R650 - informace, spekulace
Moderátoři: morke, Walker1134, Wilik
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
R650 - informace, spekulace
OK, takže ačkoli je R600 oficiálně venku, nevíme toho o ní tolik, kolik by bylo třeba pro objektivní posouzení jejích možností. Každopádně otázka je, co přijde po HD2900XT.
Možností je několik:
HD2900XTX (R600 + 1GB GDDR4) - imho není třeba
R650 65nm
R700
Vzhledem k tomu, že se o R700 mluvilo v souvislosti s Q3/08 bych jí vypustil. HD2900XTX je spíš věcí pro OEMs - poměr cena výkon by nebyl ideální.
Takže nám zbývá R650. To může být buďto jen 65nm verze R600, nebo něco víc. Před časem Orton mluvil o 96 výpočetních jednotkách a jelikož se to netýkalo R600, je logické se domnívat, že mohl mluvit o R650 (doufám, že ne až o R700). S ohledem na možnosti architektury R600 (64 Unified Shaders a 4 Texturing Units)
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
je tu několik možností, jak to uspořádat:
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
tj. 96 Unified Shaders a 6 Texturing Units - podle mě nejpravděpodobnější varianta - stejný poměr ALU:TEX (4:1), prostě 1,5x R600. Výkon by tedy byl o 25-40% vyšší, než u HD2900XT.
nebo:
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
tj. 96 Unified Shaders a 4 (jako R600) Texturing Units - zvýšený poměr ALU:TEX (6:1), minimální nároky na zvýšení plochy jádra, ale taky nejnižší nárůst výkonu. Vzhledem k malé ploše jádra si nejsem jsitý, zda by čip při 65nm byld sotatečně velký na to, aby mohl nést 512bit paměťovou sběrnici. Tzn. pokud ne, musel by být vyrobený na 80nm a nějaké navýšení frekvencí a snížení spotřeby tedy nehrozí (tzn. výkon vyšší o 5-15%). V případě, že by 65nm proces nevadil, by čip mohl získat výkon zvýšenou frekvencí při relativně nízké spotřebě. Poměr cena/výkon a spotřeba by nemusely být zlé, ale výkon jako takový by byl v průměru tak o 15-25% vyšší, než u HD2900XT
nebo:
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
tj. 96 Unified Shaders a 8 Texturing Units - znamenalo by to ale výrazné navýšení plochy čipu a snížení poměru ALU:TEX (ATi dosud stále zvyšovala), 65nm proces by byl nutný a i s ním by byl čip opravdu hodně velký. Výhoda by byl okamžitý brutální nárůst výkonu (30-75%), ale asi ne příliš vysoké frekvence a vyšší spotřeba. Tato možnost by byla pro ATi velmi netypická.
Možností je několik:
HD2900XTX (R600 + 1GB GDDR4) - imho není třeba
R650 65nm
R700
Vzhledem k tomu, že se o R700 mluvilo v souvislosti s Q3/08 bych jí vypustil. HD2900XTX je spíš věcí pro OEMs - poměr cena výkon by nebyl ideální.
Takže nám zbývá R650. To může být buďto jen 65nm verze R600, nebo něco víc. Před časem Orton mluvil o 96 výpočetních jednotkách a jelikož se to netýkalo R600, je logické se domnívat, že mohl mluvit o R650 (doufám, že ne až o R700). S ohledem na možnosti architektury R600 (64 Unified Shaders a 4 Texturing Units)
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
je tu několik možností, jak to uspořádat:
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
tj. 96 Unified Shaders a 6 Texturing Units - podle mě nejpravděpodobnější varianta - stejný poměr ALU:TEX (4:1), prostě 1,5x R600. Výkon by tedy byl o 25-40% vyšší, než u HD2900XT.
