R6x0 - technologie, spekulace...

Grafické karty s libovolným GPU firmy AMD/ATI (např. Rage, Radeon).

Moderátoři: morke, Walker1134, Wilik

Zamčeno

Nabídne R600 vyšší kvalitu obrazu, než G80?

Anketa končí za sob 24. úno 2007, 22:54

V žádném případě
9
5%
Pouze lepší FSAA
4
2%
Pouze lepší AA transparentních textur (AAA)
2
1%
Pouze lepší AF
1
1%
FSAA bude kompatibilnější, AAA rychlejší a kvalitnější, AF mírně horší
7
4%
Bude to stejné...
59
34%
R600 bude ve většině případů lepší
71
41%
R600 bude vždy lepší (je to vůbec teoreticky možné? :-)
20
12%
jiná možnost (uveďte v threadu)
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 173
RDK
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 11. črc 2005
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RDK »

palda píše:
podle mne to byl spis popud ATI, MS by si to nevymyslela, graficke cipy ani subsystemy nedela, pozadavek byl na levny graficky cip s vysokym vykonem, a ati si alespon na x360 vyzkousela R500 (a dalsi pamet pro grafiku by byla enorme draha, takze by se nekde muselo setrit, viz G71 u PS3, ktera ma sice 256MB vlastnich, ale cely system mam jen 256MB operacni pameti, i kdyz hodne rychle a nemusi se delit s pameti pro graficky subsystem, ale taky ji to nejak neprida kdyz tolik pameti nebude potreba), podle me se pocitalo s tim ze si ji vyvojari vyuziji podle toho jak potrebuji, podle slozitosti scen dane hry (AA) nebo mnozstvi textur

.. ale len ta opravim PS3 ma total 512MB RAM - 256 XDR RAM (CELL) a 256 GDDR3 RAM (RSX) a CELL alebo RSX mozu si ukradnut z kazdej casti RAM ... napr.RSX moze vyuzivat 512 MB alebo naopak .....
Procesor: Int.P4 prescot 3.0GHZ @ 3.4GHZ(630),Chlad.na Proces.:Zalman 7700-CU,Zakl.dos.:ASUS P5WD2 Premium,Pamat: 2x1.0 GB DDR2 Kingston PC533 CL4 Dualchannel,Graf.Kar.:ATI Sapphire X1900XTX 512 MB,DVD-RW:Pioneer DVR-110,Hardisk:Western Digital SATA II 320GB 7200rpm/16mb cache WD3200KS,Skrinka:Thermaltake Tsunami Dream VA3000BWA Aluminium-BLACK,Zdroj:Silentmaxx 480W IC-TECH
palda
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 12. čer 2004
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od palda »

RSX v PS3 ma pro sebe 256MB GDDR3 VRAM @700MHz a operacni pamet je 256MB XDR @3.2GHz, graficka karta si muze brat z XDR pameti ale naopak to nelze

//edit: sdileni operacni pameti pro grafiku je u xenosu vlastne nutnost. myslim ze ji ATI nebude implementovat....
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

RDK: doporučil bych ti si nejdřív zjistit, k čemu se EDRAM v Xenosu používá, k čemu se musí používat a čemu se používat nedá. Nejpodrobnější info najdeš tady. ERDAM Xenosu není jen paměť, obsahuje především samostatnou z/stencil / blending logiku (v této podobě ji má MS patentovanou) a nějaké použití jako storage pro textury je nesmysl. EDRAM se využívá ať je FSAA zapnuté nebo ne. Další nesmysl je, že by by 10MB nedostačovalo. Vysvětli mi prosím, jak by to pro Z/Frame-buffer mohlo nedostačovat :-) Při 720p a 1080i zůstanou ještě 2MB nevyužité a při FSAA 2x se obraz rozdělí na poloviny a každá se do EDRAM vejde a při FSAA 4x se obraz rozdělí na třetiny a čtvrtiny a opět se do EDRAM vejde. EDRAM je od toho Embedded, že je malá. To je jako bys tvrdil, že dvou megová cache na procesoru je malá, protože se do ní nevejde operační systém :roll:
Nejlepší moderátor ve výslužbě
RDK
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 11. črc 2005
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RDK »

to palda:

... ano ospravedlnujem sa .... som si to splietol RSX si moze brat z XDR ale XDR nie ....


to no-X:

.... to info o Xenose som uz cital ano mas pravdu XBOX360 je stavany na 720p ale pre 1080p jej jednoducho chyba pamat a rychlost .... sice teraz vybehne FW ktory umoznuje 1080p ale to bude len upscalovanych 720p a ked sa jeden redaktor opital zastupcu MS ze z kade je ta pamat pre 1080p lebo ked sa diva na XBOX360 nema na to odpoved od MS bola no comment je aj pravda ze MS na prezentaciach tvrdi ze je to NATIVE "ale" ....
Procesor: Int.P4 prescot 3.0GHZ @ 3.4GHZ(630),Chlad.na Proces.:Zalman 7700-CU,Zakl.dos.:ASUS P5WD2 Premium,Pamat: 2x1.0 GB DDR2 Kingston PC533 CL4 Dualchannel,Graf.Kar.:ATI Sapphire X1900XTX 512 MB,DVD-RW:Pioneer DVR-110,Hardisk:Western Digital SATA II 320GB 7200rpm/16mb cache WD3200KS,Skrinka:Thermaltake Tsunami Dream VA3000BWA Aluminium-BLACK,Zdroj:Silentmaxx 480W IC-TECH
palda
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 12. čer 2004
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od palda »

RDK píše:to palda:

... ano ospravedlnujem sa .... som si to splietol RSX si moze brat z XDR ale XDR nie ....


to no-X:

.... to info o Xenose som uz cital ano mas pravdu XBOX360 je stavany na 720p ale pre 1080p jej jednoducho chyba pamat a rychlost .... sice teraz vybehne FW ktory umoznuje 1080p ale to bude len upscalovanych 720p a ked sa jeden redaktor opital zastupcu MS ze z kade je ta pamat pre 1080p lebo ked sa diva na XBOX360 nema na to odpoved od MS bola no comment je aj pravda ze MS na prezentaciach tvrdi ze je to NATIVE "ale" ....
u X360 je to nativni 1080p, i pro hry... byla to hlavni vyhoda PS3 a MS ji timhle smetlo... jen nevim jake budou upravy v grafice a AA.. .to jeste rict nemuzeme kdyz nejsou zadny 1080p hry... xenos to s ED pameti zvladne, rozdil mezi 1080i a p zas takovy neni
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

palda píše:u X360 je to nativni 1080p, i pro hry... byla to hlavni vyhoda PS3 a MS ji timhle smetlo... jen nevim jake budou upravy v grafice a AA.. .to jeste rict nemuzeme kdyz nejsou zadny 1080p hry... xenos to s ED pameti zvladne, rozdil mezi 1080i a p zas takovy neni
Dvojnásobný nárok na paměť je málo? :-)

Já osobně v 1080p moc smysl nevidím, úspěch konzolí spočívá v tom, že jsou finančně dostupný běžným lidem. A neznám moc bežných lidí, ktaří by měli doma cokoli, co by zvládalo zobrazit nativně 1080p v plný kvalitě, takže asi tak.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
Thellwin
Administrátor
Administrátor
Uživatelský avatar
Registrován: 19. čer 2003
Bydliště: Satan City

Příspěvek od Thellwin »

Goldnoob team proud member!
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Možná by bylo docela vhodný si trochu zrekapitulovat situaci:

R600

- unifikovaná architektura, na které se začalo pracovat koncem roku 2001; v podstatě už několikátá generace vyvíjená v ATi: R400 (USA, SM3.0) nebyl nikdy vydaný ani dokončený, R500 nebyl vydaný, konzolová verze byla vydaná jako Xenos a nyní následuje R600

- 80nm výrobní proces, později se přejde na 65nm

- frekvence nejsou známé, ale myslím, že výrazně přes 600MHz se nedostaneme

- lze očekávat slušnou implementaci SM4.0, podporu pro HDR+AA, FSAA minimálně 8x (podobná technologie, jako u nVidie - už jsem jí tu vzpomínal)

- zřejmě vylepšený RingBus, podpora GDDR4

Velkou otázkou je velikost čipu, počet tranzistorů a šířka sběrnice. Koukám, že většina lidí, z těch, co hlasovali, si myslí, že R600 bude mít 512bit sběrnici. Je to možné, ale stejně tak je možné, že bude jen 256bit. GF8800GTX má 384bit sběrnici x 900(1800)MHz paměti, což znamená 86,4GB/s. Tomu by totiž ATi mohla konkurovat i s 256bit sběrnicí, protože má dobře zvládnutý řadič pro GDDR4 a při použití 1,4(2,8)GHz pamětí by dosáhla 89,6GB/s. PCB by pak nemělo být dražší než u předchozí generace. Na rozdíl od nVidie by ATi nemusela kvůli 384bit sběrnici použít 768MB paměti, což je v současnosti IMHO zbytečné (512MB stačí naprosté většině her víc než dost) a stačilo by 512MB. Tedy levnější PCB, méně paměti (=levnější). Takže taková karta by mohla mít lepší poměr cena/výkon.

Druhá možnost je 512bit sběrnice. Věřím, že se rozhodně dočkáme karty s 512bit sběrnicí vycházející z architektury R6x0 (a nemuselo by to trvat moc dlouho), ale není jisté, zda to bude už R600.

Mnohé zdroje (nVidia, VR-Zone) by na to sice poukazovaly, ale těmhle dvěma nevěřím ani dobrý den, takže asi bude lepší to brát s rezervou:

1. VR-Zone tvrdí, že původní prototyp PCB pro R600 měřil 30cm a že výsledná verze bude kratší. Pokud bychom VR-Zone věřili, je otázka, na co by R600 měla mít 30cm PCB, kdyby byla 256bit...

Ale stačí si vzpomenout na R520 a 32 pipelines, na čemž měl největší podíl právě VR-Zone...

2. nVidia
Originally Posted by NVIDIA Q3 Conference Call
[...]
Q: Question on die size. G80 die size looks much bigger, losing the small die size advantage? Gross margins?
A: Second question first. This time around, the competition has an infinitely large die size. The die size is higher, but the ASPs are also higher.
[...]
Opět to není nic důvěryhodného, určitě pamatujete na "HDR+AA nebudeme na hardwarové úrovni podporovat" nebo "pro HDR a AA by byly třeba minimálně 2GB grafické paměti" či "hardwarová unifikace nemá smysl" a podobně...

3. nVidia - nVidia propaguje a chce propagovat 384bit sběrnici. Proč? Protože ji ATi nebude mít, jinak by neměla důvod ji protlačovat jako podstatnou výhodu G80, neboť by tím dělala reklamu konkurenčnímu produktu :-) Tzn. pokud R600 nebude 384bit, bude buďto 256 nebo 512bit. Abyste měli bližší představu, o čem mluvím - na webu nVidie je ke stažení PDFko o G80:

http://www.nvidia.com/page/8800_tech_briefs.html

(to druhé - "Technical Brief: NVIDIA GeForce 8800 GPU Architecture Overview"). Ale na netu se vyskytuje i starší verze, nedokončená, která obsahuje komentáře ohledně toho, co by ještě mělo být doplněno. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby se jeden komentář netýkal šířky sběrnice. Jsou v podstatě dvě možnosti, jak si tohle vysvětlit:

a) Komentář měl být smazán a omylem se dokument dostal ven dřív, než byl odstraněn. V tom případě by to znamenalo, že R600 (případně nějaká časově nepříliš vzdálená high-endová varianta), ponese 512bit sběrnici. Udělala by ale nVidia takovou chybu a nechala uniknout takhle závažnou informaci, která by ve vhodné interpretaci světovými novinkovými servery mohla uškodit prodejům G80?

b) Komentář tam byl zamíchán schválně, aby se dostal ven a lidi začali věřit, že R600 bude 512bit, přičemž až bude vydána s 256bit sběrnicí, tak to pro všechny bude takovým zklamáním, že jí bez ohledu na výkon či kvalitu obrazu budou považovat za propadák a radši si koupí 384bit-G80 (stejně jako byla spousta lidí zklamána z toho, že R520 nemá 32pipelines a radši si koupili G70 s 24pp, přestože na počtu pipelines nezáleželo a R520 ani s 16pp nebyla pomalejší než G70 s 24.


Takže jsou dvě základní možnosti:

R600 destroyer - 512bit, čip >500mm2, 1GB -> vysoká cena, výkon
R600 price/performance - 256bit, 512MB -> karta zaměřená na poměr cena/výkon

Když koukneme na výkon shader-core G80, tak by nemělo být tak těžký ho překonat. Jak víme, G80 má 128 shader jednotek, ale ty jsou 1D, takže pokud bychom je srovnávali se současnými, je to jako by G80 měla 32 (velmi efektivních) shader jednotek. Ty navíc běží na dvojnásobné frekvenci, takže pro názornost bychom s nimi mohli počítat jako s 64 efektivními jednotkami dnešního typu.

Dále můžeme předpokládat, že jednotky R600 budou spíš podobnější těm v Xenosu, než těm, co známe z R300-R580. Xenos jich má 48 (fyzicky zřejmě dokonce 64) a stačí mu na to 230 milionů tranzistorů. Samozřejmě pro kompatibilitu s DX10 budou ještě nějaké tranzistory navíc zapotřebí, ale unifikovaná architektura už to je, takže žádný drastický rozdíl. Pokud bych vycházel z těchto informací a dál z informací z interview z B3D (= poměr ALU:TEX 3:1 se snižovat nebude, počet ROPs:TMUs zůstane, případně se bude vyvíjet spíše v neprospěch ROPs), můžeme vyvodit toto:

64 PS a 32 TMUs, jak se leckde psalo, je nesmysl. Pokud by to vycházelo z pravdivého jádra znamenalo by to chybnou interpretaci parametrů, tzn. 64 PS a 16 TMUs + 16x point-sampler (= něco jako velice jednoduchá texturovací jednotka pro některé operace související se shadery). Takový čip by byl jen o něco rychlejší než R580 a myslím, že by se vešel do 300 milionů tranzistorů.

Reálnější je ale očekávat něco rychlejšího. Pokud bychom se drželi toho, že poměr nebude nižší, než 3:1, tak bychom došli na 80-96 PS + 16-24 TMUs. Pokud by takový čip měl 96 PS fyzicky, mohl by mít tak 500-550 milionů tranzistorů. Při frekvencích dosažitelných s 80nm procesem by se výkonem mohl blížit nebo rovnat G80 a stačila by mu 256bit sběrnice.

Poslední reálná možnost je 128 PS + 32 TMUs, což by už dokázalo využít 512bit sběrnici, bylo by to rychlejší než G80 (zřejmě i s 256bit sběrnicí) a spapalo by to odhadem 600-750 milionů tranzistorů.

Pokud by ovšem byly použity výkonnější výpočetní jednotky, byl by samozřejmě počet tranzistorů i výkon vyšší, ale to už je opravdu alchymie. Já osobně bych se přikláněl k někam do rozmezí 96-128 PS a 24-32 TMUs.

Každopádně se nVidii podařilo dosáhnout toho, čeho se dosáhnout snažila – přimět všechny, aby si mysleli, že GF8800GTX je technologicky i výkonem tak daleko, že jí R600 nemůže ani dohnat, natož překonat. Kdyby si ale nVidia byla s pozicí G80 tak jistá, proč by se jí snažila dostat na trh tři měsíce před ATi na úkor nedokončených driverů, s rizikem nedostupnosti karet a s dostatečně neotestovaným PCB, což vedlo k tomu, že se karty musely stahovat a nahradit novými. Podle mě nVidia v R600 vidí hodně silného konkurenta, ale není mi jasné, jestli ve výkonu, nebo v poměru cena/výkon.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
Lukfi
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. črc 2005
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukfi »

Tak, když už je ten komentář ohledně 512bitové sběrnice venku... můj názor je ten že to tam dali schválně a jak už jsem psal, dosavadní výsledky ankety dokazují že se jim to povedlo i bez vypouštění něčeho takovýho do světa. Lidem nedochází, že R600, jakožto konkurent G80, nemůže být o moc rychlejší. Nicméně zde opravdu máme dvě možnosti - R600 natrhávač řitě nebo R600 cena/výkon.

V každém případě má ATi velký problém. G80 je výkonná, umí HQ-AF, CSAA, díky podpoře SM4.0 je zatím nejvíc "future-proof", a i přesto že čip je obrovský, paměťových čipů je více, PCB je složité a hlavně na trhu není žádná konkurence je G80 směšně levná. Což s největší pravděpodobností znamená, že u předchozích generací jsme byli těžce oškubání :evil:

Ohledně těch dvou verzí R600 - čili natrhávač řitě a cena/výkon...
Natrhávač řitě: Porazí G80, ale za jakou cenu? 512bit sběrnice, 16 čipů a šíleně složité PCB a tudíž vyšší cena?
Cena/výkon: vyvolá obecné zklamání, protože lamy čekaly něco za cenu 'cena/výkon', ale s výkonem natrhávače řitě. A co mě donutí koupit si R600 cena/výkon a ne GF8800GTS, se kterou nebudou problémy s dostupností?

Ohledně velikosti a počtu tranzistorů - ATi má výhodu v 80nm procesu a zkušenosti s unifikovanou architekturou, tudíž může na stejně velké ploše sesmolit o něco výkonnější shader core. Doplní ho 256bitovou sběrnicí a rychlými GDDR4 čipy. Víc než 2,7GHz to nebude určitě (kvůli rezervě), přičemž právě 2,7GHz = 86,4GB/s (jako G80). Na světě by byla karta plus mínus stejně výkonná s GF8800GTX, možná o něco rychlejší, ale s menšími výrobními náklady.
Tato teorie ovšem úplně opomíjí skutečnost, že shaderů a TMUs nemůže být zcela libovolný počet (čekal bych že thread dispatch proc. s námi zůstanou, čili opět "quady" se 4 TMUs a 12 nebo 16 USPs).

Ve hře tedy zůstávají dvě možnosti: 80-96 USPs + 16-24 TMUs a 128 USPs + 32 TMUs. Vzhledem k tomu jak je velká G80 je i ta druhá možnost docela reálná.

No a ohledně sběrnice. Jak už tu někde psal no-X, pokud R600 nebude mít 512bitovou sběrnici, bude ji mít nějaký refresh (pracovně si ho nazvěme třeba R650). Je totiž docela reálné, že nVidia chystá nějakou "Ultru" (jako onehdá GTX 512) - při vydání R600 vydá karty s výběrovými čipy na vyšší frekvenci a GDDR4 pamětmi. Zároveň bude pracovat na G81, die-shrink G80 na 80nm, GDDR4 ve standardní výbavě, konkurence R650... ale to už je moc vzdálená budoucnost :)
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
blekota je boss
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 05. črc 2006
Bydliště: okolí Hradce Králové

Příspěvek od blekota je boss »

nevim proc by R600 nemohl bejt o dost rychlejsi nez G80, kdyz nebude problem s vyrobou a dostupnosti....klidne at udelaj kartu za dvacitku jen aby na to nvidie nemela odpoved...byla by to reklema jak hrom a domnivam se, ze na to ATI v tuhle chvili ma....myslim si, ze R600 bude killer, teda ta nejvyssi top high-end verze , kde se na cenu nebude moc brat ohled a az jeji derivaty budou cenove o dost dostupnejsi...ale mam dotaz...kdyz je cip delanej pro 512bit sbernici, da se pouzit jeho nejaka podtaktovana verze nizsiho high-endu s nizsi sirkou sbernice?(kvuli cene)
Naposledy upravil(a) blekota je boss dne ned 12. lis 2006, 11:11, celkem upraveno 1 x.
h4__
Žlutá karta Bazar
Žlutá karta Bazar
Registrován: 04. led 2006
Bydliště: Praha - Štěrboholy, Hloubětín

Příspěvek od h4__ »

blekota je boss píše:nevim proc by R600 nemohl bejt o dost rychlejsi nez G80, kdyz nebude problem s vyrobou a dostupnosti....klidne at udelaj kartu za dvacitku jen aby na to nvidie nemela odpoved...byla by to reklema jak hrom a domnivam se ze na to ATI ma....myslim si, ze R600 bude killer, teda ta nejvyssi top high-end verze , kde se na cenu nebude moc brat ohled a az jeji derivaty budou ceneve o dost dostupnejsi...ale mam dotaz...kdyz je cip delanej pro 512bit sbernici, da se pouzit jeho nejaka podtaktovana verze nizsiho high-endu s nizsi sirkou sbernice?(kvuli cene)
to se pletes, kdyz udelaj ultra high-end za 20k, tak to bude sice hezka reklama, ale koupi si ji jen omezene procento useru, a vetsi mnozstvi lidi si radsi koupi 8800GTS za "lidovou" cenu, stejne to tak bylo i u rady 6 u NVidie a u X8xx u ATi, vsichni kupovali 6600GT, protoze to byla na tu dobu vykonna karta pro lidi, a malo lidi koupilo predrazenou X850XT...kdyz ma firma jen high-end a ne mainstream, tak tezce prodela, protoze 90% useru si radsi koupi kartu za rozumnou cenu - cena/vykon

//tzn, kdyz R650 bude vykonnejsi, nez treba "8800GTX 512bit" (treba kdyz bude), ale RD600 bude pomalejsi, nez 8800GTX a nejaka oskubana verze RD600 bude pomalejsi nez 8800GTS, tak by to ve vysledku znamenalo miliardy pro NVidii
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Lukfi: Já si nemyslím, že by G80 byla směšně levná. Probral jsem všechny shopy na zbozi.sezbam.cz a ačkoli jsou některý ceny zajímavý, tak tam není jedinej shop, kterej by jí měl za takovou částku skladem. Pokud je někdo skutečně fyzicky má, tak za ně chce 20k, přičemž výrobní náhlady nemůžou být víc než o třetinu vyšší, než třeba u takové X1950XTX.

Já zatím vidím GF8800GTX jako další 7800GTX-512 - v obou případech nVidia slibovala okamžitou dostupnost a nižší ceny a v obou nedošlo ani na jedno. Jasně, G80 je venku týden, ale pokud není skladem, neměla nV slibovat okamžitou dostupnost (ale dát např. lhůtu 4 týdnů, jako třeba ATi u X1800XT). nVidia tímhle zneužívá situace, které se jí podařilo dosáhnout u 7800GTX-256, která jako jediná byla do týdne od vydání dostupná všude; u 7800GT to trvalo 2-3 týdny, GTX-512 se na trh pořádně nedostala nikdy, 7900GTX taky byla normálně k sehnání skoro až po měsíci a s G80 to vypadá tak, že byla vydána jen proto, aby nV měla na trhu next-gen dřív než ATi a než bude G80 běžně k dostání, tak bude venku nějaký 80nm refresh a R600, jako to bylo s GTX-512. Docela rá bych se pletl - bohužel krom vydání 7800GTX-256 to s okamžitou dostupností nikdy nebylo moc dobré - FX5800 bez koemntáře, 6800Ultra špatně dostupná, 6800UE nikdy, GTX-512 nikdy, 7900GTX skoro po měsíci a quad-SLI - vydáno v lednu 2006, první karty dodány na testy v květnu a první (dokonce ani ne oficiální!) ovladač byl vydán v srpnu. Tzn. produkt se na trh dostal po půl roce od uvedení a vydání ovladačů trvalo dokonce třičtvrtě roku. To jsou důvody, proč to s G80 nevidím nijak růžově - už teď je jasné, že se situace se 7800GTX-256 opakovat nebude, takže v nejlepším případě to bude zas ten měsíc.

------------------
16 čipů na PCB není nic nereálného - ATi už něco podobného má:

Obrázek Obrázek
Nejlepší moderátor ve výslužbě
blekota je boss
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 05. črc 2006
Bydliště: okolí Hradce Králové

Příspěvek od blekota je boss »

TO: h4__
vsak sem myslel jen tu top high-end verzi a ze az jeji derivaty by byly cenove dostupnejsi
Vivec
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 07. bře 2005
Bydliště: Mladá Boleslav

Příspěvek od Vivec »

no-X píše:Lukfi: Já si nemyslím, že by G80 byla směšně levná. Probral jsem všechny shopy na zbozi.sezbam.cz a ačkoli jsou některý ceny zajímavý, tak tam není jedinej shop, kterej by jí měl za takovou částku skladem. Pokud je někdo skutečně fyzicky má, tak za ně chce 20k, přičemž výrobní náhlady nemůžou být víc než o třetinu vyšší, než třeba u takové X1950XTX.
no já ti nevim, ale Radim jich má 25 GTX a 5 GTS, sice až v průběhu příštího tejdne, ale za cenu 16500,-, takže žádnejch 20k...

sice je to dýl než oficiální vydání, ale podle mě je to termín dost dobrej
Lukfi
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. črc 2005
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukfi »

blekota je boss píše:nevim proc by R600 nemohl bejt o dost rychlejsi nez G80, kdyz nebude problem s vyrobou a dostupnosti...
Když nebude problém s výtěžností, tak ATi radši udělá kartu stejně rychlou a levnější než rychlejší a dražší.
blekota je boss píše:klidne at udelaj kartu za dvacitku jen aby na to nvidie nemela odpoved...byla by to reklema jak hrom a domnivam se, ze na to ATI v tuhle chvili ma...
Bohužel reklama je to jediný co by jim to přineslo. A tim že by měli výkonnější kartu by akorát popíchli nVidii k tomu aby vydala nějakou ještě výkonnější, ale ještě méně dostupnou kartu. Pro ně je prostě lepší nabídnout stejnej výkon za lepší cenu. To je taky dobrá reklama.
blekota je boss píše:kdyz je cip delanej pro 512bit sbernici, da se pouzit jeho nejaka podtaktovana verze nizsiho high-endu s nizsi sirkou sbernice?(kvuli cene)
samozřejmě dá, tak je to třeba u GF8800GTS nebo Radeonu X1650XT.
no-X píše:...
Já nevím co přesně nVidia slíbila, ale pokud to bylo jen že "karty budou dostupné v den uvedení" tak pokud mají americké obchody pár kusů tak se to taky počítá... v každym případě si nemyslim že by v době, kdy nVidii nic netlačí, vydávali kartu, kterou by nebyli schopni dodat v dostatečném počtu. Vždyť si sami mohou zvolit frekvence aby měli dostatečnou výtěžnost. A ty ceny nejsou nijak závratný na to kolik to má tranzistorů.
no-X píše:16 čipů na PCB není nic nereálného - ATi už něco podobného má
Nj, ale s 512bitovou sběrnicí by to potřebovalo dvakrát tolik cest. Vrstev PCB by muselo bejt víc, zase by třeba ta karta nemusela bejt tak dlouhá.
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
Cooper69
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. zář 2005
Bydliště: Karlovy Vary

Příspěvek od Cooper69 »

Lukfi píše:v každym případě si nemyslim že by v době, kdy nVidii nic netlačí, vydávali kartu, kterou by nebyli schopni dodat v dostatečném počtu. Vždyť si sami mohou zvolit frekvence aby měli dostatečnou výtěžnost.
jestli zelené nic netlačí, tak by mne moc zajímalo, proč nejsou ovladače a narychlo se opravovaly GTXka....
h4__: RD600 je čipset pro mobo a ne GPU, četl jsem to od tebe už několikrát :oops:

Má někdo nějakou teorii na další evoluci G80? S. Oberman navrhl shadery, ty mohou díky tomu pracovat na vyšši frekvenci. Při počtu 128, které se musí rozdělit do tří úloh je to žalostně málo. Co tedy bude dál? 256 shader units => čip velikosti rwandy? :)
Ahoj.
h4__
Žlutá karta Bazar
Žlutá karta Bazar
Registrován: 04. led 2006
Bydliště: Praha - Štěrboholy, Hloubětín

