AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Grafické karty s libovolným GPU firmy AMD/ATI (např. Rage, Radeon).

Moderátoři: morke, Walker1134, Wilik

Odpovědět
Srandista
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 17. čer 2009
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Srandista »

havli píše:Zaroven nevidim duvod, proc cpat FS do TV, kde to vubec neni potreba.
Dovolil by som si nesuhlasit. TV imho postupne zacnu FS podporovat, kedze uz teraz ho podporuje Xbox One (vsetky jeho iteracie), a stavim svoje gate, ze PS5 ho bude podporovat tiez. A konzolovy market ma trochu ine meritko, ako ten s hernymi grafikami, takze o rozsirenie medzi TV sa nebojim. Otazka je len, ako rychlo k tomu dojde.

Staci si totiz pozriet skoro lubovolnu technicku analyzu konzolovej kry na Digital Foundry, a clovek zisti, ze kolko krat aj stable 30fps je u hier skor vlhky sen ako realita, a FS koznoliam moze pomoct este viac ako kompom (kedze FS moncle si vasinou kupuju ludia, co smazia hry na niecom rychlejsom ako RX 560, takze sa da ocakavat, ze sa budu pohybovat v trochu inych fps hladinach)...
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Scythe Mugen 4, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
havli
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 15. zář 2009
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od havli »

Jasne, ale ja konzole odjakziva beru jako naprosto podradnou platformu, kde se o hrani trochu na urovni neda vubec mluvit. Vsak sam rikas - fps casto padaji az do sklepa, k tomu se prida jeste inputlag z TV... a je to fakt prvotridni zazitek. :twisted:

Nevim, jak je u konzoli reseny vsync - jestli je / neni, a pokud je, tak jestli pouziva double/triple buffering. Kazdopadne i v tom nejidealnejsim pripade - tj 30 fps s freesyncem to je stale tragedie. Proste freesync vyssi fps nevykouzli, maximalne dokaze zajistit plynulost ekvivalentni s hranim bez vsyncu a jedinym plusem je eliminovany tearing. To je sice hezke, ale slideshow to bude porad.

Tohle je nekonecny boj a konzole nemuzou nikdy vyhrat, protoze jim zkratka chybi hruby vykon. Kdyz uz pri vydani je to nekde na pomezi lowend/mainstream PC, tak behem tech nekolika let (nez vyjde nova generace) stale ztraci a uz je to jen lowend. Cili FS do televizi klidne prijit muze, ale ze silne kompromisni platformy to herni delo neudela.
Ryzen 9 5900X ; Asus Prime X570-P ; 32 GB DDR4 3000 ; Gainward RTX 3060 ; MX500 500 GB, 4 TB + 6 TB HDD ; Dell G3223Q
Retro PC: Core i3-3250, Quadro 5000, 4 GB DDR3, X-Fi, WinXP + 7 x64; Pentium 4 3.06 @ 3.33 GHz, Voodoo5 5500 AGP, 512MB DDR, Audigy, Win98SE; VIA C3 1000, 512MB DDR, ESS Solo-1 + DreamBlaster X2 GS, Win98SE & DOS
Retro PC: Celeron 220, Voodoo4 4500 PCI, 512MB DDR2, Win98SE; 2× Pentium Pro 233/256, Voodoo Graphics, 1024MB EDO, AWE32 28MB (CT3980), Win98SE & DOS
Retro NTB: IBM ThinkPad 600, ThinkPad T20; Toshiba Satellite Pro 430CDT, 460CDT, Portege 3010CT
HW museum.cz - muzeum grafických karet a procesorů
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Taky půjde o zobrazovadla, HDMI 2.1 zobrazovadla zatim nejsou a kdo ví jakej bude jejich nástup, třeba pro takovej DP1.4 máme GPU 2 roky a monitorů stále 0.

Dále budou děsný problémy s kabeláží (pokud se nezmění konektor) už 4K chce dobrý a krátký kabely na 2.0.

Ale zpět k těm zobrazovadlům, standard 2.1 definuje adaptive sync, ale nevnucujej jej, tzn bude spousta zobrazovadel bez nebo s minimálnim rozsahem typu 48-60 (jako jsem mněl na tom korejskym 4K monitoru). Prostě vše bude stát a padat na zobrazovadlejch, jejich kvalitě, rozsahu, lagu, atd, atd.

