Retro deska na 486 retro pc

Vše ostatní - tiskárny, skenery, zdroje, klávesnice, myši, herní zařízení, skříně a další.

Moderátor: L4mka

Odpovědět
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

AHOJ všichni, dostala se ke mě funkční základní deska BioStar MB-8433UUD-A rev3 a řeším co s ní...

Jsem 486 nadšenec a mám vyladěnou dx4/100 Intel s deskou

Gigabyte Ga-486AM

Ta deska i celé pc je super, ale v souvislosti s přebíránim starého hw jsem dostal chuť postavit si další 486 podobnou a propojit je přes COM port na staré hry... 😇 Tak na mě vykoukla další deska a to legendární a raritní

DataExpert EXP8449

S bílými ISA sloty, deska je také plně funkční.

A teď se dostanu konečně k jádru problémů, poprosil bych Vás jako zkušené retro IŤákyo radu, tu další retro 486 poskládat z BioStaru nebo z Dataxpertu?

Můj poznatek je smíšený a nevím kterou si nechat, DataExpert je asi špička s raritním vzhledem, ale má pouze jednu sadu cache pamětí a žádné další volné sloty na cache, BioStar je asi novější a jeden velmi chytrý známý specialista napsal v článku na tuto desku jako takový 486 jackpot tak fakt nevím co zvolit, prosím tedy o radu. Také by tam měla být dx4/100 od Intelu.

https://www.high-voltage.cz/2021/obraze ... by-hledme/

Díky moc za jakoukoliv pomoc. Tom
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Btw... Jak je to vůbec s tou cache u 486?? Mám volné čipy na doplnění, ale do toho DataExpertu není kam dát... Je znát někde v něčem rozdíl 128kb vs 256kb cache nebo je to jedno u 486 PC...? To má bez těch modulů pouze nějakou cache z cpu? Jak to funguje, dokáže prosím někdo vysvětlit?? Díky Tom
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Uff, já jsem si ani, a další asi taky ne, tvých postů tady vůbec nevšimnul. Retro věci obvykle probíráme zde:

viewtopic.php?t=202370&start=4500

Se 486tkama mam zkušeností tunu, z těch tvou zmiňovaných desek bych tam určitě dal ten BioStar MB-8433UUD-A.
Jednak má lepší chipset, to UMCčko bude lepší + pokud si dobře pamatuju umí ui EDO RAM tzn bude výběr RAM snadnější. Můj oblíbenej chipset je SIS496/497, ten ale umí jen FPM, ne EDO paměti. Navíc pokud mě google neklame tak tenhle board má konektr na PS2 myš což je super věc a u socketu 3 bohužel méně častá.

Co se CPU týče, pokud chceš to nej šežeň si ideálně AMD X5tku a ocni jí na 160Mhz nebo pokud chceš DX4 tak Intela s write-back cache (musí to bejt ten model co má na sobě EW). Vše je na výkonu znát. Všechny cache by jsi měl hnát do write-back modu, jak L1 tak L2 + všude cpát co nejmenší latence. Pokud ti bios nabídne Paritu v cache tak zvol 8+0 ne 7+1 a obecně paritu nikde nezapínej.

Dále AMD DX4ka má menší L1 cache než Intel, je tedy trochu pomalejší.

Co se týče L2 cache, důležitá je a výkonu rovněž pomáhá. Stroj jde provozovat i bez ní a pokud máš fast RAM tak to neni úplná tragédie, ale něco výkonu přidá. Zde opět platí čím větší tím lépe. Pozor, u většiny chipsetů je velikost cache provázaná s RAM. Ala pro určité množství RAM musíš mít určité minimum cache. Pokud si to dobře pamatuju tak to bylo pro 16MB RAM 128K, pro 32MB 256K, pro 64MB 512K. Pokud by jsi měl více ram než kolik dokáže cache naadresovat nefungovala by korektně.

Cache se normálně dá měnit, jen se pak musí přejumperovat board pro novou velikost. Pokud máš alespoň 256KB tak bych se na to vykašlal.

