Stránka 23 z 255

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 11. říj 2017, 09:18
od MV
No já teď instaloval 8.xx nvidiácký drivery pod W98, to je taky slušnej flashback do minulejch dob.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 11. říj 2017, 13:16
od DOC_ZENITH
Na ně bacha, ty jsou dobrý pro NV40+ Pro starý karty (FX a níže) je lepší vzít něco staršího, já mam oblíbenej 56.64.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: pát 13. říj 2017, 23:16
od werygood
Jak je na tom podpora R9800Pro a Win98? Dostal se mi do rukou trochu retro PC od tchýně, tak přemýšlím, že bych ho ztopil a udělal si retro sestavu :) Btw. hyperthreading a W98 dohromady jdou? Asi moc ne, co?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: pát 13. říj 2017, 23:49
od DOC_ZENITH
9800pro je na win98 100% OK. Win98 neuměj SMP, tzn dovedou používat jen jeden CPU/jádro, tzn HT tam prostě nebude.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: pon 16. říj 2017, 11:54
od MV
DOC_ZENITH píše:Na ně bacha, ty jsou dobrý pro NV40+ Pro starý karty (FX a níže) je lepší vzít něco staršího, já mam oblíbenej 56.64.
To bylo na mě? Já dával fakt driver verze osm, jakože 08.xx Myslím, že to jsou 8.05 :wink:

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: pon 16. říj 2017, 13:32
od DOC_ZENITH
Ah tak to OK. Já myslel že jsi instaloval 80 řadu, ne 8 řadu. :P

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: ned 22. říj 2017, 14:49
od del42sa

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: úte 24. říj 2017, 21:23
od havli
Tak nejak nechapu proc vlastne tak dlouho trvalo uvedeni VSA-100 karet na trh. Protoze s odstupem let se ukazalo, ze i ty hodne rane prototypy (co padly do rukou sberatelu) jsou plne funkcni. http://www.thedodgegarage.com/3dfx/pro_v4.htm Treba Voodoo4 existovaly funkcni prototypy v Q4 1999 (42. tyden). AGP ma dokonce velmi podobny layout PCB jako finalni V4, PCI se trochu lisi, ale presto se prvni produkcni karty datuji az nekdy kolem 33. tydne 2000. Na co ten rok cekali? Jasne, V4 4500 by nedokazala bezne prekonat GF256, ale lepsi nez V3 by to bylo, byla by i podpora 32bit barev, komprese textur, atd. A se zapnutym AA by to bylo i z hlediska vykonu vyrovnane.

Stejne tak funkni V5 existovaly uz zacatkem roku 2000 http://www.thedodgegarage.com/3dfx/pro_v5.htm

Zaroven je docela nepochopitelny krok nevydani retail VSA-101, kdyz rovnez vsechno celkem dobre fungovalo a nakonec doslo i na IBM daytony, to byly uz produkcni karty. Btw.. jedna se prodala pred nedavnem na ebayi https://www.ebay.com/itm/3dfx-Voodoo4-2 ... 3204172985 Jako lowend by to nebyla spatna karta a jiste by se na tom dalo vydelat dost penez. Jestli cekali az na Rampage a pak uvest VSA-101 jako lowend pro doplneni rady, kdo vi.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 25. říj 2017, 15:05
od DOC_ZENITH
Linus uvedl video o Voodoo2 SLI....

https://www.youtube.com/watch?v=8OtwHV8j-90

A málem jsem se u toho zvrátil ze židle. Takovejch milnejch informací, takovejch zásadních chyb (spouštěl UT na OGL D3D a mysele si že mu to v tu chvíli běží na voodoo, atd). Celé SLI mu bugovalo ,špatné škálování, problémy s drivery, ala vzal si 2 karty co si k sobě nesednou nebo něco jiného v sestavě hnilo. Pravej opak toho co já v praxi znám jako Voodoo2 SLI + ty jeho kecy o profilech v driverech... jako kdyby něco toakového do příchodu NV40 vůbec existovalo. Ten by jednu zasloužil fakt.

