Stránka 248 z 258

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 14. srp 2024, 16:29
od Hladis
DOC_ZENITH píše: stř 14. srp 2024, 14:18 Každopádně, zajímavé že ve své době se moc nemluvilo o tom jak mizerný ty 65nm K8 byly, ostatně, ono se s nima nikdo moc nezdržoval, protože Core2 byla jasná cesta. I to nejlevnější Pentium dualcore po OC porazilo i tu nejlepší K8, bylo to tehdy naprostej výprask.
Sam sis hned odpovedel. :D Koho v ty dobe ten Brisbane zajimal ?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: stř 14. srp 2024, 16:44
od havli
Windsor 512 i Brisbane jsem kdysi testoval na stejné frekvenci - 2,6 GHz. Rozdíly ve výkonu tam jsou 0-4% ve prospěch Windsor. Takže ano, Brisbane je slabší, ale ne zase nějak diametrálně. U HEADových testů hraje roli spíš cache.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 15. srp 2024, 12:31
od HEAD
Ja jsem trochu patral v dobovych recenzich, proc tam neni zadnej rozdil u windsoru a brisbane a ten duvod je celkem jasnej.Testujou tam s 8800GTS/GTX coz je karta snad 4x-5x pomalejsi nez GTX770.On je rozdil byt 100% casu na cpu limitu a nebo v pripade 8800GTX tam byt treba jen 10-20% casu.Ja jsem vetsinou testoval v 720P abych se vyhnul GPU limitu na GTX770.Nedokazu si predstavit jak to muselo vypadat s 8800GTX.Pak tam sice budou nake rozdily mezi cpu, ale ani zdaleka to neukaze celej vykon cpu.A navic testujou 2-3 hry coz je k smichu.
Treba na anadtechu test s 8800GTX.Maj tam stejny cpu jako jsem testoval 5600+ 2x1MB cache windsor a i 6000+ brisbane na 3Ghz.Ve skutecnosti je 5600+ windsor s 2x1MB cache rychlejsi.
https://www.anandtech.com/show/2177/8
Nebo na pctuningu test s 8800GTS
https://pctuning.cz/article/ktery-proce ... cle-header

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: čtv 15. srp 2024, 12:54
od DOC_ZENITH
V CPU limited hrách ano, mi co jsme tehdy hráli mmočka jsme věděli že po uvední Core2 K8 defakto přestala existovat. Viz siege situace v Lineage2 heh, Hladis bude vědět. A Core2 zas přestala existovat po uvedení Nehalemu, prostě realia. Pak už se ten progresss zpomalil.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 16. srp 2024, 19:50
od havli
Dámy a páni, 12 let práce dokončeno. Můžu si dát od grafik oddech. :D

Metodika není úplně 100% vypilovaná, holt je převážně z roku 2012, kdy jsem ještě neměl takové znalosti ani technické prostředky jako dnes. Nicméně i tak si myslím, že to je celkem slušný test. Je tam i pár na dnešní poměry už speciálních kousků jako FX 5800 Ultra, Parhelia nebo Radeon X800 XT PE.

Taky jsem v tomhle článku využil nejnovější verzi grafů, kde se dají naklikat jen ty grafiky, které vás zajímají. Celkem jich tam je 45, což už není úplně přehledné. :)

http://hw-museum.cz/article/13/the-ulti ... ---2005-/1

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 16. srp 2024, 20:31
od DOC_ZENITH
Pěkná práce, ale vidim "GF 6200 unlock" no tfuj! Doufám že jsi si pak umyl ruce. A S3 S25 - kolik modrejch smrtí či random grafickejch bugů?

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 16. srp 2024, 21:00
od JohnXXL
Hodne pekny a rozsahly muzeum.. 🙂

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pát 16. srp 2024, 21:04
od havli
Co máš za problém s GF 6200? Taková "skoro 6600" pro chudé. :D Já v té době měl 6600LE, což bylo prakticky totéž, ale moje unlocknout nešla.

