Stránka 174 z 263

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 22. bře 2021, 20:35
od elcrys
V souvislosti s diskuzí na téma nefunkčnosti SB emulace na non-ISA systémech (nedávno zmiňovaná i840, i850 a i865) jsem se rozhodl umořit jeden z posledních restů na toto téma - ověřit na vlastní kůži, jak moc je absence ISA slotu pro DOS zvuk problém. Jako testovací platforma posloužila tato sestava:

Asus P5PE-VM rev 1.03G (i865G + ICH5)
1ks 512 MB DDR
Intel Celeron 420
GeForce4 MX440 128MB AGP
Windows 98SE + DOS

Uvádím pro pořádek, protože příliš velká RAM, rychlé CPU a grafika může být pro kompatibilitu s některými DOS hrami zabijákem samo o sobě. Testovanou zvukovkou bylo známé ESS Solo1 ES1938S TerraTec 128iPCI.

V krátkosti lze uvést, že mohu potvrdit, že hudba ve hrách obecně funguje, naproti tomu zvuky ne. To platí jak pro běžně šířené verze DOS ovladačů a provoz v čistém DOSu, tak i pro VxD ve Win. Na Vogons jsem zachytil informaci o funkčnosti hudby i zvuků s WDM pod Windows ME, ale to jsem vlastním testováním vyvrátil (alespoň pro ICH5). S WDM nastane akorát to, že fungují pouze zvuky, ale již bez FM syntézy.

Dalším krokem bylo otestování alternativních módů SB DMA emulace, které Solo nabízí. V zásadě jde o:

DDMA - funkčnost ověřena jen na pár starších čipsetech,
TDMA - standardně tento mód nastavuje DOS ovladač, bohužel s ICH5 ve většině her zní pouze hudba (ověřeno taky zde),
PC/PCI, neboli SB-link - P5PE-VM ho samozřejmě nemá,
WBDMA - mód, který ovladače standardně vůbec nenastavují.

Právě WBDMA se ukázalo být velmi slibným. Tento mód je možné nastavit pomocí utility PCISET.exe a výborného skriptu z Vogons:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f= ... 20#p692117

Úspěšně jsem ho otestoval a v čistém DOSu opravdu zprovozní zvukové efekty ve všech testovaných hrách (Albion, Dark Forces, Doom 2, Duke Nukem 3D, Quake, Tyrian 2000), pouze v Dukovi dojde po pár minutách k záseku hudby, potažmo celé hry (šlo by ještě otestovat jinou variantu WBDMA). Je to velice slibné nastavení, jen by ho chtělo dlouhodobě otestovat na větším množství her. Určitý potenciál může poskytnout tento seznam:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=692375#p692375

Tam ale testoval na ICH2 a třeba Duke 3D mu ve Win ME s výchozím ovladačem fungoval, mně na ICH5 ne, takže ta tabulka nebude úplně platná, pro DOS by to ale snad mohlo platit. Windows je obecně větší divočina - verze a varianty ovladačů, kolize prostředků, problémy samotných DOS her ve Windows...

V případě zájmu můžu poskytnout upravený skript (ESSINIT.TXT z Vogons ve výchozím stavu nefunguje), což je plný ekvivalent DOS ovladačů, které tak není třeba řešit - ovladače nastavují jen PCI registry, stejně jako PCISET. Pokud má někdo Solo, tak minimálně s ICH5 by to mělo fungovat. Z nedostatku času jsem taky testoval jen WBDMA varianty "111".

Jinak obecně, co jsem zachytil, tak Solo na Intelu funguje cca do platforem na i820 - i845 (s prvními třemi módy emulace DMA), potom smůla. VIA funguje i novější, ale to je známé.

Nevýhodou Sola je taky závislost na přiděleném IRQ, já se s tím tolik nepáral a zakázal USB v BIOSu, takže jsem ho na IRQ 5 bez problému dostal, ale kdo by chtěl mít aktivované všechny integrované části desky, ať se připraví na konflikty a nefunkčnost. Samozřejmě bude záležet na desce. Sdílení IRQ jsem netestoval, ale moc nadějně to nevidím.

