Stránka 126 z 254

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 11:42
od MV
ICEBRETON píše: PS: napadlo me koupit na ali nějaké rychlejší ram, třeba 1GB/400MHz. Myslíte že to má cenu? Ty moje kingstony jsou 333 a jedou na 380 tak jim nechci moc nakládat agresivnejším časováním. Ty 400MHz moduly by to mohly zvládnout. Otázka je, zda by to zvládnul i chipset.
To jedině desku s FSB400, ty mají ale všechny AGP8X, jenže to bys zas pak nemohl mít starší AGP karty. Takže záleží, k čemu a co tam chceš provozovat, ale obecně už pak zase K7 ztrácí trochu smysl - dostaneš sice max "výkon" z té platformy, ale k čemu, to rovnou můžeš sehnat nějakého s754 athlona64/semprona a jsi zase někde jinde.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 12:03
od DOC_ZENITH
Pro max výkon socketu A stejně potřebuješ Nforce 2 desku a ta má nulovou legacy kompatibilitu, nefunguje tam vůbec EMM386 emulace SB16 a pod. EE, KT333 je rozumné maximum pro retro stroj, cokoliv novějšího už ztrácíš features, kompatibilitu se starejma kartama, atd.

Pokud člověk hodlé opustit (až na v4 či PCI modely) kompatibilitu s voodoo, tak je lepší jít rovnou do Intelu a I865 desky, protože tam je 0 problémů, perfektní legacy kompatibilita se všim krom 3,3v AGP karet, sata řadič integrovanej v chipsetu kterej neni shit a funguje i s dnešníma diskama, atd.
MV píše:
DOC_ZENITH píše:Na tuhle desku bacha, nemá PS/2 na myš a měl jsem s ní v minulosti problémy že když se něco dělalo s klávesnicí tak input způsoboval stutter v hrách, ňákej IO průser tam byl.

Za chvíli budu sám prodávat K6-3 s deskou, chci přestavět ten její komp na 486 a současnej základ půjde do světa.
ale samotný header na PS/2 tam někde být musí, ne? však to měly i o generace starší desky
Kdyby tam byl header, tak to u AT desky beru jako že tam PS/2 je, ale nikde ho tam nevidim, spousta výrobců ho tam nedávala a byl to fail, existovaly desky v 96 co měly headery na PS/2 a dokonce i USB a pak desky v 97 co neměly ani jedno, kor od cheap výrobců a v kombinaci s chipsety co nebyly Intel/SIS. ALI chipset (a jeho renamy) based desky tím byly pověstný.

Je to jeden z důvodů proč mam rád starý Asus desky se SIS chipsety, prakticky vždy tam header je, i na 486. A PS/2 je naprosto zásadní, protože bez ní nepřipojíš myš (leda tak sériovou a to nechceš), nejde nahradit řadičem, musí bejt integrovaná v chipsetu a vyvedená. USB taky neni řešení protože to je CPU driven sběrnice a pro tyhle starý stroje je to výkonnostní zabiják a ve win98 se může ve full loadu USB myš i cukat. A to nemuvil o kompatibilitě s DOS programy. Většinou to ňák funguje, ale s přestřelenou sensitivitou, v lepšim případě v obou směrech, ale občas třeba jen na Y axis což se skoro nedá používat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 13:25
od MV
Jako to by byl fail, je fakt, že při bližším ohledání ho taky na první pohled nevidím, ale tady ho k desce přiložili, tak snad je to origo příslušenství a ty piny tam někde budou https://www.ebay.com/itm/Socket-7-AT-Mo ... 4458761188
Ale tyjo nečekal bych, že PS/2 myší header bude chybět a zvlášť u desky, co už je AT/ATX.

