Stránka 93 z 254

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 13:28
od elcrys
MV píše:Jo o tom modu asusu jsem už četl, ale nejsem si jistý, že je to všespásné řešení. Není to u ostatních výrobců "vyřešeno" tím, že nepoužívali rev. G? :-D
Já Gčko viděl jen na asusu, kterého mj. mám a asi si ho nechám pro klasické K6-2. Pro pluska nechám radši MVP3, problém s UDMA jsem tam neměl a zase má trochu míň divoký AGPčko než Ali.

Ostatně tady jsem zkoušel i cachovací limit, kdybych si to sem nenapsal, asi už bych zapomněl a dělal to znova :mrgreen: https://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php ... 9#p9472769
Poslední revize GA-5AX měla někdy i "H". Gigabyte ale nechal interní Tag RAM deaktivovanou, tak jako u starších bugnutých revizí:
https://www.bios-mods.com/forum/Thread- ... al-Tag-RAM

Standardně taky nejde u téhle desky přes BIOS zapnout Write Allocation, lze to ale přes k6dos.sys (umí taky měnit násobič 2 - 6x a konfigurovat Write Combining).

Včera jsem taky překopal svoji SS7 mašinu z FIC VA-503+ (VIA MVP3, 1MB cache) na GA-5AX rev 4.1 (ALi Alladin V, 512kB cache). Dle infa z netu jsem očekával navýšení paměťové propustnosti, ale to kupodivu nenastalo. U VIA solidně navyšovala propustnost paměti aktivace 4-way bank interleavingu (2 moduly po 256 MB = 4 x 128 MB), což ale ALi neumí.

VIA:
Obrázek

ALi:
Obrázek

A ještě ALi s aktivním write allocation: 174/189 MB/s.

Zkoušel jsem u ALi i ubrat jeden 256 MB modul, ale žádný výrazně pozitivní efekt to nemělo. Nastavení v BIOSU bylo pro obě desky vyladěné na maximální výkon.

Potom jsem testoval diskové řadiče, kdy ALi (UDMA33) jednoznačně vítězí:
Obrázek

Karta Kingston Canvas React 128GB v SD adaptéru (teoreticky by to nemělo řadič na desce omezovat).

VIA pro představu skórovala 13232. Výhodou ALi je taky funkčnost UDMA i s moderními disky, viz problémy s VIA: https://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php ... &start=976. U GA-5AX rev 5.2 je už ATA66 řadič, což je u téhle desky dle reálných testů až 3x rychlejší, ale tuhle revizi bohužel nemám.

Následně jsem začal bojovat s grafikami. Zevrubně jsem otestoval kompatibilitu grafického vstupu mého hlavního monitoru AOC Q3279VWFD8 a zjistil následující. U monitoru lze při nenativních rozlišeních (testován VGA a DVI vstup) nastavit plejádu možností scalingu - např. 1:1, 4:3 při roztažení na celou plochu (jen VGA), 4:3 simulace 17″ monitoru, 4:3 při 19″ a další - 16:9, 16:10 simulace různých větších úhlopříček až do 27″. Tzn už nemusím uvažovat o nákupu extra monitoru pro retro stroj, protože tohle obsáhne moje veškeré potřeby.

Větší problém je ale kvalita výstupu z grafik. Testoval jsem nvidia MX440, FX5500 a ati 9200 a všechny přes DVI interpolují rozlišení obrazu u základního VGA režimu, nejčastěji na 1280x1024 - myslím, že DOC zde zmiňoval, že by se to mělo dít až od Fermi? Znatelně nejlépe to dělá Radeon 9200, ale některé méně běžné VGA režimy monitor odmítá zobrazit. Po korekci na 4:3 na straně monitoru jde už kvalita dolů úplně. Takže DVI není cestou k ostrému DOS hraní, jak jsem původně myslel. Staré AGP karty taky neutáhnou plných 2560x1440 pod Windows - maximem přes DVI jsem dal nějakých 1440x1080. Paradoxně VGA výstup a jeho scaling na straně monitoru vypadá pod DOSem podstatně lépe (a bez problémů), byť pod Windows ta kvalita ve vyšších rozlišeních prostě není (duchy), ale možná by stálo za pokus sehnat pořádný VGA kabel. Obecně ale můžu říct, že je to pořád pokrok od mého CRT kousku.