A co se multiplayeru starejch Doomovek týče, vykašli se na sériové/paralelní proty a prostě pořiď síťovku a hraj přes IPX na LAN. 100x lepší + mít tyhle kompy na síti je super prakatický. I moderní win se dovedou připojit na disk co hostujou win95/98 a můžeš tam ládovat data přímo. Akorát si musíš povolit SMB 1.0 protokol.
Jey
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 30. črc 2011
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Jey »

DOC_ZENITH píše: pon 23. říj 2023, 13:13 A co se multiplayeru starejch Doomovek týče, vykašli se na sériové/paralelní proty a prostě pořiď síťovku a hraj přes IPX na LAN. 100x lepší + mít tyhle kompy na síti je super prakatický. I moderní win se dovedou připojit na disk co hostujou win95/98 a můžeš tam ládovat data přímo. Akorát si musíš povolit SMB 1.0 protokol.
Mám pocit, že se tu řešilo podobné téma nebo na konkurenčním fóru. A zakladatel uváděl, že mu jde o COM/LPT síťování, protože ne všechny hry podporují IPX protokol. Tam je možnost přenášet data přes Norton Commander nebo Volkov Commander, tuším u COM 115,2Kbit (14,4KB/s) a LPT 1Mbit (128KB/s). Jinak přes tak, ISA nebo PCI síťovky, alespoň na BNC 10Mbit koax, nebo na RJ-45 na 10Mbit nebo na 100MBit ethernet.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

AHOJ, diky za info zkusím tedy BioStar a co se cache týče musím to prostudovat asi to není tak jednoduchý... Mám i nějaký integráče těch cache, ale pasují velikostně pouze do té Gigabyte desky, ten BioStar má menší patice, jinak těch čipů tam musím dát několik? Jak poznám kolik má jeden z nich kB? Pak mám ještě jeden dotaz ohledně celkového výkonu 486, na YouTube je několik videií, jak krásně jede Duke Nukem 3D v 640x480 plynule na dx2/66, já zkoušel na své Intel dx4 100 i 120 a v režimu 640 se téměř nedal hrát v 320 byl plynulý, jak je to možné? Grafiku mám Virge DX 4MB paměti, RAM 64MB... Díky za odpovědi.
DOC_ZENITH píše: pon 23. říj 2023, 13:13 Uff, já jsem si ani, a další asi taky ne, tvých postů tady vůbec nevšimnul. Retro věci obvykle probíráme zde:

viewtopic.php?t=202370&start=4500

Se 486tkama mam zkušeností tunu, z těch tvou zmiňovaných desek bych tam určitě dal ten BioStar MB-8433UUD-A.
Jednak má lepší chipset, to UMCčko bude lepší + pokud si dobře pamatuju umí ui EDO RAM tzn bude výběr RAM snadnější. Můj oblíbenej chipset je SIS496/497, ten ale umí jen FPM, ne EDO paměti. Navíc pokud mě google neklame tak tenhle board má konektr na PS2 myš což je super věc a u socketu 3 bohužel méně častá.

Co se CPU týče, pokud chceš to nej šežeň si ideálně AMD X5tku a ocni jí na 160Mhz nebo pokud chceš DX4 tak Intela s write-back cache (musí to bejt ten model co má na sobě EW). Vše je na výkonu znát. Všechny cache by jsi měl hnát do write-back modu, jak L1 tak L2 + všude cpát co nejmenší latence. Pokud ti bios nabídne Paritu v cache tak zvol 8+0 ne 7+1 a obecně paritu nikde nezapínej.

Dále AMD DX4ka má menší L1 cache než Intel, je tedy trochu pomalejší.

Co se týče L2 cache, důležitá je a výkonu rovněž pomáhá. Stroj jde provozovat i bez ní a pokud máš fast RAM tak to neni úplná tragédie, ale něco výkonu přidá. Zde opět platí čím větší tím lépe. Pozor, u většiny chipsetů je velikost cache provázaná s RAM. Ala pro určité množství RAM musíš mít určité minimum cache. Pokud si to dobře pamatuju tak to bylo pro 16MB RAM 128K, pro 32MB 256K, pro 64MB 512K. Pokud by jsi měl více ram než kolik dokáže cache naadresovat nefungovala by korektně.

