VRAM a vše kolem ní
Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis
- sajty
- Začátečník
-
- Registrován: 11. lis 2020
Re: VRAM a vše kolem ní
Posty od HEADa musíš brát s rezervou.
GIGABYTE B650 AORUS PRO AX | Ryzen 7 7800X3D + Noctua NH-D15 chromax.black | SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 7900 XT Vapor-X 20G | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast Black EXPO | Kingston KC3000 NVMe 1TB + ADATA LEGEND 800 NVMe 1TB | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | be quiet! SILENT Base 802 | AOC Q27G2S/EU Gaming + Viewsonic XG2405 | CZC.Gaming Hexblade | ZOWIE S1-C | Razer Blackshark V2 | DXRACER OH/WY103/N
- Krteq
- Čestný člen
-
- Registrován: 22. dub 2005
- Bydliště: Brno
- Xnovic
- Začátečník
- Registrován: 20. zář 2007
- Bydliště: Plzeň
Re: VRAM a vše kolem ní
Ahoj. Chtěl jsem se zeptat: je nějaká šikovná utilita, jak otestovat VRAM? Ideálně něco, jako je memtestx86 pro klasické ramky..
CPU:Ryzen 7 5800xMB:ASUS ROG Strix X570 - F GamingChladič:Noctua NH-D14 RAM:Kingston HyperX Black 2x16Gb 3600MHzVGA:Asus RTX 3080 TUFCase:ASUS ROG Strix HeliosHDD:Samsung 960 Evo 500GB+2TB WD Red+2TB SSD AData+4TB Seagate Zdroj:EVGA Supernova P2 1000W
- Petra M
- Začátečník
- Registrován: 22. kvě 2020
- Bydliště: Praha
Re: VRAM a vše kolem ní
Google první odkaz: 6 Free Programs to Check Your Video Card Memory For Errors A pak si už jen vybrat. Popř. pokud někdo doporučí něco lepšího.
Spoiler
i5-2500K + 16GB DDR3 + GTX 970 + 1080p + SSD + Win 10x64
- webwalker
- Začátečník
- Registrován: 03. úno 2010
- Bydliště: Buranov vedle Prahy
Re: VRAM a vše kolem ní
@Krteq: Ty peaky mohou být zaviněny čímkoliv, navíc v run2 žádné nejsou (jestli vidím odbře). Pokud tedy tvrdí, že to bylo zaviněno malou kapacitou VRAM, měly by tam být také grafy využití VRAM (dedicated), no a samozřejmě také vytížení PCIe (Bus usage). Netvrdím, že tomu tak není (hru na ověření nemám), ale takhle je to jen střelba slepými
Chtěl bych se stát profesionálním pískačem. Už teď jsem v tom sice hvězda, ale chtěl bych se ještě zdokonalit a začít se tím živit.
GPUreport.cz
GPUreport.cz
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: VRAM a vše kolem ní
Tak není důvod nevěřit tomu, že drobné záseky způsobené reorganizováním textur (využití shared části) mohou vznikat. Když Crysis i v obyčejném fullHD a ani ne na maximální detaily zabere celou VRAM (process dedicated je sice o dost nižší, ale jak řikam, u DX11 je tomu tak vždy - proč se to tak proti VK/DX12 liší težko říct a kdoví - já tomu ukazateli moc neveřím a spíš veřím té shared, která indikuje využití RAM = přetečení VRAM).
Tak nebo tak v tomto nastavení je v monitoringu vidět, že VRAM je plná a využívá se i část shared:
nastavení: https://abload.de/img/crysisremastered_menu58ktz.jpg
hra: https://abload.de/img/crysisremastered_hraazkgq.jpg
Když je 8GB VRAM plno i v nemaximálním nastavení (Can it run crysis je ale kokotina - jen to žere výkon, protože to třeba ignoruje LOD), ve FHD! Tak je jasný, že na úplně maximální nastavení v 4K na tom asi taky bude muset občas dotahovat textury s 10GB VRAM...
