HZD recenze
Tak mam konecne dohrano PC Complete edition (vcetne Frozen Wilds). Steam ukazuje 62 hodin, coz je pro srovnani asi o 3 hodiny mene nez mi zabral Mass Effect Andromeda. Technicky stav portu ze zacatku nebyl zrovna dobry, nicmene uz na to vyslo asi 10 patchu, kde to celkem doladili. Ja to hral trochu opozdene, takze se me zadne extra problemy nedotkly.
Grafika:
Celkova prezentace je i s prihlednutim k veku (puvodne hra vysla v roce 2017) velmi dobra az vyborna. V nekterych ohledech jako obliceje a jejich animace to obcas pusobi trochu kostrbate, ale jinak na PC na max. detaily vypada stale velice dobre. Hlavne je potreba vyzdvihnout vybornou kvalitu assetu - ruzne kere, stromy, trava, kvety, skaly / kameny, taky se mi celkem libilo zpracovani vody a vodopadu. Nejen, ze jsou assety kvalitne udelane, ale maji dostatecnou variabilitu (cely les neni dokola tvoreny pouze dvema stejnyma krakama) a jsou vhodne rozmistene a nakombinovane. Celkove to pri pruchodu svetem pusobi velice organicky, ze si rikate "jo, takhle nejak by takove prostredi v realu asi mohlo vypadat". Zaroven ve hre projdete nejruznejsi biomy od beznych lesu, pres poust a jungli, az po zasnezene plane. Kazdy je zpracovany do vysokych detailu a nedochazi k nekonecnemu kopirovani tech samych assetu (nebo to aspon dobre maskuji). Vlastne jeste jedno negativum me napada - interiery. Neprisly mi nijak extra propracovane co se detailu tyce, ale hlavni negativum je to nasviceni, ktere v Horizonu v interierech typicky resi par pochodni (nebo high tech svetel v bunkrech). Proste to uz od pohledu letmym okem nedava smysl, kdyz ve stropu mate obrovskou diru a za jasneho dne kolem poledne je i tak cely interier ozaren do oranzova ze svetla od tech par pochodni, protoze slunce by tech par svetylek skrze tu obrovskou diru ve strope urcite nepresvitilo, ze? Ve srovnani s kompletnim RT nasvicenim v Metru je to doslova zalostne spatne, na druhou stranu se tady bavime o hre z doby, kdy RT hardware existoval mozna nekde v labu nvidie na papire. Ale je fakt zajimave videt, o jak obrovsky kus dopredu se ta technologie dokaze posunout za pouhych par let.
HW narocnost:
Muj osobni nazor je, ze i po opatchovani je optimalizace nic moc. Na RTX 3080 to ve 1440p na max beha v rozmezi cirka 85 - 144 FPS (limit monitoru) s tim, ze bezny prumer je zhruba kolem stovky (realne hrani, ne becnhmark). Na 144Hz G-Sync monitoru se to s mysi a klavesnici nehraje spatne (i PS5 tady stale neumi vice jak 30 FPS, lol), nicmene jsem celou dobu mel pocit, ze na tech prumernych 100 FPS by realne mela stacit tak RTX 2080 a ne 3080, proste to nejede moc dobre. To se mi potvrdilo vcera, kdy jsem skusil o dva roky novejsi Days Gone, ktery beha podstatne lepe - nekde asi soudruzi z Guerilla Games udelali chybu.
Combat:
Souboje bych rozdelil na dve roviny:
A - stroje: tady to jeste celkem ujde. Variabilita stoju k zabijeni je pomerne slusna - kazda masina ma svoje specificke chovani, bojovou taktiku, ruzne utoky, ale taky ruzne weakspoty. Lze znicit jednotlive casti tela prioritne - odstreluje vas stalker z dalky? Tak mu ten kanon proste znicte a uz toho nebude schopny. Tohle plati pro asi vsechny mechanizovane nepratele, kdy jim znicenim spravnych weskpotu znemoznite pouzivat jejich specialni utoky, nebo treba znicem power celly je hodite na nekolik vterin do stunu, pripadne jim odpalite nadrz s horlavinou apod. Je to vymyslene celkem dobre, kdy to hrace nuti trochu premyslet a zvolit na kazdou masinu spravny nastroj a taktiku. Aloy muze pouzivat ruzne typy munice - krome klasickeho poskozeni taky ohen, mrazeni, nebo treba elektrinu. Ruzne masiny jsou na to ruzne nachylne. Akorat to dost rozbiji ten skill, kdy heavy attack ma sanci dat stun, kdy se stroj prevrati na bok - v realu se to deje s kazdym druhym hitem, takze nez se masina vzpamatuje, znova ji 2x hitnu -> opet stun -> zapichnuti -> takhle se da vsechno krome behemotu udrzet takrka permanentne ve stunu, kdy vsechny rozmlatim na sracky tim zakladnim kyjem, aniz by meli sanci cokoliv udelat. Je to broken as fuck, totalni overpowered skill, kdy balance team asi mel chlastacku nebo co.
