Stránka 1 z 1

FAQ: Vodní chlazení a rady na koupi ~update21.3.~

Napsal: pon 3. črc 2006, 22:56
od Vivec
Pokud zde nenajde uspokojcí odpověď tak dotaz můžete položit do jednoho z těchto threadů:

vybíráme komplet: http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?t=97717
vybíráme díly: http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?t=97720
obecná diskuze: http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?t=97719
článek pro začátečníky: http://pctuning.tyden.cz/moderni_vodni_ ... vedet.html


0. Rozhodnutí
První krok by mělo být rozhodnutí, zda ano či ne. Vzhledem k tomu, že na trhu je velký výber kvalitních chladiču, které jsou jednodušší na údržbu. Přenášení PC třeba na LANparty je s vodníkem menší problém. Cenově kvalitní chladiče vyjdou nastejno, jako levný all in one set. Levné all in one sety (3000-4000kc) ale nejsou zrovna ideální řešení. Obvykle obsahují radiátor pouze na jeden 12cm ventilátor. To je věc, která zvyšuje jejich hlučnost a snižuje jejich výkon. Často jsou koncipovány jen pro chipset a CPU ale nabízejí možnost rozšíření. Vzpomínám si na uživatele, který si liboval, jak má na P4 45st a velmi se divil, proč mu stoupla teplota cpu k 60st, když dokoupil blok pro svoji X1900. V takovém případě musíte ještě dokoupit další radiátor a už jsme na ceně sestavy složené ze samostných dílu vyšší kvality. U AIO setu býva velmi často nízká kvalita zpracování už samotných bloků, a o kvalitách některých použitých čerpadel raději nemluvit.
Suma sumárum, vodník je záležitostí pro nadšence a fanoušky, kteří se nebojí do PC sáhnout.
Pokud vyberete dobře, vodník se Vám odmění tichem, nízkými teplotami a oproti vzduchovým chladičům i větší životností. U vodnika stačí většinou jen vyměnit sponu pro uchycení k základní desce a podpora nového socketu je vyřešena.
Pokud to s vodou myslíte opravdu vážně, je zde pro Vás shrnutí toho, co by Vás asi mělo nejvíce zajímat.

1. Radiátory
Úvod
Na trhu je několik značek, u nás koupíte tři významější: Black Ice, Alphacool, Magicool. Všechny tři používají naprosto stejnou koncepci, rozdíly jsou jen v kvalitě a tvaru koncových tanků. Všechny (až na řadu x-flow) používají tkvz. dual pass a single nebo dual row (u BI jsou i triple row). Jednoduše řečeno, voda teče radiátorem nejdřív na jednu stranu a pak na druhou, jednou nebo více řadama lamelů. Tento koncept se léta využívá u všech výměníků (auta a pod.) protože je nejefektivnější. Tím že se voda rozdělí do lamelů klesá odpor a zvětšuje se plocha. Tím že voda projede radiátorem na dvakrát se dosahuje taktéž větší účinosti protože voda proudí vychleji. Z toho vylývá, že výše zmíněná řada X-flow, která je pouze single-pass bude mít sice nižší odpor, ale také nižší účinost, protože lamely nejsou projektovány na silngle pass, a tím co zístá na tom, že voda se ochlazuje rovnoměrněji, ztratí na tom, že proudí pomaleji.
Pokud vás tato problematika zajímá víc tak doporučím článek od Marciho který najdete zde: Link (v angličtině)
Na trhu jsou i radiátory které jsou konstruovány přímo na single-pass, určitě je to Thermochill PA160, další nevím.
Tím nechci říct, že X-flow a pod. radiátory jsou na prd :) jen se zbytečně můžete připravovat o výkon, který u 360ky radiátoru může být i 10%.

Dual-pass, single row:
Tloušťky radiátorů kolem 30mm až 35mm, jsou to BI GT Stealth/Lite, ALphacool Nexxos Pro, Aqua Computer Airplex Pro, Eastar Copper Radiator a další...
Všechny jsou celoměděné až na BI Lite který má hliníková žebra (NE lamely- žádný strach o korozi). Když bych je před Vás položil tak poznáte jedině BI který se výrazněji odlišuje svojí "kulatostí" jinak to jsou stejný radiátory, malé odlišnosti najdete, ale na výkonu to nepoznáte, u Lite verze možná nějaké rozdíly na teplotě uvidíte, ale to je vyvážené jeho cenou. Díky malé tloušťce stačí na profouknutí i slabé větráky, pokud budete chtít tichou sestavu tak jeden z výše uvedených radiátorů bych doporučil, nízká cena + vysoký výkon...
Ze zahraničních má cenu se zastavit pouze u jednoho šampióna: Swiftech QP, výkon citelně větší výkon než veškerá konkurence a o dost nižší odpor, ideální kombinace. Cena je více než konkurenceschopná, bohužel se ale prodraží vlivem poštovného, koupíte nejblíže v německu.

Dual-pass, dual row:
Tloušťka kolem 45mm a víc, jsou to BI GT Extreme/GT Ex Lite, Alphacool Nexxos Extreme, Eastar Copper Radiator PRO a další.
Díky dvojnásobnému počtu lamelů proudí voda v radiátoru nižší rychlostí než u single row radiátorů, proto není výkon ani zdaleka o 50% větší jak by s dalo čekat díky o 50% větší tloušťce. V reálu jsou rozdíly poznat až u hodně vytěžovaných radiárů (hodně tepla) ale i tak jsou velmi malé. Při volbě hodně pomalých větráků jsou už znatelně slabší než jejich tenčí kolegové. rozdíly se začínají smazávat při použití větráků s cca. 1000ot. (samozřejmě záleží na větrácích) a porážejí je s větráky na cca. 1200ot. a víc.
Ze zahraničních musím vybrat Thermochill- legenda mezi radiátory za kterou zaplatíte tolik, že by to stačilo na tři obyčejné. Speciálně vytvořený pro PC (ostatní využívají technologie z aut), minimální odpor, maximální výkon, nejlepe si vede s pomaloběžnými větráky, při rychlejších jak 1200.ot ho dohání BI

Ostatní:
Sem bude patřit např. v německu oblíbená Mo-Ra a další "krávy". Ultimátní výkon, který je ale těžce vykoupen restriktivitou. Ta je díky trubkovité konstrukci (která je o hodně míň efektivní než lamely) opravdu vysoká, 24m trubek a velké množství kolen udělá svoje.
Magicool uvedl na trh radiátor stejných rozměrů jako je Mora, jen s lamelovým konceptem, bohužel nikdo nemá odvahu jen tak ho vyzkoušet, z obrázků na netu není dost dobře jasné jak funguje, ale podle kusých informací jde o sériové spojení tří radiátorů, z čehož vypývá taktéž velká restriktivnost. Osobně bych se podobným radiátorům vyhnul, lépe uděláte, pokud vezmeta vda klasické a zapojíte je paralerně...


