Stránka 120 z 263

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 9. srp 2020, 17:28
od DOC_ZENITH
Postne, defaultovat to stejně bude na menší FSB, ale zvednout násobič půjde jen u odemčenejch CPU. To už bych radši sehnal ten mobilní tam má totiž člověk 100% jistotu že je odemčenej a mívaj menší FSB tzn budeš startovat už by default na vyšší sadě násobiče (nad 12,5x) což chceš.

Dále také, pokud by finance nedovolovaly tak netrvej zásadně na Bartonu, těch 256 vs 512KB cache dá u týhle architektury celke málo, bejvá to pod 10% tzn horší kus Bartonu co dá třeba 2,2Ghz nebude lepší jak Thoroughbread-B co dá 2,4.

Hladis - Dosbox je fajn ale neřeší ten problém multiplayeru early win her co používaly pro LAN 16-bit IPX protokol, a pro náročnější DOS hry (1994-1997) to začal DOSbox tak tak dávat tak někde v době ocnutý Core2, tzn je tam ta díra 6-7 let s XP na mrzáckejch platformách typu K7 s Nforce, K8, intelácký chipsety co přišly po I865/875 a pod, prostě to čemu řikam mrtvá zóna, ala HW slabej pro moderní nasazení a nekompatibilní s retro, XP éra no.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 9. srp 2020, 20:22
od ICEBRETON
a má ten mobilní athlon XP odemčenej násobič i nahoru nebo jen dolů?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 9. srp 2020, 20:33
od DOC_ZENITH
Oběma směrama. Stejně jako odemčenej nemobilní CPU. Jediná překážka bejvá že starší desky obvykle neuměj přepnout ze spodní sady 6x-12,5x do horní 13,5x - 24x bez drátování socketu nebo letování zespod, takže je lepší si vzít jakejkoliv unlock CPU co má defaultní násobič nad 13x. Deska si pak bude myslet že tam třeba pouští 9x (protože tak vysoké násopbiče ani nezná) ale ve skutečnosti tam nahodí třeba 19x a prostě dříve či později si vychytáš co nastavit aby jsi se dostal na ten vysokej násobič kterej je tvym cílem.

Edit:

Jinak ještě, pokud máš desku s VIA chipsetem, KT266 a novější, tak každej 130nm K7 jde přepinovat na mobile a pak jde násobič ovládat SW cestou z OS i na locked CPU. Z biosu a při bootu ne, takže je to větší sraní, ale lze to tam z OS pak vytahnout. Je to danné tím že K7 vůbec mobilní CPU nebyla, mobile varianty byly desktop CPU jen s předdefinovanými profily násobič vs vcore které mohl laptop SW přepínat po náběhu OS, nebylo tam nic tak komplikovanýho jako třeba speedstep u Intelu, proto.

Proto i když je CPU locked laserem hned z továrny, interně mu ta schopnost ovládat svůj násobič stále zůstává a pokud je flaglej jako mobile a chipset tu instrukci podporuje (nefunguje na KT133, Nforce, atd, jen na KT266 a vejš), tak tim násobičem jde hejbat libovolně z OS.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 9. srp 2020, 21:56
od Hladis
Tak ta 9700 Pro sla na Aukru za 1 170,-