B - lidi: Tady je to katastrofa. Doslova katastrofa, jak neskutecne mizerne jsou souboje s lidma. Nemuzu si pomoct, ale za posledni dekadu si nevzpomenu na zadnou hru, kde by AI byla tak neskutecne retardovana a stupidni jako prave v HZD. Mel jsem treba situaci, kdy jsem stal na vyvysenem miste, pode mnou se na me cumi 10 sasku s kyjema v ruce (asi 1-2 meli luky) a nic nedelaji, proste tam jen stepujou par metru sem a tam a cekaji, az je vsechny ustrilim. Nenapadlo je obehnout to 20m okolo a dobehnout tam za mnou... A i kdyz jsem bojoval s posadkou v tom outpostu jihozapadne od Blazon Arch, tak jsem jen stal pred hlavni branou a postupne ustrilel vsechny vojaky, protoze tam proste zase pobihali jako opice ze strany na stranu a nikoho nenapadlo me proste chargnout, wtf? Jinak tam neni co vymyslet - proste strilet lukem do hlavy, na CQC spamovat left click, obcas heavy attack. Je to naprosto o nicem a totalni nuda. Navic jim ty palice musi trefovat naprosto presne, protoze staci byt jen o pixel mimo a sip banditovi proleti kolem ucha, 0 damage. Je to hodne strikni a bez auto-aimu to dokaze i nasrat, protoze Aloy nema zadne hitscan projektily a enemaci maji takove stupidni animace, kde tou kebuli porad nejak hybou, takze je to obcas pekny opruz trefit i pri aktivni focusu - i kdyz sip vypustite spravne, nez k nim doleti, tak se zase pohnou v ramci nejake stupidni animace a tefite torzo misto hlavy. Ale obecne je combat s lidmi naprosto nudny a nezajimavy, zkratka opruz a o nicem.
Dalsi vec je gear - zbrani je tady nekolik zakladnich, kdy kazda ma 3 ruzne urovne sily a asi 3 ruzne typy munice. To je jeste OK, protoze to stridate podle nepratel (teda kdyz bojujete se strojema, na lidi to nema smysl), ale vetsi problem vidim v hadrech. Je tam par preddefinovanych oblecku, kdy je to vzdycky jakoby cely set - nelze oddelit hlavu / torzo / nohy / ruce atd. A z tech par ma kazdy tri urovne, kde se lisi hlavne pockem slotu pro modifikace. Takze ve vysledku mate par oblecku, kde si stejne vyberete ten proti fyzickemu poskozeni (na blizko), protoze zadny jiny nedava smysl - aspon u me vzdycky tak 80% zraneni zpusobily normalni fyzicke utoky, takze budovat rezistenci na led / ohen / elektrinu je imo blbost, protoze tyhle typy poskozeni mi vrasky opravdu nedelaly. Takze opravdu mizerna variabilita gearu - naprosto mi tady chybel takovy ten pocit z postupneho vylepsovani postavy, kdy jsem v Zaklinacovi vymenil hromadu ruznych originalnich brneni s ruznymi vlastnostmi, to same s meci. Tady proste celkem brzy koupite ten Carja Shadow gear, jebnete tam nejake fialove mody a hotovo, uz do konce hry neni co resit, akorat ve Frozen Wilds jeste vymenite luky za ty od Banuku, to je vsechno.
Questy / pribeh:
Hlavni pribeh je asi v pohode - vysvetluje, co se vlastne stalo a proc se svet ocitl v takovych srackach, proc tam jsou ty stroje a co jsou zac. V tehle open world hrach je casto hlavni dejova linka spise mensi cast obsahu, takze imo nemusi byt ani nijak extra dlouha, pokud je kvalitni udelany side content. Bohuzel tady neni.
Vetsina questu probiha podle nasledujiciho scenare:
1. Aloy prijde k postave oznacene vykricnikem a zepta se, vo co go. Oproti WoW z roku 2004 zde nastal urcity technologicky posun v tom, ze misto zlutych vykricniku uz onehda PS4 zvladla i zelene vykricniky - good job! (jk)
2. NPC neco chce, mate moznost zeptat se na par preddefinovanych otazek, ale je to uplne jedno a nema to na nic vliv.
3. Aloy rekne, ze je dobry stopar a podiva se na to
4. Jdete na misto dle mapy, zapnete focus, zapnete zvyrazneni stop
5. Jdete po stopach z bodu A do bodu B
6. Dojdete do B, spusti se skript, neco zabijete / vylootujete
7. Navrat k NPC, odmena v expech a sem tam nejake suroviny
Vicemene vsechno se deje podle tehle formule - nejake vetveni questu, nebo ruzne zvraty, kde se z questu nakonec vyklube uplne neco jineho, nez jste puvodne cekali, to vubec. Oproti tretimu Zaklinaci je to teda hodne slabota jak po strance dialogu (vsechno v HZD je takove suche, bezcharakterni), tak po strance designu, variability etc. Proste takova basic fetch & kill zalezitosti, zkratka nic extra.