Příspěvek od h4__ »

Cooper69 píše:
Lukfi píše:v každym případě si nemyslim že by v době, kdy nVidii nic netlačí, vydávali kartu, kterou by nebyli schopni dodat v dostatečném počtu. Vždyť si sami mohou zvolit frekvence aby měli dostatečnou výtěžnost.
jestli zelené nic netlačí, tak by mne moc zajímalo, proč nejsou ovladače a narychlo se opravovaly GTXka....
h4__: RD600 je čipset pro mobo a ne GPU, četl jsem to od tebe už několikrát :oops:

Má někdo nějakou teorii na další evoluci G80? S. Oberman navrhl shadery, ty mohou díky tomu pracovat na vyšši frekvenci. Při počtu 128, které se musí rozdělit do tří úloh je to žalostně málo. Co tedy bude dál? 256 shader units => čip velikosti rwandy? :)
ja vim, sorry, proste se preklepavam, stava se :oops: :roll:
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Gr8 Vivec píše:no já ti nevim, ale Radim jich má 25 GTX a 5 GTS, sice až v průběhu příštího tejdne, ale za cenu 16500,-, takže žádnejch 20k...
Pokud kartu bude mít jeden obchod, který nepatří mezi běžně známé, nedá se to považovat za běžně dostupné zboží.
Lukfi píše:Já nevím co přesně nVidia slíbila, ale pokud to bylo jen že "karty budou dostupné v den uvedení" tak pokud mají americké obchody pár kusů tak se to taky počítá... v každym případě si nemyslim že by v době, kdy nVidii nic netlačí, vydávali kartu, kterou by nebyli schopni dodat v dostatečném počtu.
Ale tlačí :-) Pro nVidii je rozhodně výhodnější vydat kartu teď (byť s rizikem nedostupnosti), než třeba za 6 týdnů a běžně dostupnou. To už se totiž bude nebezpečně blížit uvedení R600. A když je mezi vydáním dvou karet časový rozdíl měsíc nebo dva, tak si naprostá většina lidí radši počká na srovnání obou produktů, aby si pak každý vybral produkt, který mu lépe vyhovuje. nVidia evidentně nechce, aby k tomu došlo, takže radši vydá kartu dřív a bude mít jistotu, že:

1. má první PC SM4.0 čip na trhu (= reklama)
2. má první unifikovaný čip na trhu (= reklama)
3. nemá konkurenci (= čip bude úspěšný tak jako tak, protože ho není s čím srovnávat - resp. pouze s minulohu generací, oproti které zákonitě musí být lepší, i kdyby to byl sebevětší propadák /netvrdím, že bude/)
4. ...se čip bude min. tři měsíce prodávat

Jak jsem psal už minulý měsíc:
no-X píše:
godlike píše:Zatim jsou tohle bohapusty spekulace.Co se rozcilujete?Az bude ofiko venku pak sudte.Myslite snad ze R600 bude min zrava?Ja ne.
Asi tak. Vidím to stejně jako když měla přijít G70. Než vyšly recenze, tak jste tu nadávali, že nebude o moc rychlejší, že běží na nízkých frekvencích, že je to "jen" vylepšená NV40 a když se objevily testy, tak to najednou nikomu nevadilo, byla to super karta, která převálcovala ATi blablabla... Když pak přišla ATi R520, která byla o nějakých 20% rychlejší a byla technologicky lepší, bylo to všem málo a všichni si opět stěžovali, že čekali víc.

A tohle dopadne úplně stejně. Teď nadáváte, po recenzích budete z G80 unešení a nebudete schopni si představit, že by R600 mohla být lepší
, všichni, co budete upgradovat, si G80 koupíte a až vyjde R600, tak i v případě, že bude lepší, ji budete srážet, protože už v kompu budete mít G80 a nebudete chtít připustit, že jste se nechali zlákat kvalitním marketingem. :wink:

Nic proti nikomu ani ničemu, ale tohle se děje generaci co generaci a po těch letech, co tohle zažívám znovu a znovu, se už radši přestávám divit, jak je člověk nepoučitelnej tvor a jak snadno podléhá názoru davu, namísto toho, aby si dokázal vytvořit vlastní. Ano, teď budeme říkat, že je G80 špatná, za měsíc budeme říkat, jak je skvělá a až vyjde R600, budeme říkat, jak jsme od ní čekali víc...
http://forum.pctuning.cz/viewtopic.php? ... 19#7100319
:wink:
Lukfi píše:Vždyť si sami mohou zvolit frekvence aby měli dostatečnou výtěžnost.
nVidia tvrdí, že je výtěžnost dobrá. Věřme tomu, není to nereálné. Ale karty zatím nejsou a podle dalších mnohých ukazatelů to prostě vypadá, že nVidia s G80 nečekala ani minutu a vydala jí jak to jen šlo nejdřív. To samo o sobě něco znamená - pokud je jisté, že tenhle rok R600 nebude a nVidia stejně s G80 chvátala takovým způsobem, pak to nějaké opodstatnění mít bude.
Lukfi píše:A ty ceny nejsou nijak závratný na to kolik to má tranzistorů.
Neplatí se za tranzistory, ale za plochu. G80 je o 3x4mm větší, než R580. Nepopírám, G80 je velká, ale oproti R580 to není nijak závratný rozdíl (procentuelně zhruba stejný jako mezi R520 a R580).

Cooper69: Oberman to zřejmě navrhl po stránce architektury - po stránce fukčnosti to bude minimálně z části dílo inženýrů nVidie. Souhlasím s tím, že 128 1D jednotek není moc, ale právě proto běží na dvojnásobné frekvenci :-)
Nejlepší moderátor ve výslužbě
Lukfi
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. črc 2005
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukfi »

Cooper69 píše:jestli zelené nic netlačí, tak by mne moc zajímalo, proč nejsou ovladače a narychlo se opravovaly GTXka....
Ovladače mají rezervy, na rozdrcení top-endu ATi to ale stačí. Na chybu na kartách se přišlo až pár dní před vydáním, a nVidia nechtěla vydání odkládat (protože bez zpoždění se o tom dověděly jen HW magy a jejich čtenáři a normální zákazníci nic nezaregistrovali). Samozřejmě že je nic netlačí, ale když mají kartu, která i s nedoladěnými drivery rozdrtí konkurenci, je lepší ji vydat než si ji schovávat.
Cooper69 píše:Má někdo nějakou teorii na další evoluci G80? S. Oberman navrhl shadery, ty mohou díky tomu pracovat na vyšši frekvenci. Při počtu 128, které se musí rozdělit do tří úloh je to žalostně málo. Co tedy bude dál? 256 shader units => čip velikosti rwandy? :)
Podle mě bude jen G81 jako die-shrink jako u G71 - umožní to lepší frekvence a navíc do té doby zlevní GDDR4 paměti, které taky mohou použít na zvýšení výkonu. Pokud máš na mysli evoluci jako G9x, tak to ti neřekne strejda no-X, ani děda mráz... G8x vypadá jako dobrá architektura tak by možná byla škoda z ní nevyjít, takže asi zvýšej počet jednotek (tipuju tak 192 Streaming Processors), přidaj podporu DirectX 10.1, výrobní proces by moh bejt 65nm...

// =>no-X: ad dostupnost - já si nemyslim že by nějak extra pospíchali. podle informací o G80 ještě o prázdninách měla vyjít někdy na podzim, říjen, listopad. Myslím že to víceméně stihli. Sice to není hard launch, protože zase tolik času není, ale aspoň něco.

ad velikost čipu - pokud je G80 90nm čip s 681 mil. tranzistory, pak těžko může být jen o tolik větší jako R580 (384M) ku R520 (320M). Nebo je to ta slavná hustota tranzistorů?
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
no-X
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 24. úno 2004
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od no-X »

Ano, rozdíl v hustotě tranzistorů i ve způsobu, jakým jsou počítány.

Ohledně architektury G80 - na tý nVidia vydrží minimálně dva roky, možná spíš tři. A co se týká pamětí GDDR4, tak to možná nebude úplně jednoduchý - na B3Df se objevil názor, že při použití GDDR4 se dva kanály chovají jako jeden, což způsobuje zvyšování latencí - R520/R580 mají osm 32bit kanálů, takže by se při použití GDDR4 čtyři 64bit, což zvýší latence, ale ring-bus má dost velký systém cache pro kompenzaci latencí a 64bit šířka kanálu ještě není taková katastrofa.

Naproti tomu čipy nVidie (NV40/G70/G80) používají standardně 64bit kanály; G80 jich má šest (6x64 = 384bit). No a podle té teorie by použití GDDR4 znamenalo to, že by se kanály chovaly jako 128bit, což by dost výrazně zhoršilo efektivitu (128bit kanály se používaly naposled někdy u DX7 čipů). To by korespondovalo i s tím, proč se nVidia vůbec nehrne do GDDR4 (ani na G7x, ani teď s G80). Jejich použití by podle téhle teorie přineslo velmi malý nárůst výkonu, takže by se jejich použití nevyplatilo.

Je to zatím jen nepotvrzená spekulace, ale jako zajímavost k zamyšlení to není špatné.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
Zamčeno

Zpět na „AMD/ATI grafické karty“