Lepší kompakt nebo základní zrcadlovku?
- hanz
- Začátečník
- Registrován: 07. čer 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Lepší kompakt nebo základní zrcadlovku?
Uvažuju, že si časem koupím nový foťák. O jaký model se bude konkrétně jednat, to budu řešit, až ta doba nastane a do té doby musím mít minimálně jasno v tom, co jsem psal v nadpise. Mám-li si koupit nějaký lepší (resp. co možná nejlepší kompakt - EVF) nebo nějakou základní zrcadlovku v setu.
Je mi jasné, že když položím takovouhle otázku, tak se na mě nesypete s množstvím argumentů pro tu či onu volbu. Přečetl jsem si celý TENTO thread a často se diskutující ptali, co vlastně dotyčný chce fotit, jaká chce skla a tak. Rád bych tedy nejdřív napsal co a jak rád fotím a co bych hlavně s novým foťákem fotit chtěl. Taky bych chtěl pár věcí osvětlil od lidí, co DSLR mají.
Takže, nyní jsem majitelem Olympusu C-765UZ (vím, stará věc - mám ho už taky pár let) a zdá se mi, že mi jeho možnosti začínají jaksi "nestačit". A teď nemluvím o počtu megapixelů...
Nejdřív řeknu, co fotím a co fotit chci:
TO NEJJEDNODUŠŠÍ:
1) fotím samozřejmě momentky (máme roční dcerku - znáte to). Na tohle "domácí cvakání" je i C-765UZ až dost. Ale potřebuju, aby můj příští foťák měl i automatické funkce, když ho vezme do ruky manželka, tak aby mohla něco vyfotit.
FOCENÍ PRO RADOST:
2) Hrozně rád fotím tekoucí vodu a scenérie s tekoucí vodou (poskakující přes kameny apod). Fotím to s co nejdelšími časy (resp. 15s - max pro C-765UZ). Protože C-765UZ má clonu jen "8", používám 2x NDx8.
Zdálo by se, že na toto je C-765 dostačující (s NDčkama)... ale. Na to, abych správně zaostřil, tak automatika nelze použít, protože ve špatném světle - což 2x NDx8 udělá "špatné světlo" - Olík prostě nezaostří. Takže ostřím manuálně. Ruční ostření na displeji je nesmysl. Hledáček je ale jen o málo menší nesmysl. Přes 2x NDx8 vidí senzor špatně a hlavně "zvětšenina" na EVF hledáčku prozrazuje jen málo o tom, zda-li je obraz ostrý či nikoli. A popravdě ostření tlač (šipka nahoru, dolu) je taky docela nepříjemný...
Pokaždé když takto odhaduji zaostření, tak se slzou v oku vzpomínám na starou tatovu Practicu, kde se ostřilo na objektivu a v hledáčku jsem viděl kroužek na dvě půlky a když se ty dvě půlky kroužku na fotografovaném objektu sešly, bylo zaostřeno... áááách....
Proto se ptám, jak ostří současné DSLR? Co vidím v hledáčku? Já to fakt nevim..... (DSLR jsem v ruce bohužel neměl).
3) Fotím obecně rád dlouhé časy. Cokoli pohyb přírody, lidí, aut atd.... Bohužel např. na nočních fotkách, či fotkách tzv. "černého světla" lze rozpoznat "digitální šum" a to i když fotím na ISO 64... což se domnívám, že u vetšího senzoru (teď mám 1/2,5") by nemuselo tolik být...
3) Snad nejraději fotím s využitím co nejmenší hloubky ostrosti (což teda na 1/2,5") jde jen stěží. Teda jde to, ale aby byl efekt výrazný, tak pouze s použitím maximální ohniskové vzdálenosti (což je o C-765UZ 10xZOOM). Daří se mi ale vyfotit jen rozmazané pozadí za fotografovaným objektem. Ještě se mi nepodařilo udělat s C-765UZ fotku, která by měla hloubku ostrosti tak malou, že by bylo rozmazané jak "popředí", tak pozadí. Tedy podařilo, bylo-li něco k objektivu extrémně blízko. Ale ne něco, co by bylo jen o něco málo blíž k objektivu než fotografovaný objekt.
...atd. Nebudu to dále rozvádět. Takže jen pro představu. Jsem opravdu amatér.
Ale moje požadavky na foťák jsou následující (a řekněte mi, zda-li nejsou zbytečné, nemožné, zcestné či nereálné):
- ostření (a raději i ZOOM) na objektivu -> manuální ostření vidět jinak, než nepodařenou zvětšeninu na EVF. Toto je možné asi jen na zrcadlovkách, že? Nicméně bude-li pro mě EVF lepší, budu se muset s ostřením na obrazovce smířit. Ale ty kroužky na objektivu - jedině (už nikdy tlačítka)
- pochopitelně co nejlepší snímač - tzn. asi co největší, ale zase ne tak velikej, abych kvůli 10x přiblížení musel mít "dalekohled jako pirát". Je snímač např. u takové FZ50 (1/1,8") o dost lepší než 1/2,5"?
- co možná nejvyšší clonu
- aby měj nějakou stabilizaci - buď v objektivu, nebo samotného senzoru - CO JE LEPŠÍ?
- nejlépe neomezený čas závěrky...
- sáňky pro externí blesk (to už mi taky vadí, ten blesk u objektivu, co se vždycky vlepí nejbližší osobě do tváře. Mít blesk otočenej ke stropu - jej to by se fotily interiéry....)
Snad jsem popsal své ambice a požadavky srozumitelně....
No a na závěr samozřejmě cena. TO JE PROBLÉM!!! Pochopitelně co nejmenší (nekamenujte mě). Proto když by to byla zrcadlovka, tak nějakou v SETu s nějakými objektivy) a pak bych musel až časem potichoučku, polehoučku doma prosazovat nákup dalších objektivů. Chtěl bych na "domácí cvakání" něco širšího, ale zároveň bych chtěl mít nadále alespoň ten 10x ZOOM...
Když bych kupoval foťák teď, tak bych uvažoval (mezi kompakty) asi o Panasonicu FZ50 a mezi zrcadlovkama něco jako Olympus E-4x0/5x0 nebo něco podobného (v podobné ceně).
Jak je to s kompatibilitou objektivů např. takového Olympusu? Co je "standard" a kdo jej má?
Takže: CO BYSTE MI DOPORUČILI? O ČEM MÁM UVAŽOVAT? EVF nebo DSLR?