Ampere jsou stejně těžební karty a ne herní, takže je to fuk. Podle mě s tím u nvidie počítali a proto více VRAM neosadili - stejně 99% produkce končí ve farmách, kde se VRAM (kapacita) fakt nevyužije.
Tak nebo tak v tomto nastavení je v monitoringu vidět, že VRAM je plná a využívá se i část shared:
nastavení: https://abload.de/img/crysisremastered_menu58ktz.jpg
hra: https://abload.de/img/crysisremastered_hraazkgq.jpg
Když je 8GB VRAM plno i v nemaximálním nastavení (Can it run crysis je ale kokotina - jen to žere výkon, protože to třeba ignoruje LOD), ve FHD! Tak je jasný, že na úplně maximální nastavení v 4K na tom asi taky bude muset občas dotahovat textury s 10GB VRAM...
Ampere jsou stejně těžební karty a ne herní, takže je to fuk. Podle mě s tím u nvidie počítali a proto více VRAM neosadili - stejně 99% produkce končí ve farmách, kde se VRAM (kapacita) fakt nevyužije.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- shipo
- Začátečník
- Registrován: 28. pro 2007
Re: VRAM a vše kolem ní
Skoky na 12FPS jsou typické pro nedostatek VRAM. Run2 mohla být stejná část hry nebo jiné nastavení.webwalker píše:@Krteq: Ty peaky mohou být zaviněny čímkoliv, navíc v run2 žádné nejsou (jestli vidím odbře). Pokud tedy tvrdí, že to bylo zaviněno malou kapacitou VRAM, měly by tam být také grafy využití VRAM (dedicated), no a samozřejmě také vytížení PCIe (Bus usage). Netvrdím, že tomu tak není (hru na ověření nemám), ale takhle je to jen střelba slepými
Crysis Remastered má prý 8K textury a na 24GB RTX3090 žere až 15,5GB VRAM:
https://www.youtube.com/watch?v=npiWekyHDpk
https://www.youtube.com/watch?v=6mOLg5mHpWE
- sajty
- Začátečník
-
- Registrován: 11. lis 2020
Re: VRAM a vše kolem ní
K čemu přesně jsou dobré 8k textury? Statistické okénko: 67% uživatelů na Steamu používá full HD jako primární rozlišení. Celých 13% lidí pak používá rozlišení vyšší než full HD...
GIGABYTE B650 AORUS PRO AX | Ryzen 7 7800X3D + Noctua NH-D15 chromax.black | SAPPHIRE NITRO+ AMD Radeon RX 7900 XT Vapor-X 20G | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast Black EXPO | Kingston KC3000 NVMe 1TB + ADATA LEGEND 800 NVMe 1TB | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | be quiet! SILENT Base 802 | AOC Q27G2S/EU Gaming + Viewsonic XG2405 | CZC.Gaming Hexblade | ZOWIE S1-C | Razer Blackshark V2 | DXRACER OH/WY103/N
- DOC_ZENITH
- Středně pokročilý
- Registrován: 08. kvě 2010
- Bydliště: Praha
Re: VRAM a vše kolem ní
8K textury jsou nic neříkající pojem. Jak ostré textury budou záleží hlavně na jak velkej objekt jsou natažený a jak ten je vzdálenej od kamery, to vše za předpokladu že je solidně nastavené AF a pod. Jeden objekt také nemusí mít 1 texturu, může tam bejt více menších vedle sebe.
U textur jde navíc využít paletizace a jiných chytrých kompresí. Dnes jsme ve stavu že využití Vram neni žádná garance pěknejch textur. Připomínám že takovej Crysis 3 se vešel do 1,5GB Vram a ošklivá hra to neni.
