Stránka 1 z 3

iZ3D - (Nejen) Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 4. zář 2009, 16:42
od thorgal
Na poli stereoskopie ve hrách má nVidia své 3D Vision a mohlo by se zdát, že ATI na 3D úplně kašle. Jenže 3D Vision není na trhu samo. Existuje velký počet řešení stereoskopického obrazu, od shutter glasses a polarizační brýle, které v dnešní době vyžadují speciální monitory po splitscreen a anaglyf, vyřešené s brýlemi za pár stovek. Nebudu teď brát v úvahu investici cca 13 tisíc do monitoru od Zalmana a shutter glasses, ale popíšu, jak si můžete osahat alespoň ochutnávku stereoskopie za cenu papírových červeno-modrých brýlí ať už máte grafiku od nVidie nebo ATI.
Největším problémem všech řešení je totiž ovladač, protože jen málo který herní engine má přímo vestavěnou podporu stereoskopie a tak je potřeba ji řešit zásahem do vykreslování obrazu zobrazeného na monitoru. ATI spoléhá na řešení třetích stran a do ovladačů podporu nezahrnuje. Na stránkách game.amd.com vás odkážou na web iZ3D, která uvolňuje ovladače pro anaglyfické brýle a DPL televizory zdarma. NVidia je aktivnější a nabízí podporou stereoskopie v GeForce a to nejen pro jejich shutter glasses ale i anaglyf. Ani podpora přímo od výrobce vám ovšem nezaručí, že hra bude fungovat korektně, protože i oni musí "hacknout" grafický výstup ze hry a upravit ho pro potřeby stereoskopie. Obě řešení mají tedy své mouchy a bez artefaktů v obraze u některých her se neobejde ani jedno.

Obrázek
Co tedy budete potřebovat? Především brýle jako na obrázku výše a ovladač, který stáhnete na stránkách http://www.iz3d.com/t-dcdriver.aspx - pro tento pokus jsem použil verzi 1.10 RC1. Mimo to také poslední aktualizaci DirectX, což je v současnosti March 2009.

Instalace
Obrázek
Spustíte stažený soubor ...
Obrázek
... stisknutím Next potvrdíte že chcete driver nainstalovat ...
Obrázek
... potvrdíte že akceptujete EULA a stisknete Next ...
Obrázek
... přečtete si co je nového a opět stisknete Next ...
Obrázek
... vyberete kam chcete ovladač nainstalovat a nezapoměňte na Next :-D ...
Obrázek
... zvolíte si typ ovladače Anaglyph DirectX Driver ...
Obrázek
... vytvoříte si položku v menu Start ...
Obrázek
... ještě jednou překontrolujete, co jste vybrali a konečně zmáčknete Install.
Obrázek
V průběhu instalace se vám objeví chybová hláška, že ovladač nemohl najít iZ3D monitor. Pochopitelně, když jste žádný nekoupili, ale to vám nebrání používat anaglifické brýle, takže klidně odklepněte OK
Obrázek
A na závěr si nastavíte, jak se bude ovladač aktivovat. Doporučuji nechat toto výchozí nastavení. a po stisku Finish se rovnou spustí nastavení programu.

Nastavení programu
Obrázek
Takto vypadá úvodní obrazovka.
Obrázek
Je potřeba změnit výstup na Anaglyf (free) ...
Obrázek
a vybrat Red/Cyan.
Obrázek
V profilech si můžete nastavit HotKeys ...
Obrázek
... chování ve hře...
Obrázek
... nebo vybrat přednastavený profil hry.
Obrázek
Je dobré si nastavit automatické spouštění při startu Windows. Ovladač bohužel není v češtině. Nezapomeňte potvrdit změny Apply a zavřít. V tray vám zůstane ikona. Máte nainstalováno, můžete si nasadit anaglifické brýle a spustit hru. Pro ty co neovládají angličtinu připojím příště nastavení ovladače, které se vám spustí při jejím startu.