Zapojování radiátorů a umístění:
Je jedno v jaké poloze radiátor zapojíte, opravdu NEMÁ vliv gravitace na proudění. Pokud plánujete výkonějšího vodníka tak je vhodné zapojit radiátory paralerně přes dvě Y spojky, dosáhnete tím nižší restriktivity a +- stejného výkonu jako u sériového zapojení.
Možná si teď řeknete že melu blbosti a že popírám první odsavec o tom že single-pass radiátory jsou méně účinné :)
Trik je v tom, že dva radiátory za sebou budou mít větší restriktivitu=> pokles průtoku, to znamená, že se ztrácí výhoda dual-pass radiátorů ve velké rychlosti proudění. U paralerního zapojení dojde k rozdělení průtoku na polovinu a zároveň k jeho zvýšení z důvodu nižší restriktivity. U dvou radiátorů je vhodnější zapojení za sebou (v případě silné pumpy), pokud jich ale budete zapojovat víc, tak po dvojcích vedle sebe bude mnohem lepší (navíc i silné pumpy by měli problémy se šesti radiátorama).
Větráky na radiátor se snažte dát tak, aby tlačili vzduch, většina větráků má tlačení lepší jak tah, získáte tím 1-3% výkonu :)
Umístění v case je na Vás, snad do každé case se vejde na zadní stranu, přes distanční sloupky přidělat na díru pro 120mm větrák, pokud protáhnete hadice záslepkou tak nemusíte ani nic vrtat (a dnešní lepší case maj vzadu díry pro vodu). Radiátor uvnitř case není moc velké terno, teplo které odebere z komponent bude foukat do case, nebo bude nasávat teplý vzuch od zbytku, žít se s tím ale dá :)

a taková poznámka na konec: neberte jiné než 360ky :)


2. Bloky

Procesory

Viscool
levný, výkoný, velmi špatné zpracování víčka které je z ekoxovaného hliníku, elox je bohužel často udělán dost bídně, takže se objevuje koroze, tehle nešvar se dá odstranit snad jen náhradou víčka ze podomácku vyrobené víčka z plexi
bloky jsou v základu dost restriktivní, tři bloky a lamelovej radiátor už dávají eheimu 1048 slušně zabrat a průtok je mizernej, doporučuju minimálně DDC
uchycení na jakejkoliv socket bez nutnosti dokupovat/modovat sponu
poměr cena/výkon momentálně asi nejlepší, jen pozor na korozi
Obrázek

Alphacool nexxos XP silver
vyšší cena, skvělý výkon, parádní zpracování, velice restriktivní, platí +- to samé co o viscool, utáhne to i eheim, ale s laingem budete mít rezervu a lepší teploty, spona se dokupuje zvlášť pro každej socket
o verzích s plexi víčkem nemá moc smyls uvažovat, nenabízí nic navíc, dokonce jsou výkonově o něco málo horší
výkonostně je to jeden z nejlepších bloků co se dá u nás sehnat, navíc za rozumný peníze
kdybych stavěl novýho vodníka tak by to pro mě byla jasná volba
Obrázek

EK waters
EK wave je produkt ze slovinska, opravdu málo restriktivní, výborné zpracování, výkonostně za viscoolem i nexxosem, avšak toto vynahrazuje malá restriktivnost, prodávájí se dvě verze podle uchycení, jedna na socket 939+478+A, druhá na 775, u nás je navíc zatím dostupná jen verze s plexi víčkem, na domovských stránkách je ale dostupná i verze s topem z delrinu, jeho výhoda je ale jen větší pevnost, ovšem ani u plexi bych se nebál, tloušťka je 2cm
pokud máte staršího eheima a např. Vlastní bloky a chcete něco nového tak k eheimu ideální, do novýho vodníka bych rozhodně nebral, v poměru výkon/cena dost zaostává
Obrázek

Zern PQ plus
vyšší cena, výkon srovnatelný s nexxosem stejně jako restriktivnost (možná o něco málo větší), prodává se už s uchycením, ale pouze pro jeden socket
zpracování není tak skvělé jako u nexxosu, prodává se i verze bez přídomku plus, která má trochu odlyšnou konstrukci, hlavně tedy víčko z plexi a vysoká žebra, výkon je horší než u plus verze
Obrázek

všechny bloky Innovatek, Zalman, a ostatní
ve srovnání s konkurecí jsou na tom v jedno a více aspektech mimo, např innovatek bloky jsou vyloženě šmejd, tragická konstrukce z který plyne mizernej výkon, špatná zpracování (jak kdy a jak kterej blok) většinou španý přichycení k desce...
zalman má sice dobrý zpracování, ale výkon nic moc, pozlacená základna je k ničemu, uchycení řešený pro lamy, je to prostě blok do all in one setů a je to vidět

s blokama heatkiller nemám zkušenosti a nikdy sem je naživo neviděl, ale v německu se dost používájí a konstrukčně se hodně podobají zernu, hodně se mi ale líbí jejích řešení full cover bloků


GPU
Viscool
platí defacto to samý co o bloku na procesor, až na restriktivnost která je menší
normální blok zabere dva sloty, prodává se i slim verze, která ale bude mít problém s obyčejnejma fitinkama, opět hrozí koroze
cena/výkon ale vede
ObrázekObrázek

