No nazdar, takové práce co si sám dáváš a ještě chceš hrotit CF a SLI u karet u kterejch víme že je to akorát jeden velkej stutter fest... Já bych se na to vyprdul a testoval jen singleGPU.
Co se X99 týče tak meh, na tyhle starý karty ti easy postačí i Sandy (nebo i odladěnej Nehalem). + solidní výkon maj jen ty top xeony po unlock modu, 1650 s malou cache je částečně limitovaná cache a RAM prostupností, takže musíš taktovat i uncore a RAM pokud z toho chceš ždímat maximum a celá platforma je stále dost aktuální tzn drahá.
Já jsem teď sehnal něco z trochu jinýho soudku, ala retro laptop. Můj požadavek byl active TFT display (tehdy se ještě prodávaly pasivní matrice a to fakt ne) s možností vypnutí scalingu, plná podpora win98, podpora 16-bit SB compatible zvuku, a dostatečně výkonnej CPU pro hraní late dos her typu Quake, Blood, Duke, atd, v 640x480, tak jsem rychle prohlídnul aukro a ebay a na eaby byl HP Omnibook 6000 jako nefunkční troska za hubičku z německa ale na fotkách bylo že postne, což mi dávalo naději.
Tak to přišlo, fyzickej stav, no, je ulomenej pravej pant LCD, prostřední a level ale stále jak nový a display drží ok takže fajn. Krom tohodle fyzickej stav překvapivě dost dobrej. Na display jsem mněl štěstí je to 1024x768 TNko, ale backlight je v super stavu a na displayi ani škrábanec. Dokonce i scaling jsem nakonec nechal zapnutej protože je dost dobrej (proto jsem sháněl laptop kde se dá vypnout protože tehdy bejval naopak špatnej), adaptér nebyl, tam jsem zrecykloval ňákej z lenova co byl ve skepě, chce to 19V narval jsem tam 20, to je v rámci tolerance. Baterie dle očekávání mrtvá. Co nepotěší je že DVD mechanika je taky mrtvá. Na CD vůbec nenajde stopu na DVD občas u některejch disů většinou ale ani tam ne. Ne že bych jí potřeboval ale hodila by se kor když to umí bootoval jen z IDE nebo FDD. CPU je P3 coppermine (ta nejnišší ala up to 600Mhz, může se upgradovat je v socketu ale asi nebude důvod) na mobilní verzi 440BX, tzn tak standardní jak to jen může bejt.
Mechanika je ve výmněnym bay kde místo ní může jít druhej hdd, nebo FDD, nebo další bateri, žádné toto příslušenství jsem ale nedostal. Jinak porty jako usb ,serial, infra fungujou. Solidní je také touchapd a trackpoint (mnohem lepší jak na většině cheap moderních ntb upřímně).
Největší rána ale nastala když jsem se pokoušel bootoval, mechanika KO, ok, USB boot to neumí, vrazim tam teda své IDE SSD - disk nedetekován vůbec. Hmm, vrazim tam IDE HDD IBM 60GB, detekován ale při bootu jen NTLDR not found. Tak jsem odtahnul skřín, za kterou vím že před lety zapadl můj další a poslední 2,5" IDE hdd, ala historická hlučná šílená (ale stále funkční) 6GB Toshiba, naklonuju tam můj standard dualboot OS a opět NTLDR nenalezen. Všechny 3 disky jsem zkusil v tom Transmeta FSC mini PC a tam bootovaly ok, takže problém v NTB.
Neměl jsem z čeho bootovat a IDE se zdálo divný. Nakonec se chytl klon mé DOS boot flashky, ten konečně nabootoval, tak jsem začal instalovat win98, ale na 5% fatal C drive error a konec. Tak jsem tam vrazil tu 6GB toshibu a tam se to dostalo na 94% a pak stejnej fail. V tuhle chvíli už mi bylo jasný že je něco zlýho s IDE řadičem a taky že jo. OS jsem tedy nainstaloval ve wmwaru na simulovanym BX (rychlejší než to dělat na pravym) a naklonoval už hotovej. Nabootoval ok, detekce nového HW ok, reboot a po rebootu bylo jediné zařízení nefunkční ve správci s tim že se nedaří přiřadit prostředky a hádejme co... IDE řadič samo sebou. V biosu je možnost manipulovat s typen disku detekcí DMA, jestli jen primární nebo jen oba kanály nic nemělo vliv.