Edit Nastavení ve hře je již přiloženo - 7.9.2009

Vítejte ve stereoskopickém zobrazení za par korun.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 4. zář 2009, 16:55
od Krteq
Díky za super příspěvek, nastavuji jako důležité :wink:

//přesun do hlavní sekce

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 4. zář 2009, 21:06
od no-X
Tohle by se myslím v mírně rozšířenější verzi skvěle hodilo i jako článek na web :) Každopádně díky za informace.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: sob 5. zář 2009, 23:43
od Kamikadze
Souhlasim, tohle zni zajimave. Tedka tu mam nejake notebooky na hrani, ale jak dodelam recenze, tak si asi ty papirovy bryle koupim a zacnu si s tim hrat. Zajimalo by mne, o kolik to bude za ten zlomek ceny "horsi" nez propagovane 3D Stereo od NV

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: sob 5. zář 2009, 23:50
od Krteq
Existují i plastové anaglyfické brýle za cca. 200,-

Obrázek

Ty papírový jsou hrozný.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: ned 6. zář 2009, 01:56
od Mirek Koci
Naprosto perfektní záležitost, děkuji uživateli thorgal. Jinak tohle téma je jasný adept na článek, rozdíl by mne také zajímal. A Krtkovi děkuji za osvětu v podobě plastové alternativy.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: ned 6. zář 2009, 03:21
od bitskull
Tohle vypada hodne zajimave - diky za prispevek! Tesim se na nejakou recenzi a porovnani s NV.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pon 7. zář 2009, 10:33
od thorgal
Díky. Ani jsem nečekal, že se to setká s takovým ohlasem. Klidně z toho udělejte článek, protože myslím, že dobré věci by se měly propagovat. Ale dřív než bude napsaný, tak sem ještě hodím zbytek obrázků, které jsem udělal už v pátek, ale neměl jsem čas je okomentovat a postnout. Přišlo by mi škoda si je sušit na disku :-D .

Nejdřív se ale ještě jednou vrátím k ovladači. Při nastavování her se do iZ3D Control Center budete muset občas vrátit. Ne všechny hry totiž pojedou s nainstalovaným ovladačem bez problémů a tak se bude hodit záložka Exceptions.
Obrázek
Například u Far Cry 2 mám ověřené, že ovladač dělá ze stromů nepěkné zelené koule a tak je lepší se používání 3D stereoskopie vyhnout. Pomocí tlačítka Browse najdete spouštěč programu (většinou v Program Files), o řádek níž pojmenujete výjimku a stisknete Add. Když by další verze ovladače problém odstranila, není nic jednoduššího, než program najít v seznamu a dát Remove, čímž opět povolíte používání ovladače v dané hře.