Jinak k VSA100, když se nad tim člověk pozastaví tak 3DFX to prostě kardinálně podělala. Ty čipy mohly a mněly bejt out před GF256, tehdy by to válcovaly a V5 5500 by neměla problém do příchodu GF2 jako neotřesitelnej high-end a V4 by kralovala mainstreamu s vedením ve features. Texture komprese, velký textury, glide, 32-bit rendering s menší ztrátou jak konkurence, AA, AGP4x, možná i ten T-buffer a jeho efekty by se dostaly do praxe.

Já mam jednu teorii, a tosouvisející s achylovou patou těchto karet, a to geometrickym výkonem. Ač 3DFX má z tehdejších výrobců nejmenší penalizaci PCI vs AGP, tak ten fakt že AGP používá jen jako PCI a ještě na tom sedí více GPU se do budoucna ukázalo jako bottleneck (i ve své době v 3Dmarcích). Krásně je to poznat když se V5 5500 PCI provozuje v PCI a nebo v PCI-X běžícím na 66mhz), nebo potíže s hintem na 6000 vs SIS chipsety kde 5500 běhá nejlépe, ale 6000 chce VIA jinak jede PCI33 pro 4 GPU.....

A nebo když se k V4 AGP běžící pod 4x mode native dá silnej CPU zahraješ si plynule Halflife2, to na V5 neexistuje kvůli geometrii.

Tohle + absence TNL si myslim že mohlo stát za tim zdrženim protože hledali řešení. Idální pro tyhle karty by bylo řešení něco jako mněl 3Dlabs se svym GLINT čpem, kterej byl host mezi AGP a GPU (něco jako hint u 6000) a zároveň se staral o geometrii ala byla v něm TnL, nejvyšší model mněl 6,3M trianglů za sekundu což neni daleko od GF265 a přišlo by to před ní. To by bylo ideální řešení, odstranilo by to bottleneck v geometrii a zároveň by tam bylo TnL tzn future compatible s DX7, GLINT byl full DX7 compatible, 3Dlabs jen pak vydal nové drivery a bylo to.

Si představ V5 s glintem, hned by to byla komplet jiná story. Podle mně skrytě pracovali na něčem takovym, nebo se to alespoň snažili získat někde 3rd party.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 25. říj 2017, 17:12
od havli
Jo, takhle to dopada kdyz se dostane do rukou BFU HW vybocujici ze zabehnuteho standardu. :roll: Nastesti stale je dost schopnych lidi, co dokazou s Voodoo zachazet korektne. Coz mi pripomina, ze bych mozna nekdy v budoucnu mohl udelat refresh tohodle testu http://hw-museum.cz/article/2/benchmark ... edition-/1 Precejen moje znalosti v letech 2009 - 2011 nebyly ani zdaleka na dnesni urovni a slo by to udelat podstatne lip. Zaroven od te doby pribyly i dalsi zajimave GPU a nasla by se i lepsi platforma nez 2,16 GHz TBred na KT333.

VSA-100 pred GF 256 asi ne, mozna tak srovnatelne s DDR verzi, ktera by ale nad single VSA vyhrala prakticky ve vsem. Kazdopadne by to ale bylo lepsi nez GF DDR vs V3. Nicmene V5 by uz na porazeni GF DDR stacila a pred NV15 by se to stihnout dalo.

Nevim, jestli se pokouseli nejak bastlit TnL k VSA, existovala sice prototypova V3 s externim TnL, ale na VSA jsem o nicem takovem nikdy neslysel. Tohle mela implementovat az Rampage, kde Sage chip obsahoval AGP radic, pci-pci bridge (nebo nejakou proprietalni sbernici) pro pripojeni Rampage chipu a taky TnL + Vertex shader. To ale bylo vlastni reseni.