Disk se navíc stále choval unstable. Když se spustil scan i povrchu tak vše ok, ale disk mněl jakési problémy najít některé sektory, dělal i zvuky jako kdyby je hledal a byly vadný ale já vim že nebyly protože v jinym stroji ten samej disk četl ten samej soubor ok, nebo to dělal při pokusu o zápis a když človek data zkopíroval tak zápis do kopie už byl ok... prostě tam byly takové... jakoby díry kde když soubor v filesystému zrovna začínal tak ten chytil černého petra a prostě nešel zapisovat nebo číst (random ale nastálo ala po restartu se problém neměnil byl statickej na stejnejch souborech). Po určitém boji jsem nakonec nahrál všechny drivery a disk naplnil starými hrami a řikal jsem si že tak to prostě bude no, nespolehlivej stroj s nespolehlivym diskem.
Nakonec mně ale zachránila jedna utilita, resp driver. Ňáká dobrá duše napsala UDMA driver pro DOS. Konkrétně tohle verze 70:
http://www.ibiblio.org/pub/micro/pc-stu ... /dos/udma/
A bum, tohle úspěšně detekuje controller a inicializuje disk jako UDMA2 pod dosem. Win stále nic, ale to neva protože udma driver tam je, sic 16-bit DOS driver ale lepší než nic ale hlavně, tenhle udma driver po své aktivaci eliminuje onen problém s hledáním sektorů, prostě jak se načte tak pak disk funguje spolehlivě. sekvenčka je sice jen 12MB/s místo deklarovanejch 30 ale stejně ok, takže nakonec radost protože disk se stabilizoval. Zkusil jsem pak ještě přímo rovnou na něm nainstalovat XP pro dualboot, ale ee, kopírování souborů rádoby ok, ale první boot co mněl bejt z NTLDR zavaděče už jen blackscreen. Stejně by byly k ničemu má to 256MB ram to je akorát pro win98. (dole je btw COA štítek win2000 PRO 2CPU kdyby někdo chtěl kód.)
Zvukovka funguje, je to ESS maestro3, pod win byl původní driver total shit (musela se komplet vypnout akcelerace aby fungoval), našel jsem ale novější driver kterej se zas nechtěl komplet nainstalovat (chcjo) ale když se způli nainstaloval a pak se spustila instalace toho dodaného driveru a tím se doinstaloval zbytek, tak výslednej hybrid fungoval ok a i directsound akcelerace ok. v Dosu kompatibilita ok, kvalita zvuku průměr, kvalita midi hudby celkem shit, ale hej, je to laptop s DOS SB-PRO kompatibilitou tzn mission accomplished.
Poslední anabáze byla s grafikou. Než jsem to koupil tak rychlej google prozradil že je tam mobility čip od ATI vycházející z Radeonu 7000. Řekl jsem si ok, to bude stačit, ale ve skutečnosti tam je starší čip, ne Radeon 7000... ale jakási mobility Rage M7 s 8MB 83Mhz a GPU je defakto jen die-shrink na bázi staré Rage PRO, ala total shit. Kdyby aspoň Rage128 ale ne.. Ala víme jak na tom byly early 3D akcelerátory co nebyly od 3DFX... jo, tam použitelnost u konkuence defakto začala Rivou TNT a Rage128 vše do té doby byla tragikomedie. Dodanej driver nechtěl ani dát nativní rozlišení v directdraw ala spousta 2D her šla max 800x600. Poslední driver ze stránek AMD z roku 2002 tohle opravil, ale zase v 3D byl děsnej šumivej dithering (vim že jsem tohle tehdy nenáviděl a byl to jeden z důvodů proč jsem pohrdal pre R300 Radeony a Rage, protože to byla u ATI v 16-bit norma proto mi nesměly do baráku, opravila to až R300, ta mněla krásnej 16-bit rendering) a nespustil některé OGL hry. Nakonec jsem našel jinej driver z cca 2001 co nakonec byl zvolen, protože ditheroval jen v OGL, D3D ne, dobrej výkon (na to co je to za čip), a i kompatibilita v ogl (spustí se Q3A a Wolfenstein).
