Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis
- Hladis
- Moderátor
- Registrován: 24. čer 2004
- Bydliště: Varnsdorf - Athens
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
MV:
Na WinXP nemá cenu stavet specialni PC. Tam uz toho není moc zajimavyho. Staci něco z prelomu Win98-WinXP jako mam ja a tam jdou narvat oboje Win (98-XP) s DOSem, i modernejsi karty z ery XPcek. Na jednom disku XPcka, na druhym Win98 a dle potřeby z jednoho bootovat. To jeste se da narvat KT133A a je to i s ISA. Teoreticky staci jeden univerzalni PC prave z doby, kdy se to lámalo mezi starou erou a novou. Jinak co na tom jiného honit nez hry. Jen benchmarky nejsou ono.
Samo ono primo nejaky retro PC dnes ani neni uz potreba, staci nahodit na moderni stroj DOSbox a nakupovat na GOG. Tohle je spis pro retro pocit se sběratelskou a sentimentalni hodnotou.
DOC:
No K6-III jsou raritnejsi a jsou taky drazsi nez hromada intelu, který sice jsou lepsi, ale sezenes je s prstem v nose a tak mají nižší hodnotu. V Intelech se muzes utopit.
No asi nemá cenu každý den vytahnout jeden komp a zablbnout si s nim. Holt bud obětuješ místo a budes to mit proste skladovany jako sbirku a občas na to mrknes, nebo se toho zbavíš.
Na WinXP nemá cenu stavet specialni PC. Tam uz toho není moc zajimavyho. Staci něco z prelomu Win98-WinXP jako mam ja a tam jdou narvat oboje Win (98-XP) s DOSem, i modernejsi karty z ery XPcek. Na jednom disku XPcka, na druhym Win98 a dle potřeby z jednoho bootovat. To jeste se da narvat KT133A a je to i s ISA. Teoreticky staci jeden univerzalni PC prave z doby, kdy se to lámalo mezi starou erou a novou. Jinak co na tom jiného honit nez hry. Jen benchmarky nejsou ono.
Samo ono primo nejaky retro PC dnes ani neni uz potreba, staci nahodit na moderni stroj DOSbox a nakupovat na GOG. Tohle je spis pro retro pocit se sběratelskou a sentimentalni hodnotou.
DOC:
No K6-III jsou raritnejsi a jsou taky drazsi nez hromada intelu, který sice jsou lepsi, ale sezenes je s prstem v nose a tak mají nižší hodnotu. V Intelech se muzes utopit.
No asi nemá cenu každý den vytahnout jeden komp a zablbnout si s nim. Holt bud obětuješ místo a budes to mit proste skladovany jako sbirku a občas na to mrknes, nebo se toho zbavíš.
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Hmm. zkusil jsem ho... a stále u mě vede Arachno soundfont - projekt vytvořený čistě na hry. A soundtrack k DOOMovi nebo Dukovi zatím hraje nejlíp na Arachnu (je takový živější )Hladis píše:Nasel jsem ještě pro hry upraveny Soundfont Roland SC-55 bez ruznych pazvuku tady https://www.youtube.com/watch?v=_J8-CgvC-As
AMD Ryzen 7 9800X3D | MSI X670 Tomahawk | 64GB DDR5 6000 cl30 | INNO3D RTX 4070 Ti | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- Hladis
- Moderátor
- Registrován: 24. čer 2004
- Bydliště: Varnsdorf - Athens
- MV
- Začátečník
-
- Registrován: 03. čer 2003
- Bydliště: Neratovice
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Jo no, můžu to hodit do sklepa, jestli se to tam vleze. Chleba to nežere, jen na to zapomenu, jak se znám. Už teď stačí ta krabice s komponentama, kde jsem něco z toho asi chtěl vyzkoušet a jak to odložím, tak na to zapomenuHladis píše: No asi nemá cenu každý den vytahnout jeden komp a zablbnout si s nim. Holt bud obětuješ místo a budes to mit proste skladovany jako sbirku a občas na to mrknes, nebo se toho zbavíš.
