 ale to je cenově úlet, eheim 1048 ti nepřinese o moc větší výkon a nic jinýho už se pak pokud vim nedělá, bejt tebou se na ponorný vykašlu a vemu nějakýho lainga

Napsal: čtv 22. úno 2007, 20:01
od fat4l
no to by nebolo stastne riesenie...ako som uz vravel..mam 5 l expansku..a pri pouziti prietokoveho cerpadla by sla do haje..:(.....tak som si vyhliadol compakt 1000..a zistil som ze mi neprejde cez hrdlo expansky... :sad: ....tak to som ale zvedavy jak to to moje cerpadielko zvladne ..tie 2 radiatory... :lol:

Napsal: čtv 22. úno 2007, 20:42
od wector
fat4l píše:no to by nebolo stastne riesenie...ako som uz vravel..mam 5 l expansku..a pri pouziti prietokoveho cerpadla by sla do haje..:(.....tak som si vyhliadol compakt 1000..a zistil som ze mi neprejde cez hrdlo expansky... :sad: ....tak to som ale zvedavy jak to to moje cerpadielko zvladne ..tie 2 radiatory... :lol:
No Highlander tady psal, že používal nějakej model od Waterwerks, to sou fontánkový čerpadla. Výkon je tudíž brutální.

Napsal: pát 23. úno 2007, 15:48
od sharker
Tak ma napadlo pri chladeni disku vodou blokmi ktore robil napr erty ono ked bude napr teplota vody cca 36-37 bude to mat nejaku ucinnost ? Nebude to skor hdd ohrievat ?

Napsal: pát 23. úno 2007, 15:54
od myom
sharker píše:Tak ma napadlo pri chladeni disku vodou blokmi ktore robil napr erty ono ked bude napr teplota vody cca 36-37 bude to mat nejaku ucinnost ? Nebude to skor hdd ohrievat ?
jo bude to na cipa, disk bude mit asi kolem 40-45°C, ale popravde nevidel jsem jeste, ze by teplota vody mela 40°C. to musi byt dost maly radiator... :)

Napsal: pát 23. úno 2007, 15:55
od wector
sharker píše:Tak ma napadlo pri chladeni disku vodou blokmi ktore robil napr erty ono ked bude napr teplota vody cca 36-37 bude to mat nejaku ucinnost ? Nebude to skor hdd ohrievat ?
To záleží na podmínkách. Já sem disk přestal vodou chladit, protože v boxu má 28-35 stupňů, takže je to ideální. Ale když bude mít někdo na disku třeba 45 stupňů, tak je jasný, že by se to šiklo.

Napsal: pát 23. úno 2007, 16:03
od sharker
myom píše:
sharker píše:Tak ma napadlo pri chladeni disku vodou blokmi ktore robil napr erty ono ked bude napr teplota vody cca 36-37 bude to mat nejaku ucinnost ? Nebude to skor hdd ohrievat ?
jo bude to na cipa, disk bude mit asi kolem 40-45°C, ale popravde nevidel jsem jeste, ze by teplota vody mela 40°C. to musi byt dost maly radiator... :)
Mam dva katedy ono teplotu vody presne neviem lenze priblizne po 2 hodinovom hrani je ta voda dost tepla, r580 na 730 1.5V pecie jak slak.
V idle je ta voda studena, coz je asi pochopitelne. :roll:

Napsal: pát 23. úno 2007, 16:23
od Vivec
no jasně že ty disky budou mít teplotu podle vody, ale mě nejde teplota v burnu přes 37°C takže to je fuk
a pokud tu vodu měříš prstoměrem tak 37°C už je teplá a přes 40°C horká

Napsal: pát 23. úno 2007, 16:40
od Cujo
teplota vody 40°C a vic ti zabije cerpadlo (pokud mas eheima)

Napsal: pát 23. úno 2007, 17:06
od Woyta
Cujo píše:teplota vody 40°C a vic ti zabije cerpadlo (pokud mas eheima)
Eheim doporucuje max 35st.