nebo:
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUC + 4xUS + 4xUC + 4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
tj. 96 Unified Shaders a 4 (jako R600) Texturing Units - zvýšený poměr ALU:TEX (6:1), minimální nároky na zvýšení plochy jádra, ale taky nejnižší nárůst výkonu. Vzhledem k malé ploše jádra si nejsem jsitý, zda by čip při 65nm byld sotatečně velký na to, aby mohl nést 512bit paměťovou sběrnici. Tzn. pokud ne, musel by být vyrobený na 80nm a nějaké navýšení frekvencí a snížení spotřeby tedy nehrozí (tzn. výkon vyšší o 5-15%). V případě, že by 65nm proces nevadil, by čip mohl získat výkon zvýšenou frekvencí při relativně nízké spotřebě. Poměr cena/výkon a spotřeba by nemusely být zlé, ale výkon jako takový by byl v průměru tak o 15-25% vyšší, než u HD2900XT
nebo:
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU (mínus 4xUS oproti R600)
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
4xUS + 4xUS + 4xUS - TU
tj. 96 Unified Shaders a 8 Texturing Units - znamenalo by to ale výrazné navýšení plochy čipu a snížení poměru ALU:TEX (ATi dosud stále zvyšovala), 65nm proces by byl nutný a i s ním by byl čip opravdu hodně velký. Výhoda by byl okamžitý brutální nárůst výkonu (30-75%), ale asi ne příliš vysoké frekvence a vyšší spotřeba. Tato možnost by byla pro ATi velmi netypická.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Cooler and faster
R650 is improved and redesigned R600
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... &Itemid=34We, Fuad the Abazovic píše:We saw a document in which ATI clearly conceives the flaws in the R600 design and that the company is aware of its high power requirements, the thermal dissipation and the the lack of texture power in the current design.
The R650 is doing well and it should be ready in Q3, until then you will have to enjoy the R600XT or simply go for Nvidia. The R600 is the biggest and hottest chip so far and ATI can thank its 512 bit memory controller, the many Shader units and the stream processors for that.
This was simply too much for 80 nanometres, but the 65 nanometre R650 should solve most of these problems.
R650 is improved and redesigned R600
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... 2&Itemid=1We, Fuad the Abazovic píše:Our sources confirmed that ATI is working hard to release its R650 chip. The 65 nanometre chip is getting closer to launch day by day and aims for some high clocks.
This won't just be a simple die shrink of an existing marchitecture as ATI plans to redesign some parts of the chip. The major architectural difference is that R650 will have more texture power as this was recognizes as one of the weakest points of R600.
ATI aims for higher clocks, closer to 1,000MHz and obviously it will improve the usage of the available bandwidth.
As the chip is going to be shrunk, you can expect significantly less energy consumption. All together this will be what R600 was suppose to be, a Geforce 8800 GTX / Ultra killer, but the problem is that Nvidia will also have something new by the time ATI finishes R650.
We are looking at a August to September launch for R650, but can we really trust ATI in its plans. We hope for MAD.ATI (DAAMIT)'s sake that they can pull this one off. And in case you haven't heard it before, R650 will be comertially known as Radeon HD 2950 XTX and HD 2950XT.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- misadlouhz
- Začátečník
- Registrován: 07. led 2006
- Bydliště: Řádím v Praze
- Kontaktovat uživatele:
Oni si snad myslí, že ty peníze dojíme.We, Fuad the Abazovic píše: The R650 is doing well and it should be ready in Q3, until then you will have to enjoy the R600XT or simply go for Nvidia.
CPU: Intel Core i5-2500K, chladič Zalman CNPS10X Quiet; MB: MSI P67A-C43 (B3); HD: SSD Kingston SNV425S2 64GB, Samsung SpinPoint T HD501LJ - 500GB SATAII, 2 externí; DVD mechanika: nějaká; RAM: Corsair 8GB Kit DDR3 1600MHz CL9 Vengeance XMP; GPU: nVidia GeForce GTX280 (650MHz) - MSI N280GTX-2D1G-OC 1GB DDR3; ZVUK: Asus Xonar HDAV1.3, integrovaný stereo zesilovač Yamaha A-S500, regálovky Tannoy Sensys DC1, sluchátka Sennheiser HD595; LCD: 32" LCD TV LG LH3000; periferie: klávesnice Razer Lycosa, myš Razer Lachesis, podložka Razer eXactMat; case: CoolerMaster Centurion Ammo 533 tower; zdroj: Corsair TX650 - 650W; CASE FAN: AcoustiFan DustProof Quiet 120mm; OC: žádný; OS: Windows 7 CZ 64bit
- godlike
- Středně pokročilý
-
- Registrován: 30. čer 2004
- Lukfi
- Mírně pokročilý
- Registrován: 04. črc 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: R650 - informace, spekulace
=>no-X: co je to UC?