Alphacool nexxos GFX
opět platí to samý co o CPU verzi, skvělé zpracování, vysoký výkon
Obrázek

EK Waters
EK dělá primárně pouze full cover bloky, upozorňuju, že fullcover blok nemá smysl na jinou, než hiend grafiku, ale i na těch většinou platí že se dají paměťový čipy i napájecí regulátory uchladit pasivkama, s fullcoverem nebute mít na jádře takové teploty jako kdyby jste použili klasický blok, ale zbytek karty můžete mít chladný, někdy to za to stojí, to si musíte rozmyslet sami, FC na jinou GK prostě nedáte, musím se ale přiznat že kdybych si kupoval hiend PC s nejvýkonější GK na trhu tak si ten FC koupim...
pokud tedy FC tak jedině od EK, zpracování na nejvyšší úrovni, fukčnost také, navíc jsou opravdu málo restriktivní, díky otvorům na fitikny se dajá snadno párovat do SLI/CF, vršek opět plexi nebo delrin (ale pouze slovinsko, u nás zatím ne)
EK dělá i jeden blok klasické konstrikce na GK, který používá schodnou konstrukci jako všechny EK, nasadíte jej na všechny GK, výkon je slušný, ale na GFX nedosahuje, vršek z plexi (2cm), koupit se dá ale jenom na slovinsku, zpracování nedosahuje kvalit ostatních EK bloků, tenhle blok je u EK na druhý koleji, nikde ho nepropagují, stojí totiž třetinu co CF...

o ostatních platí to samé jako u CPU bloků, nemám zkušenosti s heatkiller blokama, ostatní je většinou brak, full cover dělá hodně firem, ale na EK ani jedna nemá
ObrázekObrázek

NB/SB – předně, na NB nepotřebujete žádnej výkon, takže zde platí co nejméně restriktivní blok
Viscool
stejnej blok jak na GPU, takže viz výše
ObrázekObrázek

Alphacool
tady se nedá moc ani říct jakej, všechny používají stejnou konstrukci, vybírejte jen podle uchycení na desce, vyrábí se i blok který má fitinky vedený stranou v přídadě že překáží GK, všechny jsou dost restriktivní a poměrně zbytečně „luxusní“ na chipset...
Obrázek

EK
ideální blok na chipset, málo restriktivní, o výkon nejde, cena je ale vysoká, zpracování výborný, pokud chcete chladit chipset a máte peněz dost tak jednoznačná volba
Obrázek

Jinak je to s blokama na chipset bídný, největší problém je cena, dát za blok na chipset to samý jako na blok na CPU je trochu na prd, nejlepší je sehnat třeba galaxiho, nebo i ertyho blok, jsou levný a NB stačej krásně, nebo si vyrobit hada, ono by teoreticky staičila i „vanička“ bez ničeho, ale stejně pořád nevim jestli není lepší koupit ta 500,- noctuu na chipset, v případě žravejch chipsetů (resp. Nforce) je ale voda už na místě


Zahraniční bloky
tady to vememe všechno najednou aneb pouze to nejlepší
CPU- Fuzion, miniaturní restriktivnost, momentálně nevýkonější blok, cena bez poštovnýho ze zahraničí je dobrá, pokud chcete TOP tak jedině fuzion, sice má alternativnu ve Swiftech Apogee GT ale apogee je na tom hůř o pár setin stupňů a restriktivnost je taky větší
GPU- tady si tak jistej nejsem, ale asi to bude MCW60 od Swifteku, nebo napasovat fuziona na GPU?

3. Čerpadlo
tak to je druhá nejdůležitější část vodníka, máme několik typů:
1. Ponorné
– Sicce Micra, Eheim Compact 600/1000
První zmíněné bych bral opravdu jen v nouzi pokud máte hluboko do kapsy a hodně málo restriktivní bloky (Erty, Galaxi, EK, home made had,...)
Nečekejte od něj zázraky, výkon prostě odpovídá ceně (dá se koupit kolem 300,-)
Dá se předělat na průtokový
Do novýho vodníka rozhodně ne, líp uděláte když půjdete do vzduchového chlazení
drtivá většina setů (TT, zalman,...) používá hodně podobný typ čerpadla (prostě nestojí za nic)
napájení 230V

Eheim compact – to už je trochu lepší, utáhne i restriktivnější okruhy (3x blok Erty + lamelovej rad.; Nexxos XP + trubkovej rad. - příklady co jsem viděl v praxi a fungovalo to), výhoda je, že se prodává v slušný expanzce, takže to je all in one řešení, silnější verze (1000) se vyrovná eheimu 1048, ale bohužel ne hlukem, tam je na tom podstatně hůř
opět se dá předělat na průtokový čerpadlo
pokud seženete starší bloky a nechcete moc investovat tak poměrně dobrá volba, jinak se mu vyhněte
napájení 230V
Eheim compact: Obrázek
2. Průtokové
- Eheim 1046/1048/HPPS
Všechn tři jedny z nejtišších čerpadel, 1046 a HPPS se od sebe lišej jen 12V napájením u HPPS a mírně zvýšeným průtokem, hodně zrojů se v tomto liší, často se udává nesmyslných 1000l a 2m výtlak ale pravda je kolem 400-500l a 1,3-1,5m výtlak (což je něco málo pod 1048), úpravou na elektronice se dá popohnat ještě o něco dál, ale klesá životnost a roste hluk (hlavně vibrace)
vibrace jsou největším nešvarem všech tří, naprosto ideální co se mi nejvíc osvšdčilo je, zavěsit čerpadlo za provázek tak, aby se nedotýkalo case, pak jsou opravdu neslyšitelný
všechny tři utáhnou i restriktivní okruh (nexxos XP, nexxos GFX, lamelovej rad.; Zern PQ+, EK fullcover/normal na GK, lamelovej rad.;...)
dva lamelový radiátory (v sérii) a dva bloky už měla 1048 problémy utánout, průtok klesl pod určitou hranici a teplota vody šla k 60°C
pro všechny tři platí: za nynější cenu nesmysl kupovat, možná tak 1048 z bazaru (za ceny kolem 700,-) ale jinak je to poměrně špatná investice, u těhlech čerpadel prostě rychle dosáhnete limitu a druhej radiátor si nezapojíte (nebo budete chtít chladit navíc chipset, disky, apod.)
teplá voda (nad 40°C) tyhle čerpadla rychle zabíjí
po nějaké době (cca rok, hodně se může lišit, záleží na zatížení) se opotřebuje osička, takže čerpadlo začne vydávat dost nepříjemný zvuk a postupně začne slábnout, vyřešit se to dá koupí nový osičky, nebo oddálit (a prý i ztišit, nevšiml jsem si) teflon modem vrtulky
napájení 1046/1048 230V, HPPS 12V molex
1046: Obrázek 1048: Obrázek HPPS: Obrázek

