Lukfi píše:no-X píše:Ale kdepak
R420 měla díky low-k o dost vyšší frekvence při stejné/nižší spotřebě, než NV40, což stačilo pro konkurenceschopnost.
No tak pokud bude R600 pro konkurenceschopnost stačit 256bit sběrnice, jakože s nějakejma rychlejšíma GDDR4kama stačit bude...
Co vlastně od R600 čekáš? nVidia v listopadu vydá G80 s 384bit sběrnicí a levnými a dostupnými cca 1,8-2GHz pamětmi = 96GB/s. A ATi na to v březnu zareaguje kartou, která ponese drahé nedostupné 2,8GHz moduly, aby tím dosáhla o 10% horšího výsledku, tedy 89GB/s. nVidia na to logicky zareaguje použitím rychlejších pamětí, dosáhne 134GB/s a ATi udělá co? Rychlejší paměti použít nemůže, širší sběrnici taky ne (zatrhnuls jim to
), tak co? Uzná, že nVidia je lepší a zavře krám? S 256bit sběrnicí by mohla ATi konkurovat maximálně první verzi G80 s pomalejšími pamětmi, ale v žádném případě jejímu dalšímu refreshi s rychlými GDDR4.
Věřím tomu, že ani ne do 10měsíců bude ATi muset přijít s něčím víc, než s 256bit sběrnicí, jinak nebude mít konkurenceschopný high-end...
Vidím jedinou možnost, jak by se ATi mohla udržet s 256bit sběrnicí a to, že G80 nemá 384bit sběrnici jednotnou, ale že má 256bit pro rasterizér a 128bit pro geometrii. To by pak skutečně R600 nepotřebovala víc. Ale pokud je sběrnice G80 jednotná pro vše, tak to prostě nevidím reálně.
Neudivilo by mě, kdyby R600 byl čip se 128 unifikovanými shadery, 32 texturovacími jednotkami, 16-32 ROPs a 512bit sběrnicí. Vycházím z toho, že jednotky R600 budou spíš blížší jednotkám Xenosu, tzn. o něco méně výkonné, než jednotky R520/R580. V tom případě by 64 takových shaderů byl nesmysl (+- výkon jako X1900), takže 96-128 by bylo reálné číslo, čemuž při poměru 4:1 až 3:1 odpovídá 24-32 texturovacích jednotek. Pokud podle ATi 64GB/s stačí tak akorát na 10Gtexelů, tak 89GB/s bude těžko stačit na dvojnásobek.
Já bych se hlavně držel tohohle:
Eric Demers píše:Having said that, I would not mind more texture power (assuming more BW), but I would not want to reduce the ratio of ALU : TEX.
Takže ATi nebude snižovat ALU:TEX, tzn. na 16 texturovacích jednotek unifikovaného čipu připadně 48-64 shaderů. To by ovšem zásadně nestačilo, takže je třeba vycházet z vyšších čísel a jak tvrdí Eric Demers, na více texturovacích jednotek potřebuješ vyšší bandwidth.
+ ještě tenhle starý post od D. Baumanna:
Dave Baumann píše:Given Eric's comments in the R580 interview, if core speeds scale at a similar ratio at memory, why would we expect any more of the elements that consume bandwidth? Take a read of the interview again, carefully, and bear in mind what items are likely to be on his mind when he's replying (given that R580 is a historic item to him at that point).
Also, note, just because GDDR4 is coming doesn't mean that this will translate into an immediate and massive leap in bandwidth. GDDR3 started at the high point of GDDR2's end - i.e. GDDR2's high point was 500MHz, but 500MHz GDDR3 was far more prevelent; it wouldn't surprise me to see GDDR4 coming in at the 900-1000MHz range initially.
Z toho je patrné, že pokud nezvýšíme BW, nemá cenu zvyšovat počet TMUs. Zároveň je z toho postu jasné, že se tehdy předpokládalo, že zřejmě nebudou k dispozici dostatečně rychlé GDDR4 na to, aby samy o sobě poskytly dostatečný BW pro efektivní využití více (24-32) texturovacích jednotek. Zůstat na 16 texturovacích jednotkách ale nemá smysl, protože tím bychom nedosáhli dostatečného výkonu.
Na tvé oblíbené R420 při zdvojnásobení počtu TMU ATi zvýšila BW o 50-60% rychlejšími pamětmi, ale teď nemá paměti, které by byly o 50-60% rychlejší, než 2000MHz GDDR4, aby mohla zachovat sběrnici. Podle všeho ATi během příprav R600 ani nepočítala s tím, že by k dispozici byly... Čím víc o tom přemýšlí, tím větší opodstatnění v tom nacházím. A pokud má R600 podporovat víc než AA6x, tak bude vyšší BW setsakra potřebovat.