No není to úplně marný kousek hardware, ale hodně záleží na tom, jaký konkrétní kus se k tobě dostane.
Mám od vánoc UM-690S, kupoval jsem ho na Amazon.de. Samozřejmě že jsem hned po vybalení aktualizoval BIOS a všechny ovladače, pak jsem udělal stress test CPU (víc než 8 hodin) a přes víkend jsem na tom nechal běžet Memtest. Teploty v pořádku, větrák zvýšil otáčky i hlučnost, ale nic dramatického. Grafické benchmarky mě nezajímaly - nepotřebuji se honit za výkonem, mám to na obyčejnou kancelářskou práci (Flexibee, LibreOffice, Acrobat Reader, sem tam nějaká zkušební instalace v Hyper-V), žádné hry (
a jak se později ukázalo, tohle byla zcela zásadní chyba). Protože se všechno tvářilo normálně, tak jsem v polovině ledna zmigroval programy a data ze starého PC Shuttle na UM-690S.
Bohužel jsem trochu podcenil situaci, že počítač sem tam náhodně spadnul, doufal jsem že si tto postupně "sedne", přičítal jsem to tomu, že jsem všechny programy povýšil na nejnovější verzi (čehož třeba v případě Thunderbirdu dost lituju).
Postupně ale těch pádů přibývalo, kolikrát stačilo jen rolovat v okně Firefoxu, nebo si na druhém monitoru pustit nějaké instruktážní video z YT. Když jsem se dostal na 8-10 pádů za den, začal jsem být nas...ý a hledal jsem čím by to mohlo být. Na některých fórech jsem našel informaci, že AMD procesory občas mívají problém když je ve Firefoxu povolená hardwarová akcelerace videa - vypnul jsem to ve FF i v Edge. Po každé změně jsem na tom tři dny pracoval a čekal jestli dojde ke zlepšení. Občas jsem se i kochal nadějí, že jsem to vyřešil, ale nikdy to netrvalo déle než týden. Jako frekvence pádů se o dost snížila, ale nikdy zcela nezmizela. Nakonec Furmark video test a OCCT test odhalili pravděpodobnou příčinu problému - ten počítač má problém při práci s VideoRAM, akorát vůbec netuším proč. Ani jeden test VRAM neproběhne celý, vždy to spolehlivě vede k pádu systému, akorát někdy po 15%, někdy po 80% průběhu testu. Nepomáhá změna velikosti RAM přidělené pro grafiku v BIOSu, ani změna taktování, dělá to i na úplně čisté instalaci Win11.
VAROVÁNÍ - hodně si rozmysli, kde ten počítač koupíš. Za sebe ti rozhodně
nemůžu doporučit Amazon.de !. Já jsem dlouho vybíral nový počítač a když jsem vybral PC Minisforum a přemýšlel jsem, jak budu platit clo a DPH. Pak můj syn našel, že počítače Minisforum jdou koupit na Amazon.de. Jasně beru, to je výborné řešení - tam nebude problém se clem, dopravou, fakturou ani s odpočtem DPH. Ve čtvrtek 14.12 jsem na Amazon.de založil účet, zadal adresu, e-mail, fakturační údaje a potvrdil. Do košíku jsem hodil počítač a rovnou kartou zaplatil objednávku. 15. prosince přišel mail s informací, že objednávka byla úspěšně vyřízena a zboží bylo odesláno. Problém nastal 16.prosince, kdy mi přišel mail, že nově zřízené firemní konto bylo zablokováno pro porušení smluvních podmínek a že pokud na kontě jsou nějaké aktivní objednávky budou zrušeny. Kupodivu v pondělí 18.12. mi od Amazon.de přišel další, tentokrát uvítací mail s potvrzením aktivace konta Amazon Business (nějaké slevy na velkoobchodní objednávky, možnost prodávat na Amazonu) a ten samý den přepravka přivezla krabici s počítačem.
Poslal jsem mail na příslušné oddělení, že bych chtěl zjistit co se stalo, že celaá objednávka byla v pořádku zaplacená a taky doručená. Zajímalo mě, proč byl nově zřízený účet zablokovaný, protože za posledních 10 let jsem na Amazonu nic na firmu nenakupoval (kontrolovala účetní) a před tím snad taky nikdy ne, ani osobně.
Odpověděli mi, že důvody zrušení účtu mi neřeknou, že jsem závažným způsobem porušil smluvní podmíny, odmítají o tom jakkoliv diskutovat a že je to jejich právo. Měl jsem snahu to dále řešit, ale dostával jsem prakticky ty samé odpovědi (jak podle šablony) - pro porušení smluvních podmínek nemám nárok na obnovení účtu, už nemám psát, že rozhodnutí je konečné. Prakticky jsem byl s okamžitou platností odsouzen bez důkazů a bez jakékoliv možnosti obhajoby. No ještě že mi z Amazon.de napsali, že jde o konečné rozhodnutí a ne o "konečné řešení", to bych se bál, že třeba dostanu i pozvánku do Mauthausenu nebo Plötzensee
.
V polovině dubna jsem jim napsal, že počítač je nestabilní (a doložil fotky a výsledky testů) a že bych ho chtěl reklamovat - opět stejná odpověd "Vaše konto bylo zablokováno a neuvažujeme o žádné změně tohoto stavu, už nám nepište."
Radil bych najít jakékoliv jiné cesty, než nákup na Amazon.de, klidně i nákup v Číně, protože i při nákupu v EU se může stát, že po zablokování účtu stejně nebudeš mít šanci vadný kus reklamovat, i když jinak je to docela pěkný kousek hardware.