No a tím jsem úspěšně zabil celý den :)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 13:42
od DOC_ZENITH
Digitální GPU rescaling na DVI i u starejch grafik se děje jen když monitor reportne že nemá vlastní scaler, to ale pro takhle malé monitory nebylo typické. jinak ano, DVI (či HDMI) pro DOS dobré neni protože DOS běží standardně (při 640x400 nebo 320x200) v 70hz ale monitory si říkaj o 60, tzn je zde často frameskipping.

Staré VIE před 133 nad těma jsem zlomil hůl, AGP je často naprosto useless. Mam tu jednu SLOT1 desku a Geforce - propady FPS až k nule, random, u radeonů, tam kde GF měla propad skončí BSOD. Dam tam voodoo3 jede ok ale pod win98 sníženej výkon, po 2K z ňákého důvodu funguje dobře, přitom tahle karta používá AGP jen jako PCI66.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 14:09
od elcrys
No v tom případě by grafika nic scalovat neměla, když má monitor scaler? Spíš grafika vychází čistě z rozlišení monitoru a případně nabízí maximum (respektive nějaké rozumné rozlišení, u kterého je předpoklad, že ho LCD dovedou zobrazit), tzn. 1280 x 1024 pro monitorem reportovaných 2560x1440.
Já frameskipping neměl ani přes DVI, Tyrian běžel naprosto hladce při 70 Hz (monitor zvládá 75 Hz). Spíš jsem měl problém s neVESA módem 640x480 na 60 Hz - ten to přes DVI vůbec nedalo.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 14:23
od DOC_ZENITH
S tim upscalingem fakt nevim, zatim jsem se s tim opravdu nesetkal. Vše co jsem přopojil digitálně mělo rozlišení pod to co zvládne single link DVI tzn nebylo to nad limit, a vše škáloval normálně monitor.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 16:59
od Hladis
Jsem neco rikal o tom, ze ty hromady HW chci zredukovat, tak proc mam pocit, ze toho naopak spis pribyva :? :mrgreen:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 21:28
od werygood
K čemu jinému volné místo v bytě? Nadává ti ženská? Já jsem retro stroj nechal takticky u rodičů. :D

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 21:54
od Srandista
No to je taktika jak moja noha, keď sa na ňom nemôžeš hrať :P

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 23:14
od werygood
Oni jsou rádi, že je navštívím, já jsem rád že tu plečku zase trochu protáhnu. Win win :-D Přemýšlel jsem, že bych pořídil další, ale jak už jsem psal, spoustu věcí mi nahradil DOSBox + VM, zjistil jsem, že z 90 % mě zajímá jen pravěký SW, HW taky, ale ne tak moc jak dřív.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 26. bře 2020, 23:23
od Srandista
Tak hlavne pri najbližšej návšteve odtiaľ vyhoď 1GB RAM a daj tam 98 ;)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 07:12
od werygood
Uff, dat 1 GB pryc. Kdyz se ta sestava kupovala, bylo v ni z kraje 2003 jen 256 MB RAM. To bylo neuveritelne utrpeni. Snad za dva roky jsem dokoupil dalsich 256 MB, to bylo vysvobozeni.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 08:30
od Srandista
Resp. Win 98 vie fungovať aj s 1GB, včera som ho tak nainštaloval na tú moju Frankenstein mašinu... Tak stačí, keď dáš preč pol GB... A dáš tam 98 ;) Samozrejme máš od nás povolenie dať si XP do dualbootu, keď po tom tak túžiš :-D

