Intel Cypress Cove, Golden+Raptor Cove (Rocket/Alder/Raptor Lake)

Vše o procesorech Integrated Electronics.

Moderátoři: Eddward, Baneshee

Odpovědět
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Singlecore a herní výkon není to samé. Na to pozor. Většina neherních singlethread úloh těží z IPC ale hry se easy dostanou do bottlenecku pokud je cokoliv latetní (cache, RAM, atd.), tohle byla třeba Achylova pata Rocket lake, kterej je v produkčnim SW citelně lepší do IPC jak Skylake ale v hrách neni.

O úspěchu Alder lake v hrách rozhodne cache (kor ta její nyní inteligentní/dynamická inklusivita) + jak pokreje latence DDR5 a pak taky samotná kvalita onoho DDR5 controlleru.

AMD si myslí že jim k překonáníé Alderu v hrách bude stačit zvětšit L3 u starého ZEN3, tak uvidíme jak tento souboj dopadne. Stejně je paradoxní že Intel měl 128MB Edram L4 už v r 2014 a nakonec je AMD ta co nám přinese velkou cache a Intel svůj projekt zalomil s Broadwellem, ač to pomáhalo dost.
Tralalák
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 12. zář 2009

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Tralalák »

del42sa píše:ano souhlasím, to co předvádějí je hodně zoufalé, ale když nic jiného nemají tak jim vlastně ani nic jiného nezbývá. Z houvna holt bič neupleteš :roll:
To je pravda konečne sa zhodne lebo pri 16C/32T procesore s 64MB L3 cache ešte budú pridávať 3D V-Cache up to 192MB L3 Cache tak tomu sa naozaj povie zúfalosť :cry:

16C/24T (75%) s 30MB L3 cache (46,88%)
16C/32T (+33,33% vlákien) s 64MB L3 cache (+113,33% L3 cache)

16C/24T (75%) s 30MB L3 cache (15,63%)
16C/32T (+33,33% vlákien) s 192MB L3 cache (+540% L3 cache)

Paradoxne Intel rovnakú zúfalosť predvádzal s 128MB Edram L4 už v r 2014 :lol:
CPU: Zhaoxin KaiXian KX-U6580 on-board SoC 2.5GHz (8c/8T, 8MB L2 Cache) - MB: IEI KINO-KX-U6580 Mini-ITX Industrial Motherboard - RAM: 16GB Kingston SO-DIMM DDR4 2666MHz (2x8GB dual channel) - GPU: EVGA GeForce GTX 1050 Ti OC Gaming 4GB GDDR5 - SSD´s/HDD´s: 2,5" Crucial 256GB SATA 3 / 2,5" Seagate FireCuda, SSHD 1TB + 8GB, 5400RPM, 128MB cache SATA 3 - Sound: Realtek ALC888S - LAN: 2x Realtek RTL8111H PCIe GbE controller - NT: FSP Aurum Series GOLD 400W - LCD: 25" ASUS VE258 LCD (1080p) - OS: Win10 Home 64bit - Case: Cooler Master Elite 110 Mini-ITX
mr.qeg
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. srp 2007
Bydliště: Dresden

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od mr.qeg »

Pokud nebude nějaký vyložený bottleneck, tak dle zveřejněných detailů by GoldenCove mohla být opravdu drtička. K čemu jsem já skeptický, je ten hybridní approach, za mě by raději 12C24T GoldenCove. Ale to by se ve slajdech tolik nevyjímalo, plus by to asi stálo víc křemíku. No třeba to fakt bude, tak skvělé, jak tvrdí Intel PR.

AMD asi může zareagovat celkem snadno díky chipletům - k nejnovějšímu Zen4/5 dát Zen2/3 model, kdyby se opravdu ukázalo hybridní řešení, jako lepší.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Tralalák píše:
del42sa píše:ano souhlasím, to co předvádějí je hodně zoufalé, ale když nic jiného nemají tak jim vlastně ani nic jiného nezbývá. Z houvna holt bič neupleteš :roll:
To je pravda konečne sa zhodne lebo pri 16C/32T procesore s 64MB L3 cache ešte budú pridávať 3D V-Cache up to 192MB L3 Cache tak tomu sa naozaj povie zúfalosť :cry:

16C/24T (75%) s 30MB L3 cache (46,88%)
16C/32T (+33,33% vlákien) s 64MB L3 cache (+113,33% L3 cache)

16C/24T (75%) s 30MB L3 cache (15,63%)
16C/32T (+33,33% vlákien) s 192MB L3 cache (+540% L3 cache)

Paradoxne Intel rovnakú zúfalosť predvádzal s 128MB Edram L4 už v r 2014 :lol:
Cache si nejsou rovné.