mogbuk: i5 9300H | 16GB DDR4-2666 Samsung | GeForce RTX 2060 | NVMe WD SN720 512GB SSD + SATA Crucial M550 512GB SSD | 1080p 144Hz IPS screen | HP LP2475w | Ultraportable: Toshiba Portégé R100 Centrino | Pentium-M ULV 1.0 | 1280MB DDR | 1.8" MicroIDE -> ZIF IDE -> mSATA SSD Samsung PM830 32GB | Trident Cyber XP4 32MB | 12.1" XGA | 1.09kg/1.4kg | Dell Latitude E6220, Core i5-2520M, 8GB DDR3, Samsung PM830 128GB SATA3.0 SSD, backlit kbd, 12.5" WXGA | NAS: Asrock N3150DC-ITX | 4GB DDR3L-1600 Crucial | Mach Extreme 8GB SLC USB3.0 | 2x 2TB WD Green WD20EZRX @ RAID1 | TerraTec Dual DVB-T PCI-e | OpenMediaVault | Lian Li PC-Q28B Mini-ITX Cube | 65W DC adapter
- Hladis
- Moderátor
- Registrován: 24. čer 2004
- Bydliště: Varnsdorf - Athens
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Heh, clovek si rychle vsimne jak v tech hrach chybi AF. Nedavno jsem hral Vamipre The Masquarade Redemption na modernim PC a ted na Voodoo PC jde videt, jak je vse rozmazany.
No problem je v jinych hrach. Zkusil jsem treba Heroes 2 a to se nedalo poslouchat. Ale tam i Roland zni obcas divne. Nekde to zni dobre, ale jinde blbe.Ache píše:projekt vytvořený čistě na hry.
- elcrys
- Začátečník
- Registrován: 29. srp 2006
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Osobně už hry po příchodu akcelerovaného 3D nepovažuji za retro, tudíž bych je ani nechtěl hrát na dobovém PC. To první akcelerované 3D strašně rychle zastaralo (od cca 1997, kdy se začaly prosazovat první hry pro Voodoo). Hodně vývojářů stálo před rozhodnutím: Uděláme to postaru, hezkou detailní isometrickou grafikou (rádoby 3D), nebo to hodíme do supermoderního akcelerovaného full 3D, kdy každá postavička má 20 polygonů a veškeré textury se musí vejít do 4 MB. To i takové bilineární filtrování textur tu rozmazanost spíš podpořilo a líp to vypadalo snad i v SW renderingu.
Já nemám problém si takovou hru zahrát i dnes, ale na moderním PC a nacpu tam vysoké rozlišení, supersampling, anisotropní filtrování a pak mě kolikrát i překvapí, jak pěkně to vypadá. Nedávno jsem takhle odehrál Incubation (1997) a vypadalo to celkem k světu.
Kdepak, když retro, tak jedině 2D.
Já nemám problém si takovou hru zahrát i dnes, ale na moderním PC a nacpu tam vysoké rozlišení, supersampling, anisotropní filtrování a pak mě kolikrát i překvapí, jak pěkně to vypadá. Nedávno jsem takhle odehrál Incubation (1997) a vypadalo to celkem k světu.
Kdepak, když retro, tak jedině 2D.
- MV
- Začátečník
-
- Registrován: 03. čer 2003
- Bydliště: Neratovice
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
No ale zase ne všechny tyhle hry pustíš na Win2k, natož v sedmičkách nebo desítkách. Takže mě by dalo smysl nechat si co nejrychlejší komp, kde pojedou nativně Win98 (což jsou ty sestavy s KT333, 865 apod) a namaxovat nastavení kvality takových her a zároveň se na nich dá nabootovat i do novějšího systému (XP, Win7) pro stahování her, patchů atd. nebo teda rovnou i do DOSu na ty ještě starší hry (ale chce to ideální PCI zvukovku, co asi neexistuje).