Chrome už moc nevím, podle logů jsem ji měřil v roce 2018. Ale zase taková hrůza to nebyla. Jasně - neumí třeba vynutit AA pod OGL, ale jako alternativa celkem ok. Možná lepší než Intel GPU dnes.

Spíš mi utkvěly v paměti věčné bugy Catalystů. Třeba taková fajnovka, že když se spustila některá hra ve stejném rozlišení jako desktop, automaticky se zapnulo 2xAA a nešlo s tím nic udělat. Ikdyž mělo být nastavení podle hry, tak třeba v HL2 jsem si mohl nastavit co jsem chtěl, ale stejně bylo 2xAA.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 17. srp 2024, 11:17
od Hladis
DOC_ZENITH píše: čtv 15. srp 2024, 12:54 Viz siege situace v Lineage2 heh, Hladis bude vědět.
Tak on zacal boom MMO her a CPU vykon zacal byt pro hrani MMO dost problem. U beznych her ta limitace moc velka nebyla, ale u MMO byl vykon CPU stezejni a MMO pouzivali pomerne casto ne uplne novy a dobre odladeny enginy (v pripade Lineage II Unreal Engine 2). Lineage II vyslo ke konci roku 2003, ta hra jela bez problemu na GF4, ale procesory byl problem od zacatku. Vyslo to v dobe, kdy se jeste vydavaly Athlony XP a A64 startovalo. Tehda jsem cekal s A64X2 jak na smilovani na drivery a update hry pro optimalizaci na vic jader, ale i tak to moc nepomohlo. C2D byl velky skok, ale musel jsem ho tocit na 4GHz a i tak to bylo stale malo. Lynnfield pretoceny na 4GHz byl dalsi vzpruha a pak k 5GHz pretoceny Sandy Bridge, ale i tak to bylo stale malo. Velky skok byl jeste prichod SSD. By me zajimalo, jak to beha ted na 7800X3D, zda ten by to uz rozhybal poradne a i zda Skylake tomu pomohl, to uz jsem to nehral. Kazdopadne tyhle MMO bylo CPU peklo.
HEAD píše: čtv 15. srp 2024, 12:31 Ja jsem trochu patral v dobovych recenzich, proc tam neni zadnej rozdil u windsoru a brisbane a ten duvod je celkem jasnej. Testujou tam s 8800GTS/GTX
A64X2 prociky nenakrmi 8800GTX, takze to problem jiste neni. 8800GTX v te dobe potrebovala pretoceny Core2 aby to nejak krmilo, s A64X2 byla slow. A64X2 meli problem nakrmit i 6xxx-7xxx radu, ostatne i v mym AGP testu s pretocenym A64 narazim na CPU limitace.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 17. srp 2024, 12:29
od DOC_ZENITH
Ano taky nezapomínejme jak se tehdy hrálo, v jakejch rozlišeních. 1024x768 CRT bylo stále nejrozšířenější, hned za nim 1280x1024 CRT/LCD kombo. 1600x1200 bylo stále bráno jako high-end a 16:10 LCD se zrovna začínaly drát do módy, tehdy dominovalo 1680x1050 a k tomu člověk potřeboval minimálně onu G80/G92. 1920x1200 bylo opět považováno za high-end, něco jako je dnes 8K. Ano rozject dnes 4K je mnohem jednodušší jak tehdy 1080p. Vim že můj tehdejší Radeon X1800XT nedal ani tu Lineage2 Unreal2 hru když se mu narvalo 1920x1200 a zaplo se 4x MSAA nebo HDR. Začalo to divně stutterova a bylo vidět že člověk sedí na GPU limitu. Většinu času jsem tehdy hrál 1280x960 na CRT, protože 1600x1200 už bylo nepříjemné na čtení drobného textu. Díky tomu jsem mohl zapnout AA a hlavně TRAA se kterym jse se tehdy seznámil a od té doby nechápal jak jej většina lidí může naprosto ignorovat. Na vegetaci nebo i některé typy vlasů třeba to bylo dost zásadní.