Tak co je asi celé, omlouvám se za příliš dlouhý příspěvek....
Je mi jasné, že když položím takovouhle otázku, tak se na mě nesypete s množstvím argumentů pro tu či onu volbu. Přečetl jsem si celý TENTO thread a často se diskutující ptali, co vlastně dotyčný chce fotit, jaká chce skla a tak. Rád bych tedy nejdřív napsal co a jak rád fotím a co bych hlavně s novým foťákem fotit chtěl. Taky bych chtěl pár věcí osvětlil od lidí, co DSLR mají.
Takže, nyní jsem majitelem Olympusu C-765UZ (vím, stará věc - mám ho už taky pár let) a zdá se mi, že mi jeho možnosti začínají jaksi "nestačit". A teď nemluvím o počtu megapixelů...
Nejdřív řeknu, co fotím a co fotit chci:
TO NEJJEDNODUŠŠÍ:
1) fotím samozřejmě momentky (máme roční dcerku - znáte to). Na tohle "domácí cvakání" je i C-765UZ až dost. Ale potřebuju, aby můj příští foťák měl i automatické funkce, když ho vezme do ruky manželka, tak aby mohla něco vyfotit.
FOCENÍ PRO RADOST:
2) Hrozně rád fotím tekoucí vodu a scenérie s tekoucí vodou (poskakující přes kameny apod). Fotím to s co nejdelšími časy (resp. 15s - max pro C-765UZ). Protože C-765UZ má clonu jen "8", používám 2x NDx8.
Zdálo by se, že na toto je C-765 dostačující (s NDčkama)... ale. Na to, abych správně zaostřil, tak automatika nelze použít, protože ve špatném světle - což 2x NDx8 udělá "špatné světlo" - Olík prostě nezaostří. Takže ostřím manuálně. Ruční ostření na displeji je nesmysl. Hledáček je ale jen o málo menší nesmysl. Přes 2x NDx8 vidí senzor špatně a hlavně "zvětšenina" na EVF hledáčku prozrazuje jen málo o tom, zda-li je obraz ostrý či nikoli. A popravdě ostření tlač (šipka nahoru, dolu) je taky docela nepříjemný...
Pokaždé když takto odhaduji zaostření, tak se slzou v oku vzpomínám na starou tatovu Practicu, kde se ostřilo na objektivu a v hledáčku jsem viděl kroužek na dvě půlky a když se ty dvě půlky kroužku na fotografovaném objektu sešly, bylo zaostřeno... áááách....
Proto se ptám, jak ostří současné DSLR? Co vidím v hledáčku? Já to fakt nevim..... (DSLR jsem v ruce bohužel neměl).
3) Fotím obecně rád dlouhé časy. Cokoli pohyb přírody, lidí, aut atd.... Bohužel např. na nočních fotkách, či fotkách tzv. "černého světla" lze rozpoznat "digitální šum" a to i když fotím na ISO 64... což se domnívám, že u vetšího senzoru (teď mám 1/2,5") by nemuselo tolik být...
3) Snad nejraději fotím s využitím co nejmenší hloubky ostrosti (což teda na 1/2,5") jde jen stěží. Teda jde to, ale aby byl efekt výrazný, tak pouze s použitím maximální ohniskové vzdálenosti (což je o C-765UZ 10xZOOM). Daří se mi ale vyfotit jen rozmazané pozadí za fotografovaným objektem. Ještě se mi nepodařilo udělat s C-765UZ fotku, která by měla hloubku ostrosti tak malou, že by bylo rozmazané jak "popředí", tak pozadí. Tedy podařilo, bylo-li něco k objektivu extrémně blízko. Ale ne něco, co by bylo jen o něco málo blíž k objektivu než fotografovaný objekt.
...atd. Nebudu to dále rozvádět. Takže jen pro představu. Jsem opravdu amatér.
Ale moje požadavky na foťák jsou následující (a řekněte mi, zda-li nejsou zbytečné, nemožné, zcestné či nereálné):
- ostření (a raději i ZOOM) na objektivu -> manuální ostření vidět jinak, než nepodařenou zvětšeninu na EVF. Toto je možné asi jen na zrcadlovkách, že? Nicméně bude-li pro mě EVF lepší, budu se muset s ostřením na obrazovce smířit. Ale ty kroužky na objektivu - jedině (už nikdy tlačítka)
- pochopitelně co nejlepší snímač - tzn. asi co největší, ale zase ne tak velikej, abych kvůli 10x přiblížení musel mít "dalekohled jako pirát". Je snímač např. u takové FZ50 (1/1,8") o dost lepší než 1/2,5"?
- co možná nejvyšší clonu
- aby měj nějakou stabilizaci - buď v objektivu, nebo samotného senzoru - CO JE LEPŠÍ?
- nejlépe neomezený čas závěrky...
- sáňky pro externí blesk (to už mi taky vadí, ten blesk u objektivu, co se vždycky vlepí nejbližší osobě do tváře. Mít blesk otočenej ke stropu - jej to by se fotily interiéry....)
Snad jsem popsal své ambice a požadavky srozumitelně....
No a na závěr samozřejmě cena. TO JE PROBLÉM!!! Pochopitelně co nejmenší (nekamenujte mě). Proto když by to byla zrcadlovka, tak nějakou v SETu s nějakými objektivy) a pak bych musel až časem potichoučku, polehoučku doma prosazovat nákup dalších objektivů. Chtěl bych na "domácí cvakání" něco širšího, ale zároveň bych chtěl mít nadále alespoň ten 10x ZOOM...
Když bych kupoval foťák teď, tak bych uvažoval (mezi kompakty) asi o Panasonicu FZ50 a mezi zrcadlovkama něco jako Olympus E-4x0/5x0 nebo něco podobného (v podobné ceně).
Jak je to s kompatibilitou objektivů např. takového Olympusu? Co je "standard" a kdo jej má?
Takže: CO BYSTE MI DOPORUČILI? O ČEM MÁM UVAŽOVAT? EVF nebo DSLR?
Tak co je asi celé, omlouvám se za příliš dlouhý příspěvek....
- crashPC
- Mírně pokročilý
- Registrován: 09. dub 2005
- Bydliště: Slaný
hoja. přečetl jsem tvůj polozoufalý text a vidím že ti v hlavě lítá plno sporností a otázek.
