Stránka 137 z 254

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 17:50
od elcrys
Hladis píše:
elcrys píše: Asi to odpovídá tomu, co už jsem psal dříve, že hlavní problém je v tom, co si monitor vyžádá od grafiky a co mu grafika je schopna na základě svých parametrů a DVI čipů dodat. Vypadá to, že AOC má v tomhle nějakou botu, tzn., že to nikdo netestoval se starým HW v textových režimech. Přestože ten tvůj AOC má teoreticky stejné parametry jako můj FS.
Srandista píše:Je to tak, Hladis tu tiez spominal vyborne skusenosti s 9600 cez DVI, a ja ich mozem len potvrdit s mojou 9500.
Hmm pro potvrzeni asi nekdy dotahnu jiny LCD a co to udela. To docela nasere pokud by to bylo AOCeckem. Ono to dava i podivny obraz pres VGA v nekterych rozlisenich a Hz o chveni obrazu pres VGA ani nemluve. Tam vychazi asi nej Voodoo. Je proste divny, ze se na tenhle problem u novych LCD docela narazi a nenasel jsem k tomu poradne nic. Clovek pak nevi zda je vadna karta nebo je to nekompatibilita. Kazdopadne nemuzu nakoupit hromady LCD a vybrat ktery funguje bez problemu. :|

Jinak R300 proste rulezz. To je kristalovy obraz, asi best pro retro (vcetne DOSu) a moderni LCD. Bohuzel to nema tak vychytany drivery pro Win98. Teoreticky R300 by uz mely zvladat Glide pres wrapper, takze by to mohlo pokryt i Glide hry.
Tak jsem vyřešil problém se svým AOC a částečně i grafikou. Stačí pouze modnout vbios :) Hlavní díl viny zde nese monitor, kterému jaksi nechutná 1280x1024@75Hz přes DVI (v DOS i Win) - to je shodou okolností i preferovaný mód, který grafika cpe do monitoru v DOSu. To je zároveň problematické i z toho důvodu, že klasický textový mód, ve kterém běží spousta her, má mít obnovovací frekvenci 70 Hz. Mod tedy snížil frekvenci, potažmo pixel clock, preferovaného módu a to zároveň vyřešilo i nekompatibilitu a obrazové problémy monitoru.

Mod je v podstatě aplikací poznatků z Vogons, z threadu, na který jsem čirou náhodou narazil předevčírem:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=68506

Jedna věc ale zůstává pořád nevyřešená - některé hry běží ve 640x480@60Hz, z Radeonu ale padá za všech okolností onen preferovaný mód s 70Hz, tudíž může docházet k určitému zrychlení, pokud na to má hra navázanou logiku (byť je to lepší než původních 75Hz). Myslím, že tohle je prostě věcí ATi, ale mám pocit, že nVidia mi měnila obnovovací frekvenci korektně, v závislosti na tom, co hra nahodila za rozlišení. Upscaling potom byla až další věc.

Taky by stálo za pokus vnutit Radeonu pro preferovaný mód 1600x1200, což je jednak 4:3, a taky by to byl prakticky integer-scaling pro VGA hry.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 18:30
od Srandista
elcrys píše:Taky by stálo za pokus vnutit Radeonu pro preferovaný mód 1600x1200, což je jednak 4:3, a taky by to byl prakticky integer-scaling pro VGA hry.
Tak toto ani nahodou. 480p do 1200p nacpes 2.5x, lenze integer scaling mozes robit len v celonasobkoch (v tomto pripade 2x), takze budes mat 960p obraz a mrte ciernu fugu okolo.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 20:50
od Hladis
Tak "nova" Voodoo 5500 funguje a nedela maly vlnky v obraze pri startu jako ta starsi. Tim padem mam po HW strance moje "universal retro super PC" hotove. 8-) Po SW strance zbyva jeste par her a je to hotove kompletne.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 20:53
od AllowedCry
@hladis Foto a konfigurace?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 21:15
od Hladis
Foto nemam a konfiguraci jsem tu uz psal nekolikrat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 21:58
od elcrys
Srandista píše:
elcrys píše:Taky by stálo za pokus vnutit Radeonu pro preferovaný mód 1600x1200, což je jednak 4:3, a taky by to byl prakticky integer-scaling pro VGA hry.
Tak toto ani nahodou. 480p do 1200p nacpes 2.5x, lenze integer scaling mozes robit len v celonasobkoch (v tomto pripade 2x), takze budes mat 960p obraz a mrte ciernu fugu okolo.
Právě proto jsem psal VGA hry, tzn. 320x200. 640x480 už beru jako SVGA - alespoň tak se hry označovaly v devadesátých letech.