totožnou konstrukci využívají i čerpadla Hydor, u nás se dají sehnat modely L20 a L30
L20 je výkonem někde mezi eheimem 46/48, jenž postrádá jeho robusní konstrukci, z toho plynou ještě větší vybrace, který se ale paradoxně utišujou mnohem líp jak u eheimnu (kvůli nízký váze a plastovýmu tělu). Osička jde do háje v kratších intervalech než u eheimu
L30 je výkonostně srovnatelnej s 1048, platí pro něj to samý co výše
L20: Obrázek L30: Obrázek
- Laing DDC, ultra, D4, D5...
všechny používají shodnou konstrukci, takže i parametry se moc neliší, vyznačují se 2x až 3x větší výtlačnou výškou než „klasická“ čerpadla (vrtulka), zde totiž rotuje jakési vodní kolo

všechny shodně používají k napájení 12V molex konektor, i když u D4 a D5 je udávané maximum 24V, podle testů ale nad 13V roste jen hlučnost a spotřeba a výkon se nezvedá
DDC se vyrábí ve dvou verzích, u nás označované jako DDC+ a DDC+ Ultra, liší se od sebe výkonem, první 10W, druhý 17W, ovšem i první je dostatečně silné i pro hodně restriktivní okruhy, avšak s topem, nebo modem se vytáhnou na jedny z nejvýkonějších čerpadel co se dají sehnat (za ještě rozumný peníze)
Vyhodou je take uvadena maximalni teplota kapaliny 60stC.
pokud chcete top tak s tím od alphacoolu (kterej se jako jedinej dá koupit u nás) dosahuje nejlepších výsledků
mod je na tom o trochu hůř, ale zato je takřka zadarmo, a nebojte se, o záruku nemusíte přijít, nový víčko se dá koupit z http://www.laing.cz (pošlete jim mail, cenu a další podrobnosti bohužel nevím)
Návod na mod topu najdete zde: http://coolercasesuk.co.uk/showthread.php?t=195
DDC má také výhodu ve velikosti, sotva třetinové oproti Eheimu, bez topu nebo modu zabere jednu 51/4“ pozici nebo dvě 3,5“, docela problém jsou jeho fitinky, pokud koupíte verzi s násuvnejma tak mají vnitřní průměr 6,3mm a vnější kolem 8mm což se k hadicím s ID 10mm moc nehodí, takové polovičaté řešení může být koupě verze se šroubením (vnější G1/4, ale tím vyřešíte jen hadici, do čerpadla jde pořád jen 6,3mm široká trubička která dost omezuje možnosti čerpadla – toto právě řeší top nebo mod
Obrázek
takřka všechny nešvary DDC řeší D4/D5, je zantelně větší a v základu výkonější, už v základu dostanete „modnuté víčko“, přesně tak má vypadat víčko po modu u DDC, výkon je naprosto skvělý a utáhne (skoro) všechno na co si vzpomenete
u D5 je ovladač rychlosti (5 stupňů), hlučnost je prý na všechny stená (a stejně ho budete provozoat na nejrychlejší, takže je to poměrně zbytečná fíčura)
u D4/D5 je navíc stojánek takže stojí jako klasický čerpdala, přední fitinka nasává a horní vyfukuje, toto mějte na paměti pokud budete modovat DDC, horní fitinkou (přímo na střed) nasává, a do boku vyfukuje, stačí si představit D4 položenou na motoru (kabelem dolů) a hned v ní uvidíte DDC
D4 se prodává jako DDC buť s násuvnejma fitinkama (ID 10mm – přesně na hadici) nebo s vnějším šroubením G1/2“
Obrázek
do novýho vodníka nemá smysl uvažovat nad jinym čerpadlem než laing, nejlevnější DDC stojí 1600,-, časem můžete dokoupit top nebo se pustit do modu a máte jedno z nejlepších čerpadel, který vám dovolí rozšířit vodníka na klidně 5 bloků a dva radiátory, má ale i cenu koupit se dvěma blokama a jednim radiátorem, a i když víte že nebudete rozšiřovat.

Pokud možno vyhněte se čerpadlů z různých all in one setů. Jde většinou o levná a slabá čerpadla.
Hodnota průtoku muze byt sice uváděna vysoká ale výtlak je pro nas důlezitejsi číslo (a to raději neuvádí).
Při zátěži průtok rychle klesá pokud čerpadlo neni dostatečne tvrdé.

4. Ostatní
hadice: Na běžný okruh stačí 2-3 metry a ještě vám 100% zbyde.

Silikonové jsou lehce pórovité a převážně matné s mléčným nádechem. Jsou dobré, pokud je neplánujete zvýraznit oproti ostatním věcem ve skříni. A nezapomeňte pravidelně dolévat vodu. Trochu se skrz ně odpařuje.
klasika gumex hadice na tekuté poživatiny LINK
rozměr 10/14, rozhodně neberte s menší tloušťkou, pak se děsně lámou a jsou neprosto nepoužitelný, jdou nasadit i na větší fitinky ale pak už se musí nahřát, na fitinky odpovídajcí průměrem jdou snadno, ale drží dobře, ani neni třeba je fixovat stahovačkama a pod.
v nabídce je má i casemodding: http://casemodding.cz/index.php?pg=deta ... 16&kat=202
PVC jsou průhledné, nepórovité, ale časem blednou a tvrdnou. Nejsou z nejohebnějších. Mají tendenci se zdeformovat při relativně ostrém ohybu.
Tygon je špička. Laboratorní výbavička. Jsou krystalicky čisté, dobře se ohýbají a nežloutnou. Samozřejmě, že to není zadarmo.
Clearflex hadice jsou takzvaný „Tygon pro chudé“. Jsou skoro stejné a hlavně bez vysokých nákladů. Nejsou ale v mnoha ohledech tak dokonalé.
PUR jsou naprosto čiré hadičky, které se dobře ohýbají. Netvrdnou a nelámou se, ale jejich problém je, že se neprodávají ve větších rozměrech než 10/8mm.