Souhlas, PS/2 myš je must have, taky mám starou drátovou PS/2 optiku od geniusu, k FIC desce bracket ve skříni je, ke starýmu VXku jsem si ho vyrobil. A dávno když jsem kupoval MVP3 jako novou, tak jsem taky USB a PS/2 headery nedostal - no tehdy jsem to měl obráceně. Jako první jsem měl PS/2 od IBM takže klávesku a myš jsem měl PS/2. Pak jsem upgradoval na "normální" AT stroj, takže na klávesnici jsem sehnal redukci a myš jsem v mezidobí vyměnil za třítlačítkovou COM.
A jak jsem přešel na ATX (s Duronem), tak už jsem zase redukci z klávesnice odpojil a myš koupil optiku do PS/2.

Ad socket7 - já taky právě už moc nevidím dneska důvod mít nforce2 nebo KT400+ desku. Ač je obě mám, tak přesně u NF je legacy kompatibilita problém. Buď teda něco staršího a nechat si tu KT333 nebo pak jít do intela.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 14:15
od elcrys
Na tu ALi desku jsem se díval hned jak se objevila na aukru - podle BIOS stringu je to RedFox AGP-ALI (nebo klon). PS/2 header to má hned vedle DIN, tady je to vidět líp:

https://www.ebayshopkorea.com/itm/Socke ... 3275672556

Já bych ale do ní nešel, je to "noname", kdo ví s jakými bugy a podporou. Na aukru se dají sehnat lepší, nedávno jsem bral za cca 600,- Gigabyte GA-5AA v poslední revizi - ta už má aktualizaci BIOSu pro disky přes 32GB a jako jedna z mála mi požrala Tillamook, byť byl hlášen jako "Talimook" :) Člověk musí být jen trpělivý.
DOC_ZENITH píše:Pokud člověk hodlé opustit (až na v4 či PCI modely) kompatibilitu s voodoo, tak je lepší jít rovnou do Intelu a I865 desky, protože tam je 0 problémů, perfektní legacy kompatibilita se všim krom 3,3v AGP karet, sata řadič integrovanej v chipsetu kterej neni shit a funguje i s dnešníma diskama, atd.
Jo, nedávno jsem rozšířil sbírku o ASUS P5PE-VM a Win98 + DOS tam běžel jako z praku. Existuje i modnutý BIOS pro podporu 45 nm procesorů, ale já bych spíše osadil úsporný Celeron 420, jakožto duchovního nástupce Tualatinů.

Což mě přivádí k následujícímu: O víkendu jsem extenzivně ladil a testoval ultimátní DOS drtičku v podání MSI 694T Pro (nativní podpora Tualatin CPU s ISA slotem) s osazeným PIII 1.4GHz-S (nemodovaný SL5XL). Až na nakopnutý řadič disketovky se zdá být vše rock stable. Zaměřil jsem se taky na kompatibilitu s mojí ISA ESS a zatím nezaznamenal jediný problém - testoval jsem pár her v čistém DOSu (Tyrian, Tubular, Duke3D, Doom, Albion) a Red Alert ve Win. Speciálně RA při přehrávání videí načítá z disku, což tady bylo diskutováno jako důvod problémů s ISA zvukem na VIA čipsetech, a žádné vady jsem nezaznamenal. Je nějaká konkrétní situace a hra, kde by se tento problém 100% objevil?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 14:15
od Raikkonen
Doc - Ono hodně záleželo na rodičích, jaký měli sami vztah k technice, jestli sami hráli nebo PC jinak aktivně využívali a kolik byli ochotní a taky schopní do toho dát. Že jsou PC budoucnost, to se už obecně vědělo zkraje devadesátek a rodiče samozřejmě chtěli nějak děti na budoucnost připravit, i když tomu sami pořádně nerozuměli. Ale kvůli té vysoké ceně se to spíš řešilo různými kurzy ve školách, DDM apod. a masový nákup domácích PC pro studenty nastal IMHO právě až okolo toho roku 2000.