Různé cache maj různou technologii. Třeba ta L4 Edram byla vyráběná na jinym procesu jak hlavní jádro a běžela jen na 1-8Ghz, furt ale byla citelně méně latentní jak RAM a i poměrně fyzicky malá. Ta Vcache co přinese AMD tak tam taky prezentujou že je vyráběná na jinym wafferu optimalizovanym pro cache, proto má mnohem větší densitu než standardně L3 mívaj a proto je ten "addon" velikostně tak malinkej ač nese fullspeed 64MB L3.

Pak tu máme také interní logiku a schopnosti. Třeba současná L3 cache u AMD je poměrně "hloupá" je to jen victim cache kam se sypou data co jsou vytlačena z L2. Intelácká smartcache co nosej jejich ringbus CPU je zase super na hry v tom že přes ní komunikoujou jádra a jádro 6 může najít právě tam data z jádra 1 aniž by se muselo dívat do RAM.

Z tohodle důvody byl třeba obrovkym zklamánim Skylake-X, kterej ač na papíře díky velké L2 vypadal super tak v praxi díky malé a neinklusivní L3 to byl v hrách propadák.

Upřímně, místo +64MB na každej chiplet bych u AMD viděl raději třeba +128MB jako L4 na northbridge společnou pro všechny jádra.

Práce s cache, která má bejt naprostej redesign u Alder-lake bude naprosto klíčová věc co dost možná rozhodne o jeho úspěchu neúspěchu. Bez pořádný cache si můžeš tak akorát honit cinebenchce. Je zde cache Golden Cove jader, Gracemontů, výměna a vytlačování informací tam + CPU má nově bejt schopen (součást nového sheduleru) rozhodnout zdali se cache má chovat inklusivně či ne dle toho co dannému SW více sedne. Na tohle jsem sakra zvědavej.

Obecně budoucnost bude více o cache než současnost a blízká minulost. DDR5 jsou latentí jak prase ale maj velkou prostupnost, dobrej cache systém co bude potírat jejich latence bude naprosto klíčovej.
satik
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 03. črc 2015
Bydliště: Jilemnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od satik »

DOC_ZENITH píše:Singlecore a herní výkon není to samé. Na to pozor. Většina neherních singlethread úloh těží z IPC ale hry se easy dostanou do bottlenecku pokud je cokoliv latetní (cache, RAM, atd.), tohle byla třeba Achylova pata Rocket lake, kterej je v produkčnim SW citelně lepší do IPC jak Skylake ale v hrách neni.
To zalezi, kde ten singlecore vykon meris, muzes klidne ve hrach, co moc jader nevyuzijou nebo jsou prave nejakym hlavnim vlaknem brzdeny :)
GPU MSI RTX 4090 Suprim X CPU AMD Ryzen 9 7950x3D MB ASUS Crosshair HERO, RAM G.Skill Tridentz 64GB @6000MHz CL30
case Fractal Define Torrent PSU Seasonic Prime TX 1600W, M2 SSD Seagate Firecuda 530 2+4TB
monitory Samsung Odyssey G9 Neo + 2x AOC AG271QG periferie Razer Deathadder, Ducky Shine7, Steelseries QcK+, Beyerdynamic MMX 300 VR Valve Index
Raikkonen
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. kvě 2008

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Raikkonen »

Sobo píše:...v Intelu nejspis pracuje banda neschopnych idiotu, jejich cilem od zacatku bylo prodavat giganticke kusy kremiku s mizernym vykonem a vysokou spotrebou.
Stačí si vzpomenout na Pentium 4...