mogbuk: i5 9300H | 16GB DDR4-2666 Samsung | GeForce RTX 2060 | NVMe WD SN720 512GB SSD + SATA Crucial M550 512GB SSD | 1080p 144Hz IPS screen | HP LP2475w | Ultraportable: Toshiba Portégé R100 Centrino | Pentium-M ULV 1.0 | 1280MB DDR | 1.8" MicroIDE -> ZIF IDE -> mSATA SSD Samsung PM830 32GB | Trident Cyber XP4 32MB | 12.1" XGA | 1.09kg/1.4kg | Dell Latitude E6220, Core i5-2520M, 8GB DDR3, Samsung PM830 128GB SATA3.0 SSD, backlit kbd, 12.5" WXGA | NAS: Asrock N3150DC-ITX | 4GB DDR3L-1600 Crucial | Mach Extreme 8GB SLC USB3.0 | 2x 2TB WD Green WD20EZRX @ RAID1 | TerraTec Dual DVB-T PCI-e | OpenMediaVault | Lian Li PC-Q28B Mini-ITX Cube | 65W DC adapter
- DOC_ZENITH
- Středně pokročilý
- Registrován: 08. kvě 2010
- Bydliště: Praha
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
To co říká elcrys je pravda, spousta ranných 3D her je strašnej humus. A taky se přiklánim k tomu že ač ve své době hypovanej tak early 3D vypadá místy hůře jak SW rendering. Ne ale všechny, záleží na konkrétních případech a nasazeních.
Asi nejhorší možnej příklad jsou early 3D RTS hry. Ty to doslova zabilo a ve své době to i poškodilo celej ten žánr jako takovej. Pak tu jsou hry jako Unreal co ždímaj z Glide maximum a jsou rozhodně solidní.
Pointa je že zapomínáme že v té době ty grafiky hodně ulevily CPU. Mohl jsi nahodit x krát takové rozlišení + zároveň vyšší framerate, proto se do toho všichni tak hrnuli.
Co se toho multibootu týče, tak win7 nabootujou na čemkoliv co má aspoň 512MB RAM a SSE, tzn na P3ce, tzn P3tky s více RAM a nebo taková KT133 nejsou problém. Otázkou je proč to vůbec dělat. Tam je lepší dát dualboot 98/XP a nechat to bejt. Nové OS tam nemá smysl tahat. Už jen hledání driverů může bejt peklo. Je HW kde se najdou drivery na vše (různé realtek síťovky, Voodoočka maj drivery na vše, NV taky, u zvuku je to horší ale SB od live jdou na 7 rozject přes ten KX driver), ale opět opakuji proč. Tyhle sestavy nejsou dostatečné ani na net tak proč tam ten novej OS cpát.
Hladis - s tim LOD + binilear souhlas, je to celkem humáč, ostatně tahat LOD do mínusu byla jedna z prvních věcí co jsem se naučil, ono u těch starejch low-ress věcí to celkem trvalo než začal shimmering takže to člověk mohl docela natahnout. Problém je že ve své době tohle šlo dělat jen na Voodoo. U NV se to oběvilo až někdy cca 2001 s rivatunerem a ATI ani nevim. R300 už ano. Ale byly tak i perly jako ty různý rage před 128 co neměly ani pořádně funkční LOD a byl to ještě větší blurfest, no a nebo taky cheating, spousta výrobců (občas i NV) si posunula LOD do plusu aby si zvedla výkon, tzn blurfest všude. Já měl tehdy dost štěstí na high-end monitor tak jsem to aspoň kompenzoval rozlišenim.
Asi nejhorší možnej příklad jsou early 3D RTS hry. Ty to doslova zabilo a ve své době to i poškodilo celej ten žánr jako takovej. Pak tu jsou hry jako Unreal co ždímaj z Glide maximum a jsou rozhodně solidní.
Pointa je že zapomínáme že v té době ty grafiky hodně ulevily CPU. Mohl jsi nahodit x krát takové rozlišení + zároveň vyšší framerate, proto se do toho všichni tak hrnuli.
Co se toho multibootu týče, tak win7 nabootujou na čemkoliv co má aspoň 512MB RAM a SSE, tzn na P3ce, tzn P3tky s více RAM a nebo taková KT133 nejsou problém. Otázkou je proč to vůbec dělat. Tam je lepší dát dualboot 98/XP a nechat to bejt. Nové OS tam nemá smysl tahat. Už jen hledání driverů může bejt peklo. Je HW kde se najdou drivery na vše (různé realtek síťovky, Voodoočka maj drivery na vše, NV taky, u zvuku je to horší ale SB od live jdou na 7 rozject přes ten KX driver), ale opět opakuji proč. Tyhle sestavy nejsou dostatečné ani na net tak proč tam ten novej OS cpát.
