Stránka 4 z 6

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: sob 11. bře 2023, 12:51
od Krteq
FreeSync neeliminuje stuttering, pouze tearing :roll:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: sob 11. bře 2023, 21:17
od sam_217
Krteq píše: sob 11. bře 2023, 12:51 FreeSync neeliminuje stuttering, pouze tearing :roll:
To už je jen o pojmech... "mikrozlomy" v obraze jsou popsány jako stuttering např. i na marketingových videích pro GSync demonstraci od NV. Je to i celkem těžký někdy odlišit, co ten "neklid" v obraze způsobuje.

Spíš by mě zajímalo, jestli to fakt je "stuttering" jak myslíš ty, nebo jestli to nějak hapruje s Freesyncem. To se mi zatím nepovedlo odlišit, chtělo by to pořádné měření, asi se k tomu budu muset odhodlat.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: sob 11. bře 2023, 21:28
od Krteq
Nope, nevěř marketingu, kor NV

Micro/stuttering je "zasekávání" obrazu kvůli inkonzistentním frametimes (času potřebnému na vyrenderování jednoho snímku). Projevuje se to např. jako neplynulý/trhaný pohyb
Tearing je to co popisuješ, tj. obraz s dělící čarou/čarami, což je způsobeno rozdílným časem prezentování samotných snímků

Anyway, při jakých FPS to pozoruješ?

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pon 13. bře 2023, 17:18
od sam_217
No, na tom micro-stutteringu se shodnem, zkoušel jsem to totiž i na laptopu co má RTX 3080 Ti přes HDMI kde mi GSync vůbec nefunguje a obraz je by default méně "trhaný", přestože tam nějaký tearing při konstatních 144hz musí být.

Tudíž tím jsem sám vyvrátil svou předchozí otázku - freesyncem to rozhodně není, neb na NV bez GSync ten problém nepozoruji.
Krteq píše:Anyway, při jakých FPS to pozoruješ?
je to v rozmezí 60-130 fps.
Obvykle začnu v Ratajích u Lázní, vyjedu koněm nejbližší cestou nahoru do Ratají, vyjedu z nich po hlavní ven přes bránu tam, kde postává Bernarnd na cvičišti.
Na náměstí v Ratajích je to extra CPU heavy, i i7 12850HX co má v Cinebench vyšší score jak 5800X3D v single coru tam má propady podobné. Tam jsou ty FPS kolem 50-60, člověk vyjede dál, je to kolem 70-80, mimo město 100-130.

A je opravdu zvláštní, když 100-120fps na AMD desktopu působí podobně/hůř jak 60-80fps na laptopu.
Je otázka, jestli se tohle může týkat jen téhle hry (Kingdome come) či CryEnginu jako takového. Mám tu ještě např. Forza Horizon 5, což je DX12 a ta hra obecně na AMD jede docela dobře, a tam jsem takový dojem zatím neměl - krom toho, že na NV laptopu je prostě méně FPS.

Nicméně - v tom KC:D plynulost je na RX 6800XT s DXVK samozřejmě lepší, než na laptop 3080 Ti kvůli více FPS.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pon 13. bře 2023, 20:38
od jctrnacty
Krteq píše: sob 11. bře 2023, 12:51 FreeSync neeliminuje stuttering, pouze tearing :roll:
Krtecku, eliminuje jak tearing tak i stuttering

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pon 13. bře 2023, 21:01
od Krteq
:lol: A vysvětlíš mi jak?

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pon 13. bře 2023, 21:20
od jctrnacty
Tearing vznika kdyz frekvence snimku je vyssi nez frekvence monitoru, stutter se projevuje kdyz frekvence snimku z grafiky je nizsi nez frekvence monitoru. No a prave freesync synchronizuje frekvenci monitoru s frekvenci snimku z grafiky. Pak obraz vypada plynuly.

Edit: tearing ti eliminuje obycejnej vsync

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pon 13. bře 2023, 22:10
od Krteq
:lol: Siced OT, ale vezmeme to popořadě
  • tearing vzniká kdykoliv jakmile je frekvence snimků rozdílná od statické frekvence monitoru nebo mimo rozsah VRR okna
  • stutter se projevuje kdykoliv a i pod refresh rate monitoru můžeš mít plynulý obraz, např. 30FPS lock na 60Hz monitoru
  • Ano, AdaptiveSync/FreeSync/Gsync sice synchronizuje frekvenci monitoru s hotovým renderingem snímků a Ne, stuttering/trhaný pohyb tam bude pořád, protože variabilita snímků tam taky bude stále. Stále jen a pouze eliminuješ tearing
Doporučuju vlízt na AnandTech a naštudovat články z dob uvedení G/Free/AdaptiveSync, tam to máš pěkně vysvětleno od píky

/OT

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: úte 14. bře 2023, 06:50
od jctrnacty
Neni to o poucovani, jenom vychazim z vlastni zkusenosti. Mel jsem monitor 60 hz bez freesyncu a jelikoz hraju nejvic msfs tak kdyz padly snimky pod 60 hz kolem 50 tak byl viditelny neprijemny stuttering, pak jsem poridil freesync adap sync monitor a stutter je pryc s krasnou plynulosti , diky synchronizaci snimku. Adaptive funguje v rozmezi 40- 60 hz, jakmile snimky padnou pod , tak uz je zase stutter znat.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: úte 14. bře 2023, 15:29
od sam_217
jctrnacty píše: pon 13. bře 2023, 21:20 Tearing vznika kdyz frekvence snimku je vyssi nez frekvence monitoru, stutter se projevuje kdyz frekvence snimku z grafiky je nizsi nez frekvence monitoru. No a prave freesync synchronizuje frekvenci monitoru s frekvenci snimku z grafiky. Pak obraz vypada plynuly.

Edit: tearing ti eliminuje obycejnej vsync
No, je to trochu složitější...

Kód: Vybrat vše

Tearing vznika kdyz frekvence snimku je vyssi nez frekvence monitoru
- to není tak úplně pravda, Freesync sám na některých monitorech má feature zvanou LFC (low framerate compensation), tudíž když hra jede 50fps což je mimo freesync range daného monitoru, synchronizuje se to tak, aby na každý snímek odpovídaly celistvé násobky refresh ratu, tedy monitor bude refreshovat třeba 100 Hz. Na 30fps může zas 90hz, atp...

Spíš bych polemizoval, že "tearing" může být i "micro-tearing" což je velmi rychlý tearing při vysokých Hz. Při 144+ Hz refreshi totiž ten tearing není tak evidentní, ale může se projevovat vizuálně podobným dojmem, jako 'micro-stuttering'. V podstatě jde asi o to, kolikrát stihne GPU přepsat "back buffer" backbuffer během jednoho "scanu" monitoru - tolik tearů v tom snímku bude. A pokud se to děje hodně často tak podle mě bude těžko rozetnat "microstuttering" od "tearingu" při 144hz refresh rate.

Ale to je OT a možná je tu na to už vlákno. Spíš tady to vypadá, že Multi-threaded implementace AMD DX11 driver threadů má nějaké synchronizační problémy, když DXVK, které to musí dělat všechno místo onoho AMD driveru, má toho sutteringu méně.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: úte 14. bře 2023, 15:37
od Ache
No teoreticky lze nazvat stutteringem situaci, kdy máš 60Hz monitor a zapneš na něm jen obyčejný V-SYNC a padá ti fps pod 60. V takovým případě pak výstup osciluje mezi 33,3 a 16,6 ms snímky (30 a 60 fps), co je znát hned.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 08:05
od Sasakr
sam_217: Jakou verzi DXVK používáš na Kingdom Come? RX580 to překvapivě dává, ale ten CPU bottleneck a z toho vyplývající stutter jsou s 3500x hrozný. Takže DXVK by se hodil, ale hra se mi s tím nespustí. Jen úvodní okýnko a pak už nic.

K tomu stutteru, chce to rozlišit dvě věci: stutter, který vám ukáže Afterburner - ten uvidíte i s Freesyncem, je to zkrátka nekonzistentní rendering snímků, kde vám ani VRR nepomůže.
A pak druhá možnost - stutter způsobený tím, že obraz není synchronizovaný. To mi připomnělo video, co jsem nahrál roky dozadu, protože jsem s tímhle na notebooku s 60 Hz obrazovkou míval velký problém: https://www.youtube.com/watch?v=gOwYmkHzXzg FPS byly enormně vysoké, ale přesto to vypadalo neskutečně zasekané. Podle mě je to tím, že úplně random frametimes renderovaných snímků v podstatě nikdy neseděly na vcelku nízkou fixní frekvenci monitoru. A tak to bylo nejen rozřezané, ale ještě zasekané.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 08:47
od Krteq
KCD s DXVK se nemusí s RTSS, tak to zkus bez něj

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 12:36
od sam_217
Krteq píše: pát 17. bře 2023, 08:47 KCD s DXVK se nemusí s RTSS, tak to zkus bez něj
Poslední balík afterburneru 4.6.5 Beta 4 co obsahuje RTSS 7.3.4 beta 6 a nemám žádný problém, funguje to dohromady OK.
S předchozí verzí byl problém, ono to nejspíš crashuje proto ,že to občas neví, jestli to má hooknout DX11 swapchain funkce nebo ty z Vulkanu...

Zajímavý je, že na Windows 11 když se to spustí tak OSD hlásí D3D11 render, na win 10 Vulkan.

Další zajímavost je, že v KCD přestalo fungovat vynucení AF přes DXVK.conf - ono to teda "funguje" ale render je celý rozbitý, resp. v celém obraze je červený šum. Něco se rozbilo pravděpodobně v nastavení samplerů a zvláštní je, že před posledním KCD updatem s CZ dabingem to taky šlo ok... tak jestli Warhorse nějak updatnuli render?...