Já bych ty možnosti omezil jen na dvě.
1) R650 bude jen die-shrink R600. Zmenšení plochy čipu by mohlo přinést lepší výtěžnost na vyšších taktech, a pokud by R650 běhal na 900MHz (vzhledem k tomu, že R600 je přetaktovat na 820-830MHz, je 900MHz pro 65nm verzi poměrně reálných), tak to je nárůst výkonu 20% z fleku.
2) Přibydou texturovací jednotky. Zvětšilo by to plochu jádra, ale bylo by to docela prozíravé kvůli výkonu. Otázkou je, jak by to pak bylo se spotřebou. Aby R650 nebyla stejná obluda jako R600. Původně jsem chtěl ještě napsat, že by se kvůli tomu AA mohl zvýšit počet ROP jednotek, ale pak jsem si uvědomil, že to nejde...
Já bych ty možnosti omezil jen na dvě.
1) R650 bude jen die-shrink R600. Zmenšení plochy čipu by mohlo přinést lepší výtěžnost na vyšších taktech, a pokud by R650 běhal na 900MHz (vzhledem k tomu, že R600 je přetaktovat na 820-830MHz, je 900MHz pro 65nm verzi poměrně reálných), tak to je nárůst výkonu 20% z fleku.
2) Přibydou texturovací jednotky. Zvětšilo by to plochu jádra, ale bylo by to docela prozíravé kvůli výkonu. Otázkou je, jak by to pak bylo se spotřebou. Aby R650 nebyla stejná obluda jako R600. Původně jsem chtěl ještě napsat, že by se kvůli tomu AA mohl zvýšit počet ROP jednotek, ale pak jsem si uvědomil, že to nejde...
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
- Shit
- Odborník PCT
- Registrován: 20. pro 2003
- Bydliště: Hradec Králové
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: R650 - informace, spekulace
US s překlepemLukfi píše:=>no-X: co je to UC?
Zatím to vypadá, že 65nm bude velmi povedený proces, narozdíl od 80nm HS. 80nm HS nemá problémy s frekvencemi, s bezpečnou voltáží by zvládal 900MHz bezproblému, ale jeho problém je power-leakage, takže spotřeba a tím pádem i výhřevnost jsou větší, než by měly být a ATi musela omezit napětí i frekvence, aby se to vůbec dalo uchladit. Bude-li 65nm proces tak povedený, jak se zatím zdá, mohli bychom se k jednomu GHz přiblížit výrazně více. Jen se obávám, jestli by jádro nebylo příliš malé na 512bit sběrnici.Lukfi píše:Já bych ty možnosti omezil jen na dvě.
1) R650 bude jen die-shrink R600. Zmenšení plochy čipu by mohlo přinést lepší výtěžnost na vyšších taktech, a pokud by R650 běhal na 900MHz (vzhledem k tomu, že R600 je přetaktovat na 820-830MHz, je 900MHz pro 65nm verzi poměrně reálných), tak to je nárůst výkonu 20% z fleku.
Ono není možné texturovací jednotky jen tak přidávat - potřebuješ nějaký poměr. Mě připadá docela schůdná možnost 1,5x R600 (tzn 96 shader cores + 6 texturing cores)Lukfi píše:2) Přibydou texturovací jednotky. Zvětšilo by to plochu jádra, ale bylo by to docela prozíravé kvůli výkonu. Otázkou je, jak by to pak bylo se spotřebou. Aby R650 nebyla stejná obluda jako R600.
Proč by nešlo? Jen si myslím, že to není bezpodmínečně nutné.Lukfi píše:Původně jsem chtěl ještě napsat, že by se kvůli tomu AA mohl zvýšit počet ROP jednotek, ale pak jsem si uvědomil, že to nejde...