Hladis - s tim LOD + binilear souhlas, je to celkem humáč, ostatně tahat LOD do mínusu byla jedna z prvních věcí co jsem se naučil, ono u těch starejch low-ress věcí to celkem trvalo než začal shimmering takže to člověk mohl docela natahnout. Problém je že ve své době tohle šlo dělat jen na Voodoo. U NV se to oběvilo až někdy cca 2001 s rivatunerem a ATI ani nevim. R300 už ano. Ale byly tak i perly jako ty různý rage před 128 co neměly ani pořádně funkční LOD a byl to ještě větší blurfest, no a nebo taky cheating, spousta výrobců (občas i NV) si posunula LOD do plusu aby si zvedla výkon, tzn blurfest všude. Já měl tehdy dost štěstí na high-end monitor tak jsem to aspoň kompenzoval rozlišenim.
- MV
- Začátečník
-
- Registrován: 03. čer 2003
- Bydliště: Neratovice
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Tak ono zatím mám Win98 v síti pro přístup do NASu na starý sambě, problém je, že novejm verzím Win10 už to bude dělat čím dál větší problém, čili časem stoprocentně budu muset vypnout starej protokol, abych se dostal na NAS z "normálních kompů" a pak teda retro komp musí mít furt přístup alespoň na ten NAS, což s Win9x nepůjde, ale s XP by mělo a je tam i ta výhoda, že pokud chci rychle něco najít na netu a stáhnout, tak se to dá, ty retrostránky jsou retroHW friendly. No a P4HT s 3GB RAM ještě furt v XPčkách omezeně dá browsovat na webu, spíš škoda zabitýho steamu pod XP. Takhle teda zase hry, co jsem si kdysi hrál v pirátský verzi, pak si na steamu koupil, tak teď abych je zase nějak pirátil, abych je zahrál
mogbuk: i5 9300H | 16GB DDR4-2666 Samsung | GeForce RTX 2060 | NVMe WD SN720 512GB SSD + SATA Crucial M550 512GB SSD | 1080p 144Hz IPS screen | HP LP2475w | Ultraportable: Toshiba Portégé R100 Centrino | Pentium-M ULV 1.0 | 1280MB DDR | 1.8" MicroIDE -> ZIF IDE -> mSATA SSD Samsung PM830 32GB | Trident Cyber XP4 32MB | 12.1" XGA | 1.09kg/1.4kg | Dell Latitude E6220, Core i5-2520M, 8GB DDR3, Samsung PM830 128GB SATA3.0 SSD, backlit kbd, 12.5" WXGA | NAS: Asrock N3150DC-ITX | 4GB DDR3L-1600 Crucial | Mach Extreme 8GB SLC USB3.0 | 2x 2TB WD Green WD20EZRX @ RAID1 | TerraTec Dual DVB-T PCI-e | OpenMediaVault | Lian Li PC-Q28B Mini-ITX Cube | 65W DC adapter
- DOC_ZENITH
- Středně pokročilý
- Registrován: 08. kvě 2010
- Bydliště: Praha
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Uff ještě že tyhle problémy neřešim, na steamu žádný hry nevlastnim (rep ano ale jen malé množství a nové) a NAS nepoužívám. Kompy připojim klasicky síťovou jednotkou z win a tam díky bohu neni problém připojit se klidně z win10 na win95.
- Srandista
- Začátečník
- Registrován: 17. čer 2009
- Bydliště: Brno
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Co mas za NAS? Ja mam Synology, a na tej si viem nastavit minimalny a maximalny podporovany level SMB. Cize u mna vyzera takto:
Takze dostanem sa tam v poho z XP bez akehokolvek nastavovania, tak aj z Windows 10. Na 98 naposledy som to skusal, a tam to OOTB nefungovalo, ale na to som tiez nasiel nejaky navod, tak to v dohladnej dobe vyskusam.
Co sa Steamu tyka, myslel som, ze som to uz sem daval, ale zjavne nie. Takze, Steam na XP stale funguje, tu mate navod:
https://steamcommunity.com/discussions/ ... 4825398458
Osobne som to skusal na novo vyinstalovanej masine asi tyzden dozadu, a stale to v poho funguje.
Takze dostanem sa tam v poho z XP bez akehokolvek nastavovania, tak aj z Windows 10. Na 98 naposledy som to skusal, a tam to OOTB nefungovalo, ale na to som tiez nasiel nejaky navod, tak to v dohladnej dobe vyskusam.
Co sa Steamu tyka, myslel som, ze som to uz sem daval, ale zjavne nie. Takze, Steam na XP stale funguje, tu mate navod:
https://steamcommunity.com/discussions/ ... 4825398458
Osobne som to skusal na novo vyinstalovanej masine asi tyzden dozadu, a stale to v poho funguje.
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Arctic LF III 240, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
- MV
- Začátečník
-
- Registrován: 03. čer 2003
- Bydliště: Neratovice
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Dík za návod
NAS - no mám normálně debian (na něm sice je webová nadstavba openmediavault, ale jde to naštěstí psát rovnou v linuxu), šlo o to tam jen povolit lanman auth = Yes http://www.troubleshooters.com/linux/win9x_samba.htm (to se možná vyklikává v tom synology? pokud ne, tak to asi uvidíš a nepřipojíš se) a všude mi to funguje. Jen windows10 chtělo doinstalovat smb v1, to mi ještě v buildu 1709 šlo a přeneslo se to i teď po upgrade na 1903. Ale je otázka, jak moc dočasné řešení to je a jestli nějaká budoucí aktualizace windows10 nebo čerstvě nainstalovanej stroj řekne, že je to stará a nezabezpečená samba a nazdar.
Jinak připojovat si síťovou jednotku sdílenou z windows, to je opruz, z toho jsem už vyrostl. Všechno mám právě na NASu: drivery, utility, aplikace...
NAS - no mám normálně debian (na něm sice je webová nadstavba openmediavault, ale jde to naštěstí psát rovnou v linuxu), šlo o to tam jen povolit lanman auth = Yes http://www.troubleshooters.com/linux/win9x_samba.htm (to se možná vyklikává v tom synology? pokud ne, tak to asi uvidíš a nepřipojíš se) a všude mi to funguje. Jen windows10 chtělo doinstalovat smb v1, to mi ještě v buildu 1709 šlo a přeneslo se to i teď po upgrade na 1903. Ale je otázka, jak moc dočasné řešení to je a jestli nějaká budoucí aktualizace windows10 nebo čerstvě nainstalovanej stroj řekne, že je to stará a nezabezpečená samba a nazdar.
Jinak připojovat si síťovou jednotku sdílenou z windows, to je opruz, z toho jsem už vyrostl. Všechno mám právě na NASu: drivery, utility, aplikace...
mogbuk: i5 9300H | 16GB DDR4-2666 Samsung | GeForce RTX 2060 | NVMe WD SN720 512GB SSD + SATA Crucial M550 512GB SSD | 1080p 144Hz IPS screen | HP LP2475w | Ultraportable: Toshiba Portégé R100 Centrino | Pentium-M ULV 1.0 | 1280MB DDR | 1.8" MicroIDE -> ZIF IDE -> mSATA SSD Samsung PM830 32GB | Trident Cyber XP4 32MB | 12.1" XGA | 1.09kg/1.4kg | Dell Latitude E6220, Core i5-2520M, 8GB DDR3, Samsung PM830 128GB SATA3.0 SSD, backlit kbd, 12.5" WXGA | NAS: Asrock N3150DC-ITX | 4GB DDR3L-1600 Crucial | Mach Extreme 8GB SLC USB3.0 | 2x 2TB WD Green WD20EZRX @ RAID1 | TerraTec Dual DVB-T PCI-e | OpenMediaVault | Lian Li PC-Q28B Mini-ITX Cube | 65W DC adapter
- Raikkonen
- Začátečník
-
- Registrován: 05. kvě 2008
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
DOC - strategie sice s příchodem 3D schytaly mnohdy pěknou ránu, ale celkově ten přerod zvládly a pak někdy okolo 2005 nastalo další zlaté období. Průšvih a soumrak přišel až po finanční krizi, kdy to vypadalo celkově s gamingem bledě a nikdo se nechtěl pouštět do většího rizika (viz i jak Vávra těžce hledal investora na Kingdom Come) a už vůbec ne do PC-only. Ale jak to vypadá, tak to temné období pro strategie už naštěstí skončilo.
Úplně nejhůř na 3D ale doplatil dříve zásadní žánr - adventury. Ty totiž jako výhodu měly krásnou 2D grafiku, o kterou s příchodem 3D definitivně přišly, z čehož se už nevzpamatovaly a prakticky je to úplně pohřbilo na dlouhé roky. Menší renesance proběhla až v této dekádě (i díky indie a mobilům), ale celkově je to jen malý odlesk dřívější slávy.
Tady byl celý seriál o adventurách:
https://games.tiscali.cz/tema/historie- ... nost-56604
Úplně nejhůř na 3D ale doplatil dříve zásadní žánr - adventury. Ty totiž jako výhodu měly krásnou 2D grafiku, o kterou s příchodem 3D definitivně přišly, z čehož se už nevzpamatovaly a prakticky je to úplně pohřbilo na dlouhé roky. Menší renesance proběhla až v této dekádě (i díky indie a mobilům), ale celkově je to jen malý odlesk dřívější slávy.
Tady byl celý seriál o adventurách:
https://games.tiscali.cz/tema/historie- ... nost-56604
- Srandista
- Začátečník
- Registrován: 17. čer 2009
- Bydliště: Brno
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
MV: no Windows XP tiez vyuziva len SMBv1, takze pokial by MS jedneho dna zacal natvrdo vyzadovat SMBv2, tak chcipne aj priame zdielanie s XP. A tym, ze s XP mi to zosietovat v pohode ide, verim, ze rozchodim aj tu 98, duplom ked ten navod co som na to zohnal sa tyka presne toho (Windows 98 a Synology NAS), len je s tym nejake to sranie navyse.
Raikkonen: strategie ale ten prechod zvladli kolko krat len vdaka tomu, ze ich tvorcovia hracom vzali tu slobodu, ktore im 3D ponukalo, a ktoru predtym tak vehementne vyuzivali, lebo ved 3D. Ono totiz izometricke strategie su svaty gral prehladnosti, nic lepsieho nikto nevymyslel. A ked prislo 3D, tak chceli dat tvorcovia hracom plnu slobodu, neobmedzene otacanie sceny a nekonecne zoomovanie a prehladnost razom skoncila. Neskor 3D strategie toto bud opat uplne vyhodili a drzali sa "kvazi izometrickeho" pohladu, len v 3D prostredi, alebo to otacanie limitovali povedzme na 4 kroky, zoom tiez a bolo po probleme. Len vdaka tomuto to strategie prezili a tesia sa aj dnes aspon nejakej oblube (aj ked to uz je len zlomok ich niekdajsej slavy).
Raikkonen: strategie ale ten prechod zvladli kolko krat len vdaka tomu, ze ich tvorcovia hracom vzali tu slobodu, ktore im 3D ponukalo, a ktoru predtym tak vehementne vyuzivali, lebo ved 3D. Ono totiz izometricke strategie su svaty gral prehladnosti, nic lepsieho nikto nevymyslel. A ked prislo 3D, tak chceli dat tvorcovia hracom plnu slobodu, neobmedzene otacanie sceny a nekonecne zoomovanie a prehladnost razom skoncila. Neskor 3D strategie toto bud opat uplne vyhodili a drzali sa "kvazi izometrickeho" pohladu, len v 3D prostredi, alebo to otacanie limitovali povedzme na 4 kroky, zoom tiez a bolo po probleme. Len vdaka tomuto to strategie prezili a tesia sa aj dnes aspon nejakej oblube (aj ked to uz je len zlomok ich niekdajsej slavy).
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Arctic LF III 240, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
- Hladis
- Moderátor
- Registrován: 24. čer 2004
- Bydliště: Varnsdorf - Athens
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
S tim se moc souhlasit neda. Prave 3D nakoplo gaming tam kde dnes je, 2D není tak zajimavy, mam tu hromadku starych 2D karet a jejich cena je nulova a nikdo to nechce. Stejne tak nejaky 286-486 stroje. Early 3D a PC jsou normalni retro a nejzadanejsi. Jako když mluvime o hrach který to nakopli, tak Quake, Tomb Raider, Descent….. hratelny dodnes a velky skok. (to se da mluvit i o dalších titulech jako Incoming, Unreal, NFS-II-III, Star Wars Rogue Squadron, Driver, MDK, Shadow Man, Soul Reaver, Nightmare Creatures…… a jak z toho byli lidi vypraskany.) To ze nejakych par zapadlých titulu vypadalo s 3D blbe na věci nic nemeni, ze to byl obri skok v kvalite a rychlosti her. Cisty adventury umiraly uz davno, ten zanr není masovka a ve 3D vznikly i super kousky jako The Longest Journey, ale to byla labuti pisen skomírajícího zanru. RTS skapali taky na presyceni trhu a bylo to porad dokola, ze to upadalo a lidi uz to moc nechteli. Ve 3D vznikly třeba vyborny CaC Generals+Zero Hour, Warcraf III...… Prave tohle obdobi prvních 3D je nejzajimavejsi, nejvíce dynamicky a taky nejpopularnejsi.DOC_ZENITH píše:To co říká elcrys je pravda
- Ache
- Pokročilý
- Registrován: 26. zář 2006
- Bydliště: Plzeň
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Jo já to vidím taky podobně. Spousta starých her je v SW renderu koukatelnější, protože 3D akorát rozmazalo už tak hnusné low-res textury omezené na 256 barevnou paletu celý hry (např. carmageddon). 3D akorát navýšilo rozlišení hry, ale tím ještě více vynikly low-poly/low-res modely.DOC_ZENITH píše:To co říká elcrys je pravda, spousta ranných 3D her je strašnej humus. A taky se přiklánim k tomu že ač ve své době hypovanej tak early 3D vypadá místy hůře jak SW rendering. Ne ale všechny, záleží na konkrétních případech a nasazeních.
Asi nejhorší možnej příklad jsou early 3D RTS hry. Ty to doslova zabilo a ve své době to i poškodilo celej ten žánr jako takovej. Pak tu jsou hry jako Unreal co ždímaj z Glide maximum a jsou rozhodně solidní.
Je fakt, že málokterá stará hra zestárla důstojně. Ale to platí i pro výrazně novější hry. 3D hry prostě stárnou rychleji. Takový 2D 16-ti barevný Prehistorik 2 je stále koukatelný. Což bude asi i tím, že plošinovky se nijak extra pak už nelišily, třeba animovanější pozadí a více efektů + plných 256 VGA barev (např. Jazz Jackrabit) ale stále to byla plošinovka v 320x200.
Naopak ty 3Dčka začínali na hnusných texturách (co taky nacpat do malé paměti RAM a ještě menší texturové paměti Voodoo 1 a 2 (2MB, maximálně 4MB u Voodoo 2), hrantaných modelech a vetšinou i 2D fejkových modelech okolí (nejčastěji stromy byly jen placka s texturou). Na to už se prostě dneska kouká blbě a tak zestárli méně takové hry, kde hrany nevadí (třeba Quake, Quake II).
AMD Ryzen 7 9800X3D | MSI X670 Tomahawk | 64GB DDR5 6000 cl30 | INNO3D RTX 4070 Ti | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
- MV
- Začátečník
-
- Registrován: 03. čer 2003
- Bydliště: Neratovice
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Co jsem z toho pochopil, tak to úplně nesouvisí pouze s verzí samby, prostě W9x potřebují tu lanman autorizaci, jinak se nepřipojíš. Kdežto XP a NT jsou cajk, já původně měl na síti jen XP a všechno cajk. Pak jak jsem zasíťoval 98SE tak jsem řešil, proč mi to nebere heslo, které je evidentně zadané dobře.Srandista píše:MV: no Windows XP tiez vyuziva len SMBv1, takze pokial by MS jedneho dna zacal natvrdo vyzadovat SMBv2, tak chcipne aj priame zdielanie s XP. A tym, ze s XP mi to zosietovat v pohode ide, verim, ze rozchodim aj tu 98, duplom ked ten navod co som na to zohnal sa tyka presne toho (Windows 98 a Synology NAS), len je s tym nejake to sranie navyse.