K L2:
Ten upgrade co přinesl podporu alespoň 2 jader přišel až s Kamaelem nebo Hellboundem, při té změně UI z modrého na hnědej. To bylo až 2008cca? Herně to ale už tehdy bylo v úpadku, jinými slovy, ty nej časy od C2 po IL se odehrály čistě ST. Hra tehdy i byla win98 compatible. Naposledy jsem to hrál cca 6 let dozadu myslim na HEDT Haswellu, a běhalo to dobře, ale pod jednou podmínkou, musely se vypnout character shadows (nebo v ini změnit na blob only). Ten způsob jejich renderu způsoboval ňáké extra CPU cykly které to zadusily i na fast CPU, prostě blbě napsanej kód. Bez nich to na modernim HW běhalo good i se stovkama lidí na jedné scéně.

Ve své době bylo třeba ještě vypínat water reflections. To proto že celej design světa vypadal tak že moře mělo svou vrstvu, prostě určitou vejšku terénu kde začínalo moře, vodní hladina. Problém byl že se renderovala pořád, ať jsi byl kdekoliv, i daleko od pobřeží kde jsi moře nikdy neměl šanci vidět, tak pod tebou se stále renderovalo, a když se zaply reflexe tak se stále na oné vodní hladině renderovaly a to naprosto všeho, tzn tohle jedno nastavení instantně zdvojnásobilo geometrickou náročnost scény hehe. Když se vyply tyhle 2 věci tak to docela běhalo.

Stejnej problém měl přece o pár let později Crysis2, kde byla ta aféra že to záměrně "sabotovali" aby to běželo pro tom DX11 upgradu dobře jen na Fermi, protože pod celym světem se neustále renderovala hladina moře a ony vlny byly těžce vyteselované což overloadovalo AMD karty a způsobovalo to slideshow i v levelech / sénách kdy to moře člověk nikdy neviděl.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: sob 17. srp 2024, 14:15
od Hladis
Jo LII jsem zacal hrat na CRT v 1024x768. LCD se moc jeste herne neprosazovali kvuli jejim neduhum a grafarny na vyssi rozliseni nemely. Az Tesla uarch (8800GTX......) to zmenilo a najednou byl skokove kopec vykonu na vyssi rozliseni a poradny AA. To jsem presel pak i na IPS LCD 1680x1050, ikdyz znamenalo to muj konec "kariery" v CS, kde to bylo proti i prumernymu hraci s CRT jak lama proti profikovi. Kazdopadne u MMO to tolik nevadilo a rozliseni tam problem nebyl. Problem byl proste vykon CPU a disku.

Kdy prisel ten upgrade pro vice CPU uz nevim, ono se cekalo i na tehdejsi upgrade ovladacu pro vice jader a ted nevim na co jsem jeste s A64X2 cekal, ale i X2 mela vyhodu proti tem se single thread kvuli multitasku. Kazdopadne prichod C2D a jeho OC byl hodne velky boost, o pozdejsim Nehalemu nemluve, to uz konecne bylo i vcelku hratelny.

Samo znamy problemy LII, kdy se pod celym svetem renderovalo more se vsemi odrazy a tedy hra vesmes v naprosto nesmyslnych mistech sla s fps do kopru, to uz je legendarni. Treba pri pohledu na Tower of insolence se uvnitr renderovalo uplne vsechno, tedy jen pohled na tu vez shazoval fps ke dnu, nehleda na raidy na Baiuma a bitky uvnitr. Stacil jen hodne vzdaleny pohled smerem na Giran, ktery byl plny lidi a bylo. Nesmyslny shazovani fps v Gludiu ikdyz tam skoro nikdo nebyl....... Vypnuti reflections a shadows byla nutnost. Kazdopadne kdo v ty hre chtel neceho docilit, tak potreboval co nejrychlejsi disk a CPU. Uz jen ze jsem mel 10k WD Raptory s lepsi pristupovou dobou delalo velkou vyhodu proti lidem s beznyma HDD. Prichod SSD uplne zabil kohokoliv s HDD a bez SSD byl clovek jen darce killu. Jakykoliv lepsi CPU a fps navic hralo roli, aby clovek dokazal nejak rychle reagovat, targetovat a vubec se nejak rozumne hybat.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: ned 18. srp 2024, 08:53
od janis
havli píše: pát 16. srp 2024, 19:50 Dámy a páni, 12 let práce dokončeno. Můžu si dát od grafik oddech. :D

Metodika není úplně 100% vypilovaná, holt je převážně z roku 2012, kdy jsem ještě neměl takové znalosti ani technické prostředky jako dnes. Nicméně i tak si myslím, že to je celkem slušný test. Je tam i pár na dnešní poměry už speciálních kousků jako FX 5800 Ultra, Parhelia nebo Radeon X800 XT PE.