Na VSA jeste zkouseli implementovat HSR (fungovalo jen v Q3A... a s chybama), ale to uz se do pouzitelneho stavu kvuli krachu nedostalo. Nikdy jsem nezkousel vliv na CPU limitovane sceny, ale asi by to usetrilo jen fillrate, geometricky vykon ne.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 25. říj 2017, 17:33
od Hladis
Pokud si pamatuju, tak je dobře popsany proc se to takhle tahlo a proc to dopadlo jak dopadlo. Tam byl hroznej management, moc velka bohorovnost a několikrát jim vyvoj skončil ve slepy ulicce, kdy pak vlastne od dob Voodoo2 jen vydavali deriváty. Staci ta story s Rampage, jak dloho ji vlastne delali. V-100 byla taky jen takova další vypln v době, kdy uz si to nemohli dovolit.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 25. říj 2017, 17:44
od DOC_ZENITH
Havli, neřikam že extarní TnL mněli, ale potřebovali jí jako sůl, ala čip co by zprostředkoval AGP, správně rozělil jeho prostupnost jednotlivejm GPU (ne že vše pojedem v PCI mode), a postaral se o TnL, prostě jako Glint u dobovejch 3dlabs karet. To byla jediná cesta jak v roce 2000 zachránit VSA100. Kdyby taková V5 6K mněla místo HINT GLINT hned by to byla o 2+ roky více future proof karta.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: stř 25. říj 2017, 19:20
od del42sa
3dfx Interactive(R) Inc. (Nasdaq: TDFX) today

announced that it has temporarily delayed the release

of its Voodoo5(TM) 5500 AGP. The company is taking

this action to ensure that it meets its own high

standards for product quality.

The company discovered that the Voodoo5 may be

experiencing field failure rates at very low levels

in certain configurations. The company is conducting

further tests to determine whether a problem actually

exists. 3dfx anticipates this action will delay

product availability between seven and 14 days.

"We believe that this affects only a small number of

configurations, but we feel that this is the safest

thing to do," said Randy Schussler, vice president

of operations at 3dfx Interactive. "We're taking this

action to ensure that our customers receive a high

quality product that exceeds their expectations."

Editorial Contact: Brian Burke

3dfx Interactive, Inc.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: čtv 9. lis 2017, 17:03
od havli
Nemate nekdo pri ruce pocet tranzistoru a plochu NV42 a NV41? Je v tom dost chaos, co jsem hledal na webu. Asi jedina jistota je NV40, ktere ma 222 milionu a 287 mm^2, ale tyhle pozdejsi osekane verze jsou docela problem. Oboji ma nativne PCI-E a 12/5pp (ikdyz u NV41 se nekde udava 6 VS, coz je asi blbost). NV41 je 130nm IBM vyroba a NV42 110nm TSMC.

Zrovna jsem pridaval na webu tuhle zvlastni 6800 GS od Gainwardu http://hw-museum.cz/vga/311/gainward-ge ... agp--nv41- a pocital jsem automaticky s NV42 jadrem, jako maji pci-e 6800 GS... jenze pak jsem si vsimnul, ze nejak nesedi velikost GPU (je to od pohledu moc velke) a kovovy ramecek kolem jadra NV42 taky nema. A tim jsem zabrednul to tohodle bordelu kolem parametru.

Jinak tahle karta je taktovana na 450 MHz GPU (coz je na 130nm dost) a 1200 MHz GDDR3 je pro GF6 taky uctyhodne. No a korunu tomu Gainward nasadil tim HSI mustkem na AGP. :-D Tech 190 milionu a 225mm jsem dal dokupy z ruznych zdroju a mozna se to i blizi realite, ale je to spis takova tipovacka. A co napsat k NV42 prave vubec nevim.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: čtv 9. lis 2017, 17:15
od DOC_ZENITH
Přesné rozměry nevim, ale NV41 byla cost-effective řešení pro PCI-E, ala málo lidí kupovalo GT nebo ultru takže menší čip s 12PP a naopak lepšími vlastnostmi, absencí můstku pro PCI, tzn obecně citelně levnější karty a fixnutými purevideo bugy byl na místě. Bonusem jest že i přes stejnej proces má NV41 větší frekvenční potenciál. NV42 je pak jen čistě die-shrink NV41 a ty se dostávaly až na 550-600Mhz při OC, tzn v praxi vyšší výkon než původní NV40 i v plné konfiguraci.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: čtv 9. lis 2017, 17:57
od HEAD