Zajímavé srovnání hadic: (pruhlednost, ohyb,... atd. V AJ.)
http://www.xtremesystems.org/forums/sho ... ostcount=1

fitinky vemte tyto, http://casemodding.cz/index.php?pg=deta ... 34&kat=211
vypadají přesně jako na obrázku, jsou včetně O kroužku a silikon 10/14 jde na ně nasadit krásně, ale pořád drží tak, že neni třeba stahovačka
spínací relé na čerpadlo: pokud máte čerpadlo na 230V a nechcete ho zapínat sami ale chcete aby se zapínalo s PC potřebujete spínací relé, hotový je docela problém koupit, ale postavit ho neni problém
Obrázek
a nakonec expanzka, slouží k odvzdušnění a zavodnění okruhu ale vodník se dá provozovat i bez ní kdy před čerpadlo umístíte T kus spojky a hadice bude sloužit k zavodnění
jinak koupit se jich dá spousta, jen pozor na plexisklo a vysoký teploty, mohlo by prasknout (nicméně jiný než z plexiskla se snad ani nedělaj...)
taky bych se vyvaroval expám do pozic pro mechaniky, blbě odvzdušňujou a když hýbete compem (někam ho třeba nesete) tak se dostává velice snadno do okruhu vzduch
dobrym řešením může být LINK která se našroubuje přímo na čerpadlo, dobře se bude zavodňovat okruh a nezabírá to moc místa, něco podobnýho měl na stránkách i Galaxi ale web mu nejde a nikde jinde jsem to nenašel

suma sumárum je to vodník za 4500,- +- (viscool CPU+GPU, Laing DCC, Alphacool Nexxos Pro III + hadice, fitinky a expa
a pokud to myslíte vážně tak se vyvarujte setů ala TT Big Water, akorát byste byli pak zklamaní...to si radši kupte pořádnej vzduch


\\update ohledně levného DCC+ a nějaký další drobnosti
\\větší update, thx KLON@OCguru, extremesystems.com, a dalším na které si nevzpomenu
\\průběžný update
//Woyta Pridan bod 0
\\mega update
\\opravena diakritika u bodu č.0 :roll: + drobný detaili
\\upraveny obrázky
\\chyby, chyby, chyby
//hadice
//Woyta Linky

Napsal: úte 4. črc 2006, 07:33
od Aigor
K tomu chlazeni jenom CPU bych poznamenal, ze pokud nekdo ma sestavu jako ja - s pasivni X1300, tak je blbost cpat na grafarnu vodnika :wink: Jinak bych jeste zminil vodni chlazeni HDD (hlavne RAIDy, Raptory, etc.), protoze je mozny pak v klidu zabalit do izolacni peny a uzivat si ticha. Ono kdyz je v kompu vodnik, tak prave ty disky to vetsinou kazi.

Co se tyka toho chipsetu na hacky, 100% dela jeste Aquacool, nahodou jsem jeden koupil, tak sem pak hodim fotky. Referenci ale slouzit nemuzu, mam uz jinou desku, takze sem ho nakonec nepouzil. Jestli nekde vyhrabu foto, tak doplnim.

K radiatorum - udajne super je i nejvetsi Airplex Evo 360, je ovsem taky o dost drazsi nez Xtreme III

Jinak super pasivni radiatory (i na miru) dela(l) Erty, pokusim se vyhrabat link na jeho stranky..

K cerpadlum jen tolik, ze oblibeny Eheim 1046/1048 muze fungovat i jako ponorny, takze plati jinak to co bylo uvedeno - kdo si vyrobi expanzku (nebo upravi plexi dozu na cukr :lol: ), muze tam cerpadlo hodit a ma ho neslysne.

K cerpadlu bych jeste pripomnel, ze se casto objevuji hypotezy o silnem EMG poli, takze nekdo si ho stini dalsim plechem (na Eheim se i prodavaji komercni), nekdo ho dava dal od disku a MB, a jini tvrdi ze je to nesmysl a provozuji cerpadlo u boardu bez problemu - ja zustavam opatrnejsi, ale to je asi na kazdem jak se k tomu postavi.

Napsal: úte 4. črc 2006, 09:45
od Woyta
Radiatoru z aut se da sehnat spousta. Jen si vybrat ten nejvhodnejsi. Pokud hledate poradne daji se nalezt zajimave kousky se zajimavym ucinkem.

Jak vycistit radiator z auta?
Na medeny ktery jsem pripravoval ja se nejlepe se osvedcil horký ocet. Lze to resit tak ze radiator date do velmi horké vody a dovnitr radiatoru nalejete ocet. Doporucuju ho tam nechat do vychladnuti. Pak z radiatoru misto octu vylejete zelenou brecku.

Na odhlucneni Eheima 1046 se mi lepe osvedcili silentbloky ze stare CD-rom.

T misto expanzky moc nedoporucuju. Expanzka by mela byt idealne nejvyssil bodem okruhu.

Dale myslete na zavodnovani a vypousteni okruhu. Na jedne case co jsem videl se okruh podarilo zavodnit po 1 hodine a dosti komickych pozicich (mam foto).

Pokud si delate vlastni bloky, expanzku tak delejte spoje poradne. Uz jsem vydel behem jednoho dne vytect 3 takove pocitace. Na plexi se doporucuje lepidlo UHU na tvrde a cire plasty.