Napsal: pát 23. úno 2007, 17:09
od Highlander
Woyta píše:
Cujo píše:teplota vody 40°C a vic ti zabije cerpadlo (pokud mas eheima)
Eheim doporucuje max 35st.
no tak nejak....me eheim 1048 pri 38C zacal delat diwny zvuky....jak teplota klesla tak to bylo zase ok...asi ten plast ze ktery je delana ta vrtulka zacne nejak meknout a pruzit...

Napsal: pát 23. úno 2007, 17:23
od myom
Highlander píše:no tak nejak....me eheim 1048 pri 38C zacal delat diwny zvuky....jak teplota klesla tak to bylo zase ok...asi ten plast ze ktery je delana ta vrtulka zacne nejak meknout a pruzit...
ted jsi me privedl na myslenku, ze je ta osicka delana z veci casti z plastu, protoze nektere plasty (myslim, ze i prave PVC, ale newim to na 100%) mekne pri nejakych 45-55°C, takze k tomu pridej treni atd a je mozne, ze se na takove teploty dostaves... ale je to jenom spekulace. :?

Napsal: pát 23. úno 2007, 21:20
od X3ME
myom píše:teď k tomu problému paralelní/sériové zapojení. v cca80% případů je lepší paralelní, i když to co jsi psal o tom turbulentním proudění je 100% pravda, ale v praxi na tom zas tak (u radiátorů) nezáleží, protože lamely v paralelním radiátoru jsou několik mm velké a objem vody v nich není moc velký.
Mozna bys mohl vysvetlit proc je o tolik lepsi mit radiatory paralelne.
Highlander píše: Rychlost proudění v radiatorů musí být právě co "nejmenší",proto se dnešní radiatory v domácnostech na vytápění konstrují,tak aby v nich bylo co nejvice paralelních článků...(jestli víš jak to vypada tak vís o cem mluvim).
To je prece blbost. Nevidim jedinej duvod proc by mel byt prutok vymenikem co nejmensi. Jak pro radiator, tak pro bloky. Radiatory maji zebra a lamely (v tomto pripade zebra/clanky) ne kvuli paralelnimu razeni a snizeni prutoku, ale kvuli zvyseni teplosmenne plochy.
Highlander píše: Právě,že se zvyšuje přenos tepelné energie do jednotlivých lamel radiatorů.Díky tomu,že kapalina proudí pomaleji,tak má vetší šanci každá ohřátá molekula předat svoji Q do radiatoru(lamely). z toho plyne >>>>vetší učinnost.
Jestli je to TEN duvod, tak je to spatne. Energie, to tve Q, je do vymeniku nesena hmotou, dulezity je objemovy. resp. hmotnostni prutok vymenikem. Pokud zpomalis prutok, dodas do vymeniku mene hmoty a tim mene energie. To ze tam zustane dele nema velky vliv.
Highlander píše: Uvědom si,že se jedná o uzavřený okruh.To znamená, že rychlost proudění kapaliny je ve všech mistech stejná,takže nám vubec nejde o to aby sme kvantitativne v zavislosti na rychlostni dodali do radiatoru co nejvice tepla,protože absorbce tepla z bloků je "nějak" úměrná rychlosti.
Lidsky řečeno,kdyz absorbuje blok malé "Q tak taky malé Q odevzdá do radiatoru."
Pokud vezmu například klasicky uzavreny okruh, tak nejvetsi problem v predavani tepla pokud uvazuji odpor proti předání tepla neni u vodnich bloku - tam je na jedne strane teplovodiva pasta, takze rozhrani heatspreader+pasta a kov bloku vede hodne dobre a na druhe strane rozkrani kov bloku a voda, idealne v turbulentnim rezimu, coz taky vede dobre.
U radiatoru je cilem maximum tepla predat na kov lamel, protoze nejvetsi odpor proti prestupu tepla je na rozhrani kov/vzduch. JDE o to dodat do radiatoru co nejvice tepla (hmoty), v co nejturbulentnejsim rezimu na strane vody. Doba prodleni nema na prestup zadny pozitivni vliv.

