Stránka 2 z 2
Napsal: úte 21. srp 2007, 17:19
od hanz
Smith píše:hanz píše:A koukám, že dokonce i ukážou, které jsou zaostřené.
v bodě, kterým se ostří svítí červená tečka
jasně. To jsem pochopil. Jen to obdivuju (protože sice to dělá i D40X, že "rozsvítí" co zaostří - ale poměr 3 vs. 9 AF bodů - to je panečku rozdíl).
Hlavně u D40X je křížovej jen prostřední - ostatní jsou kolmé.
Co 400D? kolik má jakých? (zatím jsem se to ještě nedočetl - ale makám na tom
)
------------EDIT----------------
Mám ještě otázku - mají oba (D40X i 400D) před hledáčkem hranol nebo soustavu zrcátek? Nebo který co?
Napsal: úte 21. srp 2007, 17:54
od crashPC
k čemu je lepší vícebodové zaostřování?? stejně ten mechanismus zaostří jen "na jednu vzdálenost"....
Napsal: úte 21. srp 2007, 18:01
od Smith
crashPC píše:k čemu je lepší vícebodové zaostřování?? stejně ten mechanismus zaostří jen "na jednu vzdálenost"....
mám 350D, která má 7-bodový AF... už několikrát se mi stalo, že předmět, na kterým jsme potřeboval zaostřit bylo mimo těch 7 bodů
Napsal: úte 21. srp 2007, 18:24
od hanz
crashPC píše:k čemu je lepší vícebodové zaostřování?? stejně ten mechanismus zaostří jen "na jednu vzdálenost"....
No měla by jistě existovat možnost zvolit, na který z těch bodů chci zaostřit (když objekt v levém horním rohu je v popředí a objekt v dolním pravém rohu je v pozadí, tak abych si mohl vybrat na co zaostřit). Nebo alespoň tak si to představuju - proto mi přijde lepší víc bodů.
Samozřejmě je tu i možnost dostat požadovaný objekt doprostřed záběru - nechat AF zaostřit - a poté změnit kompozici (i když toto na stativu není vždy pohodlné, hlavně když už je "utažen"). Takže asi těch 9 bodů nebude fatálních. Ale rozhodně mi to přijde lepší, když jich je víc...
Pochopitelně bych asi více využíval manuální ostření, ale může se to hodit....
Napsal: úte 21. srp 2007, 19:01
od Smith
hanz píše:No měla by jistě existovat možnost zvolit, na který z těch bodů chci zaostřit (když objekt v levém horním rohu je v popředí a objekt v dolním pravém rohu je v pozadí, tak abych si mohl vybrat na co zaostřit). Nebo alespoň tak si to představuju - proto mi přijde lepší víc bodů.
tak to samozřejmě je, vybereš si, podle kterého bodu se bude ostřit.
Napsal: úte 21. srp 2007, 19:07
od crashPC
no pochopil sem to dobře, pěkná vymakávka, ale abych řekl pravdu tak hodně lidem musí být k prdu
ještě jsem neměl ten problém že by mi foťák zaostřil jinak než chci. respektive stal ale poradil jsem si a nemusel sem se honit za 9bodovým AF
Napsal: úte 21. srp 2007, 21:24
od hanz
Sice mě uchvátilo 9 AF bodů (a určitě je to super), ale popravdě se nechá vystačit asi i se třemi. Když bych zrcadlo kupoval teď, bude pro mě spíše než počet AF bodů rozhodující cena (když jinak jsou ty aparáty víceméně podobné) a ta nyní (se slevou co Nikon dává) výrazně nakloněná pro Nikon.
Ještě bych se chtěl zeptat. U toho Nikonu je psáno, že abych mohl používat AF, tak musím mít "spejšl" objektiv s ultrazvukovým motorem, protože v rámci úspor není v těle fotoaparátu.
U Canonu 400D jsem nic takového nečetl. Ten takový motor v sobě má? Tudíž lze na něj dát víc (takže i víc od alternativních výrobců) typů objektivů?
--------------EDIT---------------------
Mám ještě jeden dotaz (a teď mě budete mít opravdu za totálního ignoranta), ale pořád nějak tápu v těch přepočtech ohniskových vzdálenosti ekvivalentních k 35mm filmu.
Nyní mám C-765. U něj je, že má ohniskovou vzdálenost 6,3 - 63 mm což je ekvivalent 38-380 při přepočtu na 35mm. To je pro mě vcelku pochopitelné. Už velmi napovídá to, že 380 je 10x víc, než 38 a proto 10xZOOM.
Taky vím, že v tomto přepočtu hraje roli tzv. "crop faktor" - o co je úhlopříčka senzoru menší než kinofilm, tím se násobí ohnisková vzdálenost objektivu. I to chápu.
Tato teorie mi ale jaksi nejde převést do praxe. Nyní, uvažuju-li např. o tom Nikonu D40x v setu, tak tam dávají 18-55 a 55-200mm objektivy.
Tyto ohniskové vzdálenosti jsou vlastnostmi objektivu bez ohledu na to, na co je nasadím. Je to tak?