Z levných bloku nesmime jeste zapomenout na Ertyho a KPCool.
Erty ma pry ale v posledni dobe problemy s kvalitou a KPCool prestal vyrabet pro verejnost z duvodu nedostatku casu. KPCooly jsou dobre bloky.
Dost lidi si ted dela kopie bloku Storm ktere taky nejsou spatne. nekdo se mi tu zminoval ze bude mit kopii Storm G5 za 500kc.

Chlazeni chipsetu? Pro NF4 se malej blok rozhodne neztrati. Chipset chladim vodou. Bral jsem celou sadu starsych KPCoolu tak proc ho nevyuzit.

Elektromagneticke pole u Eheimu je docela velke. Momentalne mam cerpadlo mimo case kousek od kabelu k monitoru a vidim co mi to provadi s obrazem. (mam tam i kus plechu jako pokus o odstineni.

Tenhle tred bych spise radeji videl jako souhrn rad a postrehu pro vodnika a na diskuzi vas presmeruji do treadu o vodnim chlazeni.
http://forum.pctuning.cz/viewtopic.php?t=27556
Gr8 Vivec Mas u me male ale bezvyznamne plus.

Napsal: stř 5. črc 2006, 17:35
od wector
Jenom bych ještě něco napsal k těm čerpadlům: teď sem měl s Cujem ( heh, proč mám nutkání tam doplnit písmenko "h" :twisted: ) nějakou debatu na Alphacool ( nebo též Oase ) AP700 - podle Aplhacool.com mělo mít výkon 720l/h a výtlak 1,5m ( v angličtině ) a zároveň 360l/h + výtlak jenom 0,7m ( v němčině ). Psal sem tam mail a prý platí německá verze, takže pozor na něj.

Originál odpovědi:

Kód: Vybrat vše

Hallo.
Die Angaben auf der deutschen Seite sind die richtigen. Die falschen Werte auf der englischen Seite werden wir noch korrigeren.
Danke für den Hinweis.
Mit freundlichen Grüßen,

Daniel Dietz

alphacool GmbH | Marienberger Str.1 | 38122 Braunschweig | Germany
Tel:  +49 (0)531 - 288 74 0 | Fax: +49 (0)531 - 288 74 22

Pak by možná chtělo doplnit link na nějaký spínaci relé, přecijenom ne každej to chce/má možnost bastlit doma ( ono už je to taky docela o hubu, co si budeme povídat ). Co psal Martin Šejnoha na SHW fóru, tak relé od Ertyho ( tak nějak jediný, na který sem narazil ) stojí za prd.

AlesShi píše: me viscool prisel do 3 dnu, v nedely v noci jsem objednal, rano telefonicky potvrdil, ujistil se ze to bude rychle a ve stredu to prislo
Hmmm, a mě nevolali, jenom mail "Tovar vám pošleme do troch dní" ( 27.6. )

Napsal: čtv 6. črc 2006, 00:24
od wector

Výběr čerpadla

Napsal: stř 12. črc 2006, 13:44
od liquidfunk
Zajímavé zamyšlení na toto téma najdete zde: http://www.oclab.cz/index.php?option=co ... &Itemid=51

test čerpadel

Napsal: pát 4. srp 2006, 09:44
od liquidfunk
Koho by zajímal test prvních z čerpadel, mrkněte zde: http://www.oclab.cz/index.php?option=co ... &Itemid=41
Další budou následovat.


\\edit Gr8 Vivec: promazáno ot

Napsal: sob 28. říj 2006, 19:59
od myom
Sestavy vodního chlazení:
Při sestavování vodního chlazení pro váš počítač máte na výběr ze tří možností. V prvním případě máte možnost si udělat s trochou umu vodníka pěkně sami v garáži a koupit jenom čerpadlo (teda ještě jsem nikoho neviděl, aby si postavil čerpadlo, ale i to je možné – člověk nikdy neví… :? ). Další možnost je, že si koupíte kompletní set vyráběný některými výrobci. Tyto sety jsou většinou předražené a výkonem moc neoplývají (pokud i přesto máte zájem, ZDE je pěkný test mnoha těchto vodníků). No a konečně tu máme poslední možnost, která je kombinací dvou předešlých. Vybrat si jednotlivé komponenty, koupit je a sami si svého vodníka postavit.

Protože se zde v poslední době hromadí dotazy na výběr komponent, níže se pokusím navrhnout několik sestav v různých cenových kategoriích včetně několika variant.

Do 3500kč s DPH – když je do kapsy hluboko:
Vodní chlazení do 3,5 tisíc není lehké sestavit. Často se musí přistoupit ke kompromisům, které jsou na úkor výkonu, kompatibility, nebo vzhledu. Osobně zastávám názoru, že s novým vodníkem za 3,5k nemůžete počítat, že uchladí CPU, GPU, Chipset (a už vůbec ne HDD) dohromady. Finančních prostředků je málo, a tak se s některými kompromisy musíte smířit.

A tím se dostáváme k první variantě - postavit si „homemade“ vodníka. Pokud si sami vyrobíte bloky, radiátor, atd. můžete se dostat i na cenu 2k, ale takový vodník není moc výkonný a vzhledný (navíc člověk musí mít um a taky hodně času, ale čas jsou peníze ;-) ).

Další možnost je si nakoupit již použité komponenty a tím si postavit výkonného vodníka, který by nový stál třeba o 3 tisíce více. Ovšem tato možnost je závislá na nabídce, a tak problematicky realizovatelná.

Někteří z vás jistě mají v plánu si koupit kvalitní základ a později si nakoupit zbytek komponent. Tento případ, ale do této kategorie tak docela nepatří, protože to jsou jenom osekané sestavy za více peněz. Stačí si koupit pumpu, radiátor, blok na CPU a později si to rozšířit např. na větší radiátor, blok na GPU, Chipset, nebo HDD. My se budeme zabývat situací, kdy si chceme za levný peníz koupit úplně nové vodní chlazení. V této cenové kategorii si můžeme dovolit chladit CPU, maximálně pak ještě GPU (ale nesmí to být žádné dělo :) ). Zde je pár sestav, které jsem vybral:

1.
Hydor Pumpa L 20 – bulk - 636,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Pro I - 777,- Kč s DPH
Blok CPU Viscool - 690,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, T na fillport, pošta a relé – zhruba 600,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 2703,- Kč s DPH

2.
Hydor Pumpa L 20 – bulk - 636,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Pro II - 940,- Kč s DPH
Bloky CPU a GPU Viscool - 1280,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, T na fillport, pošta a relé – zhruba 600,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 3456,- Kč s DPH

První sestava je naprosté minimum co se dá sestavit. Měla by uchladit i velmi výkonný procesor, ovšem s excelentním výkonem nepočítejte. Levnější pumpu bych už rozhodně nepořizoval jak kvůli kvalitě, tak kvůli WB, protože jsou poměrně restriktivní.