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 07:07
od MV
Jojo to jsem taky čuměl a popravdě nechápu potom, co se dobastlená manli R8500 vydražila za 9 stovek. Asi to nemá dávat smysl, holt aukro no - někdy se poštěstí, někdy ne :lol:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 07:13
od MV
Hladis píše:
DOC:
Hele ono uz je to taky pomerne davno a nepamatuju si na nejaky velky problemy s XP. Je fakt, ze tam odstrihli dost legacy veci, mozna jsem mel dualboot, ale tohle se mi z pameti uz vytratilo jak jsem to tehda resil. Pak taky prisel DOSbox a bylo to vyreseny. Kazdopadne ja byl vzdy spis priznivec modernizace a ne lpeni porad na starem, takze jak bylo PCI, presel jsem na PCI. ISA zvukovky jsem mel tehda vesmes jen dve (Crystal (SBPRO) a pak InterWave (Gravis)) a presel s radosti na PCI Ensoniq, kde jsem byl s DOS emulaci pod W98 spokojen a pod Win to bylo bez problemu oproti ISA. Ted vesmes pri tom hrani s retro si musim vse ozivovat co jsem i zapomel. Vcelku jsem ted W98 prisel i nachut, ale to asi proto, ze jsem to cele dokazal po strasnym nekolikamesicnim srani dat do bezproblemovyho a stabilniho stavu, kazdopadne je to stale srani se softem, protoze co hra to zbugly original. Jiste si tu pamatujes, ze jsem s tim parkrat i chtel seknout.
Jojo tak nějak to prostě bylo, já jsem chtě-nechtě opustil ISA sloty se super7 deskou. Jak jsem pořídil ScA desku, už tam ISA nebyla (ač ano, na pár KT133/A deskách byly, ale tak už tehdy jsem to bral podle ceny - a tuším že i ta obyč MSI deska stála 6k, abit ještě o ranec víc) a moc mi to nechybělo, zvukovku jsem jel chvíli integrovanou a pak stejně koupil Live5.1 jako většina lidí v mainstreamu. Ještě mám uloženej dobovej výsledek z 3DM2001, kde mi to po upgrade na XP přidalo 200 bodíků (cca 2100 vs 2300), no neberte to 8)
Ano, dneska je fajn se k tomu vrátit a nainstalovat si 9x na železe, kde bych tehdy neměl důvod to provozovat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 15:44
od Hladis
Ja si myslim, ze R300 tu cenu maji. Proste chcipaji, je jich cim dal min a je po nich poptavka.

Jinak ja nejak na ISA nelpel i z duvodu, ze jsem mel tehda na ISA jako zvukovku klon Gravise a prechod na Ensoniq (Creative) PCI kartu bylo nebe a dudy. ISA pak stejne mizela z boardů a jak jsme si tu i otestovali na KT133A, tak to s tema ISA uz nebyla kdovi jaka vyhra, zvlaste jak vychazely hry, ktery mely s ISA zvukovkami problemy.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 16:14
od DOC_ZENITH
Problémy s ISA na KT133A jsou kvůli KT133A, ne tomu rozhraní, já je vždy dávám kvůli kompatibilitě, něco jako tato věta "zvlaste jak vychazely hry, ktery mely s ISA zvukovkami problemy" je total mimo, žádné takové hry nebyly, jakmile zvukovka funguje správně pod win jako directsoud zvukovka všechny hry jdou dobře a je fuk z jaký jsou doby či jaké maj rozhraní, paradoxně na rychlejch systémech maj problémy spíš ty starší hry. Jedinej problém může nastat s ňákejma formama extra akcelerace, to ale člověk v nejhoršim vyřeší tim že stahne úroveň hw akcelerace u zvuku na druhou nejnišší, tím se ze zvukovky stane directsound device bez dalších featur a obvykle to hraje ok. Tyhle problémy jsem měl s SB5.1 digital (zase ensoniq tlečka) na winXP, ty WDM drivery byly strašný, ale jako obyč directsound device to hrálo ok a zvukově stále lépe jak integorvaný.

Celá ta věc je o zkušenostech, mé zkušeností z té doby byly na straně PCI zvukovek katastrofální. Zase ale za to pravděpodobně nemohla ona zvukovka ale chipset. První zvukovka co jsem kdy měl byla docela dobrá, jmenovalo se to Audio excell 16 a byla to OPL3 based SB PRO klon zvukovka která hrála všude a měl jsem s ní 0 problémů. Fotr tehdy s nástupem PCI koupil SB 64 PCI (byla to jedna z těch ensoiq based tleček po jejich odkoupení) a bylo to katastrofální, problémy jak ve win tak v DOS hrách až jsem jej přemluvil a koupil Yamahu do ISA a tam zase bylo vše ok.