Hladis:
Takže nakonec všechny ty nakoupené nV a ATi letěly do kouta? Já nejdřív zkoušel pro DOS taky Voodoo s CRT, než jsem zjistil, že má pár zásadních much (bugů). Potom jsem se celkem dlouho držel svých MX440 nejdřív s CRT přes VGA, potom LCD přes VGA a DVI a teď mučím ten Radeon 9600 - zatím se jeví asi nejlíp. Problém je, že ten můj AOC, který bych chtěl používat, má celkem nekvalitní VGA vstup, což nevypadá ve Windows moc dobře. Nakonec jediné ultimátní řešení je údajně OSSC:
https://videogameperfection.com/product ... converter/

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 22:15
od Hladis
Ty jsou dilem v krabici a dilem je ruzne pouzivam ve dvou open sestavach. Nikdy nemely slouzit do tohohle konkretniho stroje, to je od zacatku ciste Voodoo stroj. Jak chces delat univerzalni a autenticky retro stroj bez nativni podpory Glide ? To proste nejde.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 13. lis 2020, 23:22
od Srandista
elcrys píše:Právě proto jsem psal VGA hry, tzn. 320x200. 640x480 už beru jako SVGA - alespoň tak se hry označovaly v devadesátých letech.
No lenze toto nie je pravda. VGA je 640x480, SVGA je 800x600, a 320x200 je CGA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_Gra ... dards2.svg

Navyse co sa toho rozlisenia 1600x1200 tyka, to ti na real zeleze s upscalovanim rozlisenia z 320x200 nepomoze. Perfektne toto zvladaju niektore verzie DOSBoxu, ktore ale vedia, ako maju pocitat pixely na horizontalnej a ako na vertikalnej strane. Dumb upscaling, co bude robit monitor toto ale nevie, a obraz bude krivy...

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 14. lis 2020, 12:47
od DOC_ZENITH
Nuo ono pozor, většina old VGA je jede v 320x200 a ne v 640x480. To samý default text mod (DOS, bios) jede v 640x400 ne 640x480. 640x400 (a 320x200) operuje defaultně v 70hz a ne v 60hz, proto to dělá tolika LCD problém hlavně s plynulostí, kor na DVI. Nejhorší scénář je když to akcpetuje ale je tam frameskipping, což je nejčastější scénář na DVI protože to počítá jen s 60hz.

Original VGA standard totiž počítá jen s 256KB Vram, tzn 640x480 umí zorbazit jen s 4-bit barvami. 8-bit barvy jen v 320x240 nebo 320x200, proto se to predominantně používalo. 640x480 přišlo do herní praxe až s oněmi sVGA grafikami a i to je ale zavádějící. 512KB karty daj až 1024x768 ale jen 8-bit. Ani 640x480 nedaj 16-bit, k tomu je potřeba 1MB.

DOS hry co používaj 640x480 už používaj vesa mody ne standard VGA.

Co se win týče tak tam to chce aspoň 1MB, 1MB karty už dovedou 800x600 16-bit barvy nebo 640x480 24-bit. Pod 1MB nedokáže většine win her ani inicializovat directdraw, 1MB je prostě potřeba proto to bylo minimum čím se osazovaly ty dobové S3Ky do PCI, VLB a pod.

Starý ISA grafiky ale nejsou jen o paměti, samotnej čip taky musí podporvat ty režimy. ňákej shitózní TridentsuperVGA nedá 16-bit barvy i s 1MB, protože to čip neumí, ale WDčko to dá.

