Stránka 123 z 254

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 23. srp 2020, 20:16
od Hladis
SB16 nema wavetable takze useless. To neni (pokud se jedna o Creative produkty a nahradu AWE) socialni reseni, zvlaste kdyz rozdil ceny proti SB32 neni tak velkej, to je reseni "dratem do oka". To je lepsi nejaky levnejsi ESS nebo Yamaha, ktery jako bonus netrpi bugy.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 23. srp 2020, 20:19
od DOC_ZENITH
To je pravda, klasická ESS audiodrive je výborná zvukovka, akorát SB emuluje jen PRO ne 16 tzn 8-bit, ale většina her s 16-bit podporou zná ESS audidrive nativně takže tento problém neni tak velkej. A ve spoustě hodně starejch hrách hraje občas čistěji než novějši SBčka (novější jak PRO 2.0) a mnohem lépe jak ty co nemaj OPL3.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 23. srp 2020, 20:32
od Hladis
SB16 je obecne dle me overrated produkt a drahy kvuli znacce. Jeho realna uzitnost ale neni moc vysoka. Ta karta je dobra tak ke kombinaci s jinou ISA zvukarnou. Uz jsme to tu resili kdyz si ji koupil elcrys. ESS je na tohle lepsi, lacinejsi a neni problem k tomu bez bugu hodit MIDI zarizeni. Lepsi jak shanet SB16 je vzit SB32, ktery maji wavetable, jsou jen o trochu drazsi nez SB16 a proti AWE32 jim chybi jen drobnosti, bez kterych se da obejit.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 23. srp 2020, 21:04
od Srandista
Aj ked SB16 nema zabudovany wavetable, mozes z neho dostat vynikajuce General MIDI, ak ne nu pripojis wavetable modul. SB16 ma totiz wavetable konektor. A pre pripadnu absenciu wavetable konektoru na inych kartach (napr. AWE64) existuje workaround, pokial sa bavime Dreamblaster produktoch. Staci na Gameport pripojit tento adapter a na neho spominany Dreamblaster wavetable modul. Potom mozes dostat super General MIDI aj na daleko modernejsich kartach.

https://www.serdashop.com/CHiLLandPhilAdapter

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 23. srp 2020, 21:13
od elcrys
Hladis píše:Takze jsem si poradne pohral s obema AWE32 a obe jsou funkcni. Tady nejaky moje ISA porno https://abload.de/img/20200822_1310202hk8m.jpg
Na čem testuješ? Předpokládám, že tvůj univerzální retro PC bude stále postaven okolo KT3 Ultra2?

Z jiného soudku: Nevím, jestli to tady už nebylo, ale hodím to sem:
https://www.youtube.com/watch?v=rvM82T3C2Ik

Aneb prodám sbírku (zn.: pouze vcelku :-D ). Tohle kdyby mi spadlo do klína, tak tam nepustím ani nohu a postupně to testuju a rozprodávám - počítám, že práce by s tím na pár desítek let bylo.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 23. srp 2020, 21:16
od Hladis
Na Abitu KT133A. Ale pokukuju po BX desce s vice ISA sloty, abych mohl zacit karty kombinovat.

Myslim ze to tu bylo, tohle probirat a resit je na seknutim s praci a venovat se jen prebiranim toho bordelu.

Srandista:
To ja vim ze MIDI zarizeni jsou zapojit i pres gameport, tedy absence headeru u SB32 neni nejaka velka ztrata, SB16 header maji, ale pruser je, ze to u SB nevyresi bugy s tim spojeny, jelikoz ty bugy plati pro zapojeni pres header i gameport. Hanging note netrpi jen karty s AWE64 cipy a uplne prvni "noise" SB16 s DSP verze 4.04, 4.05 a 4.16. Vsechny by ale mely trpet slow down bugem.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 09:18
od Srandista
Hladis: jop, to viem, a ten hanging note bug je bohuzial docela pliaga tejto OPL3 ery Sound Blasterov. Jeden kamos nedavno skrz to vyhodil z kompu svoju plnotucnu AWE32 a dal tam prachobycajnu ESS ISA kartu s Audiodrive chipom a "iba" emulaciou OPL3, pretoze s tym bugom po chvili fakt odmietal hrat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 16:29
od Hladis
DF Retro Hardware: The Origins of the 3D Graphics Card
https://www.youtube.com/watch?v=nNKVgpymlB8