Laťku jsi nasadil poměrně vysoko protože dnešní úroveň EVF se mi zdá dost bídná ale tak rozeberu to:
1) na to stačí opravdu jakýkoli fotoaparát s optickým stabilizátorem a Automatikou
2) to jsou prostě neduhy EVF foťáků a jedinej lék je "plná" zrcadlovka. někdo namítne že kompakty by se taky našli, ale bylo by to za neadekvátní cenu, a stejně by ostatní parametry nebyly dobrý. Jsou sice levné EVF co umí ostřit ručně ale to je právě jen kousek vyřešenýho problému. pořád tam je šum jak prase a tak dále...
3) velikost senzoru není jediná kdo hraje roli ale opět - koukal jsem taky po recenzích a nenašel jsem kompakt který by nešuměl nebo šum neredukoval(ztráta detailů) věrně.... opět jedině zrcadlovka
3-2) máš moc vysoké nároky
abych to shrnul: žádný kompakt ti neposkytne všechny věci co požaduješ. budou průšvihy jako je šum, zoom, zaostřování, přehnaná redukce šumu atd. Myslím že ten původní olympus co máš je vjádru docela dobrej a žádnej kompakt by nepřinesl vytoužené rapidní zlepšení. Tedy volba je jediná - šetřit na zrcadlovku. Setový objektivy sice nejsou s kvalitou na tom nejlíp, ale hodně daleko utíkaj kompaktům i tak, takže bych se nebál a nedivil že si ho tam někdo nechá i na trvalo.
potom ta délka expozice - takovou kvalitní fotku exponovanou na minutu a dýl (třeba můj Oly SP-510 to umí) kompaktem udělat nejde. ne a ne. na tohle je právě ta zrcadlovka, kde se o přirozenou redukci šumu stará kvalitní konstrukce a technologie foťáku.
Takovej Canon EOS 350D nebo jmenovanej Olympus E-5x0 a 4x0 jsou dost slušný. taky ještě relativně šuměj, ale pokud si pohraješ v počítači - plný rozlišení snad není třeba ne? tak zmenšenina po slabší redukci šumu bude na noční fotce při ISO 200 parádní. ale to už nechcu dělat reklamu.
Laťku jsi nasadil poměrně vysoko protože dnešní úroveň EVF se mi zdá dost bídná ale tak rozeberu to:
1) na to stačí opravdu jakýkoli fotoaparát s optickým stabilizátorem a Automatikou
2) to jsou prostě neduhy EVF foťáků a jedinej lék je "plná" zrcadlovka. někdo namítne že kompakty by se taky našli, ale bylo by to za neadekvátní cenu, a stejně by ostatní parametry nebyly dobrý. Jsou sice levné EVF co umí ostřit ručně ale to je právě jen kousek vyřešenýho problému. pořád tam je šum jak prase a tak dále...
3) velikost senzoru není jediná kdo hraje roli ale opět - koukal jsem taky po recenzích a nenašel jsem kompakt který by nešuměl nebo šum neredukoval(ztráta detailů) věrně.... opět jedině zrcadlovka
3-2) máš moc vysoké nároky
abych to shrnul: žádný kompakt ti neposkytne všechny věci co požaduješ. budou průšvihy jako je šum, zoom, zaostřování, přehnaná redukce šumu atd. Myslím že ten původní olympus co máš je vjádru docela dobrej a žádnej kompakt by nepřinesl vytoužené rapidní zlepšení. Tedy volba je jediná - šetřit na zrcadlovku. Setový objektivy sice nejsou s kvalitou na tom nejlíp, ale hodně daleko utíkaj kompaktům i tak, takže bych se nebál a nedivil že si ho tam někdo nechá i na trvalo.
potom ta délka expozice - takovou kvalitní fotku exponovanou na minutu a dýl (třeba můj Oly SP-510 to umí) kompaktem udělat nejde. ne a ne. na tohle je právě ta zrcadlovka, kde se o přirozenou redukci šumu stará kvalitní konstrukce a technologie foťáku.
Takovej Canon EOS 350D nebo jmenovanej Olympus E-5x0 a 4x0 jsou dost slušný. taky ještě relativně šuměj, ale pokud si pohraješ v počítači - plný rozlišení snad není třeba ne? tak zmenšenina po slabší redukci šumu bude na noční fotce při ISO 200 parádní. ale to už nechcu dělat reklamu.
Lenovo ideapad 16“, Ryzen 5800H (8C/16T) 16GB DDR4 @ 3200MHz, 1TB M.2 SSD
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
- berraneck
- Začátečník
- Registrován: 18. čer 2003
- Bydliště: vsetin/brno
- Kontaktovat uživatele:
- crashPC
- Mírně pokročilý
- Registrován: 09. dub 2005
- Bydliště: Slaný
to je prakticky správný názor. Má samozřejmě i nevýhody jako je hmotnost, nutnost větší péče a tak podobně, ale po stránce parametrů i se setovými skly je to určitě lepší.
Lenovo ideapad 16“, Ryzen 5800H (8C/16T) 16GB DDR4 @ 3200MHz, 1TB M.2 SSD
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
- berraneck
- Začátečník
- Registrován: 18. čer 2003
- Bydliště: vsetin/brno
- Kontaktovat uživatele:
no pokud uvazujes uz o necem jako panasonic fz50, tak mezi zrcadlovkou a takovymto "kompaktem" uz neni rozdil ve velikosti ani hmotnosti, tady vse mluvi pro DSLR. s tim panasonicem sem mel moznost fotit a jiz nikdy bych nechtel mit neco takoveho v ruce, takova obrovska obluda s tak humorne malym cipem. tot muj nazor..
podpis
- hanz
- Začátečník
- Registrován: 07. čer 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No začínám být opravdu čím dál víc "nahlodaný" pro DSLR. Kvůli ceně a i kvůli tomu, že to je na moje dovednosti tak MAX, uvažuju, že bych si koupil buď Nikon D40X a nebo Canon EOS 350/400D (když bych to kupoval teď).
Mám ale dotaz, jak jsem již psal, rád fotím dlouhé časy a ve specifikaci např. D40X (nějak k ní víc tíhnu, ani nevim proč) je psáno:
Příčemž mi 30 s přijde hodně málo. Nakonec je zmíněná možnost "B" (bulb).
Je to to samé, co na starých filmových foťákách bylo "B" (závěrka otevřená tak dlouho, jak dlouho byla stisknutá spoušť) a "T" (jedním stiskem závěrka otevřená, druhým zavřená)?