Podobně jak to doapdlo s HDR že. Nejednotné standardy a HDR si nese kdejaká tlačka co na to nemá ani gamut ani kontrast, o jasu ani nemluvě ale umí přijmou metadata a signál tak dostane HDR nálepku.
ArgCZ
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 16. črc 2010

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od ArgCZ »

havli píše:Jasne, ale ja konzole odjakziva beru jako naprosto podradnou platformu, kde se o hrani trochu na urovni neda vubec mluvit.
řekl bych že žiješ ve stejnym světě jako já, takže dneska máme situaci kde se nám hraní na konzolích a PC lehce rozdělilo, příběhový singleplayerovky hrajou prim na konzolích(většinou se PC podílí na výdělcích jen 10-25% tržeb, občas se najdou i vyjímky ale málokdy, nadruhou stranu jich taky řada na PC nikdy nevyjde). Multiplayer hry a freečka s mikrotransakcema táhnou PC trh s naprosto podřadným vizuálem jako PUBG, CS:GO, LoL, DOTA etc. takže nevím o čem se tu bavíme
DOC_ZENITH píše:Podobně jak to doapdlo s HDR že. Nejednotné standardy a HDR si nese kdejaká tlačka co na to nemá ani gamut ani kontrast, o jasu ani nemluvě ale umí přijmou metadata a signál tak dostane HDR nálepku.
o HDR se toho spoustu nakecá, především ve vztahu k filmům což mě osobně až tak nezajímá ale co se hraní her týče tak je HDR naprosto bezproblémový a hlavně i na střední třídě je okamžitě rozdíl vidět, neomylně poznáš po přepnutí do SDR že je HDR obraz přirozenější a jak říkám, všechny hry co HDR podporují také v HDR na PS4 Pro jedou, moje první hra s HDR bylo The Last of Us a když jsem jí pro zajímavost přepnul do SDR tak dodnes mám pocit že to musí bejt cheat, že snad SDR obraz museli degradovat.
PS5, LG OLED65BX, Samsung HW-Q700A + SWA-9500S = 5.1.4 Dolby Atmos, DTS:X
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Jo ale musíš mít teda dobrý zobrazovadlo, protože pokud pošleš HDR do monitoru (resp dnes stále zatim jen spíš pár TV) co na to nemá gamut tak akorát ztratíš saturaci protože HDR signál počítá s širšim gamutem a pokud onen signál pustíš do sRGB monitoru bude naopak vypadat hůř.

O jakém HDR taky mluvíš, na konzoli neb o na PC? Na PC jsou s tim problémy na konzolích už se to rozjíždí ok. Nejhorší jsou samotné windows a (ne)podpora HDR. Ala něco jako dynamické přepínání barevného rozsahu dle typu obsahu na slavnejch windows 10 jaksi neexistuje.
ArgCZ
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 16. črc 2010

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od ArgCZ »

jo nuzná situace s HDR na PC je jedním z důvodů proč jsem vůbec konzoli zkusil. Jako někdo kdo dal za poslední rok 40k za PC očekávám že budu mít dostupný nejmodernější technologie když mám i na čem zobrazovat a né že se spokojím s tím že mám přece něco lepší než ty co za svůj HW na hraní dali 1/4 a budu se tvářit že to moje je daleko důležitější.

k věci: V tom je ukrytá pointa toho že výrobci jakmile budou moci zadarmo přidat další nálepku v podobě adaptive sync a další tři řádky do marketingový prezentace tak to udělají a nikoho nebude zajímat komu se to hodí nebo nehodí do krámu a jakmile někdo neporporuje standart který bude každý mít tak to bude mínus a je úplně jedno jak moc to poweruseři budou bagatelizovat jako zbytečnost.
Naposledy upravil(a) ArgCZ dne úte 3. dub 2018, 08:46, celkem upraveno 2 x.
PS5, LG OLED65BX, Samsung HW-Q700A + SWA-9500S = 5.1.4 Dolby Atmos, DTS:X
Srandista
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 17. čer 2009
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Srandista »

havli píše:Jasne, ale ja konzole odjakziva beru jako naprosto podradnou platformu, kde se o hrani trochu na urovni neda vubec mluvit. Vsak sam rikas - fps casto padaji az do sklepa, k tomu se prida jeste inputlag z TV... a je to fakt prvotridni zazitek. :twisted:

Nevim, jak je u konzoli reseny vsync - jestli je / neni, a pokud je, tak jestli pouziva double/triple buffering. Kazdopadne i v tom nejidealnejsim pripade - tj 30 fps s freesyncem to je stale tragedie. Proste freesync vyssi fps nevykouzli, maximalne dokaze zajistit plynulost ekvivalentni s hranim bez vsyncu a jedinym plusem je eliminovany tearing. To je sice hezke, ale slideshow to bude porad.
Pozri, mna za nejakeho filthy console peasant fakt povazovat nemozes :mrgreen: Konzolu nemam a ani som nikdy ziadnu nevlastnil. Ale zasa je neodiskutovatelny fakt, ze sa ich preda kotel, a ak by mala pokracovat sucastna situacia s cenami PC komponent, tak bych sa vobec necudoval, keby sa cim dalej tym viac ludi vyprdlo na upgrade PC a kupilo si namiesto toho radsej PS4 Pro/XboX One XXX. Ono totiz ked v dnesnej dobe mozes pomaly obe tieto konzole kupit za cenu jednej grafiky, nebolo by to vobec podivujuce.

Co sa Vsyncu tyka, ak som to spravne pochopil, tak drtiva vacsina hier ziaden Vsync nepouziva, mas len fps cap, bud na 30 alebo 60 fps, podla toho co je to za hru. Ano, 30 fps pre clenov PC Master Race klubu nie je ziadna plynulost, ale ja som zhovievavy, a nevidim dovod tymto ludom nedopriat FS :-D Predsa len by to mozno znizilo ich utrpenie, ked im u neoptimalizovanych hier z casu na cas poklesne framerate o par bodikov dolu :roll:
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Scythe Mugen 4, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Většina FS ani neumí framerate tak nízko. 30 neni plynulejch a pád pod 30 žádnej freesync nezachrání. Fresync je dobrej k odstraňování hlavně tearingu při vyšších FPS a nejvíce září pokud máš plynulou hru ale lítá ti to mezi dejme tomu 45-100+ bez velkého stutteru, protože in-engine stutter FS taky nepokryje.

Co se Vsyncu týče tak pokud je vsync on způsobuje silnej inputlag ale jen v případě že on je limiterem výkonu, pokud těsně pod nim sedí SW framelimiter může se to obejít bez inputlagu.

Když jsem chvíli mněl tu freesync obrazovku s minimálnim rozsahem ala 48-60 tak jsem to řešil timhle způsobem že jsem mněl framelimiter na 60 a ty drobné případné poklesy k 48 to pokrylo no.

Každopádně existence adaptive sync u HDMI2.1 je dobrá věc, ale jak už jsem napsal, standard nedefinuje povinnost ani min rozsah. Tzn bude to nakonec na výrobci obrazovky jak a jestli to implementujou. A zatim jich máme 0.

Dříve či později to ale projde, a co se Gsync týče, je to jen shit Nvidia kazící unifikaci trhu. Gsync je naprosto nepotřebnej, momentálně je dokonce lehce pozadu ( v HDR supportu třeba ). Mohli se vést diskuze v době kdy už Gsync rok existoval a přišel Freesync co je lepší a co má budoucnost. Ale nakonec se obecnym standardem stává Adaptive sync, a ten je zpětně kompatibilní s freesync, tzn freesync jasně vítězí a další existence Gsync je jen proti nám. Je to jak dále vyvíjet HD DVD když Blu-ray vyhrál. Ala 2 věci co dělaj to samé a jedna je levnější a zároveň lepší. Prostě Gsync ne.

Jediný co Gsync ještě drží ve hře jsou exitující produkty a třeba ty slíbené nadcházející 4K 40"+ 120hz+ HDR obrazovky. Ale hádejte co, budou stát 2 vejplaty a pak se za mněsíc oběví ňákej korejec za 1/4 ceny s freesync a stejnym panelem.
Srandista
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 17. čer 2009
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Srandista »

Tak FS vie technicky poslat spodnu hranicu az na 9Hz. Bohuzial nikto zatial nespravil panel, co by dokazal aj realne spravit, ale tie zaklady pre to v standarde su. Takze az nahodou niekto taky panel spravi, tak by to mohlo pomoct prave aj konzolistom. Tym by navyse stacil rozsah po 60Hz, lebo viac stejne z tych ich obyvackovych krabiciek nikdy nedostanu :twisted:

A inak to, ze HDMI standard AS nevynucuje je jasna vec, ale imho vyrobcovia TV s tym pomaly budu prichadzat, bo to bude dalsia potencionalna konkurencna vyhoda, za ktoru si navyse budu moct (urcite aspon spociatku) nechat zaplatit.
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Scythe Mugen 4, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