Další věcí je existence několik variant Sola, já měl k dispozici tři kusy:
TTSOLO1-N VER1.2 ES1938S H369 (11/1999)
TTSOLO1-N VER1.2 ES1938S H369 (10/1999)
TTSOLO1-NL VER1.2 ES1938S K370 (11/2000)

Všechny mají osazenu i EEPROM, ale poslední varianta (nejnovější) byla těžce problémová. S VxD hrála klasicky jen hudba a hry tuhly, čistý DOS tuhne při nastavení registrů, s WDM ani hudba ani zvuk v DOS programech, zvuk ve Win jede. TerraTec něco zjevně u pozdějších kusů "optimalizoval".
-------------------------------------------

Dalším pánem na holení byla Yamaha YMF744B-V PCI. Yamahy mají obecně dobrou reputaci v DOS emulaci a existuje k nim extenzivní info. Taky, jako jedno z mála PCI řešení, obsahuji skutečně autentické OPL3/FM. Yamaha na to jde trochu jinak a pro moderní platformy bez přímé podpory DDMA poskytuje TSR utilitu DSDMA.exe. Není potřeba se děsit, ověřil jsem, že ubírá pouze cca 2 kB konvenční paměti. Nevýhodou je ovšem nutnost používání EMM386, což dělá problémy pár hrám (tuším Turrican II, některá z Ultim). Výhodou oproti Solu je ale IRQ nezávislost, ovladač je schopen zajistit emulaci na udaný port, takže v BIOSu stačí nastavit třeba IRQ 5 na "reserved" a následně si na něj naemulovat IRQ po inicializaci v DOSu. Otestoval jsem však, že ani sdílení IRQ (např. s USB) nedělá Yamaze problémy.

Obecně je kompatibilita v DOSu výborná, funguje zvuk i hudba a člověk si může volně konfigurovat IRQ a DMA (kupříkladu Tubular Worlds vyžaduje DMA 0 a po patřičném nastavení se mi zvuk rozjel). Rozsah kompatibility Yamahy na novějších platformách s pomocí TSR je taky dalece před Solem:
https://docs.zoho.com/sheet/published/8 ... 2a9209e034

Z testovací sady mi nefugoval akorát Tyrian - problémy TSR s DPMI, hra bez patche nefunguje. DOS ovladače jsem měl ve verzi 3.16, testoval jsem i 3.17, ale tam tuhla inicializace přes setupds.exe Používal jsem taky patchnutou verzi setupds.exe přímo pro ICH5:
http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=4 ... 29#p505812

Co se týká Windows, s WDM (verze 2220) klasicky funkční pouze zvuk, s VxD (2008) je funkční vše v Doomu, ale Duke z nějakého důvodu padá - zkoušel jsem žonglovat s IRQ, ale k ničemu to nevedlo. Info o SB emulaci správně ukazuje údaje o nastavení 220/5/1 (zde je lepší nechat kartu BIOSem hodit na jiné IRQ než 5, aby č. 5 zůstalo volné pro následnou emulaci v OS). Tady by si to zaloužilo větší investigaci, ale provoz DOS her ve Win není mojí prioritou. Možná zkusit ještě další verze VxD ovladačů, je jich kupa. Mimochodem SW MIDI v Doomu znělo celkem dobře (závislé ale na verzi ovladačů).
-------------------------------------------

Abych to nějak shrnul, jak řešení ESS, tak Yamahy má něco do sebe. Pokud bych byl donucen k nějakému univerzálnímu non-ISA PC, pravděpodobně bych uvažoval o současném osazení obou karet. Kompatibilita obou karet v DOSu (viz tabulka výše) má mezery, ale společně by to mohlo být celkem OK. Taky by byl podmínkou provoz v čistém DOSu, Windows se z nějakého důvodu ukázal problémovější. Samozřejmě bych mohl osadit něco úplně jiného (Vortex 1/2), ale vzhledem k tomu, že je pro mě klíčová autentičnost OPL3, na výběr není.

Co by si taky zasloužilo prověřit, je kompatibilita obou řešení s VT82C686B (VIA 133A/T). Jak víme, implementace ISA je na těchto deskách zprasená (pokud je vůbec ISA osazeno), použitím PCI by se to dalo elegantně obejít (ideálně s DDMA/TDMA). PCI slotů bývá taky většinou nadbytek, ISA je často osazena v jednom exempláři.

Další zajímavé odkazy k Yamahám:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=48983
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=61&t=61044
http://rayer.g6.cz/hardware/sbemu.htm
-------------------------------------------

EDIT: Teď jsem ještě dotestoval pár starších verzí her (kdysi poskytl Srandista) na Solu, v režimu TDMA v čistém DOSu. Staré verze Doomu 1 a Ufa fungují komplet, starý Tyrian opět jen hudba. Z aktuálních verzí je Albion taky funkční komplet, stejně tak Wolfenstein 3D.

Stále ale TDMA nedopadá příliš dobře - co Solo vytahuje z bahna nekompatibility s novějšími platformami je právě ono WBDMA. Ale ani potom to není zdaleka 100%.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 13:20
od havli
Tomu rikam rozsahly vyzkum. :D

Ja jsem zbezne zkousel Solo1 na i875P + ICH5 a celkem podle predpokladu to moc nefunguje. Intel chipsety zkratka ta karta nema rada. Pak jsem nahodil jeste SB Live, kde se mi SB16 emulaci povedlo zprovoznit, ale kvalita midi priserna. Takze na myslenku jednoho univerzalniho stroje dlabu a Pentium M necham jen na win98 hry. Pro DOS poskladam socket 7 AT masinu s nejakou pluskovou K6 a ESS 1868 s wavetable, tam bude fungovat vsechno jako po masle. Kdyby nahodou byla nejaka nekompatibilita chipsetu (Aladdin V), tak v zaloze je Asus P2L-B s i440LX a nejaky Mendocino Celer.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 14:53
od MV
no ten celer na LXu bude asi nejjistější a nejméně problémová varianta

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 15:40
od havli
Asi jo. Pro K6 mluvi schopnost menit nasobic SW cestou, coz ale patrne pro sve hry nepotrebuju. A tak trochu navrat do mladi, kdyz jsem tu platformu mival.

Ale LX je taky fajn - nikdo tenhle chipset nema moc v oblibe, takze to neni uplna tuctovka. :D
Dokonce jsem nasel i starou validaci cpu-z. :twisted:
http://valid.x86.fr/pa6rkg

Jeste mi tu lezi PII 300 Klamath, ale to je mala elektrarna a celer to vydrti. Jedine plus je, ze to ultimatni hiend roku 1997 a tehdy staval tezko uveritelnych $2000. :mrgreen:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 18:35
od DOC_ZENITH
Klamath je jediná PII s otevřeným násobičem heh, taky tu jednu prasnici mám, dobrej kus šel až na 350 pri 2,8v. :twisted:

A bacha k6 jde ovladat násobič až 2+ a 3+, moje 3 bez + jaksi ne, proto šla z DOS PC pryč, too fast. Půjde na aukro.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 18:55
od havli
Zachytil jsem info, ze snad pry i nektere modely Deschutes, ale osobne potvrzene to nemam.

Ja nikdy neuvazoval ty stare non-plus K6. Jsou zrave a minimalne o 100 MHz pomalejsi. Asi to budu smerovat na to LX, k tomu mam nejvyssi Mendocino 533 a bude klid.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 19:29
od elcrys
https://www.cpu-world.com/forum/viewtopic.php?p=78624

Svého času jsem to odemčené Deschutes sháněl. Bohužel všechno, co se objevovalo po inzerátech, bylo výrobou z druhé poloviny 1998, kdy už Intel násobič zamkl.

Jinak teď jsem dokončil svůj testovací projekt PCI zvukovek testem obou na MSI K7T Turbo2, KT133A (VT8363A & VT82C686B).

Dle údajů z netu podporuje southbridge přímo DDMA, takže jsem se zaměřil na to. Testoval jsem po předchozích zkušenostech pouze DOS a ESS Solo se povedlo rozběhnout ve zmíněném módu poměrně rychle. PCISET na to ovšem nestačí, je potřeba inicializovat ještě přes essolo.com. Z výše testovaných her fungovalo všechno.

S Yamahou jsem se celkem trápil, už když jsem to chtěl vzdát, povedlo se DDMA taky. Tady je nutné mít patchnutý setupds.exe pro daný southbridge a DMA nastaveno na "0" (na tom jsem se na dvě hodiny zasekl :) ). Každopádně herně to není tak bezproblémové, jako v případě ESS. Wolf nepřehrával některé zvukové efekty, Doom 2 odmítal startovat (tady by možná pomohl jiný extender, ale na to už nemám sílu), Quake vydával pazvuky. Ostatní hry OK. Výsledek je poměrně zklamáním, možná mi ale něco uniklo.

U obou karet není v případě DDMA potřeba žádné TSR. ESS klasicky vyžaduje IRQ 5 (což s testovanou deskou nebyl žádný problém, bez nutnosti deaktivovat USB atp.), Yamaha má IRQ a DMA konfigurovatelné.

Suma sumárum, tady bych asi šáhl po Solu a obecně s deskami KT133A bez ISA slotu nemusí být problém (a mohl jsem si ušetřit pájení). Co jsem ale netestoval je to, jestli při osazené FDD dochází k poškozování dat, tak jako v kombinaci s ISA kartou.

Každopádně teď si dám od PCI zvukovek pauzu (na pár let) a vrátím se k ladění SS7 sestavy :) Taky jsem uvažoval nad upgrade na BXko, ale další výkon zdaleka nepotřebuju a K6-2+/III+ můžu chladit při undervoltingu takřka pasivně.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: úte 23. bře 2021, 21:13
od wolf00
na dooma je dobry port legacy 1.28 to by melo mit jeste render pro 3dfx karty,nebo gzdoom z rady 2*** ty jeste nepotrebovali hw shadery u grafik,jede na tom serie doom/heretic/hexen/strife je treba mit jen wad soubory.Build hry obecne co jsem hral byli citlive na ramku[radi padali] to plati pro jaged aliance 2 mel jsem verzi 1.6 i jaged 1.12[stejne problemy],tohle vyresila nadstavba az ja2 1.13

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 09:19
od Srandista
Obecne je Solo1 co sa DOS zvuku tyka urcene primarne pre VIA cipsety. VIA ci uz naschval alebo nahodou hodne dlho drzala podporu pre legacy audio v southbridgi, takze ja dokazem vyludit DOS zvuk aj na svojej 775 masine s VT8237A v TDMA mode. A to je prosim pekne doska z roku 2006. Samozrejme to nie je dokonale, nie vsetko ide, medzi nahvyhlasenejsie nekompatibility patri Doom 1.666+, Doom 2, Raptor 1.1+, UFO 1.2+, TFTD, Duke3D, etc. Doom, Raptor a UFO sa daju zohnat vo verziach so starymi patchmi, takze tam existuje tento workaround, u tych novsich hier bohuzial smola, hra je bez SFX, hraje len hudba. Na druhej strane sa mi ale zas podarilo spustit aj niektore hry s MT-32 (tie, ktore nepotrebuju intelligent mode, napr Dune II alebo Lotus III), a to sa bavime o zvukovom module z 1987! Plus mam to vybavenejsie PCB, takze tam mam aj wavetable header a General MIDI mi z X2 ide tiez. Co sa IRQ tyka, to mi priradi natvrdo doska, takze sa tomu musim usposobit, a vrazit zvukovku do nejakeho konkretneho PCI slotu, ktory priradi nejake rozumne IRQ (5 alebo 7).

Inak hento s tym JA2 musim vyskusat, ja zhodou okolnosti na svojej main masine s W10 hrajem tu uplne neopatchovanu verziu (1.03) a vsetko v pohode. V minulosti som to uz dohral na 1.06 a bez zaseku. To by bola docela haluz, keby to na W10 slo lepsie ako na dobovom W98...

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 09:47
od wolf00
ono to slo hrat v pohode,byl tam bug co dost stezoval pouziti vybusnin obecne,kdyz toho bouhlo moc najednou,tak hra spadla[mam verzi ze score v 1.05+1.06 cz patch]

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 09:50
od MV
havli píše:Zachytil jsem info, ze snad pry i nektere modely Deschutes, ale osobne potvrzene to nemam.

Ja nikdy neuvazoval ty stare non-plus K6. Jsou zrave a minimalne o 100 MHz pomalejsi. Asi to budu smerovat na to LX, k tomu mam nejvyssi Mendocino 533 a bude klid.
můžeš tam přes redukci dát i celerona coppermina 533A nebo podtaktovanej C800 na FSB66 poslouží stejně dobře a bude asi úspornější, pochopil jsem, že o výkon tu nejde :)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 09:56
od wolf00

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 10:55
od havli
MV píše: můžeš tam přes redukci dát i celerona coppermina 533A nebo podtaktovanej C800 na FSB66 poslouží stejně dobře a bude asi úspornější, pochopil jsem, že o výkon tu nejde :)
Bohuzel Coppermine na 440LX nejde. Pred lety jsem patral a nenatrefil jsem ani na jediny pripad, ze by nekdo uspel. Myslim, ze jsem to nekdy zkousel i osobne a taky nic. Na druhou stranu me to aspon nelaka rvat tam totalni overkill CPU. :P 533 Mendocino je opravdu max, kdybych to chtel zakulatit, tak OC na 600 MHz (8x75), ale ono to neni stabilni povetsinou, 250nm CPU moc nad 500 MHz nejdou.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 12:21
od DOC_ZENITH
Nejde? To bych nečekal. Určitě člověk musí mít redukci modlou na jeho support a dát tam 1,8v-2v dle desky, prostě menší voltáž nebudou umět, ale že by se ani po patřičnym overvoltu nerozjel bych nečekal.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 17:21
od havli
Muzu to zkusit jeste jednou. Ale i kdyby to jelo, tak pri 1,8-2V bude uspornost nenavratne pryc a ziskam akorat vykon, kterej az tak nepotrebuju.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 18:28
od DOC_ZENITH
I starší revize BX desek neuměj pod 2v. Resp většinou to jde stahnout na 1,8v ale to je opravdu minimum, 1,75v už nechoděj a vůbec tam nic nepustěj, proto tam copperminy nejdou by default. V takovejhlech deskách jsem ale při nastavení 1,8v natvrdo rozjel s patřičnou redukcí i Tualatin heh, sice pekl jak kamna ale šlo to. Ňákej coppermine s FSB66 typu 733 a pod oclej na FSB 75-83 dle toho kolik to dá by měl bejt teoretickej top těhlech desek. 1,8v je taková akorát voltáž na OC, víc už to obvykle neškáluje jen topí.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 18:34
od MV
jj u nějaké early BX desky (Octek?) jsme svýho času upgradovali C333 za nějakého coppermina, v redukci na 1,75 nebo 1,8V a chodilo to. Ale byl to už nějaký rychlejší model celera a ta voltáž tam nakonec byla i správná tuším.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 18:36
od DOC_ZENITH
Early slot1 desky kde návrh VRM nepočítal s Copperminem prostě nedaj pod 1,8v a coppermine operujou by default mezi 1,6-1,75v, tzn prostě se nerozjedou, jdou tam jen přes redukce kde jde naswitchovat ručně voltáž když se tam pustí 1,8v nebo více. O chipset vůbec nejde, jde o revizi voltage controlleru.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 18:47
od ICEBRETON
Z trochu jinyho soudku...co byste mi doporucili za ovladac pro radeon hd7770 a windows 10? Nebo je to fuk a mam nahodit nejnovejsi?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 24. bře 2021, 18:54
od DOC_ZENITH
To už je GCN takže klidně poslední pořád jsou supported a všechno pojede. Samo sebou s ohledem na hrubej výkon, HD7770 byla low-end už ve své době takže eeehm nic moc.