Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Libovolný výrobce, technologie, informace, rady, výběr, ovladače.

Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis

Odpovědět
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od Hladis »

Ta cesta se zda nekonecna. Fixnu stuttering Quake her a bum, najednou se mi trhaj nektery DX hry........ ty stupidni W98 jsou neco hroznyho.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Nejelpší OS ever!

Já ti nevim já zdaleka tolik SW problémů nemám, vesměs vše mi funguje ok, jediný co haprovalo byla jedna P3 sestava než jsem přešel na PCI grafiku (tam ale byla VIA takže pochopitelné), a u toho dual gallatin xeonu je konflikt mezi zvukovkou a AGP grafikou ale to je ok, tam když se bootujou win98 tak kvůli dos supportu ne ňákýmu 3D. Všechny voodoo PC jedou fajn, samo sebou nic neni 100% a existujou hry co potřebujo usvé vlastní OGL čí svůj driver ale jako pff obecně vzato věci jedou OK. Stuttering prakticky nepozoruju ever. To je něco co se tehdy nedělo, dělo se to snad když člověk zapoměl vypnout vsync občas. Stuttering čeho, obecně všech D3D her?
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od Hladis »

Nejvetsi odpad ever. :P Nikdy jsem ten OS nemel rad. Porad se jen zesiral a plati to i ted.

Ted zapasim ciste se SW strankou. Ty tam nehrajes tunu her. Na cisty instalaci treba Quake II a Quake nejedou vubec plynule, je tam stuttering a inputlag, Hexen II naopak jede plynule hned, Kingpin ma problemy s OGl i 3DfxOGL..... ale OGl jsem vyresil, jenze zase najednou NFS III ma ted neco jako inputlag, tedy ted je spatne hratelny, kdyz NFS IV ho zase nema. :roll: Drakan ma taky podivny stutter chovani, v Sacrifice je podivny flickering.....Si nevzpominam, ze bych na WinME s nVidii mel takovy problemy. V ty dobe jsem se uz zbavil jak W98 tak Voodoo3.

Je to hrozny srani a neustaly hledani na netu ruznych vychytavek jak ty hry poradne rozbehat.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Inputlag a stuttering, hmm, to zní jak zaplej vsync.
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od Hladis »

Byl vyplej, sachoval jsem s tim. Na OGl hry pomohly nejaky fixy z neoficialniho service packu a Mesa OGL. Kingpin ale stale neni ok, pod 3Dfx modem je horsi obraz, ale pod OGL zase nejak varpuje povch, ten jsem jeste nedoresil. Taky ta Voodoo je nejaka nakopla, viz. vlny v obraze.....

PS: U Sacrifice nepomohlo treba nic v nastaveni, asi je mozna problem, ze na CD je rovnou patchnuta verze a ta uz na Voodoo nemusi jit ok. Koukal jsem, ze pro Sacrifice je mozna potreba nejaky modifikace driveru.


//
lol ted jsem nasel, jak NFS III upravit http://machf.tripod.com/NFS/nfs3hp.htm proste ta svine detekuje jako bych mel Voodoo 2.

///
Mam asi 150 DOS a Win her, ktery se snazim rozbehat. Neni to stroj jen na uzkoprofilovou skupinu her.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Good luck, hlavně s tou audigi ta z toho by default dělá non 100% compatible stroj. Pro takovej účel jsi fakt měl jít do KT133 s ISA a SB16/AWE32 nebo do BXka. Většinu rozjedeš, ale neslibuj si že všechno.

Nicméně, konečně jsem se dokopak k těm boardům. Dehťák Abit KT133A vyčištěnej a přežil to, funguje dobře a hlavně už nesmrdí, k mé spokojenosti jsem na něm k plné funkčnosti otestoval i 1MB ISA WD grafiku (nejrychlejší ISA VGA co mam), ty ostatní ty cheap boardy no, prodejce asi fakt věděl že jsou to mrtvoly. Ten Soltek jsem nerozpostoval. Nemá od toho daleko, ale vždy se sekne hned před postem (CRT už se snaží zapnout, kontrola zelelená ale jde to hned zas do restartu). Ještě pak něco zkusim, zkusim přeletovat ty 2-3 podezřelý kondíjky, u zvukovky je ňákej bordel v rezistorech, cín a tak zkusm jí horkovzduškou celou sundat stejně jí tam nechci a uvidí se.

Ta ECS K7S6A skončila ohňostrojem, všechny kondíky KO, to už jsem předem věděl, ale co jsem nevěděl bylo že jeden mosfet byl ve zkratu a pouštěl 5V do CPU. Byl tam odpálenej odpor kterej tahal celej board do zkratu ,tak jsem ho sundal a spustil to. Tenhle mosfet pustil 5V do outputu CPU i všech ostatních mosfetů, následovala kaskádová exploze jednoho po druhym jak popcorn a ještě furt větrám heh... testovací Duron 800 insta-dead, je z něj teď cca 160W odpor. :P
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od Hladis »

Proto se vyhybam takovym nakupum.

Audigy a DOS neni problem, tam jsem vse vyresil a ve Win s Audigy zadny problemy nejsou, takze to nevim ted na co narazis. Muj posledni problem jsou jen ty nektery D3D hry. Bude svatek, tak snad to nejak rozbeham, nebo zase reinstalace a zkouska jinych postupu.
Srandista
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 17. čer 2009
Bydliště: Brno

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od Srandista »

DOC_ZENITH píše:Mosfet pustil 5V do outputu CPU i všech ostatních mosfetů, následovala kaskádová exploze jednoho po druhym jak popcorn a ještě furt větrám heh...
Lol, clovek aby taketo nakupy skusal na balkone... A najlepsie susedovom :D
MTB: MSI MAG B550 Tomahawk, CPU: AMD Ryzen R5 3600 + Arctic LF III 240, RAM: Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL16, GPU: AMD RX 6800 16GB RAM, SSD: Corsair MP600 PRO LPX 1TB + Corsair MP510 1TB, SC: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional, PSU: Corsair RM650x, Case: Fractal Design Define C, Monitor: Dell S2721DGFA
Google Pixel 4a, Nexus 7 (2013) 32GB
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Tak s tim se když zapojuješ už od pohledu vykvetlej 20 let starej board od ECS musí počítat. :P

Na druhou stranu něco pozitivního, kolega v práci přinesl XP2400+ a je jak novej, bohužel late produkce, tzn je locked, ale u 2400+ to díky násobiči 15x až tak moc nevadí.

Hladis - Všechny emulovaný SBčka maj se starejma DOS hrama tam či tam problémy, to ti tu 100% kompatibilitu rozbije ale jinak by to mělo bejt ok. Upřímně, tvé problémy v 3D mně překvapují, možná bych měl otestovat více her až se zas dostanu k 3DFX PC, ale já jsem takovej starousedlík, hraju vesměs ty věci co mě bavěj (to je cca 20 her) a když mi ty běžej ok tak dál nestuduju.
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od Hladis »

Ja vim, ale co jsem potreboval, jsem po umorny snaze pod DOSem rozbehal. To uz mam odladeny. Problem je Win a to, ze jakakoliv instalace cehokoliv ten system klidne rozesere. Aplikaci si tam klidne prepisuji v systemu co chteji a pak to takhle dopada. Vesmes po vyreseni DOSu resim posloupnost a vliv ruznych aplikaci na system a dalsi aplikace. Neco tam nahrajes, jede to ok, nahrajes neco jinyho a najednou to stary ok nejede, ale jede ok zase neco jinyho..... To neni proste jako dnes, kdy at instalujes tuny her a aplikaci, tak system drzi a neovlivni to zbytek. Tady to je jak puzzle dojit k tomu, aby co nejvic veci fungovalo pospolu pokud mozno ok. Samo pokud treba budu fanda Quake enginu, tak to odladim na OGL a jedu. Jenze ja to mam jako univerzalni stroj na retro hry, ktery jsem hraval a tech je do 150. Jen hernich obrazu CD mam 103. Hodne tech obrazu jsem delal z mych originalek jako zalohu, CD nevydrzej vecne ze.


No ta dosla KT3 z Aukra, co mi ji dohodil DOC, ta taky vypada zajimave. Asi ji vyzkousim na nejakych "postradatelnych" komponentech.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Jo už chápu proč nemáš rád win98. V tomhle máš pravdu, ten systém sám sebe nechrání, takže každej program si může dělat co chce. Pokud si program nahradí ňáký knihovny v OS svejma hmm no, stalo se. Nebylo to tehdy zase tak časté ale dělo se. Mít nainstalovanejch 100+ her na win98 (což ty plánuješ) eeehm opět good luck.

Výhoda ale je jak easy ten systém jde zálohovat a ohnovit, prostě si jej celej eghm... můžeš třeba zabalit do raru. Něco se podělalo? Unpack minulá záloha a je to.

Já jsem ve své době měl ten OS rád, dodnes mám kvůli zpětný kompatibilitě, byla to ta základna přes kterou jsme po LAN hráli starý hry no. To že jejich IPX drivery nesou i 16-bit DOS layer je něco nenahraditelného.

Proto jsem tak nenáviděl XP a přešel na ně až někdy 2004 když se začaly objevovat hry co na win98 nešly. Ten OS přinesl akorát tunu nekompatibility, pomalejší boot, žrout ram, zatěžovač disku a reinstalace byly 100x více bolestivé (a že jich taky bylo). Naopak win7 byly super a dodnes na ně nedám dopustit. Tento můj názor jsem postupem času zjistil že ukotvily ty tuny starejch cracklejch her z těch gamepackůl co jsem měl, většina těch cracků totiž byla compatible jen s win9x, ale samotná hra bez craku jela na XP (i novějšíchú) v poho, to jsem ale zjistil až o dékádu později když jsem se dostal k original verzi. A bylo jich hodně.
elcrys
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. srp 2006

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od elcrys »

Osobně jsem považoval cokoliv po Windows 95 jako ohromné vylepšení. Ještě teď si u 95tek vzpomínám na několik WTF BSOD při obyčejném hraní. Samozřejmě když půjde člověk pozpátku a bude srovnávat 98 s moderními systémy, tak to bude vyznívat vždycky blbě. Já si dělám poměrně často zálohy (jak bylo zmíněno pro 98, prostým překopírováním na jiný disk) a pak se k tomu můžu vracet, abych naprosto eliminoval nutnost cokoliv odinstalovávat - to prostě tomu systému nedělá dobře.

S XP jsem byl tuším 2004 - 2012 a postupně se je naučil slušně udržovat a vždycky se smál lidem, kterým se systém neustále hroutil - reinstall jsem potřeboval snad jen 2x při upgradu HW. Potom Sedmičky 2012 - 2019, ze kterého se vyklubal taky překvapivě robustní a modifikovatelný systém. Sedmičky si to akorát u mě pohnojily s tou shitshow, kterou Microsoft předváděl ke konci s aktualizacemi - v určitém bodě jsem musel obnovit bitovou kopii a aktualizace vypnout.

Pro mě je vrchol vývoje OS Microsoftu právě někde mezi XP a 7 (tím ale nemyslím zrovna Vistu). Spíše to hodnotím z pohledu stability, mých specifických nároků na uživatelskou přívětivost a administraci.