Cache se normálně dá měnit, jen se pak musí přejumperovat board pro novou velikost. Pokud máš alespoň 256KB tak bych se na to vykašlal.

A co se multiplayeru starejch Doomovek týče, vykašli se na sériové/paralelní proty a prostě pořiď síťovku a hraj přes IPX na LAN. 100x lepší + mít tyhle kompy na síti je super prakatický. I moderní win se dovedou připojit na disk co hostujou win95/98 a můžeš tam ládovat data přímo. Akorát si musíš povolit SMB 1.0 protokol.
Jey
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 30. črc 2011
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Jey »

Nechci říkat grafikou to nebude, ale na S3 Virge DX/VX s ne víc než 4 MB RAM jsem rozjel Direct3D nebo nějakou alternativu 3D akcelerace u Tomb Raidera 2.

Podle mě tady nestíhá procesor, těch 320 je pro 486 tak akorát. To bys musel mít K5 nebo Pentium. Navíc Duke Nukem 3D ani není nijak GPU akcelerovaný.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Tak tím pádem to bude tou cache, protože nechápu proč na videích na netu jede 640 plynule na dx2/66??
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Ani Pentium stačit nebude. Je to vyloučený. 640x480 plynule to dává tak oclý MMXko nebo Cyrix MII cca 250-300Mhz (real takt, ne PR rating), nebo o trochu vejš posazená K6, a chipset taky nesmí bejt shit, žádný FSB66 a pod. Grafika taky musí bejt fajn. Matrox milenium třeba, případně S3 trio64V2 (ano V2) + nasazenej vesa driver). Něco jako random cirus logic v 640x480 nic moc. 640x480 je 4x náročnější jak 320x240, na to nezapomínat. Build engine hry 486 daj plynule jen v 320x200 a to člověk musí mít good 486. Tzn DX4, ideálně hozenou na 120 a decentní cache + RAM latence. DX2 66 je CPU max tak na Dooma, ne na build engine hry.

Pro tyhle hry existovaly glide patche že pak rendering prováděla voodoo, a pak je rozlišení fuk. Problém ale je že tyhle hry dle mého názoru vypadaj hnusně když se proženou binilear filteringem, na to to prostě nebylo designovaný a stane se z toho mazanice.

Co se cache týče, je tam vždy 1 tag čip a pak 4 nebo 8 paměťovejch modulů. Obvykle se osazovalo 8 těch malejch pro 256K nebo 4 ty větší pro 256K, ty větší se dělaly i ve větší kapacitě ala 4 pro 512K a desky co měly 8 těch velkejch slotů mohly poskládat dohromany 1MB. To jaké čipy máš a jaká je jejich kapacita + rychlost (15 vs 20ns) to už si musíš zjistit. O tomhle jsou informacew omezené a ve své době jsem se to vesměs naučil experimentací + prostě zkoušenim. Jenže ve své době tyhle věci byly free, dens stojí dobrej 486 board 3-4 tácy, je to šílený.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Pentií mám několik, ale to už není ono, 486 socket3 je prostě něco jiného je to nejstarší možný typ cpu na to aby většina těch prvních her jela plynule, 386 je ještě větší rarita, ale sekaný doom to opravdu nechci, takže 486 je takovej začátek aspoň pro mě... 😎 Btw rozjel jsem na té dx4 na 100 Q1 v glide s voodoo2 12MB a jeleo celkem obstojně i na 640x480,tak práce nechápu proč ten Duke kterej je vlastně 2D hra jede jak jede... 🤔
Jey píše: pát 3. lis 2023, 20:21 Nechci říkat grafikou to nebude, ale na S3 Virge DX/VX s ne víc než 4 MB RAM jsem rozjel Direct3D nebo nějakou alternativu 3D akcelerace u Tomb Raidera 2.