Je-li tedy bulb ono "B", tak bych musel držet spoušť třeba 2 minuty (jak nepohodlné) a hlavně hrozí (i na stativu) rozechvění fotoaparátu. Což si myslím, že by vyřešilo "dálkové ovládání" - ovšem podporuje-li funkci "bulb".
Jak to tedy je? Já si totiž představoval, že když bych se nakonec rozhodl pro zrcadlo, tak budu moct fotit časy i v řádu minut.. (to i ta FZ50 má alespoň 1 minutu)
Mám ale dotaz, jak jsem již psal, rád fotím dlouhé časy a ve specifikaci např. D40X (nějak k ní víc tíhnu, ani nevim proč) je psáno:
Kód: Vybrat vše
Elektronicky řízená štěrbinová závěrka s vertikálním chodem; rozsah časů 30 s až 1/4000 s v krocích po 1/3 EV, B (bulb)
Je to to samé, co na starých filmových foťákách bylo "B" (závěrka otevřená tak dlouho, jak dlouho byla stisknutá spoušť) a "T" (jedním stiskem závěrka otevřená, druhým zavřená)?
Je-li tedy bulb ono "B", tak bych musel držet spoušť třeba 2 minuty (jak nepohodlné) a hlavně hrozí (i na stativu) rozechvění fotoaparátu. Což si myslím, že by vyřešilo "dálkové ovládání" - ovšem podporuje-li funkci "bulb".
Jak to tedy je? Já si totiž představoval, že když bych se nakonec rozhodl pro zrcadlo, tak budu moct fotit časy i v řádu minut.. (to i ta FZ50 má alespoň 1 minutu)
- berraneck
- Začátečník
- Registrován: 18. čer 2003
- Bydliště: vsetin/brno
- Kontaktovat uživatele:
no rozdil mezi 30s a 1min je pouze 1EV takze nijak zasadni. ano B je to same co na starych fotacich, T zadny novy fotak nema, ale asi by se to dalo resit firmwarem. na delsi casy to opravdu chce dalkovou spoust, ale ta by byla treba i s tim kompaktem, pokud ji vubec podporuje, a nejspis i batterypack, protoze takoveto dlouhe casy jsou narocne na baterky. pokud volis mezi temito, asi bych sel do canonu, protoze ten nikon neostri s objektivy bez motoru v tele(cili pouze AF-S nebo AF-I) coz vylucuje ze hry spoustu vybornych pevnych skel. samozrejme pokud k pevnym sklum netihnes, je to uplne jedno, protoze vsechny lepsi nikkor zoomy+vsechny DX skla AF-S maji. zkus si je vyzkouset v ruce, ktery ti vic vyhovuje, protoze funkcemi i vystupem jsou na tom prakticky stejne.
podpis
- crashPC
- Mírně pokročilý
- Registrován: 09. dub 2005
- Bydliště: Slaný
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Nejsem fundovaný k tomu, abych se vyjadřoval ke všem bodům, ale dvě věci bych měl:
1. ruční ostření není na slušnějších EVF problém - konkrétně panasonicy při ostření zobrazují výřez, jehož velikost si můžeš nastavit a kvalita LCD i obrazu ve výřezu je imho víc než dostatečná pro přesné zaostření (pro ruční ostření v noci to ale ovšem není)
2. měl jsem teď možnost porovnat šum D80 a FZ30 ve stejných podmínkách (vnitřní prostory + slabší umělé osvětlení) a můj názor je takový, že čistě kvůli šumu se zrcadlovka této kategorie nevyplatí. Barevný šum má FZ30 nesrovnatelně vyšší, ovšem ten se dá snadno redukovat bez ztráty detailů (neat image) a šum na úrovni jasu měla D80 při ISO200 vyšší, než FZ30 při ISO400 (tady je třeba brát v potaz odlišnou světelnost/časy/clony), takže pro mě v tomto ohledu docela zklamání.
Na druhou stranu je fakt, že novější FZ50 narozdíl od FZ30 redukuje šum i na úkor detailů, takže to by asi též nebyla výhra.
Nevýhodou setů navíc bývá objektiv, jehož kvalita a možnosti bývají dost pod úrovní kvalitních EVF, což taky není dobré.
Tzn. buďto si došetři na lepší zrcadlovku s kvalitnějším objektivem, nebo bazar. Možná by sis mezi nejlevnějšími zrcadlovkami vybral, ale co jsem měl možnost srovnat sám, tak mi rozdíl v kvalitě výstupu nepřipadal adekvátní rozdílu v ceně... Prostě mizerný objektiv velký čip nezachrání a stejně tak šumící čip nezachráníš kvalitním objektivem.
1. ruční ostření není na slušnějších EVF problém - konkrétně panasonicy při ostření zobrazují výřez, jehož velikost si můžeš nastavit a kvalita LCD i obrazu ve výřezu je imho víc než dostatečná pro přesné zaostření (pro ruční ostření v noci to ale ovšem není)
2. měl jsem teď možnost porovnat šum D80 a FZ30 ve stejných podmínkách (vnitřní prostory + slabší umělé osvětlení) a můj názor je takový, že čistě kvůli šumu se zrcadlovka této kategorie nevyplatí. Barevný šum má FZ30 nesrovnatelně vyšší, ovšem ten se dá snadno redukovat bez ztráty detailů (neat image) a šum na úrovni jasu měla D80 při ISO200 vyšší, než FZ30 při ISO400 (tady je třeba brát v potaz odlišnou světelnost/časy/clony), takže pro mě v tomto ohledu docela zklamání.
Na druhou stranu je fakt, že novější FZ50 narozdíl od FZ30 redukuje šum i na úkor detailů, takže to by asi též nebyla výhra.
Nevýhodou setů navíc bývá objektiv, jehož kvalita a možnosti bývají dost pod úrovní kvalitních EVF, což taky není dobré.
Tzn. buďto si došetři na lepší zrcadlovku s kvalitnějším objektivem, nebo bazar. Možná by sis mezi nejlevnějšími zrcadlovkami vybral, ale co jsem měl možnost srovnat sám, tak mi rozdíl v kvalitě výstupu nepřipadal adekvátní rozdílu v ceně... Prostě mizerný objektiv velký čip nezachrání a stejně tak šumící čip nezachráníš kvalitním objektivem.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- hanz
- Začátečník
- Registrován: 07. čer 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Tak nyní se projevím asi jako naprostý ignorant, kterému zrcadlo do ruky rozhodně nepatří, ale přesto v sobě seberu odvahu a zeptám se (myslim, že je lepší přiznat že nevím, než se tvářit že rozumím a vědět prd)
Popravdě nepochopil jsem následující:
- 18-55 f/3.5-5.6GII AF-S DX Zoom-Nikkor
- 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
Myslíš, že tyto objektivy jsou horší než to, co má na sobě např. FZ50? Sice to nejsou špicovní objektivy, ale mě (jako laikovi) se mi zdá, že by mi rozhodně nějaký čas vydrželi...