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- Lukfi
- Mírně pokročilý
- Registrován: 04. črc 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: R650 - informace, spekulace
O tom leakage vím. Proč myslíš, že by čip byl moc malý, jako že by se na něj ty piny nevešly? To se určitě dá ještě trochu zahustit...no-X píše:Zatím to vypadá, že 65nm bude velmi povedený proces, narozdíl od 80nm HS. 80nm HS nemá problémy s frekvencemi, s bezpečnou voltáží by zvládal 900MHz bezproblému, ale jeho problém je power-leakage, takže spotřeba a tím pádem i výhřevnost jsou větší, než by měly být a ATi musela omezit napětí i frekvence, aby se to vůbec dalo uchladit. Bude-li 65nm proces tak povedený, jak se zatím zdá, mohli bychom se k jednomu GHz přiblížit výrazně více. Jen se obávám, jestli by jádro nebylo příliš malé na 512bit sběrnici.
No, je to asi logičtější, ale myslím že R600 nepotřebuje víc shaderů.no-X píše:Ono není možné texturovací jednotky jen tak přidávat - potřebuješ nějaký poměr. Mě připadá docela schůdná možnost 1,5x R600 (tzn 96 shader cores + 6 texturing cores)
Chtělo by to srovnání RV630 s G84 při vysokých režimech AA. G84 narozdíl od G80 nemá tak luxusní počet ROPs, takže by se vidělo, co je při vysokých AA brzda (i když tam se nám do toho pak promítne úzká sběrnice a nízká propustnost pramětí a nebudeme vědět, jestli je to tím, nebo těmi ROPs )no-X píše:Proč by nešlo? Jen si myslím, že to není bezpodmínečně nutné.
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: R650 - informace, spekulace
Nemluvím o pinech na balení... balení se může snadno zvětšit. Mluvím o pads mezi die a balením. Pokud nemá čip dostatečné rozměry, širší sběrnici na něj nedostaneš. De facto téměř všechny piny, které jsou zespodu balení, musejí být vyvedeny z die do balení. Např. pro 256bit sběrnici s klasickým čtyřkanálovým cross-barem je minimum někde kolem 200mm2.Lukfi píše:O tom leakage vím. Proč myslíš, že by čip byl moc malý, jako že by se na něj ty piny nevešly? To se určitě dá ještě trochu zahustit...
Určitě? R580 měla 48 shader units a používala je výhradně jen pro pixel shading (a už v době jejího vydání před více než rokem jbyly hry, které je dokázaly vytížit). R600 má 64 shader units a používá je pro pixel shading, vertex shading, geometry shading a AA-resolve. Stále si jsi jistý, že jich nepotřebuje víc?Lukfi píše:No, je to asi logičtější, ale myslím že R600 nepotřebuje víc shaderů.
Myslím, že srovnání RV630 a G84 nám nebude v tomhle ohledu moc platné, protože jde o dvě rozdílné architekruy a co platí pro jednu, nemusí vůbec platit pro druhou.Lukfi píše:Chtělo by to srovnání RV630 s G84 při vysokých režimech AA. G84 narozdíl od G80 nemá tak luxusní počet ROPs, takže by se vidělo, co je při vysokých AA brzda (i když tam se nám do toho pak promítne úzká sběrnice a nízká propustnost pramětí a nebudeme vědět, jestli je to tím, nebo těmi ROPs )
Naposledy upravil(a) no-X dne pon 21. kvě 2007, 20:26, celkem upraveno 1 x.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- Lukfi
- Mírně pokročilý
- Registrován: 04. črc 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
R650 has more texture power
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... &Itemid=34
btw, uprav si citaci, ať to nevypadá, že trpíš samomluvou
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... &Itemid=34
takže zase víme prd...We, Fuad the Abazovic píše:R650 has more texture power
Slightly redesigned chip
Our sources confirmed that R650 will have a slightly redesigned core and that the main marchitecture difference will be the texture capability of the GPU.