Stejně bude lidi především zajímat, nakolik dobře si povede Alder ve hrách. A největší otázka je u těch E-cores. Proto se těším na test i5-12600K, kde mají být 6P + 4E jádra, což by nám mohlo napovědět směr do budoucna. V konzolích máme 8c/16t a minule to trvalo 3/4 roky (PS4Pro/XOneX), než přišla výkonnější mezigenerace. Jestli to bude stejné, tak to vychází na rok 23-24, a pak ta silnější mezigenerace zase způsobí skokové zvýšení nároků na procesor. Ono to už není až tak daleko, jak by se možná zdálo, stačí se podívat co Intel plánuje do nejbližších let, jen max. 8P jader, vylepšená E-cores Crestmont za 2 roky (konec 2023). Největší obavu mám z toho, aby ten výkon nebyl rozkolísaný, tedy u CPU méně náročných třeba i jasně vyhrával, ale u CPU-heavy (kterých bude časem přibývat, natožpak při příchodu půlgenerace) se propadl. Tak uvidíme, v případě černého scénáře by ale Alder i nejbližší následující gen měly dost krátkou životnost.
Tralalák
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 12. zář 2009

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Tralalák »

DOC_ZENITH: díky za zhrnutie a zovšeobecnenie, ale prečo máte ten pocit, že ak niekto zvládnuté microarchitektúry malých jadier a roky sleduje takpovediac "zboku" aj veľké x86 microarchitektúry (novinky, rozbory, testy atď.) nemá zvládnuté základné fakty fungovania pamäťového subsystému. Prepáčte kde sa vo Vás mnohých berie tá nadradenosť? (a prosím berte to v dobrom do diskusie veď ako už viackrát opakujem v big.LITTLE sme či niekto chce alebo nie na jednej lodi).
Možno tak pre zmenu napíšu na krabičku, že 192MB L3 Total Cache alebo dokonca 200MB Total Cache ako pamätné krabičky FX processorov 16MB Total Cache...

Raikkonen: Alder Lake bude mať takú budúcnosť za akú ho nahradí koncom 2022 Raptor Lake. Pribudne namiesto 8 E-cores, 16 E-cores a v neposlednom rade pamäťový cache subsystém bude mať "vylepšenú vyrovnávaciu pamäť CPU pre hranie hier" ako reakcia na konkurenčnú 3D V-Cache up to 192MB L3 cache práve pre hry. K tým konzoláím opäť opakujem bola tu roky generácia Jaguárov čo by malých jadier AMD na 28nm/16nm semicustom pre PS a Xbox s 8C/8T a atómové malé jadrá E-cores Gracemont s 8C/8T, (ktoré budú v prípade potreby dopĺňať corové veľké jadrá P-cores Golden Cove) sú výkonovo a to aj herne-výkonovo úplne, ale úplne niekde inde. Takže nemá strach o herný výkon Alder Laku (Raptor Laku)...

mr.qeg: niekedy je menej viac alebo mlčať zlato pretože nielen DOC_ZENITH si veľmi dobre pamätá "ako sa nám u Buldozerů AMD vrátilo do dob rannejch 486 s write-trough L1/L2 a jak to dopadlo" všichni víme :-)
CPU: Zhaoxin KaiXian KX-U6580 on-board SoC 2.5GHz (8c/8T, 8MB L2 Cache) - MB: IEI KINO-KX-U6580 Mini-ITX Industrial Motherboard - RAM: 16GB Kingston SO-DIMM DDR4 2666MHz (2x8GB dual channel) - GPU: EVGA GeForce GTX 1050 Ti OC Gaming 4GB GDDR5 - SSD´s/HDD´s: 2,5" Crucial 256GB SATA 3 / 2,5" Seagate FireCuda, SSHD 1TB + 8GB, 5400RPM, 128MB cache SATA 3 - Sound: Realtek ALC888S - LAN: 2x Realtek RTL8111H PCIe GbE controller - NT: FSP Aurum Series GOLD 400W - LCD: 25" ASUS VE258 LCD (1080p) - OS: Win10 Home 64bit - Case: Cooler Master Elite 110 Mini-ITX
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Upřímně řečeno ta generace konzolí s Jaguarem byla tragická, byl to naprostej cheap low-end a musela to bejt řádná pain na to programovat. Myslim si že částečně jim "vděčíme" za větší rozmach koridorovek protkanejch ctuscenama na úkor open-world věcí v té době, protože to CPU na to prostě nemělo. Celé to bylo ale cheap, i GPU bylo na úrovni HD7850, aspoň se na to neprogramovalo tak strašně složitě jak na CELL ale bylo to smutné období.

V jednom ale souhlasim, to jak se marketingově oháněj cache, "total cache" nebo "gamer cache" a podobná zvěrstva. Total cache to je a bude často slyšet ač je to píčovina. To nejpodstatnější je maximální použitelnej blok cache, maximální blok dat co můžu nacachovat. Třeba Threadripper se 4 chiplety má 128MB L3 ale v praxi je to stále 32 na chiplet a pojme max 32MB dat. Může pojmout 4x32 na 4 různejch procesech pokud jdou pospouštěný na správnejch místech, ale rozhodně nemá 128MB cache.