Našel jsem si schválně data ze sčítání lidu 2001. Počet trvale obydlených bytů v ČR: 3 827 678, vybavení PC připojeným k internetu 245 782 (6,42%), vybavení PC bez internetu 340 738 (8,90%). Jenže se nesmí zapomenout, že ty čísla tahaly nahoru tradičně Praha (11,11% s netem + 11,52% bez) a další velká města, zatímco v menších městech a tuplem na venkově ta situace byla o dost horší. (link na zdroj dole)

Takže při takhle malém rozšíření PC v ČR ještě v roce 2001 se těžko jde divit, že kolem přelomu tisíciletí spousta rodičů PC měla zaškatulkované spíš jako pracovní nástroj (lepší psací stroj, e-mail, účetnictví) a dál to bylo už pomalu nad jejich chápání. Že se na tom dá hrát, to určitě věděli, protože se v 3D době okolo přelomu tisíciletí strhl strašný hate na hry, že jsou plné násilí, kazí mládež, že pak z nich jsou vrazi atd. Média tuhle masáž jela pěkných pár let, taky se toho chytli někteří aktivisté, politici a právníci (třeba nechvalně známý Jack Thompson, co šel proti GTA). Tohle vlastně odeznělo až díky tomu, že se žádné ty poplašné zprávy nenaplnily a z hráčů Dooma, Duka, GTA apod. vyrostli úplně normální lidé a vůbec nic se nestalo.

A to vzdělávání - kolem přelomu tisíciletí už existovalo spousta všelijakých encyklopedií, výukových programů pro děti různého věku na jazyky, dějepis atd. a už v češtině. A taky se to už nejen prodávalo za přijatelnou cenu, ale i pomalu začalo přikládat k časopisům typu Počítač pro každého, Computer atd. Kvalitu (hlavně různé kolekce) ponechme stranou, ale výběr rozhodně byl a právě tohle mohlo být smysluplné využití PC mimo těch her, net tehdy ještě tím hlavním důvodem určitě nebyl. Nejpravděpodobněji se něco takového vzdělávacího pořídilo rovnou při koupi PC (aby byl přítomen ten výchovný smysl), případně se ještě něco darovalo při prvních narozenínách/vánocích. Ale dál už bylo celé rodině včetně babiček a dědečků jasné, že tudy cesta nepovede, že se na to dítě/student tváří kysele jak na nové ponožky, zatímco u nové grafiky div neskáče do stropu radostí...

(Obyvatelstvo, byty, domy a domácnosti - ČR , SLDB 2001, tab. 362, link: https://www.czso.cz/csu/sldb/datove_publikace)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 17:20
od Hladis
elcrys píše: Asi to odpovídá tomu, co už jsem psal dříve, že hlavní problém je v tom, co si monitor vyžádá od grafiky a co mu grafika je schopna na základě svých parametrů a DVI čipů dodat. Vypadá to, že AOC má v tomhle nějakou botu, tzn., že to nikdo netestoval se starým HW v textových režimech. Přestože ten tvůj AOC má teoreticky stejné parametry jako můj FS.
Srandista píše:Je to tak, Hladis tu tiez spominal vyborne skusenosti s 9600 cez DVI, a ja ich mozem len potvrdit s mojou 9500.
Hmm pro potvrzeni asi nekdy dotahnu jiny LCD a co to udela. To docela nasere pokud by to bylo AOCeckem. Ono to dava i podivny obraz pres VGA v nekterych rozlisenich a Hz o chveni obrazu pres VGA ani nemluve. Tam vychazi asi nej Voodoo. Je proste divny, ze se na tenhle problem u novych LCD docela narazi a nenasel jsem k tomu poradne nic. Clovek pak nevi zda je vadna karta nebo je to nekompatibilita. Kazdopadne nemuzu nakoupit hromady LCD a vybrat ktery funguje bez problemu. :|