Problém je ale že SB64 PCI za to asi nemohla, byl tam ňákej katastrofickej VIA chipset z doby BXka a celá ta věc byla jedna katastrofa, byla tam vedle toho ještě instable TNT2 M64 v AGP, což bylo po předchozí zkušenosti s Banshee PCI k pláči, celá ta sestava byl jeden velkej horror a mohl za to board resp jeho chipset.

Tvé zkušenosti jsou naprosto opačné protože jsi měl shit ISA zvukovku a tvá první PCI zvukovka naopak byla ok heh.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 16:34
od MV
Já měl katastrofální VIA KT133 pak KT133A, k tomu PCI Live5.1, zpočátku ještě hroznou Savage4 (co jsem si nechal po přechodu ze strašlivý MVP3, kde taky fungovala) a všechno běželo, já měl tehdá sázet asi sportku :lol:
Hladis píše:Ja si myslim, ze R300 tu cenu maji. Proste chcipaji, je jich cim dal min a je po nich poptavka.
Já jsem čekal (právě po té ceně R8500), že to bude tak nejmíň 1500,-

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 16:56
od DOC_ZENITH
Ten stav byl nejistej díky tomu divnýmu bencharku, tím si trochu uškodil no.

KT133 funguje s SB live dobře, ona KT133 funguje obecně s PCI zvukovkama ok, až po KT333 se to začalo zvrtávat. Live je navíc obecně celkem kompatibilní bavíme-li se o PCI zvukovkých s DOS podporou pod win98.

Spíš se divim že jsi neměl problémy s tou Savage 4. Jako takhle, v hrách co jsou pro ní dělaný (unreal 1 engine hry s S3 metal API) je ok a těch pár dalších jede ok a má tradiční silné 2D schopnosti od S3, ale ty drivery byly prostě bleh, byla spousta her kde byly problémy nebo rovnou BSOD. Pokud jsi ale zrovna ty neměl tak jsi mohl být spokojenej. Si pamatuju ve školní učebně po upgradu z 486 éry se upgradovaloo a vše byly K7 a P4 based stroje s VIA chipsetama a integrovanejma S3kama, byl to shit, ale UTčko jsme na tom v 640x480 medium hráli, takže lepší než drátem do oka ala nehrát vůbec.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 17:02
od Hladis
DOC_ZENITH píše: žádné takové hry nebyly
DOCu, ja doted instaloval desitky her a sral se s jejich rozbehanim a paralelne to mam i na KT133A systemu. Klidne vytahnu treba Drakana, ktery proste nejel s ISA zvukovkama dobre a neni to vina KT133A. Hra proste nadetekovala kartu a oznamila ze je to ISA shit co nedokaze (ted nevim presne co to bylo, jestli spravny mixing a pocty hlasu.....) to co moderni PCI a bylo hotovo. Slo to hrat, jen proste zvuk stal za hovno a neslo s tim udelat nic a takovych problemu bylo vic. Zase bych vse nehazel jen na KT133A, ruzny problemy byly i na BX, sam jsi to napsal. ISA proste chcipla, byl to slow zastaralej port a ty karty byly nevhodny na moderni hrani. Byl jsem tehda rad, ze jsem se toho ISA portu zbavil co nejdriv, stejne jako kdyz konecne zmizel PCI slot z modernich desek a uz ten zastaraly paznecht konecne nezabira misto. PCI zvukovky vyresily hromadu problemu a ja s Ensoniq a pak Audigy nemel zadny vyrazny problemy, ostatne mam v retro systemu Audigy. Za problemovou jsem povazoval Live!, kterou jsem nemel rad, ale to je trochu jina story.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 18:21
od ICEBRETON
Já na SB live! 5.1 pci nedám dopustit. Používal jsem ji snad 8 let v kuse. Nejdřív v sestavě s MSI KT3 Ultra, pak i v sestavě s C2D a Asus p5q pro. Mělo to svělej prostorovej zvuk s 5.1 repro soustavou. Nedalo se to vůbec srovnat s těma integrovanejma sračkama na tehdejších deskách. Zvlášť na tý MSI tam, když hru nedával CPU tak se zvuk komplet dojebal a nedalo se to poslouchat. Prostovově to 5.1 hrálo jen ve filmech co měli 5.1 zvuk, ve hrách ne. 5.1 zvuk na tý asusce už celkem fungoval, tak jsem ju nanakonec po letech z komplu vyndal. V dosu jsem jsem Live! nezkoušel.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 18:32
od Hladis
Tak integrovany zvukovky byla extremni nizka latka, proti nim byla lepsi i zvukarna od Geniuse :-D Ty jsem nikdy nepouzil ani z nouze, to nejde porovnavat. S Live! byly problemy s ovladaci a kompatibilitou a i zvukove me to moc nepresvedcilo. 8let na tom zustavat, kdyz uz byly venku Audigy, hlavne Audigy 2, atd... bylo zbytecny. Ale pokud clovek pouzival sluchatka za par korun, nebo nejaky plastovy repracky, tak to asi bylo jedno.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 10. srp 2020, 21:11
od DOC_ZENITH
Ty SW problémy neregistruji, ale možná byly dobový ala s driverem co mam v ruce je vše ok, ale ve své době jsem live neměl, takže nemohu posoudit. U live byl mně problém jen jeden, a to ten že existovaly časté OEM verze a mezi nimi byly některé těžce okuchané, neuměly EAX a pod, ale na první pohled to vypadalo jako live.