Potom, po šoku z testování developer preview Windows 8 a až následném dalším testování Windows 10, jsem přešel ze Sedmiček rovnou na Ubuntu Mate pro můj hlavní OS. Windows 10 (tuším 1809) v prakticky čistém a neaktualizovaném stavu mám jen jako vedlejší boot - čistě na hry (i když spousta starších her tam má problémy, ale alespoň tam funguje FreeSync na nvidii).
HafanPetr
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. kvě 2013

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od HafanPetr »

Já měl tenkrát u dosovských 486 - Pentium většinou problémy s nastavením spouštěcích config,sys, autoexec.bat, páč některé programy vyžadovaly češtinu, která v paměti zabírala tzv High, Upper memory, takže další ovladače (např. CD driver) se automaticky načetly do konvenční paměti a některé programy/hry už pak nešly spustit vůcec (o EMM386 ani nemluvě). Tuším že u Win95-98 bylo nutné také nakonfigurovat češtinu (v config.sys, autoexec.bat).
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Jen pro DOS prostředí, win si ve svym prostředí ovládaj jazyk samy a když ty jazykový soubory komplet odstraníš nic se neděje (krom toho že dos bude anglicky a nebude znát český znaky).

Různé konfigurace configu/autoexecu nejsou problém dá se vytvořit mnoho spouštěcích možností kde každá má svou vlastní konfiguraci. Taky existovaly 3rd party memory managery který občas dokázaly do horní paměti vytahnout více, jako QEMM386. Spíš mě dodnes vrtá hlavou proč base memory skončila na těch 640KB, kdyby se dala tahle hranice prolomit tyhle problémy by nikdy neexistovaly.
HafanPetr
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. kvě 2013

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od HafanPetr »

JN, tuším že při instalaci Win v config/autoexec automaticky nakonfiguroval češtinu, což se dá odstranit (i když něco bylo v ENG), ale stejně zabíral víc místa v paměti, takže vyloženě pro DOS hry/programy jsem měl taky vytvořené spouštěcí menu (bez načtení Win) pro XMS, EMS memory, atd. Tenkrát to bylo trochu složitější no (právě díky pouhých 640kb konvenční paměti) ale dalo se to řešit.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Spíš nechápu proč se tak stupidně psaly hry (a jinej SW) až cca do roku 93 bylo zcela běžný že hry používaj jen hlavní paměť, příčemž ale byly náročné tak že stroje bez XMS paměti ala RAM by je stejně nerozjely, proč tedy nepoužívaly XMS/EMS prostor paměti? Nechápu. Už 286 si nesly aspoň 2MB a tyhle hry byly dělaný pro aspoň 386 a ty nosily 4-8 v mainstreamu. Do naprostého extrému to dotahly hry typu "Acces over Europe" která chce snad 614KB hlavní paměti free. Jako WTF.
HafanPetr
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 04. kvě 2013

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od HafanPetr »

Zřejmě kvůli kompatibilitě zůstal DOS na 640kb (proto se novější programy daly spustit i na 8088 CPU).

Edit: od 286/386 CPU se to dalo obejít přes DOS extender v DPMI, jedna z prvních her byl např. Doom (DOS/4GW).
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Ano a právě proto se divim proč to hry v roce 93 ještě furt nedělaly (Doom byl jeden z prvních co ano), když stejně byly ak náročný že žádné CPU co neměly XMS by je stejně nerozjely...
mr.qeg
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. srp 2007
Bydliště: Dresden

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od mr.qeg »

Mohlo to být i tím, že to vyžadovalo více usilí programátora. Nebo než se to naučili. Tenkrát nebyl internet ani žádné stackoverflow. Spoléhat se šlo jen na manuály od výrobce. Tak asi adaptace nových věcí mohla trvat dýl...
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro thread: 3Dfx Voodoo, Rage, Riva atd...

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Jenže 386 to byla od roku 1985 a 286 od roku 1982, tehdy se tehcnologie měnily rychle. Tzn tolik nez na přizpůsobení tvorby SW to fakt nevim, a asi se touž nikdy nedozvíme.

Paradox je že spousta lidí měla tehdy nestabilní RAM a ani o tom nevěděli. Si pamatuju spoustu případů kompů kam "nešly nainstalovat" windows 95 heh, ale nebylo to tim systémem nebo HW kombinací, ale ve skutečnosti to bylo tim že to bylo poprvé co ever použili celou RAM a hádej co, byla unstable.
Odpovědět

Zpět na „Grafické karty“