HEAD píše:Rek bych, ze mainstrem od 8800 bude mit 256bit sbernici/256-512MB pameti.
A nakych 64 vypocetnich jednotek.
Vykon jak uz sem rikal na urovni Gf7900gtx takze o dost vys, jak x1950pro.
A vykon v novych hrach jako oblivion na urovni/mirne lepsi x1950xtx.
+Podpora dx10.
A jestli bude levna po dnesnich kartach opravdu nestekne ani pes.
Takový čip by ale měl kolem 450 milionů tranzistorů, tedy o 70 mil více než R580, dvakrát více než NV40 atp.
Je třeba myslet na to, že mainstream:
- se musí vejít do určitých cenových rozmezí
- musí být levný na výrobu, tzn co nejmenší jádro (cena, spotřeba chlazení), co nejužší sběrnice (cena PCB)
- musí být široce dostupný
víme, že snížení počtu "pipelines/bloků/quadů" na polovinu vede ke snížení počtu tranzistorů o 1/4 až 1/3 např...
X800 (16pp, 160M) -> X700 (8pp, 120M) = -25%
6800 (16pp, 222M) -> 6600 (8pp, 146M) = -34%
7900 (24pp, 287M) -> 7600 (12pp, 177M) = -38%
i kdybychom byli optimisté a očekávali, že pokles bude odpovídat 40%, vychází to na 410 milionů tranzistorů a ještě musíme připočítat NV I/O (kolik trnazistorů má? nějak si nevybavuju, jeslti jsem to někde četl, ale podle velikosti by to mohlo být kolem 40 miliónů).
Takže pokud by nVidia v mainstreamový čip oproti G80 (krom snížení počtu jednotek na polovinu) nějak výrazně nezjednudušila, měli bychom tu v nejelepším možném případě švába s 450 miliony tranzistory, tedy s podobným číslem, o kterém jsem si ještě v létě mysleli, že bude udávat počet trnazistorů high-endu (ne mainstreamu) nové generace
Máme 80nm proces, ale ani tak si nemyslím, že by >450 milionů tranzistorů v současné chvíli bylo schůdným řešením pro mainstream. Zatím největší 80nm čip (RV570) má 330milionů a při 575MHz je pro něj jednoslotové chlazení s akceptovatelnou hlučností už dost na hraně. Takováhle "G83", jak ji popisujeme, by byla ještě více něž o třetinu větší.
Takže buďto bude muset nVidia snížit počet výpočetních jendotek více, než na o polovinu, tedy např. na 48, nebo bude nutné čip ještě zjednodušit (např. méně ROPs, osekat NV I/O, použít menší - třeba 128bit - řadič), nebo počkat na 65nm proces.
To jsou tytéž důvody, pro které ATi neměla k R520 mainstream v pravém slova smyslu. R520 byla příliš velká a i jeho polovina by byla neúnosně velká, menší výrobní proces nebyl a jedinou možností bylo vyjít z jednoduššího čipu přidáním samostatných pixel shader ALUs (RV530). Teď má i nVidia velký čip a bez lepšího výrobního procesu ji myslím čeká řešení poddobných problémů. Pokud má být onen mainstream vydán ještě před R600, bude to imho velmi kompromisní řešení.
Lukfi píše:...pak někdo může všech těch několik příspěvků přesunout do příslušného threadu v nV sekci...
Mezi thready přesouvat nelze..., ale dokud to řešíme jako reakci na produkty ATi a jsme schopni vynechat urážky a flame, klidně můžeme pokračovat tady