U textur jde navíc využít paletizace a jiných chytrých kompresí. Dnes jsme ve stavu že využití Vram neni žádná garance pěknejch textur. Připomínám že takovej Crysis 3 se vešel do 1,5GB Vram a ošklivá hra to neni.
Naposledy upravil(a) DOC_ZENITH dne čtv 18. úno 2021, 14:07, celkem upraveno 1 x.
- webwalker
- Začátečník
- Registrován: 03. úno 2010
- Bydliště: Buranov vedle Prahy
Re: VRAM a vše kolem ní
@shipo: Typické pro nedostatečnou VRAM je nárůst Shared memory a BUS usage, což způsobuje trvalý pokles snímkové frekvence. Na frametimes by to od vydání WDDM2 znát být nemělo.
To, že si v Crysis Remastared RTX 3090 obsadí 15,5 GB VRAM není vůbec nic směrodatného, to si vezme i v Division 2, kde 8GB karty lítají jak z praku Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Chtěl bych se stát profesionálním pískačem. Už teď jsem v tom sice hvězda, ale chtěl bych se ještě zdokonalit a začít se tím živit.
GPUreport.cz
GPUreport.cz
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: VRAM a vše kolem ní
A rozlišení obrazovky snad rozhoduje o tom jak velké textury se mají využívat? 2048x2048 textury jsme už měli i v UT2003/2004 a kupodivu objekty, na které taková textura byla využita nebyly vždy ostré a když ses přiblížil k objektu tak se toto nedostatečné rozlišení maskovalo tzv. detail texture (černobílá mapa).sajty píše:K čemu přesně jsou dobré 8k textury? Statistické okénko: 67% uživatelů na Steamu používá full HD jako primární rozlišení. Celých 13% lidí pak používá rozlišení vyšší než full HD...
Mno a pokud jsme už v roce 2003/2004 měli ve hrách "2K" textury, tak co je divného na 8K texturách v roce 2021? IDtech engine 5 (Rage, Wolfenstein) využíval obrovské 128K textury a přesto byly tyhle hry celkem rozmazané - dost často kvalita povrchů stála zaprd.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: VRAM a vše kolem ní
V rámci free weekendu zkouším Watchdogs legion... má smysl nějak víc komentovat rozdíl mezi Texturama ultra (hry vyžaduje přes 8GB, vytížení PCI-E přes 25%, poklesy k 30fps) a medium (hra pak žere kolem 6GB a lítá kolem 60fps bez značných propadů)??? Sem fakt nemusel stahovat ten HD texture pack (+15GB) když VRAM na to nestačí.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- HEAD
- Začátečník
- Registrován: 27. lis 2005
- Bydliště: Usti n/L
- Kontaktovat uživatele:
Re: VRAM a vše kolem ní
Jo zere to vic jak 9GB.
CPU-Ryzen 7800X3D, MB-MSI X670E Tomahawk, RAM-64GB 6600mhz CL32@6400mhz CL30, GPU-RTX 4080Super 16GB, ZDROJ-Seasonic GX 850W, Monitor-LG OLED C1 48"
- GaGy
- Začátečník
-
- Registrován: 21. čer 2006
- Bydliště: Vsetin
Re: VRAM a vše kolem ní
Po delší době hraní s grafikou 1080 TI se stávalo že sem využil celou RAM 16GB.
S Radeonkou po delší době hraní 3-4hodiny Warzonu je RAM na 11,5GB a VRAM na 15Gb - takže díky velké VRAM to odlehčí klasické RAM ?? Nejspíš
S Radeonkou po delší době hraní 3-4hodiny Warzonu je RAM na 11,5GB a VRAM na 15Gb - takže díky velké VRAM to odlehčí klasické RAM ?? Nejspíš
Ryzen 7800X3D - Endorfy Fera 5 │ 32Gb 6000Mhz - CL30 │ ASUS TUF Radeon RX 7800 XT 16G │ TUF GAMING B650-PLUS WIFI │ AG32CQ - 2K - 144Hz │ EVGA GQ 650W Gold │ Phanteks Eclipse P400A │ SSD - KC3000, M.2 - 1TB + A2000, M.2 - 1TB │
Lenovo - Legion 5 - RTX 3060 + Ryzen 5600H
Lenovo - Legion 5 - RTX 3060 + Ryzen 5600H
- hnizdo
- Začátečník
- Registrován: 29. bře 2007
- Kontaktovat uživatele:
Re: VRAM a vše kolem ní
Ne, Warzona je specificke, engine umyslne nechava co nejvic veci ve VRAM, je tam na to i switch. U mne alokuje 22GB.