Je zde tedy celkem neshoda co je co. V rámci grafik je SuperVGA vše co umí nad 640x480 při 8-bit, aspoň tak se označovaly. VGA umí 640x480 ale jen v 4-bit což je na hry useless. Je to ok tak max na win 3.11

Co se monitorů týče tak standard ale mluví jasně 640x480 je kde končí VGA a cokoliv nad je superVGA, protože minitor nezajímaj barvy jen rozlišení a refresh.

Já jako uživatel high-end CRT řešim opačnej problém, ala 60hz při 640x480 je pro mě fakt hnus. Proto hledám grafiky co podporujou Vesa VBE 3.0 protože dovedou vnutit větší refresh při vesa modech. Tzn u NV GF2 až GF4 (na FX už to nefunguje) a u 3DFX VSA100 karty. U ATI to myslimže nefunguje nikde.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 14. lis 2020, 13:18
od elcrys
Řekl bych, že o to šlo, 640x480 (nebo 640x400) s 256 barvami se už vymykalo standardu VGA, proto se hry používající tento mód označovaly jako SVGA (přes VESA). O tom nemá cenu diskutovat, byla to prostě ustálená terminologie, které se drželi i samotní výrobci her.

O tom slavném VBE 3.0 jsme už také diskutovali:
https://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php ... 1#p9611481

V otázce kvality VGA výstupu, kompatibility a provozních vlastností mi vycházela nejlíp ta MX440. Jenže později jsem zjistil, že Doom sice běží v textovém režimu na CRT 100+ Hz, ale jiné hry, které jsou závislé na obnovovací frekvenci, to rozbije. To nakonec přispělo k tomu, že jsem CRT monitor hodil do hnoje, protože 60/70 Hz stroboskop už akceptovat nehodlám.

Podle mého názoru prostě ideální řešení pouhé kombinace grafiky a monitoru neexistuje. Co mě teď napadá je akorát třeba ta MX440 s vypnutým interním scalingem (což lze) na DVI, k tomu programovatelný OSSC pro scaling a monitor s možností nastavení 1:1 vstupu. Anebo DOSBox :)
Srandista píše:...Dumb upscaling, co bude robit monitor toto ale nevie, a obraz bude krivy...
Vtip je v tom, že těch 1600x1200 by obstarala grafika (R350 to dělá v celočíselných násobcích hodně dobře) a monitor by byl nastaven na 1:1.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 14. lis 2020, 13:59
od DOC_ZENITH
Kdysi jsem měl pokus co se týče 1600x1200 IPSka, konkrétně NEC 207NX, a dopadlo to tristně. Jednak má lehkej inputlag a druhak ten monitor při těch 70hz režimech frameskippuje. Takže nakonec skončil jako monitor u matky a klobouk dolu kvalita obrazu je fakt pěkná, tak si ho aspoň užije ale na retro herní použití useless.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 14. lis 2020, 18:57
od havli
HP LP2065 taky ma frameskip pri >60Hz, to jen pro doplneni.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 14. lis 2020, 22:51
od Hladis
Asi jsem to s hrama prehnal, poshanel jsem vse mozny do roku 2000 (neco i pres), co bylo nejak relevantni, co ma Glide a co jsem hral nebo hrat chtel, nebo jsem mel jen rip verze. No ted tech her mam extremni mnozstvi (250+) a uz mi pomalu prestava stacit obrazovka na ikony na desktopu. Musel jsem i koupit dva 120GB flash disky, aby se tam vsechno veslo. PS: Prekvapilo me, ze Glide kompatibilita zase tak spatna s Voodoo 5 neni, cekal jsem to horsi.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 19. lis 2020, 17:35
od Hladis
Kdyz mam tu novou V5500, ktera nema dosluhujici kondiky, tak me prekvapuje, ze ma s LCD pres VGA obraz lepsi nez vsechny modernejsi nV a ATI. Jsou tam stale obcas chybky dany VGA, ale dokaze to souperit s kvalitou DVI na Radeonu. Vesmes ta Voodoo nema s tim LCD problem, kdezto u nV a ATI jsou ruzny problemy s vlnenim obrazu a ditheringem dle nastaveny obnovovaci frekvence.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 19. lis 2020, 17:38
od havli
To je prece u Voodoo standard, ne? Aspon u vetsiny z nich teda. I ta integrovana V3 na MS-6168 ma kvalitni VGA vystup.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 19. lis 2020, 17:46
od Hladis
Jen me to zarazi u moderniho LCD. Samo stejne kvalitni ho na tom mojem LCD mela i moje Banshee (Banshee, V3,V4,V5 myslim maji stejny 2D jadro) a nenarazil jsem treba na problemy u starsich TNT. U novejsich GF a Radeonu to ale u me zaclo jit z kopce. U nV to je jeste horsi kvuli mazanici v DOSu u DVI, takze to nejde nejak obejit. R300 ma aspon dokonaly DVI obraz i v DOS, ale zase ma jiny neduhy jako horsi podpora starsich her. V5500 ma tu vyhodu, ze je univerzalni s podporou snad vseho a lze na ni asi tak do roku 2001 rozbehat snad uplne vsechno. Necekal jsem, ze stary Voodoo deklasuje pres VGA modernejsi karty, ktery uz s tehda nastupujicim LCD pocitaly, na modernim LCD monitoru. Cekal bych spis opak. Muze to byt u jinyho LCD monitoru jinak, ale i tak.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 19. lis 2020, 21:09
od elcrys
U VGA je to právě loterie. Vliv na celkový obraz může mít jak grafická karta, tak kabel i monitor (a jejich vzájemné impedanční vyvážení). Ještě to musím otestovat, ale u mého monitoru vadí i to, že je zároveň aktivní jiný vstup (DisplayPort z jiného PC) - tzn. různá rušení. Dnes mi shodou okolností přišly kvalitní VGA kabely, tak plánuju udělat testovací den. Už jsem sice pokročil v poznání a využití DVI pod DOSem, ale VGA je stále univerzálně použitelnější řešení, zvláště, když netrpí obrazová kvalita. V dobách VGA byla obrazová kvalita běžně součástí recenzí grafik - tehdy byl pro mnoho recenzentů etalonem Matrox. Přemýšlím, že bych si nějakou G400 na testy pořídil.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 22. lis 2020, 18:12
od Hladis
Uff....... https://abload.de/img/20201122_163915mnjy3.jpg (z toho by si asi tady https://www.youtube.com/c/RetroNationCZ/videos strikli do textilu) a to jich hromada neni na plose, zvlaste DOS hry a Capcon hry. To jeste nejaky pribudou, kazdopadne slusny uspech to vse rozbehat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 22. lis 2020, 20:48
od Srandista
Sakra Hladis, Win 98 nevie robit screenshot alebo co? :roll:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 22. lis 2020, 20:52
od elcrys
Pěkný, dej vědět, až to všechno dohraješ, jestli to stálo za to :-D Předpokládám, že to je všechno s no-cd, nebo máš obrazy přes daemon tools (anebo ještě lépe vypálené pro plně funkční CD hudbu)? Koukám taky, že tam máš i DOS-only hry - tzn. u všeho počítáš s hraním ve Win?

Já si většinou vyberu hru, kterou si chci zahrát a tu si potom rozchodím. Protože je to kolikrát taková řehole, tak bych se s tím nechtěl zabývat hromadně dopředu. Taky kolikrát až při hraní člověk zjistí, že hra sice běží, ale má nějaký původně skrytý problém, vycházející z nekompatibility s moderním systémem.

Jinak dorazil K6-2+:
Obrázek

Očekávání naplnil, dává 600 MHz na 2.0 V (defaultní pro K6-2+/K6-III+ jádro). Zajímavé je, že jde o hodně pozdní kus (2. týden 2003), což ho činí takřka o 3 roky mladší, než K6-III+ co tady mám (25. týden 2000). K6-III+ by taky chtěl pro 600 MHz minimálně 2.2 V a více.

Taky jsem otestoval ABIT BX133-RAID, který jsem nedávno ukořistil. Celkově bych ho hodnotil snad lépe, než nedávno testovaný podobný ASUS CUBX-E. Abit má velice pěkné možnosti taktování a také plně funkční HighPoint HPT370 ATA-100 řadič, který bez problémů běhá i s SD redukcemi a SSD disky (viz problémový řadič Promise u Asusu). Sekvenční čtení disku v DOSu je potom na úrovni cca 40 MB/s vůči 8 MB/s na integrovaném řadiči v BX čipsetu.