Taky jsem v tomhle článku využil nejnovější verzi grafů, kde se dají naklikat jen ty grafiky, které vás zajímají. Celkem jich tam je 45, což už není úplně přehledné. :)

http://hw-museum.cz/article/13/the-ulti ... ---2005-/1
Tak to klobouček dolů - dík za práci a trpělivost!

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 06:42
od mr.qeg
Havli: díky. Snad příští víkend bude čas si to pořádně pročíst :)

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 13:15
od HEAD
havli píše: pát 16. srp 2024, 19:50 Dámy a páni, 12 let práce dokončeno. Můžu si dát od grafik oddech. :D

Metodika není úplně 100% vypilovaná, holt je převážně z roku 2012, kdy jsem ještě neměl takové znalosti ani technické prostředky jako dnes. Nicméně i tak si myslím, že to je celkem slušný test. Je tam i pár na dnešní poměry už speciálních kousků jako FX 5800 Ultra, Parhelia nebo Radeon X800 XT PE.

Taky jsem v tomhle článku využil nejnovější verzi grafů, kde se dají naklikat jen ty grafiky, které vás zajímají. Celkem jich tam je 45, což už není úplně přehledné. :)

http://hw-museum.cz/article/13/the-ulti ... ---2005-/1
Mas to pekne promakany.Dobra prace.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 20:10
od havli
Díky všem :)

Jinak ještě mě tak napadlo, že mi u grafik chybí ten úplný začátek - Voodoo Graphics, Riva 128, Rage Pro, S3 Virge a podobně. Tak možná někdy za pár let se ještě k tomuhle vrátím.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 20:15
od DOC_ZENITH
Problém toho úplného začátku je že krom voodoo a možná rivy128 v některejch scénářích, je to defakto vše useless trash, výkon mizernej, problémy s podporou základních funkční jako transparence, alpha blending, atd. Ono 3DFx ten early náskok nemělo bezdůvodně.

Všichni víme že ona reálná použitelnost mimo 3DFX začíná u Rivy TNT1, Rage128, Savage3D, atd, tzn té druhá či mezi druhou a třetí generací.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 20:27
od Hladis
Taky jsem premyslel jak otestovat early W98 3D eru a pada to na tom, ze vetsina karet proste nedava stejny obraz, chybi jim funkce-efekty a maji problemy s drivery a hrami. Nakonec je jen malo her z tyhle ery, co ma nejaky timedemo a vyplivne vysledek. Tedy vesmes neda se to jednoduse hodit vsechno na jednu hromadu do vykonostniho grafu. Co se da tak nejak testovat jsou nV TNT a novejsi, Matrox G400, 3Dfx Voodoo 2 a novejsi a od ATI Rage128 a novejsi. Cokoliv pod je spis pain in the ass.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 20:33
od DOC_ZENITH
Jo no, třeba onen zmiňovanej Matrox, tak Millenium - trash, G100 - trash, G200 - trash, G400 - velmi dobré.

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 21:07
od havli
Zrovna G200 až tak marná není, aspoň po HW stránce. Taková slabší Voodoo2.

Ano, testovat tyhle karty a prastaré 3D hry je problém. Ale zase je to výzva. :D

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Napsal: pon 19. srp 2024, 21:13
od DOC_ZENITH
Dobové testy říkaj poloviční výkon jak V2, a i TNT1 je o 80% nad + má dvojnásobek VRAM. OK G200 nebyla technologicky useless ale výkon tam prostě nebyl.