To je jak napsat o dvou 1GB GPU v SLI že maj 2GB paměti. Fyzicky ano, logicky/funkčně ne. Navíc L3 u ryzenů neni jak intelácká smartcache u ringbusů, neslouží jako brána mezi jádry je to jen victim cache, což je ale u jejich rozsekaného designu lepší. Tudiž když jí teď zvětšej bude tam benefit i když je rozsekaná. Kdyby ale byla jednotná a sloužila ke komunikaci jader, tak i 64MB total by bylo lepších jak 128MB rozsekanejch.

Vzhledem k tomu že u Alderu se to má chovat dynamicky a měnit dle toho jejich scheduleru, tak se možná defakto popvé setkáme s CPU jehož výkon se bude časem měnit k lepšímu, budou mikrokódy/biosy a i updaty pro OS optimalizovat onen algoritmus co bude ovládat priority threadů a chování cache.
Raikkonen
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. kvě 2008

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Raikkonen »

Tralalák - jenže ani Raptor Lake ani Meteor Lake nejsou žádné nové revoluční architektury, ale jen evoluce Alderu. V Raptoru ostatně bude ten samý Gracemont jako E-core, jen ve větším množství. Takže asi těžko dá očekávat úplně jiné chování a výkon oproti Alderu. Jako já nezatracuju Alder předem, ale fakt jsem zvědavý na nextgen hry, co budou 8c/16t CPU konzole vytěžovat naplno a jak se potom budou chovat na desktopu na nějakém 12c nebo 16c Ryzenu se stejnými jádry a na 8P+x E-cores Intelu. Právě na tom 6P+4E i5 Alderu by se nejdříve mohlo ukázat, jestli ty 4E-cores plnohodnotně nahradí 2P. Pokud ano, tak je to super. Ale pokud se už teď ve hrách ukáží problémy, tak to nevěstí nic dobrého. Jako já nemám věšteckou kouli a zatím nevím, ale nebudu to hned do nebes velebit nebo naopak zatracovat, než se ukáže jak je to ve skutečnosti.

Jaguar byl pomalý. A přesto jakmile ho v mezigeneraci nataktovali o 30% výše, tak silná a vysokofrekvenční čtyřjádra bez HT stejně odpadla oproti těm s HT, zatímco předtím to byl rozdíl jen pár %. Proto bych byl trochu opatrnější a dal si na ten výkon Alderu pozor, aby fakt v černém scénáři oproti podobně drahému Ryzeru v blízké budoucnosti neodpadl. Netvrdím, že to tak být musí, ale riziko tu prostě je.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Nemyslim si, ten problém byl tehdy o tom že se začalo používat více než 3-4 threadů a ty CPU co měly HT to ještě jakžtakž ustály a ty co ne měly stutter kvůli SW context switchingu.

Zde máme jinou situaci, Alder má mít 8C16T silnejch jader tzn na nedostatek threadů by nikdy nemělo dojít. Navíc budou ony jádra výkonější. Další fakt tu bude že scheduling bude komplet novej a HW assisted, tzn problémy by měly bejt menší.

Otázkou je samo sebou co ten 6 jádrovej kus, ale myslim si že to bude ok, stejně tam nebejvaj všechny thready stejně heavy, nebude to 16 heavy threadů, tzn ty lehčí by ten gracemont mohl pokrejt i tak. Ale přeci jen... je to 6 jádrovej kus, to někdo bude kupovat? Má to bejt drahý, deska a RAM taky, ti zákazníci co kupovali 10400F nebo Ryzeny s 6 jádry ihmo na tohle asi skákát jen tak nebudou.

Tady jsou 2 CPU co jsou kandidáti, I7 s 8 jádry + 4 gracemonty a I9 s 8 jádry a 8 gracemonty, mezi těmahle 2 půjde o honění pindíků ala jestli to bude v cinebenchi nad nebo pod 5950X ale z herního pohledu jsou ty CPU (i do budoucna) identický.
Tralalák
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 12. zář 2009

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Tralalák »

Raikkonen: Mňa pri týchto herných úvahách napadá skôr kacírska myšlienka na ten pomyslený HW scheduler a jeho schopnosti, ktorý by za istých okolnosti vedel napr. aj pri hre ak detekuje koľko vlákien vie tá ktorá hra efektívne využiť (lebo ako píšete konzoly 8C/16T) tak namiesto 9-16 vlákna z HT-čka P-corov mu priradí 8E-corov na vlákne 9-16.
Čo je potom logicky výkonnejšie 8C/16T alebo HW schedulerom pridelených 8P+8E ako 16T !?!