Jinak R300 proste rulezz. To je kristalovy obraz, asi best pro retro (vcetne DOSu) a moderni LCD. Bohuzel to nema tak vychytany drivery pro Win98. Teoreticky R300 by uz mely zvladat Glide pres wrapper, takze by to mohlo pokryt i Glide hry.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 17:44
od DOC_ZENITH
Drivery pro win98 na R300 nejsou zlý, ale chce to nepoužít ty úplně poslední (maj větší CPU overhead a jsou nutný jen pro X800 karty) + stejně to chce solidnější CPU (aspoň 2Ghz K7, nebo 2,4Ghz Northwooda, on a oclej Tutalatin 1,6+Ghz to docela na dobový hry uživí.). Ale jinak to jde požít plně, glide wrapper samo sebou taky, ten dádá asy už GF4TI, natož R300.

Ale u NV je to podobný, jsou tam drastický nárůsty nároků na CPU pokud se použije novej driver. Dle mejch testů 3x.xx řada a starší je OK a overhead je nízkej (v D3D stejenj jak u 3DFX), 40 řada už se trochu zvedá ale je furt použitelnej. 50 řada eh, to už chce high-end K7 nebo P4 a 70 řada to je tak na dual K8 a C2D. Instalovat nejnovější možnej driver co GPU podporuje je u retro mašin šílená hovadina.

Elcrys: K ASUS P5PE-VM, bios nemoduj, to nemá cenu, CPU bych tam dal jakejkoliv 45nm CPU co se dá ocnout na FSB266 bez zvedání vcore, já mam takhle E4400 @ 2,66 na podobný desce od Gigabytu. Já se radši držim C2D nebop pentia duialcore protože možnost dualbootu a v XP člověk to dvoujádro ocení, a 98 je to fuk, ty si aspoň užijou více cache.

Btw zkusil jsem tam vrazit nepodporovanej 45nm CPU a deska se rozjela, jako unknown CPU, násobič byl locklej na 6x a pro nabootování se musely vypnout některý C-states, nx-disable bit a VT-X ale nabootovalo to a fungovalo to a násobič se dal přes throttlestop SW zvednout tam kde měl bejt z OS. :)

A tenhle post jsem napsal z win98, Firefoxu 2.0 a Voodoo5 Tualatin mašiny heh, dobrý že PCT si stále drží kompatibilitu se starými browsery.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 19:59
od Srandista
DOC_ZENITH píše:Instalovat nejnovější možnej driver co GPU podporuje je u retro mašin šílená hovadina.
Skoro ako keby som pocul narazku na havliho :lol:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 20:28
od DOC_ZENITH
Spíš na různý retro youtubery a pod, udělaj test a druhá věta je "we installed all latest available drivers for all the GPUs" a jdu hned zavřít okno protože vim co přesně bude následovat. A pak se ještě divěj jak je to slow a koukám na člověka co má na FX5700 poloviční FPS jak já jsem ve své době míval na GF4TI a řikam si "máš tohle zapotřebí".


Sorry ale to že 7x.xx driver podporuje vše od TNT1 po G70 nenznanemá že je to vhodnej driver pro TNT, nebo pro GF2, nebo 4, nebo vlastně cokoliv staršího než NV40.

To samé ale jsou drivery na chipset. Takový VIA chipset drivery co se (třeba na KT133) snažily vkládat více a více latencí aby zabránili data corruption mezi IDE kanály čímž ten southbridge trpěl, jop, žádná sláva, nejlepší je ten než se na ten bug přišlo je totiž nejrychlejší.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 21:53
od Hladis
Ja bohuzel nevim jaky je best W98 driver pro R300. Nemel jsem cas to testovat a na netu se spis dovim, ze "ATI na W98 sux, vem na Retro nV" a zadny konkretni rady ohledne verzi Catalystu.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 21:56
od havli
Srandista píše: Skoro ako keby som pocul narazku na havliho :lol:
:P
Ja bez muceni priznavam, ze pouzivam univerzalne 71.89 na vse od GF256 po FX5900, ovsem s natolik overkill CPU (3,6 GHz Core2), ze me nejakej overhead nemusi trapit. :twisted:

Pokud nekdo takovy driver nahodi na Pentium III, tak uz to je problem...

