Ono se to projevovalo i ve starejch hrách, jen většina recenzentů neuměla vůbec testovat a nesedělo to na CPU limitu. Vždyť obrovskej vliv (pro hry) měla třeba uncore u Nehalemu a později u Haswellu a většina lidí se tim vůbec nezabejvala. Pamatuju si na ty early testy I7-6700K s 2133Mhz RAM vs 3200 RAM a závěry že "na ram nezáleží" přitom tady na foru jsme hend zjistili že sakra záleží.
DDR3 jsou dodnes v cajku.
Tady máš test Haswellu-E s DDR3 vs DDR4, je to o ničem a dokonce to skončí kosmeticky vítězstvim DDR3.
https://www.youtube.com/watch?v=l95V_s4rVm0
Pointa je totiž v tom že u her nejde o bandwith ale o latence do paměti, který vzejdou z taktu ram, schopností řadiče, latencích včetně subtimingů, vše má vliv. Nejdůležitější je ale jak dlouho trvá než se to k tomu bloku dat dostane, ne kolik GB/s sekvenčně to přenese.
V tom je právě problém, a DDR5 v tomhle budou crap. Jsou papírově o něco pod DDR4 a od DDR3 1866 jsme se prakticky nepohnuli. Viz rozbor na anadtechu:
https://www.anandtech.com/show/16143/in ... -latencies
Proto bych od nich žádnou spásu nečekal. Samo sebou budou fungovat trochu jinak, DDR5 už nemaj mít tak tradičně nalajnovaný ranky, tzn interleaving tam bude asi lepší a můžou získat ňákej výkon tam + budou čipy s "lichou" kapacitou + ECC se má řešit interně v paměťovejch čipech ne přidáním dalšího modulu co bude sloužit jako checksum. Tzn tím se otevíraj dveře pro "ECC pro všechny" scénář, atd. Bude to zajímaví ale herní boost bych od nich nečekal. Kdyby ZEN3 bez jinejch změn dostal DDR5 řadič pravděpodoběn si povede stále podobně.