Jako mirne problematicky bych oznacil celkovy leveling. Delal jsem v prubehu hlavni dejove linky vedlejsi questy tak, jak jsem na ne ve svete nahodou narazil. Problem je v tom, ze hra vam za vsechno od questu az po kazde jedno zabiti dava tunu expu bez ohledu na to, ze zabijite neco na podstatne mensim levelu. Takze kdyz jsem delal quest Maker's End pro level 15, tak jsem uz byl na levelu 32, kdy jsem toho jakoze bosse (prvni Deathbringer ve hre) prakticky vypnul na jednu ranu (powershot luk + 3 sipy najednou). Ostatni RPGcka tohle resi tim, ze pokud jste vyrazne vyssi level nez je pro dany quest / enemaka vhodne, dostavate pomerove mene expu, takze se da prelevelovat maximalne o par levelu vuci hlavni dejove lince, ale tady to soudruzi absolutne neresi a muzete byt proti nepratelum na vice jak dvojnasobnem levelu - nechapu, ze pri QA na to nikdo neprisel, nebo to povazovali za normalni...
Svet / RPG prvky:
Tady me to docela zklamalo, protoze cely svet HZD je jenom naoko postavena kulisa z kartonu, ktera nema absolutne zadnou hloubku a zadna pravidla, kterymi by se ridil. Nemuzete nijak ovlivnit TOD (time of day), coz je jinak bezny standard (treba spanek v Kingdom Come nebo meditace ve Witcherovi) a vlastne ani nemusite, protoze vsichni obchodnici funguji 24/7 a budou tam stat treba i ve dve v noci, protoze proc ne, ze? Proc by NPC meli mit nejake rutiny a aspon naoko delali nejake veci / profese? Obecne mi ten svet z pohledu lidi prijde docela mrtvej - i v tom naoko majestatnim hlavnim meste se vlastne nic nedeje, pocet NPC je taky docela maly. Zaroven vlastne nemuzete nikam zajit, ani provadet nejakou ciste relaxacni cinnost - krome par vybranych interieru je vsechno pozavirane a Aloy se skoro nikde dovnitr nedostane. To plati i pro ruzne outposty rozesete po svete - maximalne tam najedete kemp pro ulozeni hry, ale zajit se podivat do vnitrku pevnosti Sunstone Rock? Zapomente! Ma to byt mesto / pevnost nejake vetsiho vyznamu, ale vy tam vidite 5 pajdulaku v nejakem bocnim kridle, kdy vam jeden da quest na zabiti 3 uteklych veznu, to je vsechno.
Co me ale sere nejvic, je to, ze cela ta hra je dopredu nalajnovana, kdy jede po kolejich a vy tam vlastne vubec nic neovlivnite. Aloy proste rekne to, co chce ona, ne to, co by tam treba chtel rict / udelat hrac. Jednou za uhersky rok vam hra da na vyber, ze musite zvolit jednu ze tri moznosti (srdicko / mozek / pest) - je to typicka ukazka falesne moznosti volby, protoze ve skutecnosti vubec nic neovlivnite (mozna tak dve vety v dialogu). Na ten svet jako takovy proste nemate vubec zadny impact, od zacatku do konce se nic podstatneho nezmeni, teda ne nic, co byste vy mohli ovlivnit. Ve srovnani treba s Mass Effectem, kdy mate prostrednictvim jak questu, tak dialogu, tak moznosti paragon / renegade akci, provest naprosto zasadni zmeny v pribehu, tady vubec nic takoveho nelze. Je to naprosto povrchni, trivialni, extremne jednoducha hricka pro naprosto nenarocne publikum. Proste vypnout mozek, koukat se na hru, jak se z poloviny hraje sama a kochat se na pohled peknyma barvickama. Nic vic tom neni, zadna hloubka - je to pozlacene a perfektne nalestene, ale jakmile na to sahnete a skrz to pozlatko koukate dovnitr, tak je tam proste prazdno...
Jestli tohle lidi oznacovali jako masterpiece, tak to na tech konzolich mate teda kurevsky nizke standardy a poradne RPG ste nevideli ani z rychliku, sorry jako. Moje hodnoceni je nakonec 7 z 10, coz je mimochodem stejne jako bych dal Mass Effect Andromeda, ktery neni ani zdaleka tak spatny, jak se o nem rika (i kdyz ja ho hral az s patchem 1.10). U HZD to zachranuje hlavne skvela prezentace a vysoka produkcni hodnota, proste prachy tam jdou videt, art director by mel dostat vyznamenani, ale ciste z herniho pohledu tam opravdu neni o co stat. Tech 50 euro nelituju, prece jenom jsem tam nechal pres 60 hodin, ale se znovuhratelnosti to vidim blede - narozdil od skutecnych RPG tady vubec nic neovlinite a hra bude furt stejna, takze proste nevidim zadny duvod to znovu rozehrat.
Jinak jsem v prubehu hrani udelal par desitek screenshotu. Hodim to tady i do prislusne sekce na foru.
Horizon Zero Dawn, PC complete edition
Max. grafika, 1440p, RTX 3080, FPS vetsinou kolem 100
Prvnich par screenu je s HUDem, az pak jsem zjistil, ze tam je i foto mod
Jinak muj oblibeny je cislo 10