Jinak k tomu crysisu 2.0. Z tech panu kteri se raduji jak se to krasne cuka na 3080ce, hrali jste tu hru v tomhle nastaveni? Ja totiz ano. Je to stutterfest do te miry, ze to musite drzet nad 60fps, aby z toho cloveka nebolela hlava. Takovy chudak Cyberpunk je i na 36fps buttersmooth.
Jinak k tomu crysisu 2.0. Z tech panu kteri se raduji jak se to krasne cuka na 3080ce, hrali jste tu hru v tomhle nastaveni? Ja totiz ano. Je to stutterfest do te miry, ze to musite drzet nad 60fps, aby z toho cloveka nebolela hlava. Takovy chudak Cyberpunk je i na 36fps buttersmooth.
MB: Asrock Z690 Extreme CPU: Core i9-12900K cooler: Be quiet! Dark Rock PRO 4 RAM: 32GB 2x16 DDR4-3600 CL16 Kingston Renegade, VGA: MSI 4090 Suprim Liquid SSD: Samsung 960Pro 1TB + EK-M.2 HS HDD: 3TB Toshiba, 18TB WD DC HC550, 8TB Seagate SMR, 2x12TB HGST DC HC520 - RAID1, Optical: LG BH16NS55 BR-RW , Mouse: Roccat Kone XTD Keyb.: Logitech G15+G13+F710, Case: BQ Dark Base PRO 900 r2 PSU: Seasonic Platinum 860W SS-860XP2, Monitor: Asus PG27UQ, Repro: Logitech Z-5500, Headset: Turtle Beach Stealth 700X Gen 2 MAX, OS: Win11/64 Pro
>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
>>>>Fórum pro much VRAM much doge věrozvěsty otevřeno! Vstup ZDARMA<<<<
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: VRAM a vše kolem ní
Jo, takhle to funguje - i když COD engine je specifický tím, že rád zasírá paměť (jak RAM, tak VRAM...). Třeba COD BackOps III byly první hrou co mě kdysi na 2600K 16GB RAM padala kvůli nedostatku RAM (s velmi omezeným pagefile na pár MB) protože v té době byl 16GB stejný "luxus" jako dnes 32GB (běžnější bylo 8GB). Každopádně podle vyššího vytížení RAM snadno poznáš, že hra si půjčuje prostor pro grafický pool.GaGy píše:Po delší době hraní s grafikou 1080 TI se stávalo že sem využil celou RAM 16GB.
S Radeonkou po delší době hraní 3-4hodiny Warzonu je RAM na 11,5GB a VRAM na 15Gb - takže díky velké VRAM to odlehčí klasické RAM ?? Nejspíš
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- Trek
- Začátečník
- Registrován: 16. kvě 2008
Re: VRAM a vše kolem ní
S tou RAMkou je to aktuální, protože lidi reportujou cukání ve hrách (resp. hra se totálně zpomalí), např. COD, kterej umí vyžrat VRAM, ale to cukání není že by došla VRAM ale právě RAM protože už se to nemá kam odlejvat.
Čili pokud má někdo 16GB tak určitě i zkontrolovat, jestli stačí obyč paměť. Já osobně si myslím že 32GB je základ dnes.
