Možná by to chtělo menší shrnutí...
nejdřív sběrnici:
Ještě v polovině srpna jsem se domníval, že 512bit sběrnice na R600 je
nesmysl.
To jsem se domníval na základě na základě
hintu od DB, který jsem si ale zřejmě vyložil špatně (stejně jako ostatní).
Na přelomu září/října mi tak nějak došlo, že 256bit sběrnice by pro R600 asi nebyla to pravý...
no-X píše:jinak abych nebyl OT, 512bit sběrnice u R600 je naprostá kravina...
No, to jsme si zezačátku mysleli o 384bit sběrnici G80 taky. Neříkám, že R600 bude 512bit, ale nezavrhoval bych to rovnou...
1. vývoj sběrnice u ATi: DX8 (SM1.x) = 128bit /// DX9 (SM2.0/3.0) = 256bit /// DX10 (SM4.0) = ???bit
2. víme, že nVidia byla vždycky konzervativnější; víme, že G80 bude mít 384bit sběrnici... pokud bychom tedy řekli, že 384bit sběrnice je pro next-gen high-end konzervativní, tak jaká sběrnice není?
... a krátce na to mi došlo, že jsem si informace od Dava došlo vyložil špatně, protože jsme se domnívali, že pokud chce ATi dodržet zhruba stejný poměr fillrate/bandwidth (jak psal Dave), nebude zvyšovat počet texturovacích jednotek. Až pozdě (když jsem si všiml toho, co psal Eric Demers) mi došlo, že se to dá vykládat ještě jiným způsobem - pokud Eric uvedl, že očekává vyšší fillrate a podle Dava není možné adekvátní paměťové propustnosti dosáhnout zvýšením frekvencí, tak jediná možnost, jak skloubit informace od Dava a Erica je rozšíření paměťové sběrnice...
no-X píše:Já bych se hlavně držel tohohle:
Eric Demers napsal:
Having said that, I would not mind more texture power (assuming more BW), but I would not want to reduce the ratio of ALU : TEX.
Takže ATi nebude snižovat ALU:TEX, tzn. na 16 texturovacích jednotek unifikovaného čipu připadně 48-64 shaderů. To by ovšem zásadně nestačilo, takže je třeba vycházet z vyšších čísel a jak tvrdí Eric Demers, na více texturovacích jednotek potřebuješ vyšší bandwidth.
+ ještě tenhle starý post od D. Baumanna:
Dave Baumann napsal:
Given Eric's comments in the R580 interview, if core speeds scale at a similar ratio at memory, why would we expect any more of the elements that consume bandwidth? Take a read of the interview again, carefully, and bear in mind what items are likely to be on his mind when he's replying (given that R580 is a historic item to him at that point).
Also, note, just because GDDR4 is coming doesn't mean that this will translate into an immediate and massive leap in bandwidth. GDDR3 started at the high point of GDDR2's end - i.e. GDDR2's high point was 500MHz, but 500MHz GDDR3 was far more prevelent; it wouldn't surprise me to see GDDR4 coming in at the 900-1000MHz range initially.
Z toho je patrné, že pokud nezvýšíme BW, nemá cenu zvyšovat počet TMUs. Zároveň je z toho postu jasné, že se tehdy předpokládalo, že zřejmě nebudou k dispozici dostatečně rychlé GDDR4 na to, aby samy o sobě poskytly dostatečný BW pro efektivní využití více (24-32) texturovacích jednotek. Zůstat na 16 texturovacích jednotkách ale nemá smysl, protože tím bychom nedosáhli dostatečného výkonu.
Také kdysi Eric prohlásil, že 384bit sběrnice pro grafické čipy ATi není ideální. Dále víme, že nVidia chtěla zákazníky odrazovat od "budoucího produktu s 512bit sběrnicí".
Shrnuto podtrženo, 256bit sběrnice nestačí pro množství texturovacích jednotek potřebné pro dosažení potřebného výkonu. 384bit sběrnice je podle Erica pro čipy ATi nevhodná (vhodná by prý byla pouze jako dvojitá sběrnice rozdělené na 256bit + 128bit část - ale to by zřejmě u čipu jako R600 moc využitelné nebylo). nVidia odrazuje zákazníky od 512bit sběrnice a R600 má o 600 pinů víc, než 384bit G80. Takže si myslím, že asi nebude zcestné, když budu brát 512bit sběrnici R600 jako nejpravděpodobnější variantu.
ATi R600
NDA exp. 20.1.2007
80nm TSMC
512bit mem-bus
1024bit ring-bus (?)
21,5 x 20,5mm = 440mm2 (90nm G80 = 484mm2)
GDDR4
USA / DX10 / SM4.0
//edit: Lukfi: 1GB ne? A jak bys chtěl se 16 moduly GDDR4 dosáhnout 512MB, když
Samsung v současné chvíli nemá v nabídce jiné moduly, než moduly než 64MB (512Mit). A 64MB x 16 = 1024MB