https://books.google.cz/books?id=uDO_I1 ... th&f=false
EDIT: tak mělo by to být řešitelné z druhé strany. Do Win98 nacpat KB323455 což jsou "Active Directory Client Extensions for Windows 98" a tím tak povolit NTLMv2 i pro 98. To asi bude schůdnější řešení, než násilím děravět sambu.
mogbuk: i5 9300H | 16GB DDR4-2666 Samsung | GeForce RTX 2060 | NVMe WD SN720 512GB SSD + SATA Crucial M550 512GB SSD | 1080p 144Hz IPS screen | HP LP2475w | Ultraportable: Toshiba Portégé R100 Centrino | Pentium-M ULV 1.0 | 1280MB DDR | 1.8" MicroIDE -> ZIF IDE -> mSATA SSD Samsung PM830 32GB | Trident Cyber XP4 32MB | 12.1" XGA | 1.09kg/1.4kg | Dell Latitude E6220, Core i5-2520M, 8GB DDR3, Samsung PM830 128GB SATA3.0 SSD, backlit kbd, 12.5" WXGA | NAS: Asrock N3150DC-ITX | 4GB DDR3L-1600 Crucial | Mach Extreme 8GB SLC USB3.0 | 2x 2TB WD Green WD20EZRX @ RAID1 | TerraTec Dual DVB-T PCI-e | OpenMediaVault | Lian Li PC-Q28B Mini-ITX Cube | 65W DC adapter
- Hladis
- Moderátor
- Registrován: 24. čer 2004
- Bydliště: Varnsdorf - Athens
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
To taky musíš zahrat dvojku a ne starou hnusnou Dosovskou jednicku, která byla tvorena ještě pro 2D. To byla hnusna hra uz v době vydani i bez pokusu ten hnus akcelerovat, jen to bylo kontroverzni, tak z toho byli lidi vypraskany. To je to samy jako "akcelerace" Blooda na build engine, podobny nesmysl. To se neda pocitat jako 3D hry a ani se takovy hry nesnazim akcelerovane rozbehavat.Ache píše:např. carmageddon
- werygood
- Začátečník
- Registrován: 18. dub 2005
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
Tak zrovna adventury stárnou minimálně. Teď jsem dohrál Phantasmagorii a pořád se na to dalo slušně koukat a hrát. Stejně jako Wacky Wheels, kde zas grafika mohla ustoupit zábavě a dodnes je to klenot.
- Raikkonen
- Začátečník
-
- Registrován: 05. kvě 2008
Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...
3D úplně překreslilo hřiště a některé žánry to prostě odnesly. Ono se během pár let dost změnilo chování zákazníků, 2D najednou vůbec netáhlo a prodávaly se slušně i nekvalitní 3D (jako různé klony Dooma apod.) Adventury na 3D dojely, protože vývoj byl mnohem dražší, vypadalo to mnohem hůře a hůře se to i hrálo oproti 2D. Proto to kolem roku 2000 celé padlo včetně řady studií. Stejně tak pádem na dno skončily dříve oblíbené plošinovky (Mario a spol).
RTS ten přechod na 3D přežily v dost slušné formě, on ten přechod totiž nebyl tak radikální (viz i zpočátku ta kamera, ale za pár let to bylo vyřešeno), i zavedené série pokračovaly (Sim City, Age, Warcraft, C&C, Settlers atd.). Útlum nastal až po finanční krizi, že najednou další díly nepřicházely a ani nových značek nebylo moc. Ale teď už vývojáři zase objevili sílu PC trhu, tak se blýská na lepší časy...
RTS ten přechod na 3D přežily v dost slušné formě, on ten přechod totiž nebyl tak radikální (viz i zpočátku ta kamera, ale za pár let to bylo vyřešeno), i zavedené série pokračovaly (Sim City, Age, Warcraft, C&C, Settlers atd.). Útlum nastal až po finanční krizi, že najednou další díly nepřicházely a ani nových značek nebylo moc. Ale teď už vývojáři zase objevili sílu PC trhu, tak se blýská na lepší časy...