Podle mě tady nestíhá procesor, těch 320 je pro 486 tak akorát. To bys musel mít K5 nebo Pentium. Navíc Duke Nukem 3D ani není nijak GPU akcelerovaný.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Co na tom nechápeš? Quake ti renderovala voodoo, CPU tam počítalo jen engine a geometrii, nic nerenderovalo. Build engine neni OpenGL, by default používá pouze software rendering přes CPU. BTW voodoo2 nemá na 486 co dělat. Je jí tam škoda. Sám jsem jí tam kdysi měl a některé hry se tam pak i daj hrát, ale Voodoo2 má ambice na mnohem náročnější hry než 486 utahne. Ta patří do PIII mašiny pro Unreal.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Ok, beru, ale co pak ty videa duke 3D na netu? Dx2/66 plynulý? Ještě mě napadlo, že nějaká VLB grafika by byla lepší než S3 virge DX 4MB? Nebo pak dx2/66 je idealnejsi na tuto hru než dx4/100... Někde jsem viděl že byla v testech na něco rychlejší ale to už bylo dávno....
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

DOC_ZENITH píše: pát 3. lis 2023, 20:50 Ani Pentium stačit nebude. Je to vyloučený. 640x480 plynule to dává tak oclý MMXko nebo Cyrix MII cca 250-300Mhz (real takt, ne PR rating), nebo o trochu vejš posazená K6, a chipset taky nesmí bejt shit, žádný FSB66 a pod. Grafika taky musí bejt fajn. Matrox milenium třeba, případně S3 trio64V2 (ano V2) + nasazenej vesa driver). Něco jako random cirus logic v 640x480 nic moc. 640x480 je 4x náročnější jak 320x240, na to nezapomínat. Build engine hry 486 daj plynule jen v 320x200 a to člověk musí mít good 486. Tzn DX4, ideálně hozenou na 120 a decentní cache + RAM latence. DX2 66 je CPU max tak na Dooma, ne na build engine hry.

Pro tyhle hry existovaly glide patche že pak rendering prováděla voodoo, a pak je rozlišení fuk. Problém ale je že tyhle hry dle mého názoru vypadaj hnusně když se proženou binilear filteringem, na to to prostě nebylo designovaný a stane se z toho mazanice.

Co se cache týče, je tam vždy 1 tag čip a pak 4 nebo 8 paměťovejch modulů. Obvykle se osazovalo 8 těch malejch pro 256K nebo 4 ty větší pro 256K, ty větší se dělaly i ve větší kapacitě ala 4 pro 512K a desky co měly 8 těch velkejch slotů mohly poskládat dohromany 1MB. To jaké čipy máš a jaká je jejich kapacita + rychlost (15 vs 20ns) to už si musíš zjistit. O tomhle jsou informacew omezené a ve své době jsem se to vesměs naučil experimentací + prostě zkoušenim. Jenže ve své době tyhle věci byly free, dens stojí dobrej 486 board 3-4 tácy, je to šílený.
Ještě jsi psal něco jako ( S3 trio64V2 (ano V2) + nasazenej vesa driver), nemůže ti být problém? U té S3 virge jsem stáhl nějakej ovladač ani nevím přesně jakej, co je ten VESA driver? V něm právě ten duke nejede plynule... Ale v 320 za kterou není v závorce VESA tak jede úplně plynule... Neni jen možný že nemá správný ovladač ten VESA?
Jey
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 30. črc 2011
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Jey »