X3ME píše: Takze obecne z hlediska ucinnosti je lepsi radit radiatory do serie a maximalizovat prutok a tim i dodavku tepla, udelat maximalne turbuletni proudeni v radiatoru, pokud na to tedy mame cerpadlo. Paralelni razeni bych dal pouze v pripade, ze mame sh1tozni cerpadlo.
Highlander píše: Bohužel tomu tak není no :wink:
Je to dobre no. Je bych dodal, ze paralelni razeni bych dal pouze v pripade, ze mame sh1tozni cerpadlo a to nezvlada hydraulicky odpor serioveho razeni.
X3ME píše: V tomu paralelizmu: priklad...v pripade paralelniho razeni mame polovicni prutok, 2 x vetsi dobu zdrzeni, na konci vymeniku uz pomerne chladnou vodu a tim i nizky tepelny spad pres vymenik. Pri serioven razeni mame lepsi charakteristiku proudeni a lepsi prestup tepla, vyssi tepelny spad a do vymeniku dodame 2 x tolik media a tim 2 x tolik tepla. Je to ucinnejsi. Navic pokud se tvori v okruhu usady, usadi se v pomalem okruhu. Mit zaneseny radiator taky nic moc.
Highlander píše: Na tohle lze rict jenom jedno....jestli jsi bydlel nekdy ve starym baraku,kde je rozvod topeni řešen samotižkou a vsechny radiatory jsou razeny v serii tak ti je jasny ze to co jsi rekl je uplná krawina.... :roll:
Nevim, co ma vytapeni nejaky ruiny nejakym predpotopnim systemem co delat s chlazenim radiatoru. Ne, v tom jsem dikybohu nebydlel. Vysvetli, prosiiim.

Napsal: pát 23. úno 2007, 21:31
od sharker
Dam si teda tu namahu a tu teplotu vody odmeram :) , ale mam pocit ze to mam menej ako 35 nakolko ten hdd blok na dva disky (este nieje v okruhu) budem mat hned ako prvy okruhu tznmn ze cpu gpu a chipset budu az za nim, coz je logicke ze :roll:

Napsal: pát 23. úno 2007, 23:33
od myom
X3ME: nevim, jak hodne jsi v tomhle znaly (ale predpokladam, ze o tom neco vis), ale i tak si pletes pojem a prujem a jeste k tomu to v realite je uplne jinak.

psal jsi, ze je lepsi aby v radiatoru byla voda rychla a aby se tam predalo co nejvice objemove energie. opet rikam ANO v tomhle mas castecne pravdu, ale jak rikam, tak praxe je uplne jina (respektive stejna, ale ty si to predstavujes, jako hurvinek atomovku). uvedom si, jaka je velikost (prumer) jedne lamely v radiatoru. pak si pres rovnici kontinuity spocitej rychlost proudeni v 1 lamele a vydel poctem lamel a dojdes k zaveru, ze rychlost vody je i pri (relativne) pomalem proudeni dostatecne rychla, aby vznikalo turbulentni proudeni. z toho plyne, ze je zbytecne urychlovat (nebo nemenit) rychlost proudeni vody v radiatoru. a tim se dostavame k druhemu problemu. ---->>>>


proto je lepsi dat radiatory paralelne. co tim ziskam:

1. nizsi odpor (mel by byt teoreticky o polovinu mensi, ale diky treni a vnitrnimu pnuti kapaliny a proste, ze neni kapalina dokonale tekuta, je odpor cca (jak zjistoval Highlander) 20% mensi.

2. zajistim teoreticky 2x delsi dobu, kterou stravi voda ve vymeniku. tim padem ma vetsi dobu na ochlazeni. to souvisi s tim, jak jsem psal, ze odevzdane teplo vzhledem k casu nema linearni prubeh!!! tedka placnu: z vody je snazsi dostat 500J kdyz je v ni plnych cca4200J, nez kdyz ma jenom 700J na m3. takze kdyz zvetsime dobu, kterou voda probiha radiatorem, MUSIME zajistit i vetsi plochu (je to nelogicke ale v podstate je to tak-vysvetlim treba potom) a to zajistuje prave ten druhy radiator paralelne zapojeny.


fakt newim jak to mam dale vysvetlit, protoze to uz je na clanek...