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 22:48
od DOC_ZENITH
Jo, pokud je k dispozici CPU výkon tak taky preferuji ten novější driver. U mě zas 56.xx, novější drivery zlepšujou kompatibilitu s novějšim SW a přinášej taky features co starší drivery nebyly + i features mimo driver. Třeb u starejch driverů nejde měnit délka pedbufferu, nejde přes rivatuner nastavit negativní LOD bias, chybí tam vylepšené možnosti korekce barev (možnost zvednout saturaci), refresh rate overrider, atd, atd.

Hladis - Cokoliv jen ne ta finální řada, ideál je něco z 4 řady, tzn 4.2, 4.3, 4.4 je ten směr kterym jít.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 1. zář 2020, 23:07
od Srandista
Ja spokojne pouzivam Catalyst 3.11.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 2. zář 2020, 20:45
od ICEBRETON
DOC_ZENITH píše:Pro max výkon socketu A stejně potřebuješ Nforce 2 desku a ta má nulovou legacy kompatibilitu, nefunguje tam vůbec EMM386 emulace SB16 a pod. EE, KT333 je rozumné maximum pro retro stroj, cokoliv novějšího už ztrácíš features, kompatibilitu se starejma kartama, atd.
No to moje pc moc retro není, když tam mám tu gf7600GS a win XP. Každopádně tu nforce si pořídím. Ta moje deska s tím cpu moc při OC neškáluje. Neškáluje lineárně výkon ani při pouhém zvedání fsb. např. 11x166 vs 11x180 rozdíl ve výkonu v UT2003 jen 3%. Někde tam musej růst nějaký latence nebo něco se zvyšujícíc se fsb.

Ještě jsem poladil časování a při 12.5x180 (2256) mám botmach 73fps. V základu s 11x166 (1833) s obyčejným časováním mám 65fps. Posun ve výkonu nic moc s ohledem na tak dobré OC. testuju v 640*480

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 2. zář 2020, 22:05
od maltra

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 3. zář 2020, 08:28
od MV
ICEBRETON píše:
DOC_ZENITH píše:Pro max výkon socketu A stejně potřebuješ Nforce 2 desku a ta má nulovou legacy kompatibilitu, nefunguje tam vůbec EMM386 emulace SB16 a pod. EE, KT333 je rozumné maximum pro retro stroj, cokoliv novějšího už ztrácíš features, kompatibilitu se starejma kartama, atd.
No to moje pc moc retro není, když tam mám tu gf7600GS a win XP. Každopádně tu nforce si pořídím. Ta moje deska s tím cpu moc při OC neškáluje. Neškáluje lineárně výkon ani při pouhém zvedání fsb. např. 11x166 vs 11x180 rozdíl ve výkonu v UT2003 jen 3%. Někde tam musej růst nějaký latence nebo něco se zvyšujícíc se fsb.

Ještě jsem poladil časování a při 12.5x180 (2256) mám botmach 73fps. V základu s 11x166 (1833) s obyčejným časováním mám 65fps. Posun ve výkonu nic moc s ohledem na tak dobré OC. testuju v 640*480
Já mám zlatýho solteka s NF2 (jako tady akorát ne origo stav se samolepkama, někdo na desku asi cosi položil, rovnal jsem piny https://www.ebay.com/itm/Soltek-SL-75FR ... 3822668090 - možná bude mít cenu kvůli té barvě) a pak Epoxe KT880, to mě docela zklamalo, jak jsem tu už psal. Výkon nic moc, k tomu starý nedobrý VIA SATA a v tu dobu už byl ScA lowend.