Druhá možnost je již velmi schopná a dokáže uchladit středně výkonnou sestavu. Uchladila by i chipset, ale to je zbytečnost a financí je málo…


Do 5500kč s DPH – cena/výkon:
1.
Eheim 1048 (790) - 1404,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Pro III - 1130,- Kč s DPH
Bloky CPU, GPU Viscool - 1280,- Kč s DPH
Cape AGB2 – černá - 536,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, výstupy na čerpadlo, pošta a relé – zhruba 600,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 4950,- Kč s DPH

2.
Laing DDC-Pumpa 12V DDC-1T - 1599,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Pro III - 1130,- Kč s DPH
Bloky CPU, GPU Viscool - 1280,- Kč s DPH
Cape AGB2 – černá - 536,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, výstupy na čerpadlo a pošta – zhruba 600,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 5045,- Kč s DPH

3.
Eheim AGB Station 600 - 1488,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Pro III - 1130,- Kč s DPH
Alphacool Nexxos XP silver + spona - 1160,- Kč s DPH
GFX Alphacool NexXxoS - 1189,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, pošta a relé – zhruba 500,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 5467,- Kč s DPH

V prví sestavě je použité kvalitní a velmi tiché čerpadlo na 220V, které utáhne tuto sestavu s přehledem a hlavně si již můžeme dovolit koupit expanzní nádobu, která nám usnadní jak zavodnění, tak odvzdušnění okruhu.

Ve druhé sestavě je použité silnější čerpadlo, které je ale hlučnější než Eheim. Na druhou stranu je připojitelné na 12V ze zdroje, takže nám ušetří starost s relátkem a dráty v case. Jinak je vše shodné s předešlou sestavou. Pokud chcete využít celých 5500kč, tak můžete koupit výkonnější radiátor, který si uvedeme v další cenové kategorii. Celkově je dle mého názoru tato sestava vhodnější než první.

Třetí sestavu jsem zvolil z úplně jiných dílů, než minulé. Je použité ponorné čerpadlo u kterého odpadá potřeba expanzky. Dále pak málo restriktivní a výkonné waterbloky. Je to přesný opak druhé sestavy, kde je použita „tvrdá“ pumpa a dost restriktivní bloky.

Výběr z uvedených sestav je na vašich sympatiích. Všechny budou výkonově velmi podobné, ale co se týče budoucí rozšířitelnosti a univerzálnosti, tak vede „dvojka“.

Do 8000kč s DPH – výkon:
1.
Eheim 1250 (790) - 1950,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Xtreme III - 1590,- Kč s DPH
EK Water Blocks WAVE Copper - 1416,- Kč s DPH
GFX Alphacool NexXxoS GP3X - 1189,- Kč s DPH
Tank-O-Matic - expanzní nádoba - 1371,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, výstupy na čerpadlo, pošta a relé – zhruba 500,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – cca 8016,- Kč s DPH

2.
Laing D4-Pumpa 12V D4-Basic - 2459,- Kč s DPH
Alphacool Radiator NexXxoS Xtreme III - 1590,- Kč s DPH
Bloky CPU, GPU, Chipset Viscool - 1870,- Kč s DPH
Tank-O-Matic - expanzní nádoba - 1371,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, redukce na čerpadlo, pošta – zhruba 700,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 7990,- Kč s DPH

3.
Laing DDC-Pumpa 12V DDC-1T - 1599,- Kč s DPH
Watercool MO-RA 2 - 2999,- Kč
Bloky CPU, GPU, Chipset Viscool - 1870,- Kč s DPH
Tank-O-Matic - expanzní nádoba - 1371,- Kč s DPH
Hadice, fitinky, pošta– zhruba 500,- Kč s DPH
--------------------------------------------------------------------------
Celkem – 8339,- Kč s DPH

První sestava je typickým představitelem okruhu s malým odporem. Je v něm použita pumpa na 220V, paralelní radiátor a velká expanzní nádoba. Naopak druhý okruh je poměrně restriktivní s „tvrdým“ čerpadlem, které je na 12V připojitelné ze zdroje. Poslední sestava je plně pasivní. Jediné u čeho bych se zastavil je expanzní nádoba. Pokud můžete, tak si udělejte co největší expu sami (je to vhodnější – vysvětlení najdete v diskuzi o vodním chlazení), potom vás tato „sranda“ přijde na cca 7000kč, nicméně i se zmíněnou expanzkou to bude chladit.

Když jsou neomezené finanční prostředky – no comment :twisted: :
Při sestavování vodního chlazení za takovouhle (ne)cenu, si můžete vymyslet cokoliv a kombinovat cokoliv podle vašeho gusta. Stačí se držet několika pravidel – čím větší a čím více radiátorů se vám do case vleze, tím lépe. Další pravidlo je mít co nejsilnější čerpadlo. Potom si do okruhu můžete dát cokoliv co se vám zlíbí a fantazii se meze nekladou. Pokud máte opravdu hodně peněz, tak doporučuji nakupovat v zahraničí, kde výběr produktů je daleko větší, ale i zahraniční zboží si můžete nakoupit přes české firmy (stačí jenom požádat). Vodní chlazení není levná záležitost, proto vězte, že při nakupování toho nejlepšího se mrknutím oka dostanete na částky 25000-30000 korun. Jelikož je trh opravdu barvitý, tak zde nebudu uvádět žádné sestavy - nemá to smysl.