No a teď mi řekněte, jak spočítám, kolikanásobného přiblížení (ZOOMu) dosáhnu, nasadím-li tyto objektivy na 1/2,5", 23,6x15,8 nebo 35x24mm.
Jedná se při použití toho 18- objektivu na 23,6x15,8 senzoru o širší sklo vhodnější pro focení interiéru, než např. to, co mám teď na C-765?
Nekamenujte mě a díky za nějaký logické výsvětlení.
EDIT:
No a ještě bych poprosil do případného osvětlení věci zahrnout i použití konvertorů? Jak ty se projevují na ohniskové vzdálenosti?
Napsal: čtv 23. srp 2007, 17:28
od hanz
Nechci se tedy vnucovat, ale to mi to opravdu nemůžete někdo osvětlit?
Já myslel, že to je základní znalost fotografů a tak nebude problém to během pár slov vysvětlit a popř. dát nějakej "vzoreček" na výpočet.....
Napsal: čtv 23. srp 2007, 18:30
od Smith
hanz píše:Nyní, uvažuju-li např. o tom Nikonu D40x v setu, tak tam dávají 18-55 a 55-200mm objektivy.
Tyto ohniskové vzdálenosti jsou vlastnostmi objektivu bez ohledu na to, na co je nasadím. Je to tak?
No a teď mi řekněte, jak spočítám, kolikanásobného přiblížení (ZOOMu) dosáhnu, nasadím-li tyto objektivy na 1/2,5", 23,6x15,8 nebo 35x24mm.
tyto objektivy jsou pro čipy s crop factor 1,5, což znamená, že po přepočtu na kinofilm mají ohniska 27-82mm, resp. 82-300mm
hanz píše:No a ještě bych poprosil do případného osvětlení věci zahrnout i použití konvertorů? Jak ty se projevují na ohniskové vzdálenosti?
konvertor ti prodlouží ohnisko (1,4x, 2x, 3x), ale na úkor světlosti objektivu.
Napsal: čtv 23. srp 2007, 23:18
od hanz
JJ, díky. Teď už jen vědět, jaký má který čip crop faktor.....
Můžu ještě otázku, u těch SETových objektivů se uvádí, že mají F/3,5-5,6 a F/4-5,6.
Chápu to tedy správně, že při použití těch objektivů budu moci nastavit nejvyšší clonové číslo F/5,6? (protože nyní mám u svého Olíka F/2,8-8) a při F/8 lze využívat o hodně delší časy než při nastavení 5,6 - což mi přijde jaksi málo?
Nebo to chápu špatně a "je v tom ještě něco jiného"? Poraďte? Díky
Napsal: čtv 23. srp 2007, 23:45
od Smith
hanz píše:Můžu ještě otázku, u těch SETových objektivů se uvádí, že mají F/3,5-5,6 a F/4-5,6.
Chápu to tedy správně, že při použití těch objektivů budu moci nastavit nejvyšší clonové číslo F/5,6? (protože nyní mám u svého Olíka F/2,8-8) a při F/8 lze využívat o hodně delší časy než při nastavení 5,6 - což mi přijde jaksi málo?
Nebo to chápu špatně a "je v tom ještě něco jiného"? Poraďte? Díky
to je světlost objektivu, která z rostoujím ohniskem klesá... prostě nejnižší clona - při 18mm je to F3,5, při 55mm F5,6
Napsal: pát 24. srp 2007, 06:52
od hanz
Smith píše:to je světlost objektivu, která z rostoujím ohniskem klesá... prostě nejnižší clona - při 18mm je to F3,5, při 55mm F5,6
Aha. Jasně. Jsem ale jouda. A podle čeho zjistím, kolik je max. použitelná clona?
Je tato světelnost těchto SETových objektivů dobrá/průměrná/hodně špatná? (nesrovnávejte prosím s objektivy za několik hodně desítek či stovek tisíc korun, na který nikdy mít nebudu).
Napsal: pát 24. srp 2007, 07:17
od Smith
hanz píše:Smith píše:to je světlost objektivu, která z rostoujím ohniskem klesá... prostě nejnižší clona - při 18mm je to F3,5, při 55mm F5,6
Aha. Jasně. Jsem ale jouda. A podle čeho zjistím, kolik je max. použitelná clona?
Je tato světelnost těchto SETových objektivů dobrá/průměrná/hodně špatná? (nesrovnávejte prosím s objektivy za několik hodně desítek či stovek tisíc korun, na který nikdy mít nebudu).
maximální clona bude přes F20, u tele možná i přes F30, nevím přesná čísla, google nebo web Nikonu
řekl bych, že průměrná
Napsal: sob 25. srp 2007, 21:24
od hanz
Clonová čísla jednotlivých objektivů jsem našel - a popravdě jsem nadšen (f/22-38 resp. f/22-32) - kam se moje EVF hrabe (max. F/8 ) - a kam se hrabe i FZ50 (max. F/11).