Ale nevim, nechám si poradit. Je-li ta LEICA co má na sobě FZ50 lepší, tak proč jí nebrat. Další otázka je (zůstaneme-li u těchto dvou aparátů), zda-li je rozdíl mezi 1/1,8" (FZ50) a APS-C (D40X) opravdu zanedbatelný, či dokonce ve prospěch 1/1,8" při použití daných objektivů?
Abych připomenul. Velmi rád fotím s co nejmenší hloubkou ostrosti, na co je větší čip vhodnější, že?
Popravdě nepochopil jsem následující:
1EV myslíš kompenzaci expozice? (tu která se udává v EV obvykle po 1/3 krocích) Ale kompenzace expozice jsou přece pouze "hrátky s časem a clonou" ne? Takže chápu-li Tě správně, jak může EV ovlivnit chybějící čas (při extrémně dlouhým - v minutách - nočních fotkách?).berraneck píše:no rozdil mezi 30s a 1min je pouze 1EV takze nijak zasadni....
Aha, no vidiš. A tohle by mě právě zajímalo. Já tedy zkusím někde dostat do ruky např. tu FZ50, ale např. ani ostření na FZ7 mě nepřesvědčilo a ostření na C-765UZ mi přijde vyloženě nedostatečné a se slzou v oku vzpomínám na Practicu...no-X píše:...ruční ostření není na slušnějších EVF problém - konkrétně panasonicy...kvalita LCD i obrazu ve výřezu je imho víc než dostatečná...
Nyní jsem objevil např. TENTO set, kde jsou "přibaleny" tyto objektivy:no-X píše:Nevýhodou setů navíc bývá objektiv, jehož kvalita a možnosti bývají dost pod úrovní kvalitních EVF, což taky není dobré.
- 18-55 f/3.5-5.6GII AF-S DX Zoom-Nikkor
- 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor
Myslíš, že tyto objektivy jsou horší než to, co má na sobě např. FZ50? Sice to nejsou špicovní objektivy, ale mě (jako laikovi) se mi zdá, že by mi rozhodně nějaký čas vydrželi...
Ale nevim, nechám si poradit. Je-li ta LEICA co má na sobě FZ50 lepší, tak proč jí nebrat. Další otázka je (zůstaneme-li u těchto dvou aparátů), zda-li je rozdíl mezi 1/1,8" (FZ50) a APS-C (D40X) opravdu zanedbatelný, či dokonce ve prospěch 1/1,8" při použití daných objektivů?
Abych připomenul. Velmi rád fotím s co nejmenší hloubkou ostrosti, na co je větší čip vhodnější, že?
- Smith
- Pokročilý
- Registrován: 11. úno 2004
- Bydliště: někde u UH
- Kontaktovat uživatele:
rozdíl je hodně velkýhanz píše:zda-li je rozdíl mezi 1/1,8" (FZ50) a APS-C (D40X) opravdu zanedbatelný, či dokonce ve prospěch 1/1,8" při použití daných objektivů?
čip 1/1,8" je takové malinkaté nic (7,176mm x 5,319mm)
APS-C ... 25,1mm x 16,7mm
# Desktop [Ryzen 9 7950X, 128 GB RAM, GeForce GTX 1660 Ti, 4x SSD, 3x Dell UP2716D(A), W11 Pro]
# Notebook Dell XPS 13 [i7-7500U, 16 GB RAM, 512 GB SSD, W11 Pro], Apple MacBook Air 13" [M2, 16 GB RAM, 512 GB SSD]
# Home Server [2x E5-2630 v3, 128 GB RAM, WS2019] # Storage Synology DS1815+ [24 TB RAID6], Synology DS1819+ [24 TB RAID6, 10 GbE]
# Samsung Galaxy S23 Ultra # Canon EOS R5, Canon EOS 3, Canonet QL17 G-III, Bronica SQ-A # www.photosmith.cz
# Notebook Dell XPS 13 [i7-7500U, 16 GB RAM, 512 GB SSD, W11 Pro], Apple MacBook Air 13" [M2, 16 GB RAM, 512 GB SSD]
# Home Server [2x E5-2630 v3, 128 GB RAM, WS2019] # Storage Synology DS1815+ [24 TB RAID6], Synology DS1819+ [24 TB RAID6, 10 GbE]
# Samsung Galaxy S23 Ultra # Canon EOS R5, Canon EOS 3, Canonet QL17 G-III, Bronica SQ-A # www.photosmith.cz
- crashPC
- Mírně pokročilý
- Registrován: 09. dub 2005
- Bydliště: Slaný
Hanz. kompenzace expozice je kompenzace expozice, a zdanlive s hodnotou "EV" nema nic spolecneho. EV je urcita hodnota svetla od ktere se pak odviji mereni. 0 je jakysi prumer a snandard foceneho prostredi a podle toho jak moc chces detailu a svetla prave toto EV kompenzujes - pridavanim nebo ubiranim. pomoci zmeny delky expozice pri napevno nastavenejch hodnotach samozrejme EV ovlivnis. po sekunde ve tme z obrazku asi nic nebude, zato po minutove expozici bude i ve tme foceny prostredi dobre videt....