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 17:02
od DOC_ZENITH
RTX reflections in 1998!

https://youtu.be/nNKVgpymlB8?t=728

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 18:44
od Hladis
DOCu netroll, nebo za trest navalis nejakou BX desku a jako bonus R9800 Pro. 8-)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 19:46
od Ache
DOC_ZENITH píše:RTX reflections in 1998!

https://youtu.be/nNKVgpymlB8?t=728
Tos měl linknout do téma Raytracing - info a vše okolo, to by byl správný trolling. Ale video pěkný. :-D

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 19:49
od Hladis
Ne, to by bylo na NNN kartu 8) :-D Spis je zajimavy, ze to je nV sponzorovany video, ale vesmes je to hlavne o 3Dfx a jak ostatni suxovali.
Srandista píše: vyhodil z kompu svoju plnotucnu AWE32
Zalezi jakou presne mel. Podle testovani lidi na Vogons by na to CT3980 nemela moc trpet, vesmes jen velmi vzacne by se to mohlo objevit a je to jen par her ktery tim trpi. AWE32 ma vlastni MIDI cip, takze to lze snadno obejit. Jinak ja mam SB16 prave starou revizi CT1740 s OPL a starym DSP CT1741 V405 a tam by tenhle bug nemel byt taky, ale zase se ji prezdiva "noiseblaster". Mozna se pokusim pozdeji sehnat nejakou MIDI daughterboard.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 21:19
od Ache
Také jsem čekal na konci nějaký závěr tím, že RTX je něco jako Voodoo a ono nic. Ale je fakt, že kvalita obrazu Voodoočka byla neskutečná, kvalitní alphablending, bez ditheringu... 3DFx to defakto dokázali na první dobou ve vysokém fps. RIVY šly hlavně po výkonu a na kvalitu obrazu se slušně řečeno kašlalo. Trilineární friltrace byla i pro RIVA TNT/TNT2 sprosté slovo. Další konkurence ani nezobrazovala pořádně textury. Je fakt neuvěřitelný, jak rychle šlo 3Dfx do kytek, přitom na 3D začátcích neměli konkurenci.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 22:10
od havli
Mno, a ono na Voodoo trilinear funguje? Resp pri nejakem rozumnem ubytku vykonu (tzn. fillrate nepadne na polovinu)?

Po V3 uz jim holt dosel dech. VSA-100 byla ponekud zastarala uz pri vydani, vyhazovali prachy za blbosti (STB, Gigapixel), spatny management... a najednou byl konec. Uprimně receno si ale myslim, ze i kdyby dokazali vydat Rampage (ve specifikacich, co koluji po webu), tak by to proti GF3 a R8500 nebyla nic moc konkurence.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 22:34
od DOC_ZENITH
U voodoo 3 došel dech hlavně marketingově. To byl jejich největší kámen úrazu. Totálně chyběl hype-train a oblbovačky. Voodoo3 jako jediná low-end dokonce měla v podobě Velocity 100, a to sakra dobrej, její OC a možnost odemčení druhé TMU z ní dělá neprostej best-deal toho roku, ale většina lidí vůbec neví že existovala, kdežto TNT2 M64? Ty byly všude a jen proto že Nvidii se podařilo BFU přesvědčit že mít 32MB paměti je to best co člověk na grafice může mít, tak všichni kupovali tu nejlevnější 32MB kartu což byla M64.

+ Další featury kolem AGP, textur a tak, v té době useless ale Nvidií oslavované versus marketing 3DFX kterej defakto neexistoval.

VSA100 byl epic fail kterej zachraňovalo jen to že klasické SLI tehdy ještě škálovalo, ale ten jeden čip jako takovej neměl větší výkon jak ten ve V3, byla to jen výplň, byla to defakto voodoo3 dovybavená o technologické inovace posledních 2 let, ale hrubym výkonem se to nikam neposunulo, což bylo fatální, protože V4 pak byla pomalejší jak 128-bit GF2MX, tzn 3DFX už bylo mrtvý nejen v low-endu ale i v mainstreamu, a high-end držely multiGPU monstra co byly vedle GF2 U tak akorát pro smích, navíc měly hrozné díry v návrhu co je činily non-futurte proof.

Například VSA100 jako taková byl full AGP4x čip s 3,3v/1,5v combo voltáží a s podporou FW a SBA, ale na V5 5500 byly oba dva zapojený jen jako 2x PCI66 devices, a na V5 6000 dokonce 4x PCI66 přes šílenej bridge kterej byl problémovej a na některejch deskách běžel jen jako PCI33 (pokud si někdo vzpomene na můj fail na srazu 3DFx fora cca před 10 lety), na SIS645 to jelo jako PCI33 musel jsem to celý přestavit na podělanou VIU protože jen tam to jelo jak má. + Obě karty byly 3,3v only v době kdy šel na trh I850 chipset kterej byl 1,5v only, tzo do "top P4 sestav" to ani nešlo fyzicky vložit, jako WTF. Teď si představme že by měli řešení jako měl tehdy 3Dlabs u svejch multiGPU profi karet, že by měly svůj vlastní čip, kterej by se zároveň staral o komunikaci se s běrnicí + geometrii a v něm by byla TnL. Ha! Ale ne, 3DFX nic takového nemělo, takže multičip karty s VSA100 se ještě jakžtakž držely v dobovejch hrách na fillrate ale jak šel čas dál a CPU to dovolovaly začal se zvedat počet polygonů tak ta PCI66 se stala totálnim bottleneckem a vedla k nepoužitelnosti karet v pozdějších hrách které rozjede i GF2MX.

Finančně ty firmy byly tehdy malý a netopily se v miliardách dolarů, takže rok bez pořádnejch příjmů easy znamenal konec a to jsme nezabrousili do toho nejhoršího bodu že 3DFx odkopla OEM že karty budou vyrábět jen oni, tzn rázem Asus, MSI, Hercules, všichni někam museli přejít a kam asi, k NV, a OEM sestavy se nedělaj tak aby měly to nej, ale aby byl žhavej leták co to BFU prodá, takže Celeron s ECS deskou a VIA chipsetem a na tom unstable TNT2M64 od Inno3D? Muh, jen pojď, takhel se vydělává! Má to problémy? Kup si za rok novej s GF2MX!

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 23:37
od Ache
O Velocity 100 se moc nemluvilo (a v sestavách nebyla vůbec) - také to bylo očesaný na 8MB - to nikoho asi neohromilo. TNT 2 M64 měl fakt každý, do OEM sestav se cpala spolu s Vantou (ještě ojebanější M64). Stejně jako pak GeForce 2 MX (tu sem měl i já), ve své době dealbreaker pro chudé studenty. Mělo to často aktualizovaný ovladače a jelo na tom vše v rozumným rozlišení (tj. do 1024x768), ta vydržela docela dlouho. Já po ní aktualizoval až rovnou na Radeon 8500 - který odstartoval mojí převážně rudou éru. :twisted:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 24. srp 2020, 23:57
od DOC_ZENITH
Velocity 100 stála ve své době.... 69 (LOL) dolarů a byla to za svou cenu naprostá bestie. Paměť nebyla segmentovaná tzn 8MB bylo pro ní v praxi více jak 12MB na Voodoo2 třeba. Jinými slovy, stačilo to na max detaily v UT v 800x600 aniž by Vram přetekla a hlavně, po odemčení druhé TMU to mělo identickej výkon jak voodoo3 na stejnym taktu. Tzn ve finále tak dvojnásobej oproti TNT2 M64. Pak byla ještě OEM only velocity 200 (LOL OEM only když odkopeneme všechny OEM eh možná proto je tak vzácná) a V3 1000, heavy udnerclock OEM verze bez jakéhokoliv chlazení což člověk easy fixne. Tohle byly naprosté dealy který nemaj obdoby, ale nikdo je ani neznal protože TNT2 M64 měla 32MB paměti, tzn stejně jak ultra a ta vyhrála v 3Dmarku, tzn musí bej skvělá ne?

3DFx ani nemuselo investoval miliony do marketingu, stačilo sezvat novináře na ňákjou velkou session (ano zaplatit jim pobyt a letenky) a prostě si s nima jen zahrát... ukázat jim jak o moc lépe běží (a vypadá) Unreal na jejich kartách VS TNT2, ukázat jak strašná je M64 a že si lidi zybtečně extra připácej za 32MB, ukázat mizernmej dithering a alpha blening i na ultře, její useless slow 32-bit propagovanej rendering, vysmáít se jejím propagovanjm AGP featurám tim že jí porazim ňákou PCI kartu, atd, a bylo by to. Ale ne... oni prostě neuděli nic a veškerá marketingová iniciativa byla jen v rukou NV, a protože NV byla jediná kdo řval a uplácel, prořvali si své lži jako pravdu.

U GF2MX už to bylo trochu jinak, ač 3Dmark2000 byl vrcholem "made for NV" korupce, tak záýroveň drivery NV se hodně zvedly, už byly plně použitelný, a hrubej výkon byl za tu cenu solidní + po HW stránce bylo vše dost vychytané, žádný problémy s nekompatibilitou s chipsetama a podobně, pokud člověk nenaletěj na 64-bit verzi (které se často prodávaly pod stejnými jmény jako MX400), stačila vesměs na hraní všeho v 1024x768 16-bit, což byl target a mission accomplished. Voodoo4 byla o cca 10-15% pomalejší a stála více, zde bylo vítězství GF2MX oprávněné.

U nás tehdy také byla doma, klasika GF2MX, K7 Spitfire Duron na KT133 a jelo se. První NV sestava co byla good a ne pain. Později prodělala upgrade na GF4TI 4200 a XP1700+ Palomino a šlo se do 1600x1200 heh. Už tehdy jsem ale měl dvě sestavy a v druhé byla voodoo2 a ta se sakra držela na to jakej to byl veterán, hráli jsem s ní v mulťáku ještě NHL 2001 a MOHAA.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 25. srp 2020, 08:56
od MV
Jsem včera skládal moji ne-moc-retro sestavu do lian-li kejsu a všiml jsem si, že deska má na PCB pájecí plošky na SB-LINK. Kdybych tam napájel příslušnej pin header, bude to fungovat? :shock:
Nevím, jak moc bych tu desku chtěl trápit, koukal jsem (protože to je early 775 agp deska kde patice je celkem u hrany boardu), že s přimontovaným chladičem je PCB prohnutý jak banán :sad: asi bych měl sehnat nějakej chladič s backplatem radši ...

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 25. srp 2020, 09:23
od DOC_ZENITH
Nevim, protože žádnou zvukovku co by SB-link používala nemam. Nakonec se to neuchytilo a ti velkcí výrobci co nakonec SB emulaci prováděli tak to dělali čistě SW cestou (což je na i865 v pohodě), snad akorát Yamaha s YMF744 a AWE64PCI (zoufalej pokus creativu na PCI než přešel komplet na čipy ensoniqu) to používaly.

Trocha hledání na vongosu ale indikuje že modernější chipsety než ICH2 to v praxi nepodporujou a ten konektor neni ono ač to tak vypadá:

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f= ... 5&start=20

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 25. srp 2020, 10:51
od MV
Jo, to jsem dogooglil taky. Právě yamahy mám, kde ten header taky má na PCB místo (není připájený) a na té desce to stoprocentně je SB-LINK header. Není to ani infraport, ani spdif .... ty mají headery jinde. Southbridge je ale právě už novější ICH5.

Na jiné desce už mám přímo napájený header, ale to je starší 440ZX s ppga370 a tam ten header smysl moc nemá, když to má normální ISA sloty :)