Stránka 166 z 263
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 16:55
od DOC_ZENITH
Myslim že bude, ještě jsem neměl mrtvou SB kartu. Vlastně jsem neměl mrtvou žádnou ISA zvukovku. Většinou i ty kondíky tam sloužej jen jako audio filtr a nejsou nutný k chodu jako takovému a i ta prorezlá crystal karta se po dobrém vyčištění probrala do plné funkčnosti. Tuhle AWE32 mam je to jedna z těch co regulérně sedí v PC a používá se. Přiznam se ale ke kacířství, nemam v ní osazenou paměť, protože MIDI stejně nepoužívám.
Ještě k tomu Gravisovi, 3ka s PNP fakt ne, jednou stačilo. Ale ten starší nonPNP gravis by se šiknul, resp hlavně protož e má nativní HW kompatibilitu s hrama co uměj gravise (narozdíl od té PNP co je gravis ale neni gravis compatible), v praxi ale je to předražená 8-bit karta s 16-bit v pár podporovanejch hrách, prostě za tyhle peníze ne, ale méně to nepůjde protože má sběratelskou hodnotu. Já věci ale hodnotim dle funkčnosti, tzn u zvukovek kompatibility a zvuku a blbej AE16 Crystal je good, ESS karty jsou good, atd. Gravis byla takovej v praxi nic moc halo produkt.
Ještě bych se vrátil ke K8 a poukázal na něco za co AMD ve své době paradoxně skoro nikdo nekritizoval a tím je totální stagnace v dobách K8. Defakto jak Intel poslední roky. Když přišly první modely K8 v r2003 byla to kulervoucí architektura, velkej skok v hrách a deklass Netburstu. + K tomu HTT tzn škálování na více CPU a pod. Tím to ale skončilo. K8 tu byla do Phenomu a ten failnul a neměl menší modely tzn defakto do Phenomu II a dále se prakticky vůbec nevyvíjela. První 130nm modely končily kde, na 2,6Ghz? 90nm +200Mhz a 65nm +200Mhz a jinak nic. Výkon se za ty roky u K8 vůbec nepohnul. 90nm modely přinesly SSE3 ale hrubé IPC bylo furt stejné a frekvenční potenciál se taky skoro nezvyšoval. Bylo to strašně let totálního stání na místě a AMD si kopnout do zadku ihmo zasloužila. Ani se nesnažili, kdyby udělali aspoň nativní 2 jádro s jednotnou cache ale ne.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 17:38
od Hladis
DOC_ZENITH píše:Přiznam se ale ke kacířství, nemam v ní osazenou paměť, protože MIDI stejně nepoužívám.
Takovy rouhani, upalit.
No ja taky jeste nenarazil na mrtvou ISA zvukovku a rozchodil jsem i Vibru ze skladky, ale nahoda je blbec, zvlaste kdyz to lita do tisicu, tak by to bolelo. Pokud bude funkcni, tak je to ta nejlepsi z cely rady SB a normalne plne funkcni ma dle me cenu tak 4k, takze za 2k to bude dobry kup. Hlavne neni PnP jako moje dve, takze u ni odpada nutnost TSR, coz me sralo. Vyhral jsem ji o pouhou korunu.
Nejak jsem tusil, ze nemusim byt sam, kdo tam hodi presne 2k a vyplatilo se. Nad 2K bych ale za neoverenou nesel. Kazdopadne shanel jsem ji pomerne dlouho a snad si ji budu moci odskrtnout.
Gravis ma youtuberama vyhypovany status, kdy ale neni o co stat. AWE32 treba lita do tisicu (ne jako Gravis), ale ma velkou uzitnou hodnotu a jde z toho udelat all-in-one reseni pro DOS. Gravis je spis pain in the ass. Ta uzitna hodnota tam proste neni, ty zvukovky nebyly dobry ani ve svy dobe, takze ten kultovni status je uplne mimo. Jedine ze by nekdo chtel delat dema, ale pochybuju ze to kupuji tito uzivatele a jen na koukani je to draha sranda. Jako je to hezky kus HW, ale tu cenu si neobhaji. Jinak tenhle PnP s Interwave je kompatibilni sam se sebou. Kompatibilni nejsou jen ty klony bez pridavny pameti.
Tak proti P4 K8 v pohodicce stacila a najednou jim Core2 udelalo caru pres rozpocet a Phenom failnul. Od ty doby spis preslapovali na miste, kdy posledni hrebicek do rakve Dirka byl nejvetsi epic fail v dejinach CPU.
Nemyslim ze by je nikdo nekritozoval, vzdyt na AMD lidi vesmes hodili bobek a jen asi socialni pripady, nebo hardcore fans, jeli na AMD platfome, ktera upadla i kvalitou desek.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 17:56
od DOC_ZENITH
Jo ale v době když přicházela Core2 byla K8 už 3 roky stará (a ještě si pár let na trhu v té podobě pobyla), a AMD za celou tu dobu udělalo jen die-shrinky, přidání SSE3 a nalepení 2 kusů pod jeden IHS. Bylo to hrozně let a Core2 nebyla nic z čista jasna. Už Pentium M po OC K8 v hrách nakopalo, pokud to nebylo dost jasné ranné varování a někdo si myslel že Intel bude navždy u Netburstu (ač v roadmapách dávno byl už i Nehalem), tak ten člověk měl letět. K10 byla taky taková K8 na stereodech, vše tučnější, více cache, konečně nativní 4 jádro se společnou cache ale technologicky/instrukčně furt v dobách K8. Pak FX že.
Ono, Ryzen je takovej malej zázrak, je to defakto první architektura co vyvinulo AMD a je fakt dobrá. Vše předtim co za něco stálo vždy někde koupili a jen dokončili. K5, K6, K7, to vše nebylo defakto jejich dílo. Jediný co plně bylo (FX) byl epic fail.
Jinak tenhle člověk prodává tunu zvukovek, větščina šrot ale některé nejsou úplnej šrot:
https://aukro.cz/5x-zvukova-karta-isa-8-6984868826
https://aukro.cz/5x-zvukova-karta-isa-10-6984869101
https://aukro.cz/5x-zvukova-karta-isa-9-6984869022
A tenhle PC mě rozesmál:
https://aukro.cz/pc-s-amd-athlon-1200-mhz-6984510916
Zdroj co tě může zabít nebo pokud chceš podpálit barák na pojistnej podvod je to taky dobrá volba. Vedle toho MSI NF2 deska s kondíkama ve stejnym stavu jak má morálka (aspoň je tam integorvaná MX ala původní skutečnej důvod dual-channel implementace na K7), a neexistující Athlon 1250. Tzn ňáká K7 s default násobičem 12,5x kde FSB vydefaultovalo na 100 a nikdo to nikdy nezměnil, protože co je to "bios"? To je ňákej virus? Asi tak....
Tahle sestava je nádnrkej dodnes dochovanej epic fail-build. Klobouk dolu před tou NF2. Jen s pasivem a chladičem co na ní nefouká, asi jí zachránilo to FSB100 takže se moc nepředřela.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 18:14
od Hladis
Jo to musis za Ruizem a hlavne Dirkem Meyerem se ptat, co to jako melo znamenat. Jiste si pamatujes, ze AMD si zaclo hrat na neco co nebylo a utopilo horentni sumy za pikacoviny. Vlastne FX svym zpusobem mozna AMD pomohl, jelikoz najednou stali nad vlastnim hrobem s otazkou zit ci nezit, coz je donutilo k obmene lidi, restrukturalizaci jak firma funguje a vypoceni neceho kloudnyho.
Ten clovek je odsud kousek, ale nevim kdo to je. Kazdopadne nic moc kloudnyho tam tentokrat nema.
Se podivej kolik takovych starych Eurocase a podobnych odpadnich zdroju, lidi seriozne nabizeji.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 21:29
od maltra
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 21:39
od DOC_ZENITH
Katmai se dělal až do 600Mhz a špatnej ihmo neni, IPC je stejný ala nárůst frekvence odpovídá nárůstu výkonu. Rev 1.9 by ale měla umět coppermina nativně, takže v pohodě. Tohle je decentní deska. Sežeň tam ňákej FSB100 model, čím vyšší tím lepší samo sebou. Tzy CPU na třetí fotce jsou co?
Naše debaty o zvkukovkách jsou hlavně o kvalitě a kompatibilitě se shit VIA chipsety, tohle je Bxko tzn tam problémy mít nebudeš žádné a ano jakejkoliv SB16 to vesměs jistí, ale ne úplně jakejkoliv, ať má nativní OPL3 čip ať to neni ňákej low-end s CQM emulací. To už je pak lepší ňákou ESS audidrive a tak.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 21:40
od Hladis
maltra píše:na DOS hry ako RoTT alebo Warcraft bude stacit aj nejaky zakladny Sound Blaster 16 pocitam.
Ne pokud chces wavetable syntezu, tedy aby hudba hrala jak hudba, jinak ti zustane jen FM synteza, tedy parodie na hudbu. Pokud ti staci FM synteza, tak na to staci jakykoliv levny ESSko 1868 nebo 1869.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 21:45
od MV
DOC_ZENITH píše:Katmai se dělal až do 600Mhz a špatnej ihmo neni, IPC je stejný ala nárůst frekvence odpovídá nárůstu výkonu. Rev 1.9 by ale měla umět coppermina nativně, takže v pohodě. Tohle je decentní deska. Sežeň tam ňákej FSB100 model, čím vyšší tím lepší samo sebou. Tzy CPU na třetí fotce jsou co?
Naše debaty o zvkukovkách jsou hlavně o kvalitě a kompatibilitě se shit VIA chipsety, tohle je Bxko tzn tam problémy mít nebudeš žádné a ano jakejkoliv SB16 to vesměs jistí, ale ne úplně jakejkoliv, ať má nativní OPL3 čip ať to neni ňákej low-end s CQM emulací. To už je pak lepší ňákou ESS audidrive a tak.
No mám slotovýho katmaie na 550 MHz a slotovýho PIII coppermina 600 MHz (btw jde bez změny voltáže na 800/133) a rozdíl výkonu je větší než by odpovídalo 50 MHz, takže sehnat coppermina, to je dneska lepší řešení. Jo a ten katmai fakt docela topí
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 21:48
od Hladis
No pro DOS je lepsi asi koukat po pomelejsim CPU, aby sice zvladl late DOS hry, ale aby zase nespeedoval ty starsi. Takovy Warcraft II pod DOSem bude s rychlym Coppermine nehratelny.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 21:49
od MV
Tak si může pořídit celerona covingtona a případně mu ještě disablovat L1
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 22:10
od maltra
Diky hosi, tie zvukovky (wave vs fm) si nastudujem. Mam doma SB Live! PCI ale to sa do BX compu nehodi.
Copperine 100MHz som pozeral, ale za tie vyssie taktovane 600+ chcu pomerne dost penazi. Moznost je este Slotket 370 to Slot 1 redukcia a nejaky Tualatin. Tie ostatne CPU na poslenej fotke su P4 520J Prescott 2.8GHz, P4 Northwood 2.4GHz a Celeron Tualatin-256 1.2GHz (ten by teoreticky mohol ist cez ten Slotket do tej BX dosky).
P.S.: na tie rychle CPU boli nejake softy ktore ich spomalovali, ale mozno az na neskorsich OS ako Win98.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: pát 5. bře 2021, 23:08
od Hladis
CPU Killer
S FM vs. Wavetable je to jednoduchy
https://www.youtube.com/watch?v=YXFYWJ7dbz0&t=2121s v case 20.52min je FM synteza z ESS. 6.26min je treba wavetable synteza z AWE32 s 8MB soundfontem a dalsi a dalsi ukazky syntezy z ruznych karet. Reference je v case 35.11min Roland Sound Canvas SC-55mkII
Dalsi ukazky treba tady
https://www.clous.cz/zvukovky-2/
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 00:20
od DOC_ZENITH
Maltra - No vidíš a už se to rozjíždí, teď by nastala přestřelka mezi mnou a Hladisem ohledně zvuku, on rád wave syntézu s rozáhlými fonty a pod a já rád native OPL3 protože na tom jsem ihmo vyrůstal, jsem na to zvyklej a spouta starších her podporuje jen to. Tady už je to otázka názoru.
K tomu CPU, no, hmm, ano ten tualatin by se tam dal rozchodit, problém je jak. Potřebnej adaptér asi neseženeš a když už se objeví jdou za strašný prachy. Alternativa je obyč FCPGA370 redukce pro Coppermina a tu upravit, je to ale proces, štípání ňákejch pinů, spojování jinejch a když to neni stable tak se ještě musej spojit další s rezistorem, je to dost proces to nevim jestli je na místě. Došel jsem k úspěchu 2x a ty si držim jako oko v hlavně a doufám že už to nikdy nebudu muset dělat. To spíš doufat v ňákou P3ku že se objeví a nehrotit to, kdyby se ti nedařilo dlouho sehnat tak bych možná i něco objetoval. Mam tu pár "horších kousků" kterejch si moc necenim.
Jakou tam vlastně plánuješ grafiku? Protože oclej tualatin versus low-end P3 to je třeba 3x takovej rozdíl a tomu pak odpovídá i uživitelné a vhodné GPU. Jinak live by tam fungovala, jestli se hodí nebo ne to už je na tvém posouzení. Kdyžtak ti upnu dobrej VXD driver co mi jel na všech kusech a SB16 emulace taky funguje, akorát to neni v DOS hrách 100%, je to vhodné spíš pro ty starší (build engine a tohle období) a kvalita OPL3 hudby je "meh". Ale funguje to.
MV - Myslel jsem to že má stejné IPC jak PII. Ano Coppermine má lepší IPC jak Katmai ale neni to žádná revoluce. Kdysi jsem chtěl udělat test 550Mhz Coppermine vs Katimai vs Tanner, když už mam toho 550tkovýho Tannera.
Ala 256K fullspeed vs 512K halfspeed vs 2MB fullspeed. Nicméně 550tku se mi nepodařilo sehnat. Viděl jsem jí párkrát ale cena neodpovídala nízké PIII.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 07:42
od MV
No ta rycglejší cache u coppermina je opravdu znát, zkusím někde vyhrabat testy, ale blbé je, že já měl coppermina o 50 MHz rychlejšího
ESS má taky někdy wavetable
http://tenorman.info/pc/es1869f%2Bes869f Ale jak píše doc, je to o zvyku a já třeba kdysi měl jen PC speaker, takže jsem v tomhle benevolentní
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 08:46
od Srandista
Hladis píše:Vyhral jsem ji o pouhou korunu.
Nejak jsem tusil, ze nemusim byt sam, kdo tam hodi presne 2k a vyplatilo se.
Lol, to bol fakt tvoj max bid, tých 2001?
Inak, poteším ťa, konečne som kúpil poslednú vec, čo som ešte zháňal (retro unrelated), takže budúci týždeň si to nechám všetko zabaliť a konečne si sem nechám preposlať tú 9800 XT. Tak potom budem reportovať, čo som vyhral ťažítko alebo nie...
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 09:13
od Hladis
Jop, max bid bylo 2001,-. Bidovani smerovalo k tomu, ze tam na tuty nekdo prdne tech rovnych 2000,- takze jsem nahodil schvalne 2001,- a vyslo to. Samo kdyby nekdo sel vys, tak smula, ale vys jsem za neoverenou stejne jit nechtel.
Jo ma, ted byla, nebo stale je, takova na Aukru. Hraje to nejak takhle
https://www.clous.cz/ess-233x-ess1869/ Ja taky zacinal na PC speakeru, zvukovka byla tehda luxus a skolni kompy (286/386) zvukovky nemely, takze se bezne hralo na PC speakru nebo uplne bez zvuku.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 09:30
od maltra
No jo, ja som cakal Hladis vs Doc “roztrzku” co sa tyka zvuku
. Pravdou je ze ked sme my hrali po sieti v skole rotaska (RoTT) tak sme mali na usiach plastove chrastitka a pocitam ze tie 486 masiny asi mali len shitovu zvukovku. Mrknem sa na tie odiazy od Hladisa. Inak tie 14 dnove lan-party zavidim. To boli casy. Co za tyka grafiky este neviem. AGP retro kariet mam celkom dost, ak udrzim FSB na 100MHz tak tam mozem dat cokolvek bez straty vykonu kvoli delicke AGP. Mozno nejakeho Matroxa kvoli kvalite obrazu a sparujem to s Voodoo2 SLI alebo rovno tam dam Obsidian2 X-24. Resp. navrhnite.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 09:47
od Hladis
Zadna roztrzka s DOCeem neexistuje, vec je jasne dana, FM synteza je socka nouzovka pro ty, kteri si nemohli dovolit krutoprisne karty s Wavetable nebo MIDI doughterboardy.
Normalne tam prdni Voodoo3 a je hotovo. Matrox nee.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 09:57
od havli
maltra píše:Co za tyka grafiky este neviem. AGP retro kariet mam celkom dost, ak udrzim FSB na 100MHz tak tam mozem dat cokolvek bez straty vykonu kvoli delicke AGP.
Na BX zadna ztrata vykonu kvuli AGP delicce neexistuje, toho se nemusis bat. BX umi jet AGP 1:1 s FSB nebo FSB*2/3, nic vic. To znamena pro FSB 100 jede AGP na 66 MHz, pro 133 MHz FSB to uz dela 89 MHz, atd... Ne kazda grafika to da, ale napriklad ta V3 bez problemu. A vykon tim zcela jiste neklesne... kdyz uz neco, tak stoupne v sitiacich, kde prenosova rychlost AGP je limitem.
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Napsal: sob 6. bře 2021, 10:12
od Hladis
ASUS P5Q Deluxe s Core2 pripraven natrhnout A64 socket pod XPckama. Jsem zvedavej o kolik to bude.