DOC ví o čem mluví, protože já jsem měl cca 386 a pak až Pentium 200 MMX přetaktované na 233MHz. S3 Virge DX/VX opravdu nebyla nijak špatná (lepší než S3 Trio), šlo na ní všechno, DN3D byl naprosto plynulý v 640 a přestože jsem měl sice hrozný ale 1280x1024 monitor, nechalo se na něm testovat (1280 60Hz, 1024 85Hz, z toho bylo dlouhodobě použitelné 1024), tak v pohodě AOE2, nebo zmiňovaný TR2 (Bilinear filtering přes D3D, s pomocí nějakého speciálního ovladače pro Virge, který přidal podporu D3D). Ten Bilinear Filtering mi ani nevadil, naopak, vidím dost blbě na dálku (vůbec). Ještě jsem si vzpomněl, jak jsem na 386 rozjel nějakou emulaci SoundBlasteru, "zvuk" se linul z PC Speakeru, ale nechal se zapnout u všech her podporujících SB.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Jey píše: pát 3. lis 2023, 21:53 DOC ví o čem mluví, protože já jsem měl cca 386 a pak až Pentium 200 MMX přetaktované na 233MHz. S3 Virge DX/VX opravdu nebyla nijak špatná (lepší než S3 Trio), šlo na ní všechno, DN3D byl naprosto plynulý v 640 a přestože jsem měl sice hrozný ale 1280x1024 monitor, nechalo se na něm testovat (1280 60Hz, 1024 85Hz, z toho bylo dlouhodobě použitelné 1024), tak v pohodě AOE2, nebo zmiňovaný TR2 (Bilinear filtering přes D3D, s pomocí nějakého speciálního ovladače pro Virge, který přidal podporu D3D). Ten Bilinear Filtering mi ani nevadil, naopak, vidím dost blbě na dálku (vůbec). Ještě jsem si vzpomněl, jak jsem na 386 rozjel nějakou emulaci SoundBlasteru, "zvuk" se linul z PC Speakeru, ale nechal se zapnout u všech her podporujících SB.
Možná by to bylo moje řešení ten speciální ovladač na d3d, zkusím pohledat zda se bude dát někde stáhnout ale do Pentií se mi nechce jak jsem psal, 486 je srdcovka nás první PC... 😇
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Sorry ale ňák se mi v tý diskuzi nechce pokračovat, ty motáš pátý před devátý. Některé grafiky potřebujou vesa drivery aby ve vesa režimech měly optimální výkon. Některé ale ne. S3ky obvykle ano. 640x480 ale na 486 nerozjedeš ani se svědcenou vodou. Leda tak v RTS hrách, FPS prostě ne.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Sorry, nejsem tak zkušený, proto jsem tady a ptám se zkušených! Ve své podstatě, ale nikdo zatím neodpověděl na prvotní dotaz.... Proč na videiích je plynulý DN3D na procesoru dx2/66? Když na mém Intel dx4/100@120 plynulý není? Jak pozná který driver je VESA a který ne, možná mám ten špatný... A co Nfs1? taky nejede plynule a to an nejnižší nastavení... Zřejmě mám něco špatně nastaveno, nebo ovladač, nevím,.proto se ptám zkušených. Díky za všechny odpověďi.
Tommano_84
Nováček
Nováček
Registrován: 13. led 2023

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Tommano_84 »

Chápu, že tady je mnoho ultra specialistů, kteří ví i to co se neví běžně nikde, ale nejsou tady ty fóra o tom, aby právě pomohly nám, těm co nejsme tak zkušení? Každý rádi a píše, ale to že ten tazatel nerozumí některým věcem to už jej nezajímá, (napsat V2, jen V2, VESA, d3d, bilinear, build engine, software rendering, latence RAM, kde nastavit Fast write, parta a. Pod...), bohužel spoustu těch názvů vůbec neznám... Potřeboval bych základy, jak tu 486 správně v BIOSu nastavit, jaký ovladače na co a co kde jak udělat... Proto se omlouvám a ještě jednou všem díky za vaše příspěvky, zkusím si z nich pojmout co nejvíce... Tom
shorty25
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 10. srp 2014
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od shorty25 »

U DN3D jsi s dx2/66 a dobrou VLB grafikou hodně na hraně.
Vždy prodávám i jinde.
Jey
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 30. črc 2011
Bydliště: Praha

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od Jey »

A co se jich zeptat přímo v těch videích? Celkem dost pochybuju, že na 486 v 640 půjde ta hra plynule. Může se jednat klidně o fake.
wolf00
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 04. pro 2003
Bydliště: kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro deska na 486 retro pc

Příspěvek od wolf00 »

duke3d to je fajn tester stability pc,kdyz uz tuhle hru skusit sehnat duke3d atomic edici nebo neco takoveho,blood na dx2-66 to bylo pomaly,to uz opravdu hre lepsi grafiku a procesor. dalsi build hry by jsem tam neskousel,kdyz doom a to i po siti a staci software rendering tak doporucim tenhle port[je tam podpora i pro dalsi hry na doom enginu]

https://doomwiki.org/wiki/ZDoom
mb Hp 8265 B350 Sunflower a--6 8570 apu, 16 gb ram,128gb system,1tb data
Odpovědět

Zpět na „Ostatní hardware“