Mám další dotaz. Nikon D40X o kterém bych uvažoval nemá motorek pro objektiv. Má jej eventualní "konkurent" Canon EOS 400D?
Je absence tohoto motorku v D40X velký problém? (když dosud nemám žádné objektivy).
Jaká je nejbližší (a nejlevnější) varianta Nikonu (popř. Canonu) s tímto motorkem?
Díky
Napsal: ned 26. srp 2007, 14:13
od sx02
zpet z dovolene, ziv a zdrav
Hanz: Samozrejme ze 400D ma motorek. - Respektive u Canonu je ten system jinej - zatimco u vetsina objektivu Nikonu nema motorek a tak se musi spolehat na ten v tele zrcadlovky (ten co D40 nema), tak u Canonu jsou motorky primo v objektivech cili zadny v tele zrcadlovky
neni potreba.
Pokud chces nejak osvetlit ten crop faktor tak to nejak specifikuj, moc se v tom dotazu nevyznam. Jinak samozrejme ze i se zakladnima setovejma objektivama bude ten canon i Nikon vhodnejsi do interieru nez Oly-765. Ten rozdil je opravdu markatni.
Jeste jenom upozorneni - clonova cisla u kompaktu a zrcadlovek nemuzes srovnavat (F2.8 vs F5.6 apod) protoze sice fyzikalne znamenaji totez, ale reozdil je tam skutecne velky. "Na plnou diru" budes fotit u zrcadla min casto, zatimco kompakt tak foti skoro vecne.
Stejne tak clony nad F16 skoro vubec nepouzijes, max. pouzitelne se pohybuji nekde lehce nad F11, protoze pak dochazi uz k distorzim. Obecne napriklad objektivy od canonu (ty levnejsi) maji nejlepsi vlastnosti kolem F8.
Napsal: ned 26. srp 2007, 21:22
od hanz
Aha, takže Canon vlastně používá to, na co Nikon u D40/D40X přešel.
Ovšem když bych se rozhodl pro Nikona bez motorku - je to vážná vada na kráse, když jak říkám, zatím žádný objektivy doma nemám?
Základní teorii crop faktoru snad chápu. Jen by mě zajímalo, jak se k velikosti čísla toho crop faktoru přijde. Vím že to je prý nějak závislé na uhlopříčce snímače (např. Canon EOS 1D má crop faktor 1 - je stejně velký jako kinofilm) kinofilm vs. daný snímač a čím je úhlopříčka menší, tím je crop fakto větši. Ale jak se to počítá - zjišťuje? Crop faktor zvětšuje i nejkratší ohnisko objektivu, že jo?
A jaký je tedy ten "skutečně velký" rozdíl mezi clonou u kompaktu a zrcadlovky? V čem?
Distorce je zkreslení že? Proč dochází při větší cloně k distorzi a jak vypadá? Já se právě radoval, že budu clonu i kolem 30 používat na dlouhé záběry za denního světla....
.
Napsal: ned 26. srp 2007, 21:35
od sx02
1) Nikon u toho systemu D40 - bez motorku udelal spise krok zpet. Nabidka objektivu s vlastnim motorkem je zatim dost slaba. Starsi a kvalitni objektivy zatim nemaji ekvivalenty a je otazkou zda nekdy mit budou. Z tohoto hlediska mi to prijde az prilis uzce zamrene na lidi co od zrcadla moc necekaji. U semi-profi a profi tridy tohle ocekavat nelze
2) S cropem je to presne jak pises. Jinak samozrejme upravuje i kratka ohniska objetivu - 18mm u setaku je ca 28mm "realnych" (tzn srovnatelnych na mm s kompaktama)
Clanek o cropu je napr zde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
3) No pomoci clony manipulujes s hloubkou ostrosti ktera u kompaktu prilis nepusobi. Tam je vicemene jedno jakou clonu pouzijes, vysledek nebude tak patrny jak u zrcadla. Obecne plati ze cim mensi cip (vetsi crop factor) tim je napriklad dosazeni rozostreneho pozadi obtiznejsi.
Pokud to pouzijeme obracene - cim vetsi cip, tim vetsi narocnost na kvalitu objektivu, proto take u tech levnejsich objetivu je nutno priclonit (a tim soustredit paprsek) aby se dosahlo slusnych vysledku. Proto se tak u levnych objektivu plna dira (co nejnizsi cislo) prilis nepouziva - opticky totiz neni nic moc.
Ad vysoke clony - Rozhodne bych to nevykladal tak ze vysoke clony napriklad kolem F22 jsou nepouzitelne, to rozhodne ne, ale projevi se tam ve vetsi mire neduhy objektivu a vysledne rozliseni nebude prilis velke. Pokud to zjednodussim tak cim vetsi clona tim mensi dirka kterou je pousteno svetlo na senzor, coz samozrejme pak ovlivni vyslednou kvalitu.
Pro shrnuti - je to proste typicky kopec (podle F čísla):
Plna dira (nic moc) -> priclonit (lepsi, placnu typicky F5,6-11) -> Vice priclonit (nicmoc)