Shrnutí:
Pryč jsou doby, kdy jediný způsob jak mít vodníka byl, že jste si ho museli udělat. Jak jsem již několikrát zmiňoval, tak v dnešní době se dá koupit cokoliv co mají jinde ve světě, takže i u nás v česku nejsme o nic ochuzeni. Sestavy co jsem vytvořil jsou pouze vzorové, tj. můžete si vymyslet cokoliv jiného. Sestavy budou postupem času aktualizovány. U sestav byly společné věci pouze fitinky a hadice, u kterých jsem cenu bral za ty nejlevnější, takže pokud budete chtít něco luxusnějšího, než nástrčné fitinky a silikonové hadice, tak počítejte ještě s investicí maximálně 500kč. Do ceny jsem nezapočítával také chladící médium, protože to jsou už zanedbatelné ceny. Nakonec mi zbývá jen popřát hodně štěstí s vašimi miláčky (samozřejmě mám na mysli vodníky :lol: ).

Pokud máte nějaké nápady jak tyto sestavy vylepšit, nebo máte návrh na nějakého jiného vodníka, tak stačí dát vědět. :)

Napsal: úte 19. pro 2006, 16:59
od Woyta
Antikorozni ochrana

Pryc jsou ty doby kdy se jako ochrana proti rasam pouzivala v destilovane vode kapka jaru ci lihu a na korozi se kaslalo.
Dnes se blocich casto kombinuje med a hlinik. Tyto kovy se navzajem nemaji radi a tak je na nas zajistit takovou ochranu aby se nam blok "nerozpustil" zevnitr.

Ochrana se provadi jak povrchovou upravou (elox, barva) tak prisadou do vody. V pripade bloku od Viscool je vice nez vhodne neco do vody pridat. Pozor neplest antikorozi s barvou! Barevna kapalina je hezka ale blok neochrani.
Vetsina dnesnich ochran proti korozi je zalozena na ethylenglykolu. Napriklad ACfluid Ktery by mel vystacit na 2,5l vody. Kapalina je sice zbarvena ale voda zustava cira. 180kc.
Dalsi nejcasteji zminovanou ochranou je Fridex. Ano ten co se lije do aut. Je ho vyhodou je ze muzete v zime chladit na velmi nizke teploty (je nemrznouci) ale nema se napriklad rad s eloxem. Na trhu je spousta a vetsinou maji nejakou barvu. Cenu neuvadim jelikoz predpokladam ze v garazi se jiste nejakej najde. :roll:
Posledni ze zminenich ochran je Inhicor T. Jeho urceni je puvodne do trubek v ustrednim topeni. Nam se ale hodi taky. Jelikoz ve vodnikoj nalezneme stejne materialy jako v topenarstvi stava se z neho zajimava volba. Je ciry a mel by se mit rad s eloxem (uvidime az nekdy vypustim vodu).
Pravdepodobne rozposti elox.

Napsal: stř 21. bře 2007, 19:35
od Vivec
update čerpadla a bloky, snad je to teď lepší a srozumitelnější :)

Jak vyčistit starý radiátor/blok???

Napsal: pon 23. dub 2007, 10:12
od myom
Jak vyčistit starý radiátor/blok???

Mírné zanesení
Mírným zanesením myslím drobná oxidace a jiné znečištění. Zde nemá cenu používat nic drastického a vystačíme si s naší kuchyní...

Obecně platí: na vyčistění je potřeba kyselina, která se poté zneutralizuje zásadou.

V domácích podmínkách se nabízí ocet, nebo citrón (ochucovadlo). Zkoušel jsem oba a lepší je citrón. Čistí lépe než ocet a hlavně nesmrdí. Pokud čistíme blok, tak ho stačí vyvařit v hrnci s citronem (jde to rychle) a potom opláchnout vodou (destilkou!!!) a je to. Co se týče radiátoru, tak do něj tařicí citrón musíme vlít a potom jenom štěrkáme a štěrkáme. na závěr radiátor prolijeme destilkou se sodou pro zneutralizování.

Silné znečištění - fuj to jsem se lek :)
Tam už použijeme silnější chemické metody... Takže použijeme buď technickou kyselinu chlorovodíkovou (HCl; w=18%), nebo technickou kyselinu sírovou (H2SO4; w=30%). Doporučuji zředit v poměru 1:1. Pozor musíte lít kyselinu do vody ne naopak!!!!!!!!!!!!!! Dojde při tom k velkému zahřívání, takže to tam přidávejte po malých dávkách. Kdo je lama, tak ať to radši nezkouší!!!!!! Potom radiátor vypláchněte vodou a slabým roztokem NaOH a opět vypláchněte vodou.

Zdůrazňuji, že jsou to nebezpečné chemikálie, řiďte se pokyny na bezpečnostním listu takové chemikálie a pracujte s nima v gumových rukavicích!!!! Bohatě stačí chirurgické.

Radši zkuste 1. postup a až potom 2.

A dávejte při tom vážně bacha a chraňte si oči brýlema!!!! Hodně štěstí :)

///Woyta
Rozmery montaznich der beznych socketu:
Obrázek

Nez polozite dotaz (a ja nasledne smazu), podivejte se do prvniho postu! Cist vas doufam naucili uz v prvni tride

\\Diskuze na tema galvanicka koroze i s obrazky

Re: Jak vyčistit starý radiátor/blok???

Napsal: pon 29. říj 2007, 11:36
od Cecilka
racz píše:
myom píše: Pozor musíte lít kyselinu do vody ne naopak!!!!!!!!!!!!!! Dojde při tom k velkému zahřívání, takže to tam přidávejte po malých dávkách.../color][/size]
si si isty? aj do baterky v aute dolievas vodu do kyseliny a nie naopak...
niesom si uz ale isty
To sou ale úplně jiný koncentrace...

EDIT: http://www.chemweb.estranky.cz/clanky/r ... a-_redeni_

Napsal: ned 6. črc 2008, 20:38
od Lub0$
Gr8 Vivec mozes prosim ta upravit alebo zmenit linky vprvom prispevku, lebo uz nefunguje asi ani jeden.
Dakujem