Audigi hraje o něco líp, to určitě, ale ne o tolik abych ve své době měnil. Já jsem všechno tohle vynechal a další zvukovka co se mi v PC oběvila byla až X-fi gamer, což byl... hádejte... naprostej shit co se kvality zvuku týče, ale tehdy mi to nevadilo protože jsem měl ňáký low-end Sehnheisery za pár stovek, s nima + s EAX v hrách co to používaly to znělo fajn. O pár let později jsem ale pořídil decentní AKGčka a můj pohled na zvukovky se těžce změnil, X-fi letěla, nedalo se to poslouchat (přestřelený vejšky i když člověk všechy efekty vypnul), a sehnal jsem Audiotrak prodigi 7.1 hifi, což byl zase shit (po SW stránce, dobře fungovala jen na XP) a teď ta ESI docela drží ale člověk nikdy neví kdy přijde update do win10 co zase vše rozesere (jak se stalo cca před rokem s 1903 kterej znefunkčnil tunu zvukovek).

Jinak Hladis, ee, na late-isa sound blastery stejně nedám dopustit, nevim co drakan a proč by se mu třeba taková awe32 nelíbyla, hrál jsem na ní i Crysis v pohodě eh.... (ne, neni to joke, na NV40 s se to na low-detail rozjede na KT133 heh.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 11. srp 2020, 07:23
od MV
DOC_ZENITH píše:Ten stav byl nejistej díky tomu divnýmu bencharku, tím si trochu uškodil no.

KT133 funguje s SB live dobře, ona KT133 funguje obecně s PCI zvukovkama ok, až po KT333 se to začalo zvrtávat. Live je navíc obecně celkem kompatibilní bavíme-li se o PCI zvukovkých s DOS podporou pod win98.