A teď již ke slibovanému návodu, jak si nastavit stereoskopii ve hře. Jako ukázkový program jsem zvolil Heroes of Might and Magic V. - Tribes of the East. Na rozdíl od nVidie (která defaultně používá jedno obecné nastavení), vám totiž tento program umožní nastavit stereoskopii podle vašeho oka. Může vám to připadat otravné, ale musíte to pro každou hru udělat pouze jednou, takže zas taková hrůza to není a za komfort při hraní to stojí.
Obrázek
Po spuštění hry se vám přes obrazovku objeví OSD nastavení ovladače. Nasaďte si stereoskopické brýle a stiskněte N
Obrázek
Objeví se takovýto ork, který po vás hází oštěp. Pokud ho vidíte prostorově (tedy v anaglyfickém zobrazení asi takto) stiskněte Y. V případě, že obraz je normální, bez barevného posunu, je buď špatně nainstalovaný nebo spuštěný ovladač. Pokud instalace proběhla bez problémů, znovu spuštění iZ3D Control Center nebo restart by to měli spravit.
Obrázek
Aby jste mohli nastavit stereoskopii ovladač potřebuje mít na obrazovce 3D scénu. Pokud ji tam máte jako já už v menu, stiskněte Y jinak se k ní nejdřív proklikejte až do hry.
Obrázek
Ovladač pak začne ukazovat scénu ve hře stereoskopicky. Nyní budete nastavovat konvergenci - sbíhavost objektů. Soustřeďte se na nejbližší objekt k vám, například zde dřevěný zátaras se štítem a šípy (zbraň, kterou máte v ruce, volant, atd.) a stiskem SHIFT a - nebo + na numerické klávesnici si nastavte obraz tak, že objekty na popředí budou vypadat jako jeden obrázek bez červeno-modrých stínů. Základní hodnota je 0, při které vidíte obyčejný plochý obraz. Postupujte do kladných nebo záporných hodnot. Až budete hotoví pokračujte N.
Obrázek
Pokud vidíte objekty v dálce (jako na příkladu věž) zdvojené tak, že separace červené a modré je na nich cca 0,5cm, můžete stisknout Y a přeskočte k 8 obrazovce. Pokud ne a nebo se prostě chcete v nastavení ještě chvíli šťourat stisknete N.
Obrázek
Na 6. obrazovce nastavujete separaci stiskem - na numerické klávesnici. Snažíte se nastavit vzdálené objekty tak, že je uvidíte ploché, bez stereoskopického efektu. Pokračujte N.
Obrázek
Nyní stiskem + na numerické klávesnici zvyšujte separaci, až objekty v dálce uvidíte stereoskopicky nebo zdvojené na únosnou míru. Mě se osvědčily hodnoty mezi 10-20%. 20% je default. Pokračujte N
Obrázek
Protože hloubka scény v některých hrách kolísá můžete zapnout Autofokus stiskem / na numerické klávesnici. Klidně to udělejte a pokud by s touto funkcí byl problém můžete ji stiskem / zase vypnout. Pokračujte N na další obrazovku.
Obrázek
Pokud nechcete provádět nastavení při příštím spuštění této hry stiskněte N. Pokud si chcete příště zase všechno nastavit na novo Y
Obrázek
Stisknutím C zrušíte zelené zaškrtnutí v horní části obrazovky, takže tato obrazovka s nastavením se již při dalším startu nezobrazí. Stiskem SHIFT a * na numerické klávesnici ukončíte OSD a ...
Obrázek
... uvidíte konečně obraz stereoskopicky. Pokud by jste si potřebovali kterékoliv nastavení změnit, můžete ve hře používat i nadále všechny výše zmíněné hotkeys nebo se vrátit do této nastavovací sekvence stiskem SHIFT *. Samotná * na numerické klávesnici zapíná nebo vypíná stereoskopické zobrazení.

A to je už opravdu vše.

Edit 21.9.2009 - Opraveno nastavení separace a konvergence

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pon 7. zář 2009, 16:03
od Kamikadze
tak jsem si objednal plastove i papirove bryle, do konce tydne snad dojdou. Jsem na to reseni celkem zvedavy. Na jednu stranu je mi jasne, ze ta cervenomodra uprava dost zdegeneruje barvy, na druhou stranu 3D efekt by mohl byt pomerne slusny. Taky jsem zvedavy na kompatibilitu s hrami proti 3D Stereo, kdyz je to za zlomek ceny.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: úte 8. zář 2009, 14:04
od thorgal
Kamikadze píše:Na jednu stranu je mi jasne, ze ta cervenomodra uprava dost zdegeneruje barvy, na druhou stranu 3D efekt by mohl byt pomerne slusny.
Hrál jsem včera asi hodinu s papírovýma brýlema Bioshock a vypadalo to docela v pohodě, a díky tomu že výsledek je posunutý do "fialova" to dostalo zajímavý nádech a protože barevné skla seberou trochu světla, tak i temnější atmosféru. :D. Ale uznávám, že je to spíš z nouze ctnost. Barvy jsou fakt dost mimo a možná je úplně nejlepší je zrušit - v ovladači místo RED/CYAN dát BLAC&WHITE a nechat si jen prostorové zobrazení. :oops:

Obecně jsem zatím všiml, že největší problém anaglyfu je v přímém pohledu na jasně žlutou nebo bílou barvou (oheň, světla), protože jsou na nich vidět duchy. Další zádrhel je v čistě červených plochách, které jsou vidět jen jedním okem a na druhém mizí, takže je na rozdíl od zbytku scény nevidíte prostorově. Stačí aby byly jen trochu lomené a už je to v pohodě.