Lenovo ideapad 16“, Ryzen 5800H (8C/16T) 16GB DDR4 @ 3200MHz, 1TB M.2 SSD
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
- berraneck
- Začátečník
- Registrován: 18. čer 2003
- Bydliště: vsetin/brno
- Kontaktovat uživatele:
http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/ev.html
trochu podrobneji k tomu zahadnemu EV pokud ti jde co nejmensi hloubku ostrosti, uvazuj o strednim formatu hloubka ostrosti nezavisi primo na cipu-cim delsi ohnisko a cim nizsi clonove cislo, tim mensi hloubka ostrosti. cim je snimaci prvek mensi, tim kratsi ohnisko se musi pouzit pro stejny uhel zaberu. ten nikkor 18-55 je spolu s pentaxem 18-55 hodnocen jako nejlepsi setovy objektiv teto tridy. a ten objektiv na panasonicu ma s R a M skly Leica spolecnych tak maximalne 5pismenek, na kompakt neni spatny, ale vyslednou fotku tvori cely retezec objektiv->cip->atd. a pokud mam 4*mensi cip tak nedosahnu stejne rozlisovaci schopnosti(ten panasonic ultrazoom urcite nema 4*vyssi rozliseni jako cca. 3*zoom setovy, pokud vubec aspon stejne). ten panasonic NEMA cas B, takze casy nad 1minutu nejsou mozne. co takhle zkusit http://www.dpreview.com/reviews/compare ... 0&show=all no zalezi jen na tobe a tve penezence, pokud jsi ochoten zaplatit 2krat vic za zrcadlo, ktere bude mit objektiv o stejnem rozsahu.
trochu podrobneji k tomu zahadnemu EV pokud ti jde co nejmensi hloubku ostrosti, uvazuj o strednim formatu hloubka ostrosti nezavisi primo na cipu-cim delsi ohnisko a cim nizsi clonove cislo, tim mensi hloubka ostrosti. cim je snimaci prvek mensi, tim kratsi ohnisko se musi pouzit pro stejny uhel zaberu. ten nikkor 18-55 je spolu s pentaxem 18-55 hodnocen jako nejlepsi setovy objektiv teto tridy. a ten objektiv na panasonicu ma s R a M skly Leica spolecnych tak maximalne 5pismenek, na kompakt neni spatny, ale vyslednou fotku tvori cely retezec objektiv->cip->atd. a pokud mam 4*mensi cip tak nedosahnu stejne rozlisovaci schopnosti(ten panasonic ultrazoom urcite nema 4*vyssi rozliseni jako cca. 3*zoom setovy, pokud vubec aspon stejne). ten panasonic NEMA cas B, takze casy nad 1minutu nejsou mozne. co takhle zkusit http://www.dpreview.com/reviews/compare ... 0&show=all no zalezi jen na tobe a tve penezence, pokud jsi ochoten zaplatit 2krat vic za zrcadlo, ktere bude mit objektiv o stejnem rozsahu.
podpis
- hanz
- Začátečník
- Registrován: 07. čer 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Všem se opravdu omlouvám, ale připadám si jak trubka, protože tomu pořád ne úplně chápu (a anglicky bohužel umím bídně, takže odborný text je pro mě onou pověstnou španělskou vesnicí).
Stále vycházím z faktu (a možná se mýlím), že zjednodušeně řečeno lze výslednou fotografii ovlivnit mj. clonou, časem a citlivostí snímače nyní se myslím udává v ISO - dříve se říkalo: filmy "stovky", "dvou a čtyř stovky" atd...
Co je tedy v DSLR takřka "navíc", co např. na filmových foťácích nebylo a nyní to ovlivňuje fotografii tak, že např. nepotřebuju minutu, ale stačí mi 1/2?
Podle toho, co psal crashPC, tak bych pochopil, že se vlastně jedná o nějaké zvýšení citlivosti snímače (takže ISO). Ale asi to chápu špatně...
VYSVĚTLETE MI TO PROSÍM NĚKDO OPRAVDU POLOPATĚ.
berraneck
JJ o hloubku ostrosti mi také jde (rád fotím s co nejmenší hloubkou ostrosti) a nyní toho dosahují tím způsobem, že dám max. ZOOM a min. CLONU a manuálně (v mezích možností EVF) ostřím.... Při stejném postupu bych na větším čipu měl dosáhnout menší hloubky ostrosti, že?
Co se ale času týká, tak mě jde opravdu o ten čas, protože já fotím rád pohybující se objekty a příliš krátký čas mi způsobí jejich "zamrznutí", resp. ne dostatečné rozmazání....
A v těchto případech opravdu dlouhý čas ničím nenahradím (teda myslím si) - koupím-li nějaké zrcadlo, tak asi budu "B" hodně využívat.....
Také doufám, že i setové objektivy jsou lepší, než to, co má na sobě kdejaký kompakt.
Dneska jsem měl v ruce Nikon D40X s tím setovým objektivem 18-55. V ruce se mi držel víc než příjemně a popravdě z ruky se mi ho dát nechtělo. Pro změnu ohniskové vzdálenosti je na tomto objektivu krásný veliký kroužek, ale pro manuální ostření je to jen takový slabounký kroužek na konci objektivu. Sice to mohli udělat více ve prospěch ostřícího kroužku, ale i tak je to paráda. Takto je to na všech objektivech i od ostatních firem?
Začíná to čím dál tím víc vypadat, že vyhraje asi nějaká základní zrcadlovka.
Popravdě nyní je mým horkým favoritem právě D40X.
Chci je ještě zeptat na blesk. Kvůli ceně zvažuju, že bych z výběru originálního příslušenství (existují i alternativní výrobci blesků pro Nikon?) vybral blesk SB-400, ale v obchodě mi tvrdili, že jej není možné natáčet (chtěl bych jej klasicky natáčet směrem vzhůru ke stropu), ale v popisu píšou:
Máte někdo tento blesk, abyste mi s určitostí řekli?
Stále vycházím z faktu (a možná se mýlím), že zjednodušeně řečeno lze výslednou fotografii ovlivnit mj. clonou, časem a citlivostí snímače nyní se myslím udává v ISO - dříve se říkalo: filmy "stovky", "dvou a čtyř stovky" atd...
Co je tedy v DSLR takřka "navíc", co např. na filmových foťácích nebylo a nyní to ovlivňuje fotografii tak, že např. nepotřebuju minutu, ale stačí mi 1/2?
Podle toho, co psal crashPC, tak bych pochopil, že se vlastně jedná o nějaké zvýšení citlivosti snímače (takže ISO). Ale asi to chápu špatně...
VYSVĚTLETE MI TO PROSÍM NĚKDO OPRAVDU POLOPATĚ.
berraneck
JJ o hloubku ostrosti mi také jde (rád fotím s co nejmenší hloubkou ostrosti) a nyní toho dosahují tím způsobem, že dám max. ZOOM a min. CLONU a manuálně (v mezích možností EVF) ostřím.... Při stejném postupu bych na větším čipu měl dosáhnout menší hloubky ostrosti, že?
Co se ale času týká, tak mě jde opravdu o ten čas, protože já fotím rád pohybující se objekty a příliš krátký čas mi způsobí jejich "zamrznutí", resp. ne dostatečné rozmazání....
A v těchto případech opravdu dlouhý čas ničím nenahradím (teda myslím si) - koupím-li nějaké zrcadlo, tak asi budu "B" hodně využívat.....
Také doufám, že i setové objektivy jsou lepší, než to, co má na sobě kdejaký kompakt.
Dneska jsem měl v ruce Nikon D40X s tím setovým objektivem 18-55. V ruce se mi držel víc než příjemně a popravdě z ruky se mi ho dát nechtělo. Pro změnu ohniskové vzdálenosti je na tomto objektivu krásný veliký kroužek, ale pro manuální ostření je to jen takový slabounký kroužek na konci objektivu. Sice to mohli udělat více ve prospěch ostřícího kroužku, ale i tak je to paráda. Takto je to na všech objektivech i od ostatních firem?
Začíná to čím dál tím víc vypadat, že vyhraje asi nějaká základní zrcadlovka.
Popravdě nyní je mým horkým favoritem právě D40X.
Chci je ještě zeptat na blesk. Kvůli ceně zvažuju, že bych z výběru originálního příslušenství (existují i alternativní výrobci blesků pro Nikon?) vybral blesk SB-400, ale v obchodě mi tvrdili, že jej není možné natáčet (chtěl bych jej klasicky natáčet směrem vzhůru ke stropu), ale v popisu píšou:
Kód: Vybrat vše
Hlavu blesku lze vyklápět ve čtyřech polohách: horizontální, 60, 75 a 90°.
- crashPC
- Mírně pokročilý
- Registrován: 09. dub 2005
- Bydliště: Slaný
hanz: téměř! hodnotu EV lze korikovat několika (uvedu hlavní) způsoby.
1) citlivost - čip je díky zesilovači citlivější na menší intenzitu světla (nebo naopak znecitlivělý)
2) doba expozice - čip se nabíjí určitou dobu. pokud na něj bude padat světlo minutu, nabije se hodně (když je světlo. ve tmě to bude třeba akorát) když bude snímat světlo 1/1000 sekundy, tak se nabije málo.
a clona která "cloní"
takže hodnotu EV (vlastně "nabití" čipu nábojem) lze těmito hodnotami slušně ovládat.
pokud kompenzuješ hodnotu EV, foťák si nastaví že musí snímat dýl/kratší dobu nebo zvýšit/snížit citlivost, nebo obojí trochu. jinak to nejde. pokud použiješ manuální nastavení foťáku, EV nenastavuješ. jen se ti ukazuje a měří na čem jsi, a ty pomocí času a clony a doby dosáhneš toho "správného" EV. správné říkám proto že 0EV nemusí být vždy to nej. Někdy je potřeba vidět víc prosvětlené mraky na obloze a tak je 0EV příliš moc - pomocí zkrácení doby expozice dosáhneme třeba -0.6....
je to hodně o praxi, vysvětluji to dosti laicky a sám bych to profesionálně dokupy nedal. ale stačí se o to jen zajmat pokud je zájem...
1) citlivost - čip je díky zesilovači citlivější na menší intenzitu světla (nebo naopak znecitlivělý)
2) doba expozice - čip se nabíjí určitou dobu. pokud na něj bude padat světlo minutu, nabije se hodně (když je světlo. ve tmě to bude třeba akorát) když bude snímat světlo 1/1000 sekundy, tak se nabije málo.
a clona která "cloní"
takže hodnotu EV (vlastně "nabití" čipu nábojem) lze těmito hodnotami slušně ovládat.
pokud kompenzuješ hodnotu EV, foťák si nastaví že musí snímat dýl/kratší dobu nebo zvýšit/snížit citlivost, nebo obojí trochu. jinak to nejde. pokud použiješ manuální nastavení foťáku, EV nenastavuješ. jen se ti ukazuje a měří na čem jsi, a ty pomocí času a clony a doby dosáhneš toho "správného" EV. správné říkám proto že 0EV nemusí být vždy to nej. Někdy je potřeba vidět víc prosvětlené mraky na obloze a tak je 0EV příliš moc - pomocí zkrácení doby expozice dosáhneme třeba -0.6....
je to hodně o praxi, vysvětluji to dosti laicky a sám bych to profesionálně dokupy nedal. ale stačí se o to jen zajmat pokud je zájem...
Lenovo ideapad 16“, Ryzen 5800H (8C/16T) 16GB DDR4 @ 3200MHz, 1TB M.2 SSD
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
- hanz
- Začátečník
- Registrován: 07. čer 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No vidiš, tak to je přesně ono. Tak to oba mluvíme o tomtéž.
Nyní mám na svém Olíkovi na displeji nahoře:
např.
1/1000____F4_____+1,3
a když mám zvolený režim "P", tak můžu ovládat třetí hodnotu - právě EV a jejím nastavováním mi foťák (na základě dalších udajů o světlosti scény) sám upravuje čas a clonu.
V plně manuálním režimu mohu ovládat pouze první dvě (čas a clonu) a v třetím políčku (EV) se mi ukazuje, jaké hodnotě EV odpovídá moje aktuálně zvolené nastavení při aktuálním světle a snaží se mne navést na to, co je podle něj správné.
Sám správně uvádíš, že ne vždy 0EV je to správné.
Přesně to jsem myslel. Potom ale jaksi stále a tudíž znova nechápu, co znamená:
Takže (při určité modelové situaci) když budu moct ovládat EV a clonu, tak budu mít -1EV a k tomu clonu F2,8 a stejně tak, když budu mít 0EV a k tomu clonu F5,4, tak v obou případech bude fotka vyvážená, protože čas vypočítá foťák sám v rozmezí, které umí (a např. D40X umí max 30sek)
To ovšem ale právě neřeší to, že já potřebuju delší časy než těch 30sek a tak mi žádná EV nepomůže.... protože chci mít správně rozmázlé objekty...
---------------------
Jo a ještě mám jeden dotaz. Sice jsem měl D40X v ruce (ale jen na moment). Chci se zeptat, zda-li mi bude taky "radit" jako C-765, zda-li je mnou nastavený čas a clona podle něj v pořádku - tzn. že se blíží 0EV, což považuje za správné. Bude mi tohle říkat i digitální zrcadlovka?
Tak jsem našel, jak vypadá průhled hledáčkem u D40X.
Položka 7 je popsána jako: "Electronic meter / compensation".
Bude se mi zde ukazovat, zda-li bude podle fotka při daném nastavení pod/přeexponovaná?
Nyní mám na svém Olíkovi na displeji nahoře:
např.
1/1000____F4_____+1,3
a když mám zvolený režim "P", tak můžu ovládat třetí hodnotu - právě EV a jejím nastavováním mi foťák (na základě dalších udajů o světlosti scény) sám upravuje čas a clonu.
V plně manuálním režimu mohu ovládat pouze první dvě (čas a clonu) a v třetím políčku (EV) se mi ukazuje, jaké hodnotě EV odpovídá moje aktuálně zvolené nastavení při aktuálním světle a snaží se mne navést na to, co je podle něj správné.
Sám správně uvádíš, že ne vždy 0EV je to správné.
Přesně to jsem myslel. Potom ale jaksi stále a tudíž znova nechápu, co znamená:
Kód: Vybrat vše
no rozdil mezi 30s a 1min je pouze 1EV takze nijak zasadni
To ovšem ale právě neřeší to, že já potřebuju delší časy než těch 30sek a tak mi žádná EV nepomůže.... protože chci mít správně rozmázlé objekty...
---------------------
Jo a ještě mám jeden dotaz. Sice jsem měl D40X v ruce (ale jen na moment). Chci se zeptat, zda-li mi bude taky "radit" jako C-765, zda-li je mnou nastavený čas a clona podle něj v pořádku - tzn. že se blíží 0EV, což považuje za správné. Bude mi tohle říkat i digitální zrcadlovka?
Tak jsem našel, jak vypadá průhled hledáčkem u D40X.
Položka 7 je popsána jako: "Electronic meter / compensation".
Bude se mi zde ukazovat, zda-li bude podle fotka při daném nastavení pod/přeexponovaná?
- crashPC
- Mírně pokročilý
- Registrován: 09. dub 2005
- Bydliště: Slaný
ano to mluvíme o tom samém.
k výroku
Myslím že každá rozumná zrcadlovka umí měřit a zobrazovat správnou expozici mnoha způsoby.
k výroku
to bylo myšleno jako při manuálním režimu - pokud nastavíš foťák na nějaký určitý čas, clonu a citlivost, bude to ideální modelová situace kde EV0 je správně, tak vyfotíme nádhernou fotku. Pak v nastavení přidáme dobu expozice z 30s na minutu, a výsledná fotka bude mít +1EV. rozuměno? je to totéž o čem jsme se bavili... EV je jen hodnota. respektive měření či "zadání úkolu", avšak potřebné světlo dostaneš do foťáku jen a pouze jeho parametry - speciálně citlivostí, dobou expozice a clonu můžeš jakštakš vypustit...no rozdil mezi 30s a 1min je pouze 1EV takze nijak zasadni
Myslím že každá rozumná zrcadlovka umí měřit a zobrazovat správnou expozici mnoha způsoby.
Lenovo ideapad 16“, Ryzen 5800H (8C/16T) 16GB DDR4 @ 3200MHz, 1TB M.2 SSD
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
We are not here because we're free, we are here because we're not free...
- Smith
- Pokročilý
- Registrován: 11. úno 2004
- Bydliště: někde u UH
- Kontaktovat uživatele:
tak jsem si všimnul, že D40x má jen 3-bodový AF... no, tak do toho bych radši nešel.hanz píše:Tak jsem našel, jak vypadá průhled hledáčkem u D40X.
http://a.img-dpreview.com/reviews/nikon ... erdiag.jpg
# Desktop [Ryzen 9 7950X, 128 GB RAM, GeForce GTX 1660 Ti, 4x SSD, 3x Dell UP2716D(A), W11 Pro]
# Notebook Dell XPS 13 [i7-7500U, 16 GB RAM, 512 GB SSD, W11 Pro], Apple MacBook Air 13" [M2, 16 GB RAM, 512 GB SSD]
# Home Server [2x E5-2630 v3, 128 GB RAM, WS2019] # Storage Synology DS1815+ [24 TB RAID6], Synology DS1819+ [24 TB RAID6, 10 GbE]
# Samsung Galaxy S23 Ultra # Canon EOS R5, Canon EOS 3, Canonet QL17 G-III, Bronica SQ-A # www.photosmith.cz
# Notebook Dell XPS 13 [i7-7500U, 16 GB RAM, 512 GB SSD, W11 Pro], Apple MacBook Air 13" [M2, 16 GB RAM, 512 GB SSD]
# Home Server [2x E5-2630 v3, 128 GB RAM, WS2019] # Storage Synology DS1815+ [24 TB RAID6], Synology DS1819+ [24 TB RAID6, 10 GbE]
# Samsung Galaxy S23 Ultra # Canon EOS R5, Canon EOS 3, Canonet QL17 G-III, Bronica SQ-A # www.photosmith.cz
- hanz
- Začátečník
- Registrován: 07. čer 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Smith
- Pokročilý
- Registrován: 11. úno 2004
- Bydliště: někde u UH
- Kontaktovat uživatele:
v bodě, kterým se ostří svítí červená tečkahanz píše:A koukám, že dokonce i ukážou, které jsou zaostřené.
# Desktop [Ryzen 9 7950X, 128 GB RAM, GeForce GTX 1660 Ti, 4x SSD, 3x Dell UP2716D(A), W11 Pro]
# Notebook Dell XPS 13 [i7-7500U, 16 GB RAM, 512 GB SSD, W11 Pro], Apple MacBook Air 13" [M2, 16 GB RAM, 512 GB SSD]
# Home Server [2x E5-2630 v3, 128 GB RAM, WS2019] # Storage Synology DS1815+ [24 TB RAID6], Synology DS1819+ [24 TB RAID6, 10 GbE]
# Samsung Galaxy S23 Ultra # Canon EOS R5, Canon EOS 3, Canonet QL17 G-III, Bronica SQ-A # www.photosmith.cz
# Notebook Dell XPS 13 [i7-7500U, 16 GB RAM, 512 GB SSD, W11 Pro], Apple MacBook Air 13" [M2, 16 GB RAM, 512 GB SSD]
# Home Server [2x E5-2630 v3, 128 GB RAM, WS2019] # Storage Synology DS1815+ [24 TB RAID6], Synology DS1819+ [24 TB RAID6, 10 GbE]
# Samsung Galaxy S23 Ultra # Canon EOS R5, Canon EOS 3, Canonet QL17 G-III, Bronica SQ-A # www.photosmith.cz