P.S. tieto polnočné úvahy nechám na hráčov resp. na reálne schopnosti HW scheduleru s Win11 feat. samotnej hernej aplikácie.
CPU: Zhaoxin KaiXian KX-U6580 on-board SoC 2.5GHz (8c/8T, 8MB L2 Cache) - MB: IEI KINO-KX-U6580 Mini-ITX Industrial Motherboard - RAM: 16GB Kingston SO-DIMM DDR4 2666MHz (2x8GB dual channel) - GPU: EVGA GeForce GTX 1050 Ti OC Gaming 4GB GDDR5 - SSD´s/HDD´s: 2,5" Crucial 256GB SATA 3 / 2,5" Seagate FireCuda, SSHD 1TB + 8GB, 5400RPM, 128MB cache SATA 3 - Sound: Realtek ALC888S - LAN: 2x Realtek RTL8111H PCIe GbE controller - NT: FSP Aurum Series GOLD 400W - LCD: 25" ASUS VE258 LCD (1080p) - OS: Win10 Home 64bit - Case: Cooler Master Elite 110 Mini-ITX
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od del42sa »

Tralalák píše:DOC_ZENITH: díky za zhrnutie a zovšeobecnenie, ale prečo máte ten pocit, že ak niekto zvládnuté microarchitektúry malých jadier a roky sleduje takpovediac "zboku" aj veľké x86 microarchitektúry (novinky, rozbory, testy atď.) nemá zvládnuté základné fakty fungovania pamäťového subsystému. Prepáčte kde sa vo Vás mnohých berie tá nadradenosť? (a prosím berte to v dobrom do diskusie veď ako už viackrát opakujem v big.LITTLE sme či niekto chce alebo nie na jednej lodi).
Možno tak pre zmenu napíšu na krabičku, že 192MB L3 Total Cache alebo dokonca 200MB Total Cache ako pamätné krabičky FX processorov 16MB Total Cache...

Raikkonen: Alder Lake bude mať takú budúcnosť za akú ho nahradí koncom 2022 Raptor Lake. Pribudne namiesto 8 E-cores, 16 E-cores a v neposlednom rade pamäťový cache subsystém bude mať "vylepšenú vyrovnávaciu pamäť CPU pre hranie hier" ako reakcia na konkurenčnú 3D V-Cache up to 192MB L3 cache práve pre hry. K tým konzoláím opäť opakujem bola tu roky generácia Jaguárov čo by malých jadier AMD na 28nm/16nm semicustom pre PS a Xbox s 8C/8T a atómové malé jadrá E-cores Gracemont s 8C/8T, (ktoré budú v prípade potreby dopĺňať corové veľké jadrá P-cores Golden Cove) sú výkonovo a to aj herne-výkonovo úplne, ale úplne niekde inde. Takže nemá strach o herný výkon Alder Laku (Raptor Laku)...
hele, nikdo ti nebere tvoje zkušenosti s malými jádry, ale prostě mícháš dohromady jablka a hrušky. Nechceš snad srovnávat výkon Jaguaru a konzolí a běžným PC, že ne ? Jednak ta konzole má mnohem nižšší režii obecně a druhá věc je že je to programované přimo na železo a ty hry mají některé nastavení tzv."natvrdo" aby to vůbec dalo přijatelné fps.... To nejde s normálním PC vůbec srovnávat a souhlasím s Docentem, že to byl naprostej -low end a dali to tam hlavně kvůli ceně ne kvůli tomu, že by to bylo takové terno.

Takže prostě nemůžeš jednoduše vzít herní výkon konzolí a aplikovat to stejné do desktopu s tvrzením " že nemáš strach o herní výkon Alder Lake".

Na čem záleží u Alder Lake je to jak dobře bude fungovat (nebo nefungovat) to přiřazování vláken na různá jádra a taky jaky jak se to bude chovat s ohledem na frekvence a cachování. To bude achilova pata AL. A to nikdo zatím nevíme.

Co ale víme je, že Intel má problémy se svým výrobním procesem, víme že ta jádra jsou obrovská, víme že mají mnohem vyšší PL než všechny předchozí procesory od Intelu, takže i spotřeba bude vysoká a taky tušíme, že výrobní náklady nebudou zrovna malé.

Na zbytek, jak jsem už napsal několikrát budeme muset počkat, až vyjdou nezávislé testy. Konkurence je potřeba a jestli AL vytvoří nějaký tlak na AMD tak pro nás zákazníky to je jedině dobře :)
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
Sobo
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 28. črc 2007
Bydliště: Bolatice

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Sobo »

DOC_ZENITH píše:Ale přeci jen... je to 6 jádrovej kus, to někdo bude kupovat? Má to bejt drahý, deska a RAM taky, ti zákazníci co kupovali 10400F nebo Ryzeny s 6 jádry ihmo na tohle asi skákát jen tak nebudou.
Proc by nekupoval? Rozhodujici je vykon, metodika vice jader = vice addidas je imo nestastna. Podstatnejsi je celkovy vykon procesoru - neco jako Ryzen 5600X s 6C/12T je vyrazne vykonejsi nez 8C/16T Zen 2 based APU v konzolich, a to i ve full MT vykonu. Ostatne nedavny test HWU jasne ukazal, ze vykon jednotlivych jader a velka cache je prinostejsi nez proste pridavat dalsi jadra a nemyslim si, ze by se to v nasledujicich letech najednou zasadne zmenilo. Navic nejlevnejsi ADL nema jen tech 6 performance jader, ale dalsi 4 support jadra, ktera by mohla mit podobny vykon jako 4C/4T Skylake na ~4 Ghz - neni to kulervouci, ale na thready s nizsimi naroky jako zvuk nebo streaming to v pohode bude stacit, navic to pobere OS a background tasky, aby P-cores byla dedikovana ciste na aktivni aplikaci a nemusela resit nic jineho. Rozhodujici bude imo vykon ve hrach v porovnani s 5600X a cenova politika Intelu - ani jedno v soucasnosti nezname, takze uvidime.
Tralalák píše:Mňa pri týchto herných úvahách napadá skôr kacírska myšlienka na ten pomyslený HW scheduler a jeho schopnosti, ktorý by za istých okolnosti vedel napr. aj pri hre ak detekuje koľko vlákien vie tá ktorá hra efektívne využiť (lebo ako píšete konzoly 8C/16T) tak namiesto 9-16 vlákna z HT-čka P-corov mu priradí 8E-corov na vlákne 9-16.
Čo je potom logicky výkonnejšie 8C/16T alebo HW schedulerom pridelených 8P+8E ako 16T !?!
O tom nemusime spekulovat, jelikoz to Intel jasne rekl na Architecture day.
Priorita pridelovani threadu pro ADL je nasledujici (od nejvyssi po nejnizsi):

1. P-cores
2. E-cores
3. HT thready z P-cores

Cili Intel de facto rekl, ze kdyz je vlakno pridelene na E-core, tak bude mit k dispozici vetsi vykon, nez kdyby to scheduler hodil na "virtualni" vlakno z HT na nejakem P-coru. A odhaduju, ze ten rozdil bude docela znacny (desitky procent ve prospech E-core). Takze nejdriv se loaduji P-cores, potom E-cores, a az pokud software skaluje nad 16 threadu (v pripade hypotetickeho 12900K), tak se zacnou loadovat ty HT thready z P-cores, ale v podstate z principu hybridni architektury by se HT mel pouzivat az v pripade nejvetsi nouze ve full MT vykonu, jinak je nezadouci.
So, Lone Star, now you see that the Evil will always triumph, because Good is dumb! - Lord Dark Helmet @ Spaceballs
Raikkonen
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. kvě 2008

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Raikkonen »