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: čtv 9. lis 2017, 18:36
od havli
DOC_ZENITH:

Tuhle NV41 GS mam naplanovanou k testu, takze udelam srovani s klasikou 6800 i 6800U (oboje AGP NV40). Vyzkousim i OC, ale pocitam, ze o moc vic uz to nepujde.

HEAD:

Tyhle ruzne databaze jsem prochazel a jejich cislum prave neverim. Tezko muze mit 12/5 NV41 222 milionu tranzistoru, kdyz totez se uvadi pro 16/6 NV40. 192m milionu pro NV42 klidne muze byt, ale zase mi nesedi plocha - 150mm ma 110nm NV43 (6600 GT, atd)... ktera je podstatne jednodussi. Asi nakonec pouziju 192M a plochu se pokusim zmerit sam primo na karte.

Stejne tohle byla zajimava doba - vydavaly se grafiky jak na bezicim pase a v ramci jedne generace se vyrabelo x ruznych GPU na ruznych procesech. A ve vsem byl pak extremni bordel. :) NV40, 41, 42, 43, 44, 45, 48. Treba ta NV48 je trochu zahadna. Kdysi jsem mel 6800 NU do AGP bez mustku a pokud si vzpominam spravne, Riva tuner detekoval prave NV48. To bylo nekdy v letech 2005/2006, tehdy jsem o PC moc nevedel jeste... a pak jsem tu kartu prodal. Pamatuju si ale, ze jsem se ji pokousel odemykat a neslo to. Tak jestli to treba nebyl AGP nativni ekvivalent NV41 (cili nebylo co odemykat).

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: čtv 9. lis 2017, 19:24
od DOC_ZENITH
O NV48 jsem nikdy neslyšel, mam tu i jednu z těch čínskejch fake grafik co na sobě má starou NV40 co běží na 8/3 (jde odemknout full) ale je na ní napojeno 128-bit 512MB DDR2..... což dělá takovej bottleneck že ten unlock skoro nic nepřináší.

Tehdy to bylo obecně funny, ala různé můstky, AGP vs PCI-E, i samotná kompatibilita, ala NV40 je native AGP, ale vyžaduje min 4x slot. Ale později se oběvila NV44A ala 6200 native pro AGP která je AGP1x a 2x compatible.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: pát 10. lis 2017, 08:01
od MV
Já měl tehdy jen AGPčkové NV40. Nejdřív 6800 od Gainwardu, odemykat nešla (házelo to artefakty), ale šla brutálně taktovat, zvlášť pod vodou. Jenže už tehdy jí docela rychle došla VRAM, měla jen 128MB. Pak jsem to prodal a pořídil jetou AGPčkovou 6800U a těch 256MB paměti bylo znát (tehdy hlavně pamatuju na CoD2).
Co je zajímavý, že jsem tu 6800U po roce prodal za ty samý prachy, co jsem nakoupil, protože tehdy už se zdálo, že žádné nové grafiky do AGP nebudou, tak o to byl docela zájem (o 7800GS ani vidu ani slechu, natož pak o dalších radeonech....). Přešel jsem tehdy dost levně na intela a PCI-e + DDR2. A taky se tím teda vyřešil ten záhadný shuttering NV40 na nf3, jak jsem tu už popisoval :x

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd.

Napsal: pát 8. pro 2017, 20:02
od havli
Coz takhle se pri prilezitosti uvedeni Titanu V podivat na neco starsiho, ale podobne extremniho?