Čili pokud má někdo 16GB tak určitě i zkontrolovat, jestli stačí obyč paměť. Já osobně si myslím že 32GB je základ dnes.
- DOC_ZENITH
- Středně pokročilý
- Registrován: 08. kvě 2010
- Bydliště: Praha
Re: VRAM a vše kolem ní
32GB byl základ od doby co se 8GB DDR4 moduly přestaly vyrábět jako dual-rank a z 16GB se stal nejmenší dual-rank, tzn cca 4 roky zpět. Jen spousta lidí to nedokázala pochopit. A z těch "gaming kompů" s 16GB složenejma z 2x8GB single ranked low-endu jsem si hodně ťukal na čelo. No a už je to tady.
Btw nyní jsem už v době kdy jsou 16GB většinou single ranked a optimální konfigurace je tedy 2x32GB. Neříkám že na množství to neni na hry overkill ale dual-rank je lepší pro latence/interleaving řadiče a podá při stejném nastavení o trochu lepší výkon.
Btw nyní jsem už v době kdy jsou 16GB většinou single ranked a optimální konfigurace je tedy 2x32GB. Neříkám že na množství to neni na hry overkill ale dual-rank je lepší pro latence/interleaving řadiče a podá při stejném nastavení o trochu lepší výkon.
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: VRAM a vše kolem ní
Paměti to chce vždy dostatek, jak VRAM tak RAM... ale je v tom rodzíl. když dojde VRAM - jde dolů fps (začnou se data tahat masivně z RAM = přes pomalý PCI-E). Když ale dojde RAM, tak máme klasický záseky alá swapy ( ti co hráli UT2003/2004 na 256MB RAM jistě pamatují ).Trek píše:S tou RAMkou je to aktuální, protože lidi reportujou cukání ve hrách (resp. hra se totálně zpomalí), např. COD, kterej umí vyžrat VRAM, ale to cukání není že by došla VRAM ale právě RAM protože už se to nemá kam odlejvat.
Čili pokud má někdo 16GB tak určitě i zkontrolovat, jestli stačí obyč paměť. Já osobně si myslím že 32GB je základ dnes.
Tak nebo tak 2x16GB RAM je dneska snad už základ v herním PC.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- DOC_ZENITH
- Středně pokročilý
- Registrován: 08. kvě 2010
- Bydliště: Praha
Re: VRAM a vše kolem ní
UT2004 se nevešel na max ani do 512MB (ani na win98 s čistym OS), 768MB už stačilo heh.
Btw otázka do pracine, kam vlastně WDDM2.0 strká sdílenou paměť s GPU pokud má člověk více CPU eh? Do RAM toho kde je fyzicky připojená grafika aby to dávalo smysl? Nebo do RAM toho kde běží onen 3D proces? Nebo na to prdí a prostě to naleje do první volný oblasti kterou najde bez ohledu na to kudy tečou data a jestli z toho neudělá slideshow? Pokud odpověď nenajdu sám to otestuju až budu mít čas.
Ale až zas budu rozebírat stroj dost to ovlivní optimální umístění grafiky. Když bych jí třeba umístil do CPU 1 ale virtuální paměť to rvalo do CPU 0 byl by to fail a průser.
Btw otázka do pracine, kam vlastně WDDM2.0 strká sdílenou paměť s GPU pokud má člověk více CPU eh? Do RAM toho kde je fyzicky připojená grafika aby to dávalo smysl? Nebo do RAM toho kde běží onen 3D proces? Nebo na to prdí a prostě to naleje do první volný oblasti kterou najde bez ohledu na to kudy tečou data a jestli z toho neudělá slideshow? Pokud odpověď nenajdu sám to otestuju až budu mít čas.
Ale až zas budu rozebírat stroj dost to ovlivní optimální umístění grafiky. Když bych jí třeba umístil do CPU 1 ale virtuální paměť to rvalo do CPU 0 byl by to fail a průser.