Spíš se divim že jsi neměl problémy s tou Savage 4. Jako takhle, v hrách co jsou pro ní dělaný (unreal 1 engine hry s S3 metal API) je ok a těch pár dalších jede ok a má tradiční silné 2D schopnosti od S3, ale ty drivery byly prostě bleh, byla spousta her kde byly problémy nebo rovnou BSOD. Pokud jsi ale zrovna ty neměl tak jsi mohl být spokojenej. Si pamatuju ve školní učebně po upgradu z 486 éry se upgradovaloo a vše byly K7 a P4 based stroje s VIA chipsetama a integrovanejma S3kama, byl to shit, ale UTčko jsme na tom v 640x480 medium hráli, takže lepší než drátem do oka ala nehrát vůbec.
Jako takhle, růžový to se Savage4 nebylo, na druhou stranu jsem se zorientoval s úpravou v registrech (když control panel od S3 nebyl dostatečnej) a postupem doby se ty zásadní bugy vyladily. Samozřejmě věci u AGP jako SBA, FW jsem na MPV3 ani nemohl nastavit, takže to bylo docela safe. No a v okamžiku, kdy jsem přecházel na ScA tak už i ofiko drivery byly docela OK, ano nemělo to furt pěknej ovládací panel jako detonátory, ale fungovalo to. To se samozřejmě nedá říci o driverech na Win2000 (a později XP). Kamarád doma tehdy museli přejít z 98SE na Win2000, taky měl Savage4 a půlka věcí přestala fungovat a to, co náhodou jelo, tak s polovičním výkonem + chybějící s3 metal :sad: A S3 to nikdy nedoladilo, což jsem si na další vlastní desce užil o pár let později při dočasném pokusu provozovat ProSavageDDR (v KM266) pod XP, kdy ty drivery uspokojivě nefungovaly.
Proto i když jsem pak měnil S3 za nvidie, tak to bylo ještě v dobách 9x a ME (ano ME jsem taky používal a nefungovaly o nic hůř než 98SE :lol: ) a na svým kompu už jsem pak na XP přecházel s geforckou.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 11. srp 2020, 22:13
od werygood
DOC_ZENITH píše: Jinak ještě, pokud máš desku s VIA chipsetem, KT266 a novější, tak každej 130nm K7 jde přepinovat na mobile a pak jde násobič ovládat SW cestou z OS i na locked CPU. Z biosu a při bootu ne, takže je to větší sraní, ale lze to tam z OS pak vytahnout. Je to danné tím že K7 vůbec mobilní CPU nebyla, mobile varianty byly desktop CPU jen s předdefinovanými profily násobič vs vcore které mohl laptop SW přepínat po náběhu OS, nebylo tam nic tak komplikovanýho jako třeba speedstep u Intelu, proto.

Proto i když je CPU locked laserem hned z továrny, interně mu ta schopnost ovládat svůj násobič stále zůstává a pokud je flaglej jako mobile a chipset tu instrukci podporuje (nefunguje na KT133, Nforce, atd, jen na KT266 a vejš), tak tim násobičem jde hejbat libovolně z OS.
Je na to někde nějaký solidní návod? To bych možná zkusil.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 12. srp 2020, 07:19
od MV

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 12. srp 2020, 12:10
od DOC_ZENITH
JJ ten je dobrej, z win pak ovládáš násobič tímto:

https://crystalmark.info/software/Cryst ... dex-e.html

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 12. srp 2020, 13:09
od werygood
Takže stačí vodivě spojit jeden ten kontakt. To nezní tak hrozně, ale vůbec si nepamatuju, že by se to nějak masově dělalo. Nebo jo?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 12. srp 2020, 13:50
od DOC_ZENITH
Ne, většina lidí netaktovala nebo jen přes FSB, a early 130nm K7 byly unlocked (cca do poloviny roku 2003) a poté je už moc lidí z enthusiast komunity nekupovalo protože už je jaksi měli. Já jsem tehdy měl v kompu factory unlocked XP1700+ TB-B a popohnal jsem ho na 12,5x 176 tzn 2,2Ghz na KT333 a bylo po zbytek K7 generace vystaráno, pozdější koupě bartona byla chyba a vesměs vyhození peněz, kdybych to neudělal mohl jsem jít do K8 skoro o rok dříve hned s launchem 754 a ne s launchem 939.

Kde bylo spojování můstků pro unlock populární byly ty první Spitfire Durony, byly factory locked ale solidní OC po unlocku (a early chipsety z jejich doby nedávaly FSB nad zhruba 106-110Mhz), tam se ale spojovaly jiné můstky, ne port na mobile, mobile mody přišly až s pozdní 130nm když začaly bejt factory locked a lidi oběvili že se top dá takto obejít.