Tralalák píše:Raikkonen: Mňa pri týchto herných úvahách napadá skôr kacírska myšlienka na ten pomyslený HW scheduler a jeho schopnosti, ktorý by za istých okolnosti vedel napr. aj pri hre ak detekuje koľko vlákien vie tá ktorá hra efektívne využiť (lebo ako píšete konzoly 8C/16T) tak namiesto 9-16 vlákna z HT-čka P-corov mu priradí 8E-corov na vlákne 9-16.
Čo je potom logicky výkonnejšie 8C/16T alebo HW schedulerom pridelených 8P+8E ako 16T !?!
Logicky by mělo být nejvýkonnější 16c, což Intel mít nebude, narozdíl od AMD. Ty E-cores Gracemont v Alderu a následujícím Raptoru nejsou ani tak silná, ani nepojedou na tak vysoké frekvenci jako P-cores Golden Cove (v představování architektury se psalo o výkonu max 2/3). Prioritně ten HW scheduler bude určitě používat P-cores, ale jak to bude vypadat u těch CPU náročných her (kterých bude přibývat časem), nebo když mimo hru ještě něco dalšího bude vytěžovat procesor (třeba zpracování videa, zachytávání apod.)? Takže to je ta klíčová otázka, jak se to v těch hrách projeví, jakmile budou nějaká vlákna muset jet na těch E-cores, když budou P-cores vytížená? Bude tam najednou obří drop nebo téměř nepostřehnutelná změna? A to se vlastně ještě nebavíme o tom, nakolik bude ten scheduler chytrý, jestli nebude dělat boty typu vyjede nějaká "supernutná aktualizace aplikace" na pozadí a zabere P-core.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Právě, jak jsem psal už na začátku threadu, co se stane když zapnu OBS a ono mi způsobí % větší load než hra, posere se z toho sheduler a hodí mi OBS na P-core místo hry a nebo bude dostatečně "inteligentní" aby to neudělal? Protože z úhlu pohledu % využití CPU bude smysluplnější hodit hru na E-cores a pak bude menší i celkové % zatížení prlotože i framerate půjde dolu heh.

Win se doteď takhle chovaly, jakmile měly někde volné prostředky (CPU jádra) tak věci házely tam jak horkej brambor, přičemž při tom ignorovaly HT a braly jej jako další volná CPU. Ignonrovaly i věci typu numa bloky a pod, prostě prasázna z dob windows 2000. Právě o tohle půjde, jak to společně s Intelem odladěj. Velice rád bych viděl ňákou možnost manual override, ala jak člověk určuje priority procesů třeba, tak aby proces s high prio nikdy nemohl bejt vytlačenej z P-cores na úkor procesu s low-prio i kdyby ten s low-prio požadoval více % CPU času.
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Hladis »

DOC_ZENITH píše: Win se doteď takhle chovaly, jakmile měly někde volné prostředky (CPU jádra) tak věci házely tam jak horkej brambor, přičemž při tom ignorovaly HT a braly jej jako další volná CPU.
Chjo to neni pravda, tohle neplati uz hodne dlouho. Uz mnoho lidi ti napsalo, ze to tak davno neni.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Ale já jsem si opět otestoval že je. Neni to úplně identické jak v minulosti ale prostě win pořád nechápou že loadem HT jader zpomalej o 40% non HT tzn defakto stále ignorujou mojí prioritu prostředků.

To jak si vesele spouštěj věci cross numa je pohádka sama pro sebe.

Dá se to pořešit, ale to že ten novej inteláckej sheduler bude mít prioritu primární fyzické, pak Gracemont, pak HT thready mluví samo za sebe. To by snad mohlo přinést "konečné řešení".
Raikkonen
Začátečník
Začátečník
Registrován: 05. kvě 2008

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Raikkonen »

Kdysi, asi před dekádou, se u nějakých her řešilo vypínání HT, ale myslím, že to pak celkem rychle vyšumělo. Nevzpomene si někdo na nějaký příklad u čeho to bylo? Tak třeba se teď bude řešit něco podobného s E-cores.

Což ty vrcholné Aldery a následující s 8c/16t P-cores + x E-cores, by měly být pro běžného uživatele pro hry v dohledné době celkem OK. Ale co ty nižší modely i5, kde bude jen 6 P-cores, co se budou prodávat po tunách v následujících několika letech minimálně u Alderu a Raptoru? Proto jsem tak zvědavý na pořádné testy i5 Alderu, jak se to bude už teď projevovat, jesli to bude OK, menší problém, nebo průšvih. Prostě z toho nemám moc dobrý pocit, možná to bude vypadat dobře dnes, ale tuším tam pak náhlý tvrdý náraz na skálu, jaký tady už hodně dlouho nebyl. Ono nakonec Intelu hraje do karet, že čistě nexgen hry měly být až 2022, ještě k tomu vše zpozdil covid. Takže i kdyby byly E-cores v nextgenu průšvih, projeví se to pořádně až 2023-24 a to už bude na řadě Meteor nebo Lunar Lake, všechno předtím se prohlásí za zastaralé, BFU budou mít důvod k rychlému upgradu a Intel na tom ještě získá.
Tralalák
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 12. zář 2009