@Sasakr používám poslední oficiální release 2.1

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 13:52
od Sasakr
Ty jo, díky chlapy. Zkusím to bez Afterburneru. Jen nevím, jak pak poznám, jestli jedu v DX11 nebo Vulcanu :-D

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 14:00
od Krteq
Jestli chceš mít jistotu, nastav si sysvar DXVK_HUD s tim co chceš, např, takto:

Obrázek

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 21:51
od sam_217
Tady je kdyžtak můj praso-skript, který tu DXVK_HUD vytváří/switchuje podle potřeby

Kód: Vybrat vše

https://uloz.to/file/SoEdlFnO4lkE/dxvkscripts-zip#!ZJR2AQR2AJL3AQAwBQAuLJEvZGVkLxIeoQEwI3cIDmWQFwL4Aj==
(nutno spustit "DXVKps.bat")

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: pát 17. bře 2023, 23:44
od Sasakr
Tak chlapi díky, rozdíl je evidentní, na to nepotřebuji HUD. Chvilku to asi kompiluje shadery, ale pak můžu běhat po Ratajích a furt je to plynulé. Paráda.

Ale vyskytli se dva problémy - přestalo fungovat AutoHDR (což jak čtu, je asi normální), ale za druhé mi blikají stíny od dynamických zdrojů (v noci louče atd.). Nějakej tip, co s tím?

Taky mě točí, že z těch možností nastavení v podstatě jen shadery a stíny mají nějaký vliv na výkon. Zbytek může být klidně na Ultra. K čemu jsou možnosti, co neovlivňují výkon?

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: sob 18. bře 2023, 13:43
od sam_217
Sasakr píše: pát 17. bře 2023, 23:44 Ale vyskytli se dva problémy - přestalo fungovat AutoHDR (což jak čtu, je asi normální), ale za druhé mi blikají stíny od dynamických zdrojů (v noci louče atd.). Nějakej tip, co s tím?
Zajímavé, ničeho takového jsem si v KCD s DXVK v noci nevšiml.

Jinak jsem aktualizoval na nejnovější Adrenalin 23.3.1 a subjektivně se mi to zdá trochu lepší, než předtím, ale stále má podle mě DXVK méně stutteringu. Už mě ta dojmologie nebaví, takže jsem se to snažil zbenchmarkovat přes MSI AB, nicméně nějak mi tam hapruje že to neregistruje hotkey pro spuštění benchmarku... přitom OSD on/off funguje bez problému.

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Napsal: sob 18. bře 2023, 19:07
od sam_217
Tak zde první pokus o zbenchmarkování, je to pokaždý +/- ten samý průjezd na koni Ratajemi s výjezdem ven horní branou na louku, kde bývá hodně FPS

Kód: Vybrat vše

VULKAN(DXVK):
18-03-2023, 18:37:46 KingdomCome.exe benchmark completed, 16022 frames rendered in 191.453 s
                     Average framerate  :   83.6 FPS
                     Minimum framerate  :   45.4 FPS
                     Maximum framerate  :  108.5 FPS
                     1% low framerate   :   33.9 FPS
                     0.1% low framerate :   26.1 FPS
18-03-2023, 18:41:08 KingdomCome.exe benchmark completed, 11222 frames rendered in 139.547 s
                     Average framerate  :   80.4 FPS
                     Minimum framerate  :   44.1 FPS
                     Maximum framerate  :  106.9 FPS
                     1% low framerate   :   31.7 FPS
                     0.1% low framerate :    8.6 FPS
18-03-2023, 18:59:54 KingdomCome.exe benchmark completed, 9157 frames rendered in 112.797 s
                     Average framerate  :   81.1 FPS
                     Minimum framerate  :   46.9 FPS
                     Maximum framerate  :  102.9 FPS
                     1% low framerate   :   33.5 FPS
                     0.1% low framerate :   28.9 FPS

DX11:
18-03-2023, 18:32:52 KingdomCome.exe benchmark completed, 11706 frames rendered in 138.875 s
                     Average framerate  :   84.2 FPS
                     Minimum framerate  :   43.9 FPS
                     Maximum framerate  :  129.9 FPS
                     1% low framerate   :   30.9 FPS
                     0.1% low framerate :   26.2 FPS
18-03-2023, 19:04:13 KingdomCome.exe benchmark completed, 10883 frames rendered in 124.890 s
                     Average framerate  :   87.1 FPS
                     Minimum framerate  :   42.8 FPS
                     Maximum framerate  :  131.6 FPS
                     1% low framerate   :   31.5 FPS
                     0.1% low framerate :   25.9 FPS
Moc moudrej z toho člověk není, asi by to chtělo nějaký sběr snímků a ještě jsem nezjistil, jestli to v AB nějak jde, zatím lze jen vidět že ty lows jsou o fous nižší na DX11, ikdyž AVG framerate je vyšší.