The R650 will have more texture power, but we don’t know if this comes from the higher clock speed of the GPU or if ATI actually plans to redesign the core. The end result will be more texture power and faster rendering.
We will try to get more details soon.
btw, uprav si citaci, ať to nevypadá, že trpíš samomluvou
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
- Adisisis
- Žlutá karta
-
- Registrován: 28. dub 2007
přesně mě zajímá akorát kdy má vyjítLukfi píše:R650 has more texture power
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... &Itemid=34takže zase víme prd...We, Fuad the Abazovic píše:R650 has more texture power
Slightly redesigned chip
Our sources confirmed that R650 will have a slightly redesigned core and that the main marchitecture difference will be the texture capability of the GPU.
The R650 will have more texture power, but we don’t know if this comes from the higher clock speed of the GPU or if ATI actually plans to redesign the core. The end result will be more texture power and faster rendering.
We will try to get more details soon.
btw, uprav si citaci, ať to nevypadá, že trpíš samomluvou
- flanker
- Moderátor
- Registrován: 13. pro 2005
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
zari 07???Ze by?
ROG Power PC1:AMD Ryzen 7 5700X, Crosshair VII Hero, ROG Ryuo II 360, 512GB NVMe+500GB Samsung SSD, 2x 16GB GSkill TridentZ Neo RGB 3600 MHz, Dual RTX 2060,CM V750, Lian Li O11 Dynamic XL. PC2:AMD FX-8370, Silentium Fera, Asus 970 Pro Gaming/Aura, 240GB SSD HyperX 3K, R9-270X OC, 2x 4GB GSkill RipjawsX 2400 MHz, Corsair AX750, Bitfenix Pandora
- Adisisis
- Žlutá karta
-
- Registrován: 28. dub 2007
- Pavel.P.
- Středně pokročilý
-
- Registrován: 28. lis 2005
- Bydliště: UHB
Nevím kam to dat, takže sem to plcnul sem, jelikož to souvisí s R650:
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... 6&Itemid=1
Přeloženo jen to nejzajímavější:
Přejmenování R650?
Zdroje blízké AMD tvrdí, že bude R670 čip na jejich roadmapě, který bude vyráběn 65nm. Máme těžké podezření že se bude jednat o přejmenovaný čip R650 nebo čip R600 vyráběný 65nm procesem. Čip bude dostupný Q3 2007.
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... 6&Itemid=1
Přeloženo jen to nejzajímavější:
Přejmenování R650?
Zdroje blízké AMD tvrdí, že bude R670 čip na jejich roadmapě, který bude vyráběn 65nm. Máme těžké podezření že se bude jednat o přejmenovaný čip R650 nebo čip R600 vyráběný 65nm procesem. Čip bude dostupný Q3 2007.
...
- Lukfi
- Mírně pokročilý
- Registrován: 04. črc 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Shit
- Odborník PCT
- Registrován: 20. pro 2003
- Bydliště: Hradec Králové
Ještě mně napadá jedna možnost: Že by R700 už vyšel letos a pak by to mělo i logiku (R650=>RV670).Pavel.P. píše:Nevím kam to dat, takže sem to plcnul sem, jelikož to souvisí s R650:
http://www.fudzilla.com/index.php?optio ... 6&Itemid=1
Přeloženo jen to nejzajímavější:
Přejmenování R650?
Zdroje blízké AMD tvrdí, že bude R670 čip na jejich roadmapě, který bude vyráběn 65nm. Máme těžké podezření že se bude jednat o přejmenovaný čip R650 nebo čip R600 vyráběný 65nm procesem. Čip bude dostupný Q3 2007.
Ale tomu moc nevěřím.
- Lukfi
- Mírně pokročilý
- Registrován: 04. črc 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
R700 letos nevyjde ani náhodou. Žádná generace, která kdy vyšla, nebyla nahrazena další generací hned za půl roku a typické bylo spíše nechat jednu generaci rok a půl (R300 => R350 => R360, R520 => R580 => R580 s GDDR4). R700 vyjde NEJDŘÍV na jaře 2008.
Výkaly prosím umisťujte do záchodové mísy a nikoliv diskuzního fóra.
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice