Zdravím vás,
Je to asi dva nebo tři roky, co jsem si sestavil počítač, a po celou tu dobu jsem s počítačem neměl sebemenší problém, ale zhruba na podzim minulého roku se mi rozbila moje stará grafická karta: ASUS AMD Radeon HD 6770 (1 GB) http://www.asus.com/cz/Graphics_Cards/EAH6770DI1GD5/, a tak jsem byl nucen pořídit si jinou, takže jsem si vybral ASUS HD 7790 (2 GB) http://www.asus.com/Graphics_Cards/HD7790DC2OC2GD5/. Od té doby co jsem si tuto grafickou kartu pořídil se ale potýkám s následujícím problémem. Při práci ve Windowsu se mi stává, že mi počítač z ničeho nic zamrzne (nikoliv při hraní pc her), a počítač musím natvrdo restartovat, protože nic jiného v tu chvíli nepomáhá. Tento problém jsem již řešil na mnoha místech, ale nikde jsem ho doposud nevyřešil. Za tu dobu, co jsem měl tento problém jsem zkusil reklamovat grafickou kartu, reklamace ale nebyla uznána, údajně je vše v pořádku. Dále jsem si stihl koupit jiný zdroj, protože ten starý nebyl moc silný, a tak jsem si myslel, že chyba bude nejspíš tam, ale byl to jeden velký omyl, takže jsem uvažoval o tom, kde dále by mohl být problém, a tak mě nenapadlo nic jiného, než si zakoupit novou základní desku, ale to ovšem taky nepomohlo. V neposlední řadě jsem také zkoušel v počítači vyměnit procesor, zda to nezpůsobuje právě on, ale zamrzání pc se projevovalo i na starším procesoru. Dále jsem také zkoušel otestovat ramky pomocí programu MEMTEST, který mi ukázal, že ramky jsou v pořádku. Nyní mi zbývá možnost, že by to mohl způsobovat HDD, ale tomu skutečně nevěřím, protože jsem přišel na to, že když používám ovladače z webu AMD.com, tak mi počítač zamrzá téměř furt, ale jakmile nainstaluji ovladače přímo z webu ASUS, který jsem uvedl v tomto příspěvku, tak počítač funguje jak má, ale občas, když jdu třeba pryč od počítače, tak mi zase zamrzne úplně stejným způsobem. Dle mého názoru musí být tedy vadná grafická karta nebo ovladače na ní, ale je to pouze moje domněnka. Chtěl bych se vás tedy tímto zeptat, zda by mi někdo nebyl ochoten krok po kroku pomoci vyřešit tento problém, protože už je to opravdu otravné.
PS: Zkoušel jsem si i diagnostikovat DUMP soubory, ve kterých bylo napsáno, že se jedná o chybu 0x124, která znamená, že je v pc problém s hardwarem.
Děkuji všem za případnou pomoc.
Zde je ještě moje aktuální sestava PC:
Procesor: AMD FX 6300
Grafika: ASUS HD 7790 (2GB)
RAM: A-DATA (2x 4GB) 1333 DDR3 SDRAM
Základní deska: Gigabyte GA-970A-D3
Zdroj: Corsair VS650
Náhodné zamrzávání PC
Moderátoři: Walker1134, PKBO
- Welix
- Nováček
-
- Registrován: 20. dub 2014
- X-COM
- Pokročilý
- Registrován: 04. lis 2005
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhodné zamrzávání PC
Co se těch ovladačů AMD/ASUS týká, tak to se bavíš o grafické kartě, že?
Vzhledem k tomu, že se jedná o přetaktovanou grafickou kartu, je pravděpodobnost problému větší.
Zkus ji v Catalystech nebo nějakým jiným programem podtaktovat na referenční frekvence (o 75MHz na jádře míň, případně zkus jádro i paměti ještě na míň). Pokud to pomůže, je to jasný.
Případně i vyzkoušej jinou grafickou kartu, jestli to s ní bude v pořádku.
A kromě toho, že karty budeš zkoušet v normálním provozu, tak je vyzkoušej i v nějaké velké zátěži (Furmark).
Disk se taky nedá vyloučit, ale grafárna je pravděpodobnější (vzhledem k tomu, že s předchozí to problémy nedělalo).
Vzhledem k tomu, že se jedná o přetaktovanou grafickou kartu, je pravděpodobnost problému větší.
Zkus ji v Catalystech nebo nějakým jiným programem podtaktovat na referenční frekvence (o 75MHz na jádře míň, případně zkus jádro i paměti ještě na míň). Pokud to pomůže, je to jasný.
Případně i vyzkoušej jinou grafickou kartu, jestli to s ní bude v pořádku.
A kromě toho, že karty budeš zkoušet v normálním provozu, tak je vyzkoušej i v nějaké velké zátěži (Furmark).
Disk se taky nedá vyloučit, ale grafárna je pravděpodobnější (vzhledem k tomu, že s předchozí to problémy nedělalo).
Ryzen 7950X, RTX4090, 96GB RAM, 2TB NVMe SSD system, 2TB NVMe SSD data, 112TB RAID 6
- Spring
- Začátečník
- Registrován: 18. zář 2013
- Bydliště: Praha - Klánovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhodné zamrzávání PC
Interpretace nestastnym tazatelem trati na objektivite, narozdil o informaci z prvni ruky (dump, logy, screeny).
Muze to byt i HDD, ale take klidne vadna RAM, protoze znam osobne pripady, kdy se testovalo z beziciho systemu, pouzila se zastarala verze memtestu, ktere chybela podpora, nebo se naopak pouzila zabugovana varianta, ktera vykazovala imaginarni chybu. Naprosto bezne by mel memtest probehnout v jednouzivatelskem rezimu po dobu 24hodin. Teprve pak se muzeme bavit o vylouceni RAM.
Zatim nikdo nezarucil, ze nova vec znamena bezchybna vec. Dobre navrzena a bezchybna sestava musi vydrzet test typu Kombustor, Furmark, OCCT alespon 12 hodin bez chyby, padu nebo prehrati. Pokud to nevydrzi nova sestava, reklamovat a/nebo omlatit o hlavu. At si rika kdo chce a co chce, minimalne 12hodin to musi pocitac vydrzet naprosto stabilne. Vylucovaci metodou s vymenou za bezvadne, otestovane komponenty hledas chyby. Zdroj i teploty muzes zmerit. Chyba muze byt i v samotne zasuvce, dvou komponentach, nebo klidne ve studenem spoji.
Metodickym postupem, bez ohledu na minulost ci predpoklady, dukladne a pragmaticky:
- Zkontroluj drivery, zbav vsech nesmyslnych utlit (Catalyst CC, "tuning" SW, optimalne cistem updatovenm OS)
- Zkontroluj logy, teploty a napajeni
- Zkontroluj zdroj (promereni, vymena)
- Zkontroluj VGA, CPU i PSU v zatezovem testu (peak)
- Zkontroluj HDD, SSD
- Zkontroluj RAM
- Zkontroluj spravne usazeni ve slotech, kabely (ohnute, nastipnute, nalomene)
Klasicka vylucovaci metoda. Preji pevne nervy a dobry lov.
Muze to byt i HDD, ale take klidne vadna RAM, protoze znam osobne pripady, kdy se testovalo z beziciho systemu, pouzila se zastarala verze memtestu, ktere chybela podpora, nebo se naopak pouzila zabugovana varianta, ktera vykazovala imaginarni chybu. Naprosto bezne by mel memtest probehnout v jednouzivatelskem rezimu po dobu 24hodin. Teprve pak se muzeme bavit o vylouceni RAM.
Zatim nikdo nezarucil, ze nova vec znamena bezchybna vec. Dobre navrzena a bezchybna sestava musi vydrzet test typu Kombustor, Furmark, OCCT alespon 12 hodin bez chyby, padu nebo prehrati. Pokud to nevydrzi nova sestava, reklamovat a/nebo omlatit o hlavu. At si rika kdo chce a co chce, minimalne 12hodin to musi pocitac vydrzet naprosto stabilne. Vylucovaci metodou s vymenou za bezvadne, otestovane komponenty hledas chyby. Zdroj i teploty muzes zmerit. Chyba muze byt i v samotne zasuvce, dvou komponentach, nebo klidne ve studenem spoji.
Metodickym postupem, bez ohledu na minulost ci predpoklady, dukladne a pragmaticky:
- Zkontroluj drivery, zbav vsech nesmyslnych utlit (Catalyst CC, "tuning" SW, optimalne cistem updatovenm OS)
- Zkontroluj logy, teploty a napajeni
- Zkontroluj zdroj (promereni, vymena)
- Zkontroluj VGA, CPU i PSU v zatezovem testu (peak)
- Zkontroluj HDD, SSD
- Zkontroluj RAM
- Zkontroluj spravne usazeni ve slotech, kabely (ohnute, nastipnute, nalomene)
Klasicka vylucovaci metoda. Preji pevne nervy a dobry lov.
"If it moves, compile it. If it moves too quickly, don't mark it stable. If it stops moving, drop it. It's not like your processor has anything better +to do" ... Gentoo
- chrochtadlo
- Začátečník
- Registrován: 14. pro 2011
Re: Náhodné zamrzávání PC
Jejda, až teď jsem si všiml že tohle je zdá se stejná závada co mám já. Jen s rozdílem, že já mám 7790 1GB variantu.
S ovladačema od Asusu to vydrží déle, klidně týden bez zamrznutí. Jenže spoléhat se na půl roku staré ovladače, v dnešní době? Výsměch. A hlavně i přesto to přibližně jednou do tejdne zamrzne.
Během pár měsíců jsem dospěl k závěru (vylučovací metodou), že je ta karta prostě vadná!
Reklamace je komplikovaná, protože politika některých společností je, co se týče reklamací, hodně nefér vůči zákazníkům.
S ovladačema od Asusu to vydrží déle, klidně týden bez zamrznutí. Jenže spoléhat se na půl roku staré ovladače, v dnešní době? Výsměch. A hlavně i přesto to přibližně jednou do tejdne zamrzne.
Během pár měsíců jsem dospěl k závěru (vylučovací metodou), že je ta karta prostě vadná!
Reklamace je komplikovaná, protože politika některých společností je, co se týče reklamací, hodně nefér vůči zákazníkům.