Pocit prostoru je jinak dobrý, a řekl bych, že na první pohled zjevný. Nesmíte od toho ale čekat, že něco bude vystupovat před obrazovku. Spíš je to jako porovnávat skládací papírový betlém s jeho 2D obrázkem :D. Za cenu trabanta, nejde čekat poježdění jako v Rollsu :wink:

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: ned 13. zář 2009, 13:35
od Koky
Taky přidám svoje zkušenosti, jak s iZ3D tak s anaglyfickými brýlemi na NV. Můj počítač obsahuje nVidii 8800GT. Objednal jsem si teda obyčejný papírový brýle za pár korun že to vyzkouším. Po nastavení jsem byl příjemně překvapen že to funguje hezky, ovšem opravdu hodně ztmaví scénu a trvá pár minut než se zadívate tak dobře že to vypadá opradu prostorově. Zkoušel jsem hry Call of Duty 4,5, Crysis a GTA IV. Popravdě musím říci že nejlépe prostorově vypadalo GTA IV - takže doporučuji vyzkoušet - a docela jsem se divil že to nebyl tak velký propad (na mé sestavě Intel C2D E4500 @ 2,93GHz, 2GB RAM 667MHz, NV 8800GT jede normálně GTA 20FPS, po zapnutí 3D sterea to bylo 16FPS, čili propad "pouze" o 4 FPS.

Ale nechtěl jsem nikoho zde naštvat tím že mluvím o NV, sám NV nemusím a když kupuju GK tak vždy ATi. Na vedlejším počítači je ATI a tam se mi 3D od iZ3D nepodařilo zprovoznit. Pokud se mi to podaří, můžu udělat srovnání. Ale určitě doporučuji vyzkoušet, hlavně GTA IV.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pon 14. zář 2009, 16:44
od thorgal
Na ATI je po instalaci, nastavení a před spouštěním her dobré restartovat počítač a pak ověřit jestli je opravdu zavedený ovladač. Občas se po startu napíše chyba "injektoru", ale to se mi stalo zatím jen na 64bit Vistách. Manuální spuštění ovladače by to mělo ihned spravit a další restarty už by neměly být zapotřebí. Snad to pomůže. Mě běhá ovladač na Atine 4850 bez výraznějších problémů.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pon 14. zář 2009, 17:00
od Koky
Po nainstalování jsem to zkusil znova (mezitím byly odistalované a znovu nainstalované ty drivery od iZ3D) a po té už to fungovalo, ovšem docela problémy. Nejdřív se hry nechtěli spouštět, vždy vyhodily chybu a prostě se nespustili a za další to chce upravit kompletně celý nastavení. Protože budto jsou rozjetý obrazy vpředu nebo vzadu, nikdy se mi nepovedlo to udělat optimálně aby byl po celé scéně 3D obraz.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 18. zář 2009, 18:58
od Krteq
iZ3D Display Driver v.1.10 Release Candidate 2 Rev. A
Version 1.10rc2 - 2009.09.17
[+]Added profiles for "Call Of Cthulhu DCoTE", “Call of Juarez - Bound in Blood”,
Drakensang, Rise of the Argonauts, Trine, Tomb Rider Legend, Sims 3, Street Fighter
IV, Flatout Ultimate Carnage, G-Force, Empire Total War, Battlestation Pacific,
Overlord 2, HAWX.

[+]Added Stereo Screenshot and Swap L&R keys to Control Center.
[+]Third-part d3d9.dll support added.
[+]Added additional Side By Side modes (maybe helpful for video recording).
[+]Added gap control between views in Side By Side mode to Config.xml.
[+]Added customizable matrices mode to Anaglyph mode.
[!] Anaglyph output now use normal colors in mono mode.
[!] Fixed Witcher, Fallout 3 profiles.
[!] Improved support fullscreen YouTube video (only on Vista with Aero).
[!] Improved table method.
[!] DX9/DX10 outputs merged.
[!] Added some application to exclusions list.
[!] Improved computability with Steam Community on x64 platforms.
[!] Deferred wizard resource loading.
[!] Enhanced Mouse Lock.
[!] Improved performance with some D3D8 games.
[!] Screenshot button handling improved.
[!] Improved key recognizing in Control Center.
[f] Fixed problems with Runes of Magic, ARMA 2, Rise of Flight, Ghost Busters, Resident
Evil 4, Duke Nukem Manhattan Project, Mini Ninjas, Trine, Terminator Salvation
(mono objects).