R600 vsichni zname, ale spis na beznych desktop kartach... mne se ted povedlo sehnat neco trosku vetsiho a snad i vzacnejsiho. Znacku FireGL ATi kdysi koupilo (tusim, ze od Diamondu) a nejakou dobu prodavali cizi GPU na techto kartach. S nastupem R200 pak vznikly prvni profi karty zalozene na vlastnich GPU ATi. V nazvech je extremni chaos, takze bez seznamu na wikipedii neni sance poznat, co je vlastne ta konkretni karta zac.

Ja tady mam V8650, cili jednu z poslednich FireGL. Tahle karta je zalozena na plne aktivnim R600 (320 SP, 16 ROP, 16 TMU), ale taktovane je pomerne konzervativne - 670 MHz. Pameti je na tehdejsi dobu (2007) extremni mnozstvi, celkem 2 GB GDDR4 @ 1736 MHz.

Je to funglovka, prodavana jako rozbalena a nezkousena, protoze se nevesla do PC. :-D
Obrázek

Obrázek

Karta je vazne masivni a dlouha. Chladic hodne pripomina referencni HD 4870/4890, ale je o trochu delsi.
Obrázek

I ta pasivni cast vzadu se dovede slusne rozpalit.
Obrázek

Napajeni je klasika 8pin + 6pin, ale nezvykle umistene kolmo na PCB.
Obrázek

Vzadu je backplate a pod nim hromada pameti, jak lehce naznacuji prohnuti.
Obrázek

Obrázek

PCB je vyrobeno ve 48. tydnu 2007, cili cca pul roku po prvnich HD 2900 XT. Jsou pritomny i CF konektory, podle dobovych recenzi, ale FireGL nepodporuji CF. Mozna po vnuceni normalnich Catalystu, ale druhou kartu kupovat neplanuju. :D
Obrázek

Tady je videt, ze pameti jsou ve dvou radach, dohromady 32 chipu. To je urcite rekord. :twisted:
Obrázek

V testovacim PC s i5 2500K. Ackoliv karta vypada krasne, chladic je velka bida. Pod tim cernym krytem se skryva pasiv pouzivany na starych revizich HD 2900 XT - ten se dvema heatpipe. http://www.overclock.net/g/i/854362/us5 ... ation-gpu/ Pro srovnani prototyp XTX http://www.3dfx.ch/gallery/v/3dfx_colle ... h.jpg.html

Karta naprosto postrada power management a i v idle jede na plnych taktech, pricemz chladic je dost hlucny a GPU ma 70°C. :| V zatezi uz je to start raketoplanu. :twisted: Mozna po 10 letech pasta uz neni ve forme, ale do rozebirani se mi vubec nechce.
Obrázek

Backplate pokracuje az za kartu - celkova delka mirne pod 34 cm. Uz se nedivim, ze predchozimu majiteli se nevesla do PC. :) Btw - tak nejak jsem zil v domneni, ze full-size karta ma mit maximalne 312mm, tak u PCI-E to patrne uz neplati.
Obrázek


Samozrejme jsem zkousel i OC, protoze tuhle FireGL chci zaradit do testu jako ultimatni R600, coz by na defaultu pochopitelne neslo. Predem jsem si stanovil cil 850/2000 MHz, coz jsem s odrenyma usima i dosahnul. Neobeslo se to bez zvyseni napeti na 1,225V. Default je 1,15, stejne jako na 2900 XT. Vic uz se tomu nechce a dal zvysovat napeti nebudu, VRM to sice v pohode da, ale ten chladic je peklo. :twisted: Pameti daji i 2100 MHz, ale obcas blikne artefakt, takze 2 GHz jsou jistota, i tak je to overkill. Jinak z hlediska taktovani je to identicke se vsema ostatnima R600, takze ATT a uz se jede. Povedlo se mi i vnutit pres device manager normalni catalysty, ale v 3DM06 to hodilo o nejakych 700 bodu min. Tak si to bud nerozumi s FireGL kartou, nebo verze 13.1 neni vhodna pro R600... to jeste budu bliz zkoumat.

Obrázek

A jeste obligatni... "jde na tom Crysis?" :P
Obrázek