Tady koukám pro pokusníky ASUSí deska se SiS745, to je taky na staré AGP karty, ne? https://pc.bazos.cz/inzerat/123528364/s ... n-1700.php

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 3. zář 2020, 10:35
od Srandista

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 3. zář 2020, 13:03
od DOC_ZENITH
MV -

Ten zlatej Soltek bude mít časem solidní sběratelskou hodnotu (něco jako ty bílý Abity i když ne tak velkou), je to pěkná deska, byly známé chcípáním kondíků a je to Nfroce takže pro reálně retro použití moc hodbnotu nemá ale do vytríny pěkná, což v praxi dá větší hodnotu protože sběratelé že.

Ale ten Asus to jsi měl ostré oko, hned mu jdu napsat. Ani jsem nevěděl že Asus desku s timhle chipsetem vydal. Je to AMD obdoba SIS645 u Intelu a tam je to nejlepší retro chipset. Podává konzistentně dobré výkony a nemá problémy s kompatibilitou. Na Voodoo5 5500 s nim dávám své nejlepší skóre. Na 745 u AMD taky, problém je že sehant SIS 745 desku co neni od ECS je skoro nemožné (vím ještě o jednom MSI ale neměl jsem jí), a ECS je shit protože na nich nefunguje SB16 emulace. Ale na 645 mi fungovala OK u Asusu, FIC a u MSI také ale až po vypnutí ACPI, u ECS P4S5A ne takže letěla. Takže Asus a 745 to zní jako hned jít do toho, cena je nízká takže kdyby to nevyšlo a byl to fail ala SB16 emualce nefungovala tak mi to aspoň nebude tolik trhat žíly.

Edit: Btw Na aukru je 1Ghz FSB 100 SLOT1 Coppermine. Top SLOT1 CPU pro BX bez redukcí. Je sice drahej ale Ebay cena bejvá mnohem vejš.

https://aukro.cz/rarita-intel-pentium-i ... 6969612672

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 3. zář 2020, 13:41
od MV
Jo já si pamatuju, že jsi tu kdysi psal se s 645 a 745 dobrá zkušenosti. Já historicky o A7S333 vím, jako i na asus to byl "lowend" ale byl stabilní. Jen si nejsem jistý, jestli 745 umí FSB333 nebo jen neofiko?
Já ve svých dobách jsem jel možná na KT400, možná na NF2, tak jsem to neřešil. Ale když jsem pak NF2 vyměnil za ECS M848A tak jsem fakt poznal, jak dělal SiS dobrý čipsety a jak to prostě jen asi neuměli prodat. Slušnej výkon, singlechip, vůbec to netopilo, dobrý IDE....
Něco jako ULi v dobách A64, než je radši koupila nvidia a krom přeznačení (nVidia M1695) netuším, jestli pak nějakou technologii od ULi použili dál, nebo je koupili, aby je pohřbili...

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 3. zář 2020, 14:07
od DOC_ZENITH
745 neumí FSB166, max co jsem z nich kdy dostal bylo vždy kolem 150. Ani technologicky neni moc up to date, ala nemá USB 2.0 a pod, pro mě je ale podstatná prostupnost CPU-chipset-RAM a bezproblémovost a tam dominujou (oproti VIA) ano nebude rychlejí jak vyladěná KT333, ale pro retro potřeby lepší než KT266/133 a hlavně se člověk vyhne všem problémům jak s AGP tak na southbridge. škoda že u toho low-latency single-chip designu nezůstali, u pozdních chipsetů už šel southbridge zase ven a už to výkonem nekralovalo. Nebylo to špatný ale už to nebyla špička (stejně ale raději to než VIA heh).

ALI/ULI, to byly s prominutim shity, vždy měly mizernej výkon (resp na socketu A, na socketu 7 třeba byla OK). Ty K8 slepence byly zajímavý a díky tomu že o paměť se staral CPU byl i výkon OK, škoda že to NV koupila, NV to hned pohřbila, byla to likvidační koupě, nepokračovali v ničem.

Btw existoval jeden SIS chipset s universal AGP4x pro K8, earlyS754 deska, ale sehnat to je prakticky nemožné.