[f] Fixed shaders analyzing in Resident Evil 5.
[f] Fixed second window position with StereoMirror output.
Stahujte: V1.10RC2a (Sep 17, 2009)

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pon 21. zář 2009, 15:25
od thorgal
Vyhrabal jsem následující zásady nastavení stereoskopie.
http://www.3d.wep.dk/adjusting_to_realistic_3D.html píše: Nastavení realistického 3D

Jsou tři věci, které je zapotřebí nastavit.

1, Separace na vzdálených herních objektech
V reálném životě se obě oči dívají paralelně na vzdálené objekty (oblaka, věže kostelů, horizont, atd.) takže nastavte separation/convergence ve hře tak, že jsou od sebe odděleny 65mm/2,56inch (nebo jaká je vaše vzdálenost mezi čočkami očí). Tak se budou dívat oči paralelně v před a získáte tím maximální hloubkový vjem ve hře. Sundejte si brýle a změřte to pravítkem.

2, Vzdálenost při níž jsou ve hře objekty zarovnané (nulová separace nebo také neutrální bod)
Musíte odhadnout, jak velké jsou objekty ve hře. Je to relativně jednoduché v First Person Shooter hrách kde jste lidský voják, ale mnohem komplikovanější v "mimozemských hrách" (poznámka překladatele: nemusí se nutně jednat jen o sci-fi, ale i fantazy, kde charakter není člověk nebo se nedíváte z pohledu první osoby). Reálná vzdálenost mezi vámi a vaším monitorem je vzdálenost, kde by jste ve hře měli mít objekty zarovnány. Například pokud jste schopní natáhnout ruku a dotknout se monitoru, pak je to bod, ve kterém váš voják ve hře natáhne ruku a dotkne se barelu nebo řidič dosáhne na volat. Takže barel nebo volant by měli být zarovnány s nulovou separací, aby taky vypadaly na dosah ruky.
Pokud používáte obrazovku 3 metry vzdálenou od vás, pak voják ve hře vzdálený od vás 3 metry nebo technik stojící před autem v depu by měli být zarovnaní s nulovou separací.

3, Velikost 3D monitoru nebo obrazovky
Aby to vypadalo věrně, potřebujete vhodnou velikost obrazovky: voják ve hře vysoký 1,8m a 5m daleko by měl být zobrazen jako 0,144m (14,4cm) vysoký na monitoru vzdáleném 0,4m od vaší hlavy. (1,8/5*0,4=0,144)
Ten samý voják by měl být vysoký 1,08m na obrazovce vzdálené 3m od vaší hlavy. (1,8/5*3=1,08)
Použijte objekt ve hře o známé výšce a vzdálenosti, změřte jestli má správnou výšku na vašem monitoru za použití jednoduchého vzorce: výška_ve_hře/vzdálenost_ve_hře*vzdálenost_od_monitoru=výška_na_monitoru

Všechny 3 nastavení jsou vzájemně provázané, takže pokud některé z nich změníte, budete muset přenastavit i ostatní.
Dovolím si poznámku, že z těchto pravidel budete muset trošku slevit.
1, Objekty na horizontu by bylo sice pěkné mít separované o cca 6,5cm, ale anaglyfické zobrazení by vám dělalo spíš duchy než prostorový dojem. Budete rádi, když snesete čtvrtinovou vzdálenost a obecně stačí pouhý 0,5cm. Je to sice na úkor hloubky prostoru, ale pro dobro vašich očí.

2, Neutrální bod je to, na co by jste si měli dávat pozor. Myslím, že zde je popsáno dostatečně srozumitelně, kde ho máte nastavit, bez ohledu na to, co jsem psal v návodu na nastavení ovladače ve hře. Jenže všechno má své pro a proti. Pokud chcete získat větší iluzi prostoru, je možné zasunout tento bod hlouběji do scény. Předměty, kterou jsou mezi ním a vámi pak budou jakoby vystupovat z obrazovky. Nesmí se to ovšem přehnat, protože čím blíž je objekt k vám, tím větší bude mít separaci (může dělat duchy nebo třeba zmizí úplně). Navíc při pozorování blízkých objektů budete muset šilhat, což vám teprve začne působit bolesti hlavy.

3, Vzhledem k tomu, že máte monitor o dané úhlopříčce, iluzorní výšku objektů budete muset ovlivnit spíše tím, že si sednete blíž nebo dál k monitoru, aby se jevili v reálné velikosti. Takže bych si dovolil opravit vzorec následujícím způsobem:

vzdálenost_ve_hře/výška_ve_hře*výška_na_monitoru=vzdálenost_od_monitoru

Blíž než na 0,5m k obrazovce, bych vám ale jít nedoporučoval a sednout si dál od monitoru má taky své meze, protože čím dál sedíte, tím horší je i prostorový vjem. Opět s tím nic moc nenaděláte, takže se budete muset smířit i s neoptimálním řešením.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pon 21. zář 2009, 16:45
od dumar
Kamikadze píše:tak jsem si objednal plastove i papirove bryle, do konce tydne snad dojdou. Jsem na to reseni celkem zvedavy. Na jednu stranu je mi jasne, ze ta cervenomodra uprava dost zdegeneruje barvy, na druhou stranu 3D efekt by mohl byt pomerne slusny. Taky jsem zvedavy na kompatibilitu s hrami proti 3D Stereo, kdyz je to za zlomek ceny.
To Kamikadze: tak jak dopadlo to srovnani? Uvazuji o koupi nejakych 3D okularu ,tak jsem zvedavy na zkusenost... :?: diky

To thorgal: dobra prace,velke diky :) :up:

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: čtv 24. zář 2009, 15:13
od Zub
Chtěl bych se zeptat, mam nastavený program aby se mi nespouštěl při startu windows, ale stejně mi veškerý hry najíždějí jako by byl program zapnutý a to i včetně videí... Jakýkoli FullScreen znamená, že se i program spustí. Co s tím? díky, jinak je to velká paráda. Zkoušel jsem Stalkera a tam je prostor vidět dokonale.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 25. zář 2009, 08:34
od thorgal
Zub píše:Chtěl bych se zeptat, mam nastavený program aby se mi nespouštěl při startu windows, ale stejně mi veškerý hry najíždějí jako by byl program zapnutý a to i včetně videí... Jakýkoli FullScreen znamená, že se i program spustí. Co s tím? díky, jinak je to velká paráda. Zkoušel jsem Stalkera a tam je prostor vidět dokonale.
Ovladač se dá nastavit tak, aby se nespouštěl po startu, ale to nezruší tzv injektor - knihovnu, která přebírá renderování obrazu místo DX. Jediné řešení je dát program, ve kterém se nemá spouštět ovladač, do výjimek - Exceptions, pomocí Browse najdeš exe soubor, pro který se ovladač nemá použít, o řádek níž si profil pojmenuješ a pak klikneš na Add.

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 25. zář 2009, 11:02
od Fenous
Daji se plastove bryle nekde v Praze poridit na krame?

Re: iZ3D - Anaglyfické 3D pro každého

Napsal: pát 25. zář 2009, 11:30
od thorgal
Nevím jak v Praze, ale ve Zlíně jsem prošel všechny optiky, obchody s hračkama, zábavnými nesmysly, pár fotocenter i několik počítačových prodejen a výsledkem byly jedny papírové brýle. Ty navíc patřily k nějakému softu od Zoneru a byl jsem moooc rád, že je byli ochotní prodat samostatně. Většinou na mě jen prodavači nechápavě hleděli.