Nakonec jsem byl docela překvapenej kompatibilitou toho GPU, u non 3DFX GPU téhle generace jsem byl zvyklej na katastrofy typu no lighting, chybná transparence, jiné chyby renderingu či vůbec se to nespustí. Zde se spustilo nakonec vše a chyby renderingu minimální (meh má to jen 16-bit Z-buffer takže vzdálenější geometrie si občas zahraje pingpong ale co k tomuhle výkonu), nakonec většina 3D skončila na 512x384, což dává akceptovatelnější framerate a nevypadá o moc hůře jak 640x480 protože je to pak přesně 1:2 upscaling na display. Největší slabinou Rage Pro a jeho derivátů obecně je nefunkční zabugovanej mipmapping kterej si defakto dělá co chce, a většina her po detekci rage pro jej prostě vypne takže žádnej mipmapping což overloaduje už tak slabou TMU. Výkon je někde na úrovni Rivy128 (ale ta si ulevuje funkčnim mipmappingem), ala detaily textur se musej držet dole protože jakmile se zvedaj hned to musí všechny renderovat neustále ve full detailech a hned dojde výkon. Jediné kde funguje mipmaping je Unreal engine, a ač si dělá co chce (občas je podlaha ostrá občas hodně mázlá) dostali jsme se na hrateljnejch 512x384 medium... Voodoo1 style uff (ok to je urážka pro voodoo1, na ní to vypadá lépe a výkon je více stabilní).... Quake3 to samé. Ale beru to za velkej úspěch že se tyhle hry dostaly do hratelného stavu na Rage PRO. 2D directdraw výkon celkem ok, žádnej problém u RTS her v nativce.
DOS 16-bit vesa výkon celkem tfuj. Existujou dos drivery co na CPU s P6 arch aktivujou write combining což citelně zvednej jejich výkon v 16-bit SW renderingu, což jsem zkusil, ale krom pár teoretickejch bencharků se to do herní praxe nedostavilo, protože limitem je zde výkon GPU. Výkon je cca 36fps v quake1 640x480 což je nic moc. Je to limit renderu GPU tzn je to krásně stabilních defakto stálench 36fps ale je to furt jen 36, takže zde jsem šel opět do 512x384 což prostě vypadá na displayi dobře a framerate je vysokej. Ten nevýkon v dosu mně fakt překvapil, protože co se 2D karet ATI týče, tak tu mam pár 2D karet s MACH64 čipy a ty jsou v 2D mí oblíbenci (vedle nich mam rád ještě cirus logicy ale ty nemaj aktivní ramdac, mach 64 ano což je k mejm trinitronům defakto nutnost, nemam rád S3ky kvůli pochybnejm biosům ala některé maj špatnou gamma rampu jiné zas nedovedou v directdraw nastavit méně jak 640x400, atd), a ty mach 64 2D pci karty jsou rozhodně v 2D mnohem rychlejší jak tohle. Má K6-3 500Mhz s mach 64 +voodoo1 co sedí v mém stohu retro kompů je v dosu rychlejší jak tohle.
Zmínim ještě jednu věc a tou je speedstep. Tohle je vůbec první generace CPU co kdy mněla speedstep a jeho range zde je pouze 500-600mhz (ala nejnišší CPU model, jde upgradovat do 850tky), ale jeho součástí už je i dynamickej voltage control. Pokud se speedstep vypne přestane to v OS monitorovat tu mrtvou baterii a locke to CPU na nízky state ala zde 500mhz, ale vzhledem k tomu že v 2D i 3D se sedí na pernamentnim GPU limitu je to fuk, a když je v tom nízky powerstate 500Mhz tak se ventilátor nikdy (ani v dlouhý prime95 session) nezapne, tekže celej stroj je pak pasivní a tichej takže jsem zvolil tuto varinatu.
Takže shrnuto, po dlouhém boji nakonec vše v provozu ač IDE controller mele z posledního (stav se ale zdá být stabilní, nezhoršuje se) a vše je krásně bottleneckovéno shitózní Rage PRO, kéž by ta šla vyměnit ale je přiletovaná na boardu.