Jo já nahrávam přes druhej PC se zachytávačkou a CPU only, byla to jen myšlenka.
Jinak už se mi to povedlo rozchodit, ani sám moc nevim jak. Postup byl ten že jsem dal 7850 do slotu 3, flashnul jsem o 1 verzi starší bios ze Z97-A (jsou opravdu identické) a začal odznova. Z ničeho nic jsem postoval ina 3.0 OK. Tak jsem se v rtom začal vrtat a došel jsem k těmto bodům
- Broadwell nemá rád 100Mhz násobič taktu RAM. Musí se použít 133, jinak je toršku horší výkon a hlavně, nechce to postovat s PEG3.0 (alespoň u mě).
- Dále se nesmí vůbec šahnout na FSB. Na IGP či PCI-E 2.0 jsem dal až 106mhz (na strap 100, 125 fungoval také ale meh, 166 už ne). Jinak škoda že nejde ovládat ten takt L4. Oc dopadlo jak je u bradwellu typické, frekvence moc vysoko nejdou, zastavil jsem se na 4,3Ghz. Na 4Ghz nastává zlom. Pro 4Ghz je třeba 1,225v, pro 4,2 je to 1,275v a pro 4,3 už 1,425v. 4,4Ghz by se dalo dát s delidem (CPU dobře reaguje na nízkou teplotu, ale to mi nestojí za to. L3 cache jsem dostal na max 3,7Ghz při 1,25v a L4 taktovat nejde kvůli výše zmíněnému bugu, když člověk sahne na její takt přestane fungovat úplně. Tak či tak i přes tu voltáž CPU reportuje max odběr v prime cca 91W, takže to nemá moc smysl řešit. Dokonce jsem vypnul všechny C states protože idle CPu power 8W nebo 14W mě fakt ze židle nezvedne a jsem radši když vše běží full a člověk se nemusí obávat kompromisů s core parkingem, fluktuící cache frekvencí, atd.
Co se výpočetního výkonu týče (rendering/video), tak i tam je o trochu rychlejší než stejně taktovanej Haswell, djme tomu cloc to clock jak Skylake, ale skylake jde vytočit vejš.
Co se týče herního výkonu tak skutečně je to taková hvězda jak se řiká. Herní výkon v těch krizovejch low-thread CPU limited hrách je masivní. L4 cache dává obrovskej boost a i bez ní to neni jalová, připadá mi že celej CPU je laděnej na nízké latence rlůznejch částí spíš než na takty.
Obecně, dam porovnání, známá FC4 scéna, stále stejnej patch jako kdysi, versus jeden 4Core ES Haswell-E co tu mam, ten běžel 3,6Ghz core 2,7Ghz L3 4x DDR4 2133 CL 12-12-12-28 1T. Výhodu měl že nesl plnejch 20MB L3 jak 5960X. Nastavil jsem teda oba CPU na stejnej takt a zkusil to.
Stejně ale....
Haswell-E = 44-46fps.
Broadwell L4 disabled = 46-48fps.
Broadwell L4 enabled = 58fps.
Broadwell L4 enabled + OC 4,3Ghz = 72fps (tzn cca jak Skylake 6700K @ 4,5Ghz s 3Ggh RAM).
http://i.imgur.com/RSa695r.jpg
Překvapilo mě že broadwell vyhrál i clock to clock bez L4. DDR4 and quad and 20MB L3 Haswellu-E nepřineslo vítězství, obecně jsem si všimnul že velké L3 maj malej impact, nevim proč, že by byly vázané konkrétní oblasti na konkrétní jádra a nemohjlo to fungovat jako gigantická cache? Kdo ví. 128MB L4 ač je děsně slow (přístup do ní je jen cca 2x rychlejší jak do RAM) ale cejtit je hrozně moc.
Dále tu padlo že Broadwell díky L4 běží stále na plno a neni limitovanej RAM. To neni docela pravda, jednak to prokázaly už mé testy IGP v postu předtim a druhak i vliv na herní výkon. Paměti jsem vyškrábal na 2133Mhz CL 10-11-11-28 2T. Je to random směska, jedna 2roky stará 8GB Crucialka 1866 CL15 1,5v modrej pasiv, druhá současnej nejlevjější Crucial ballistix 1600 CL9 1,5. Když jsem je podtaktoval na 1333Mhz stejné latence tak FPS klesly z 72 na 61. Optimální latence kterejch jsem dosahnul při 1600 CL8-9-8-22 1T, nic moc nepřinesly, tehdy bylo 68fps. Je to i celkem logické, drobré latency sensitive přistupy pokryje L4 a velké sekvenční zápisy/čtení putujou do RAM a ty nejsou tak latency sensitive tzn prostupnost se zde stává limitem. Kdybych to věděl, sehnal bych rychlejší paměti, každej FPS dobrej.
Každopádně si to teď necham jako primary stroj, ten herní výkon je prostě nádhernej. Naprosto nechápu Intel že odmítá vydat unlock Skylake s L4 do socketu, přitom připravuje až 256MB L4 die pro mobile, kdyby se zachovalo OC desktop skylake, tzn jeho cca 10% IPC boost + lepší HT + jeho fast DDR4 + 256MB L4? To by mohlo bejt ještě cca o 1/3 rychlejší! Nechápu Intel proč do toho nejde. Jestli názor nezmění tak 1150 Broadwell zůstane takovym malym v hrách drtícim unikátem.