Srandista píše:Tak FS vie technicky poslat spodnu hranicu az na 9Hz. Bohuzial nikto zatial nespravil panel, co by dokazal aj realne spravit, ale tie zaklady pre to v standarde su.
Něco takového je ale zbytečné - naopak je lepší, když minimální refreshrate je co nejvyšší a kompenzuje se to tím LFC. Například na 120Hz monitoru je ideálním minimem 60 Hz (aby bylo možné zdvojnásobit refreshrate při poklesu fps pod 60.) Hlavně TNka z vyššího refreshrate těží neskutečně.
Snažit se vyrobit LCD panel co by šel na 9Hz by tedy nepřinášelo užitek - jen by to zhoršovalo odezvu při nižších fps.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

JJ LFC tohle řeší, jakmile máš monitor co splňuje polžadavek že rozsah je dost velkej na to aby min refres se při 2x násobku vešel do max refreshe tak framerate pod dannym minimem vyřeší GPU samo tim že dnannej frame zdvojnásobí a stále to budeš mít bez tearingu.
Srandista
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 17. čer 2009
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Srandista »

Lenze ja som sa teraz nebavil o monitorch, ale o TV (v svislosti s AS u HDMI standardu). A u TV je 120Hz ku hraniu na konzolach uplne zbytocnych, kedze 80% hier nikdy nepojde ani len 60fps, pretoze su capnute na 30fps a cez to nejde vlak. A kezde bohuzial ani 30fps nie je kolko krat ani u dnesnych hier rock stable, odpovedz mi, naco by na TV (nie monitoroch) bolo FS v rozsahu 60-120Hz...
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Scythe Mugen 4, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Protože by fungovalo i pod 60. Splňuje požadavek LFC ala min se 2x vejde do max range tzn by to fungovalo i pod 60. Samo sebou u TV by dával větší logiku rozsah třeba 24-60fps, ala rozsah framerate u videa.

Ale... do TV se dávaj 120hz panely, tak proč by TV neměla 120hz input umnět. Pár modelů od vizio a Sony to v 1080p dává už roky.
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Test FreeSync na Xbox One nyní dostupný v Xbox One Preview Rings.

Obrázek

Xbox Wire - Test FreeSync on Xbox One and Tell Us What You Think
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Intel oficiálně potvrdil podporu Adaptive-Sync/FreeSync

Více ve vlákně Intel Graphics News
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Pokud chcete někdo otestovat FreeSync 2 HDR :)

Guru3D - AMD Releases Radeon FreeSync 2 HDR Oasis Demo
stylar
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 06. říj 2014
Bydliště: Bučovice

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od stylar »

nejde stáhnout zatím nikde a kdo k tomu demu měl přístup a dal video na yt tak ho ani nenahrál v HDR takže jakoby nic...
DISPLAY: LG OLED48CX 3840x2160@120Hz 4:4:4 HDR 10bit GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24GB GDDR6X CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz@4,7GHz boost CPU COOLER: ARCTIC Liquid Freezer II 420 MB: MSI X470 GAMING PLUS - BIOS 7B79vAM1 - ComboAm4v2PI 1.2.0.A. RAM: Corsair Vengeance RGB RT 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz@CL22 STORAGE: Samsung 970 EVO 1TB@PCIe x4 3.0 (OS), Samsung 980 1TB@PCIe x4 2.0, Crucial MX500 1TB@SATA, Crucial BX500 480GB@SATA, HDD Seagate BarraCuda - 4TB (ST4000DM004) PSU: Corsair RMx Series RM850x (v.2021) - 850W CASE: Corsair iCUE 7000X RGB Black (5x Noctua NF-A14 PWM) KEYBOARD: SilentiumPC Gear GK550 Omnis Kailh Brown RGB MOUSE: Glorious Model D Wireless (+Grip Tape) SPEAKERS: Edifier R1280T (42Watt RMS) OS: Microsoft Windows 11 Pro CZ 64-bit v22H2
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: AMD FreeSync / VESA Adaptive-sync - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

HDMI VRR/FreeSync support i pod Linuxem + VRR/FreeSync pro Wayland :)

Phoronix - It Looks Like HDMI FreeSync/VRR For Linux + Wayland Support Will Eventually Come For AMD
Odpovědět

Zpět na „AMD/ATI grafické karty“