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 08:32
od DOC_ZENITH
Win98SE se daj patchnout pro funkci nad 1GB RAM, standardní ale když má systém nad 1GB RAM nenabootujou, proto. 1GB takovýmu HW stačí, ten HW nemá na to aby rozjel hry co potřebujou více jak 1GB RAM tak jako tak.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 08:54
od Srandista
Tak samozrejme že sa dá patchnúť ;)
HWiNFO_4GB_RAM.png
Lenže patchovať sa to musí až po nainštalovaní OS, pretože s nadmerným množstvom RAM neprebehne už samotná inštalácia. Preto som povedal, že treba vyhodiť nejakú RAM, nehovoril som nič o tom, ze sa tam potom nemôže vrátiť 8-)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 09:13
od DOC_ZENITH
Další alternativa (kterou používám já) je použítí vylepšeného HIMEMX místo HIMEM, ten podporuje parametr pro omezení množství ram, tam hodim 768MB a je to.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 16:03
od Hladis
Ja moc nevidim duvod patchovat W98SE kvuli RAM, jelikoz na hry do roku 2000 tech 512MB staci s prsem v nose.
werygood píše:K čemu jinému volné místo v bytě? Nadává ti ženská? Já jsem retro stroj nechal takticky u rodičů. :D
V tom byte, kde to mam, nikdo nebydli a je ted doslova promenen v "laborator" plnou staryho HW. Mam to rozrtahany i na drezu, na postelich........ Problem je jen pendlovani mezi dvema byty. Kazdopadne muj cil bylo vse zredukovat a nechat jen jeden stroj, no a nejak se to zase vymklo.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 19:22
od elcrys
Tak jsem si ještě hrál s tím DVI scalingem a dočetl se, že prakticky každá karta tohle automaticky dělá na základě informací EDID o rozlišení (tedy ne o schopnostech scalingu). Existují výjimky, jako třeba Voodoo 5 5500 MAC, která tuto normu ještě ignorovala, ale to zrovna není z nejdostupnějších karet. Potvrdila se taky má domněnka, že Nvidie dělají tenhle scaling s nižší kvalitou, respektive s aplikací nejspíš bilineárního filtrování:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/fo ... this-thx-/

Našel jsem taky nadějnou DOS utilitu, která dokáže scaling na straně grafické karty deaktivovat:
http://rayer.g6.cz/programm/programm.htm#NVSC

Vyzkoušel jsem to a funguje to, při nastavení monitoru 1:1 je obraz skutečně 1:1. Problém ale je, že rozlišení zůstává 1280x1024, okolo aktivního obrazu zůstává černý rám, takže se to nedá roztáhnout na celou plochu monitoru a obraz je to skutečně miniaturní.

Hrál jsem si taky s VBEHZ, který dokáže u her přehodit klasický VGA13 mód na VESA 320x200 (a případně upravit obnovovací frekvenci), ale to monitor přes DVI odmítl zobrazit.

Ještě existují teoretické možnosti jako pořízení EDID Ghosting Emulator, nebo EDID blockeru, ale to nejsou zrovna nejlevnější zařízení.

No, téma jsem prozkoumal, teď budu muset rozběhat to VGA v lepší kvalitě.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 27. bře 2020, 19:27
od werygood
Hladis píše:Mam to rozrtahany i na drezu, na postelich........ Kazdopadne muj cil bylo vse zredukovat a nechat jen jeden stroj
Tomu říkám úspěch :lol:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 29. bře 2020, 10:58
od Hladis
No hezky se ta sestavicka smazi. Na Voodoo, na chipsetu a na CPU chladici jde stezi udrzet prsty. Nerikal DOC neco o tom, ze airflow neni potreba ? :mrgreen:

Kazdopadne jsem se vykaslal na nejaky neoficialni servis packy, updatoval Win jen tim nejnutnejsim a nahravam vsechny mozny hry dovnitr. Win98 jsem zvolil anglicky. U CZ me porad sral konflikt lokalizaci a pro EN se soft shani snadneji. Musim zaklepat, zatim bez problemu. Vsechny predchozi problemy se mi postupne darilo eliminovat, takze ted uz by to mela byt finalni instalace vseho. Muj balicek retro softu ma pres 110GB, jen retro programy a drivery maji 10GB. Vsechny hry (je jich asi kolem 100) jsem se snazil poshanet v plnych verzich a mit je pak jako ISO image, vcetne DOS her. Zadny ripy.

Az se instalace podari, zbydou uz jen "drobnosti". Sehnal jsem snad (jeste ji nemam v ruce) uplne novou herni a podsvicenou PS/2 klavesnici, ted jeste kvalitni PS/2 mys, coz je dnes docela problem. Nejhorsi asi bude recap Voodoo 5, tam se muze vse posrat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 29. bře 2020, 11:27
od havli
Proc chces delat recap V5? Podle me to nema vubec smysl - jsou tam kondenzatory s pevnym dielektrikem a ty vesmes nestarnou.

Obecne - pokud karta funguje korektne, nic bych neresil. Mam tady nekolik stovek grafik a ani na jedne jsem kondenzatory nevymenoval. U MB Je taky nemenim jen tak pro srandu kralikum, ale jen v pripade, ze ty stare jsou nafoukle... a nebo pokud deska nejde a zmerim chybu v napajeni.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 29. bře 2020, 11:28
od del42sa
Lego znovu vydalo 3dfx Voodoo kartu :razz: