Gratulace k dobrýmu křemíku. Koukám že je to i full 128MB 256bit verze, takže máš 9700pro.
Mně se teď podařilo sehnat další raritu x86, ala processor Transmetta Crusoe. Ve zkratce pro ty kdo to nikdy neslyšeli nebo to už zapomněli, transmetta byla po konci Cyrixu taková poslední naděje na třetího hráče na poli x86 CPU. Pravé x86 CPU to ale neni a o to je to zajímavější.
Transmetta nemá uvnitř žádnou ofiko architekturu, neni to x86 neni to PowerPC neni to ARM. Je to 128-bit (v druhé generaci 256-bit) VLIW čip kterej emuluje a přizpůsobuje se instrukčním sadám jinejch arch. K tomu má splešl romku s tzn "morphing" kódem a vyhradí si proto taky kousek paměti.
Čip samotnej je takové napůl SOC, NB nemá žádné sloty, je integrovanej v CPU ale za to má dva paměťové řadiče. DDR a SDR. DDR je omezenej jen na max 2 ranky tzn ref board transmetty tam mněl sodimm slot a CPU jej používal jako tu svou operační cache a hlavní RAM byla SDR. V praxi se tyto CPU nikdy moc neprosadily, jen do pár vzácnejch laptopů a mini systémů, CPU mněl na svou dobu skvělé provozní vlastnosti (mam 800Mhz verzi a je na ní pidipasiv a vůbec netopí), ale to bylo v době kdy to všem bylo fuk takže o to nebyl zájem.
Stroj co jsem já sehnal je FSC futuro S200
https://www.google.cz/search?q=FSC+futr ... 20&bih=951
Southbridge komponenty jsou VIA (4x USB 2.0, má IDE s udma 6 a CF slotem), VIA síťovka a AC97 zvukovka (která je strašná, USB za stovku je 100x lepší). Sestava bohužel nepodporuje legacy volání, tzn SB16-bit emulace ve win98 s SB-live nefunguje (emulace se musí řešit SW v XP). Obecně PCI slot je velice náladovej, grafiky tam nepostnou. Resp vůbec je to nedetekovalo. Jediná co postnula byla Voodoo Rush, ale to bylo asi proto že způsobila ňákej konflikt prostředků s něčim na desce co blokovalo jiné, protože glide nefungoval a D3D bylo ok jen při prvnim spustění první aplikace po bootu. Jediné co tam spolehlivě funguje jsou non IRQ devices, tzn fungujou tam dobře addon karty typu Voodoo1/2. Nakonec jsem tam zaparkoval Orchid Rigteous Voodoo1 pro kterou jem neměl využití a má kratší PCB než typické Voodoo1 a je to jediný voodoočko co se tam vejde aby šel zavřít case.
Disk jsem zapojil IDE SSD napájenej externě s diskem aniž bych kupoval drahou CF kartu to bude problém, je tam sice to jedno IDE ale žádné napájení, takže to budu muset zbastlit a vytahnout dráty někde od zdroje či z PCI.
Plusem celé sestavy budiž že je to full passive a bere to 15W na zásuvce (bez voodoo). Plná podpora win98 a XP. Pozitivní je také výpočetní výkon CPU. Na to že má 800Mhz je vysokej. CPUmark99 dal 86 bodů což je na 800Mhz CPU solidní. Negativa jsou jak už jsem napsal špatná kvalita integrovaný zvukovky (mam ale usb co je usb hid audio ala funguje i na win98 bez driverů a hraje ok).
Co fujitsu také podělalo je koncept paměti. Žádná SDR neni. Je tam jen jedna sodimm DDR a morph engine cache je v ní vyhrazenejch 16MB, tzn se při morphingu pere o prostupnost s hlavní RAM, not good.
Integrovaná grafika je SIS315 (DX7). (platforma nemá AGP nebo PCI-E). Je hrozná. Má sice vlastní paměť dokonce DDR, ale snad jen 32-bit a její výkon je někde na úrovní Riva128. Ala hry co uměj glide jednou na voodoo1 výrazně lépe, ty co ne o něco lépe na SIS315. Dala 735 bodů v 3Dmark2001 640x480 takže asi tak. Dá plynule Q3A a high 640x480, na 800x600 už jsou propady. Kvalita renderingu je ok, i 16-bit. Jediný co je problém je jakejsi ditehring statickejch stínů v D3D bez ohledu na verzi driveru či OS či hru, takže je to asi HW vlastnost. Dobrá je aspoň nulová spotřeba a 2D je taky OK. Moderněšjí verze této platformy s druhou generací ala Transmetta Efficion používá Radeom 7000M.
Herní výkon samotného CPU je slabší, někde na úrovni P2 400-500Mhz. Svůj díl na tom bude mít to jak je řešená RAM a taky jsem se dočetl o neefektivitě L2 cache která je dobrá jen v sekcenčně ale nedovede číst malinké bloky dat, proto také Efficieon mněl 1MB a die větší jak pentium M což mu zlomilo vaz. Nicméně tak i tak to není až zas tak zlé. První 1 sekunda bejvá pomalejší se stutterem než core morphing optimizuje pipeline ale pak už to jede ok.
Paradoxně nejslabší místo CPU je takové to běžné klikání v OS. Staré win používaj směs různejch 16 a 32-bit ALU instrukcí co projdou co nejrychleji skrz x86, ale u tohodle CPU.... defakto pokaždé si musí přeprogramovat pipeline, tzn OS jako takovej je poměrně línej, ala než se otevře explorer tak to trvá vteřinu na stroji s IDE SSD což je prostě slow, OS tam běhá jak na 486 či pomalejšim P1.