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od Tralalák »

Sobo píše:
Tralalák píše:Mňa pri týchto herných úvahách napadá skôr kacírska myšlienka na ten pomyslený HW scheduler a jeho schopnosti, ktorý by za istých okolnosti vedel napr. aj pri hre ak detekuje koľko vlákien vie tá ktorá hra efektívne využiť (lebo ako píšete konzoly 8C/16T) tak namiesto 9-16 vlákna z HT-čka P-corov mu priradí 8E-corov na vlákne 9-16.
Čo je potom logicky výkonnejšie 8C/16T alebo HW schedulerom pridelených 8P+8E ako 16T !?!
O tom nemusime spekulovat, jelikoz to Intel jasne rekl na Architecture day.
Priorita pridelovani threadu pro ADL je nasledujici (od nejvyssi po nejnizsi):

1. P-cores
2. E-cores
3. HT thready z P-cores

Cili Intel de facto rekl, ze kdyz je vlakno pridelene na E-core, tak bude mit k dispozici vetsi vykon, nez kdyby to scheduler hodil na "virtualni" vlakno z HT na nejakem P-coru. A odhaduju, ze ten rozdil bude docela znacny (desitky procent ve prospech E-core). Takze nejdriv se loaduji P-cores, potom E-cores, a az pokud software skaluje nad 16 threadu (v pripade hypotetickeho 12900K), tak se zacnou loadovat ty HT thready z P-cores, ale v podstate z principu hybridni architektury by se HT mel pouzivat az v pripade nejvetsi nouze ve full MT vykonu, jinak je nezadouci.
Konečne :idea:
Naschval som ten polnočný príspevok písal tak ako som ho písal či sa tu niekto chytí, kto pozorne sledoval Intel Architecture day 8)

Pokiaľ na túto fíčuru HW scheduleru nezareaguje aj scheduler v novom Windows 11 bude mať Intel teda aj v hrách značne navrch.
A tuší resp. vie to aj konkurencia a aj preto tá 3D V-Cache up to 192MB L3 Cache... :roll:

No veď uvidíme a počkajme si na herné testy...

//Baneshee - promaz. Zkuste ten flame trochu držet na uzdě
CPU: Zhaoxin KaiXian KX-U6580 on-board SoC 2.5GHz (8c/8T, 8MB L2 Cache) - MB: IEI KINO-KX-U6580 Mini-ITX Industrial Motherboard - RAM: 16GB Kingston SO-DIMM DDR4 2666MHz (2x8GB dual channel) - GPU: EVGA GeForce GTX 1050 Ti OC Gaming 4GB GDDR5 - SSD´s/HDD´s: 2,5" Crucial 256GB SATA 3 / 2,5" Seagate FireCuda, SSHD 1TB + 8GB, 5400RPM, 128MB cache SATA 3 - Sound: Realtek ALC888S - LAN: 2x Realtek RTL8111H PCIe GbE controller - NT: FSP Aurum Series GOLD 400W - LCD: 25" ASUS VE258 LCD (1080p) - OS: Win10 Home 64bit - Case: Cooler Master Elite 110 Mini-ITX
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Intel Cypress Cove, Golden Cove (Rocket lake/Alder lake)

Příspěvek od del42sa »

Tralalák píše:Pokiaľ na túto fíčuru HW scheduleru nezareaguje aj scheduler v novom Windows 11 bude mať Intel teda aj v hrách značne navrch.
A tuší resp. vie to aj konkurencia a aj preto tá 3D V-Cache up to 192MB L3 Cache...
ty teda vypouštíš jednu perlu za druhou, nejdřív silná slova jako "šach-mat", pak vzestup malých jader a teď V-cache jako reakce na herní výkon Alder Lake ? :roll: AMD V-cache je ve vývoji už několik let a AMD s ní počítala už při návrhu Zen3 https://www.extremetech.com/computing/3 ... -some-time
https://www.tomshardware.com/news/amd-3 ... -for-years

takže těžko může být reakcí na teprve nedávno oznámený Alder Lake a jeho herní výkon (který navíc ani neznáme), ale teším se na to s jakou další ptákovinou přijdeš příště :wink:
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
Odpovědět

Zpět na „Procesory Intel“