Jsme OT ale já ti nevim kámo, ale rok 2000 soumrak PC hraní? Sice jsem byl ještě dost mladej ale pamatuju si to naprosto naopak. 2000 to se teprve pořádně rozjelo UTčko, Q3, CSko a pod, jely furt RTSka přišlo AOE2, Red Alet2, atd, příšly The Sims a holky se dostaly k PC... pařilo se jak nikdy jindy a hlavně už na to lidi začínali mít HW. Rok 2000 byla poslední velká bitva mezi oldschool GPU výrobci a co z ní vypadlo? GF2MX, král mainstreamu. Cheap karta kterou když člověk netahal do 32-bit tak dala na high vše v 1024x768 a to lidem stačilo. Navíc, přišly extra levné a navíc výkonné platformy. Přišel Socket A a Duron. Ty základní Durony s GF2MX byly tehdy všude a bylo to celkem fast. Navíc jen FSB100 takže se většinou daly i recyklovat staré SDramy. Tehdy si pamatuju skoro každej kdo do té doby žil na socketu 7 upgradoval.
Ano vyšla playstation2 ale už o rok poté co jsme měli v PC světě grafiky s DX8 a shadery vypadala sakra zastarale, hlavně ta její malá vram kde se vše muselo tak komprimovat že scény obvykle vypadaly "jednobarevně" protože textury používaly omezenou paletu aby se jich tam vešlo více. Byla na to tuna her a dobré hry ale PC je PC Navíc tady v čechách kralovalo PC (protože se vše pirátilo) konzole moc ne.
Co se obrazovek týče, tak CRT moc vejš vytahnout nešly, takhle vypadá ten klasickej 22" Trinitron uvnitř:
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=2&t=504
Už jen ta hlava...
https://chattyfiles.objects-us-east-1.d ... a74lpu.jpg
To assembly těch magnetů pro správné řízení paprsku, a že to bylo nutné (kor u flat obrazovek), tohle nešlo výrobně zautomatizovat, navíc každej kus byl trochu jinej a muselo se to ladit ručně. Každej kus! Pak obvody vysokého napětí, flyback pro desetitisíce voltů tyhle věci nejdou dělat cheap.
To kam se dostaly consumer CRT ala 17-19" 1024x768-1280x1024 85hz bylo tak rozumné maximum s klasickou maskou bez trinitronu, dále už se to pak slejvalo, větší rozlišení potřebovalo komplet jinou masku aby to bylo aspoň trochu ostré a vše to bylo drahé + extra drahé na transport. Vývoj byl u konce, CRT se vyvíjely přes 80 let, bylo jasné že dále by bylo třeba lepší masky a silnějšího děla = drahé a ne pro consumery. High-end trinitrony se dostaly k těm krásnejm 24" 1920x1200 native Sonkám. Co se TV týče tak v Americe se dělaly ty 43" full HD CRTčka pak i s prvnim HDMI, ale tady v chudé Evropě (kor té střední) si myslim že se to vůbec nedostalo do obchodů. Ostatně v TV CRT úspěšně nahradila plazma, u monitorů už to bylo horší.
U early LCD si pamatuju že hráčům se nabízely levné cetky co měly psáno málo ms. Refresh nikdo neřešil a typicky 2ms TN monitory se tahly více než dnešní low-end VA... byl to humus, ale tehdy se to moc neřešilo protože skoro každej měl ještě doma CRT. Masové přechody nastaly až u těch zmiňovanejhc 22" 1650x1050 panelů, tuhle éru už jsem makal v CZC a prodávalo se to jak zralé hrušky. Kvalita byla ale odporná, navíc tam byly podvody viz Samsung co poslal na recenze monitor s kvalitnim panelem a pak tam začal dodávat jinej s mnohem horšim obrazem ale 226BW měla super recenze tak lidi ten humus kupovali.
Tehdy už existovaly v high-endu pěkné LCD ala masy braly ty humus TNka. I já jsem tehdy naletěl, měl jsem 24" 1920x1200 ňáký HPčko s lesklym panelem připadal jsem si jako král... pozorovací úhly nula a aby to vypadalo hezky tak jsem musel nasadit takovej jas že jsem dostal zánět spojivek, okamžitě to letělo a to byla ta éra kdy jsem si sehnal ty velký trinitrony do zásoby co držim dodnes, až late 2008 jsem koupil tu S-PVA 32" Sonku na který jednu dodnes, a 2009(tušim) se oběvily ty první E-IPS delly s 22" 1680x1050, stály tehdy 7 klacků, ale byl to start, start ústupu TN.
Edit: Ne všechny TNA tehdy byly humus. LG dělalo decentní a existovaly i wide-gamut modely. To co ale braly masy nebylo obvykle ani jedno z nich.