Jak slow... APU maj k dispozisi jen tuhle paměť...

(a taky je to jejich těžkej bottleneck).
Mluvíš jako mluvilo 3DFX, to tuhle tuhle věc nepoužívalo z tohoto důvodu, ala je zbytečná. Někteří další výrobci profi karet jí taky nepoužívali. Ano jistě že by to šlo řešit algoritmem na auto zhoršení kvality, šlo a udělat se to může, jde o konkrétní engine hry jak zareaguje. By default je to prostě tak jak to je.
Je rovněž na enginu hry jak si paměť čistí. Některé samy daj příkaz ke smazání těch či těch textur když už je nepoužívaj, jiné ne a tak to bobtné dokud nedojde Vram a v tu chvíli jí grafika začne sama čistit dle toho jak to chce driver. Proto se vše točí okolo těch 3,5GB na GTX970, protože proč čistí na 3,5GB když má 4GB Vram že...
Všeobecně texturování do RAM je last-resort věc. Nastat by mělo až když je plná vram a zároveň nejde nic vyčistit, ala všechny textury ve Vram jsou součástí momentálně renderované scény. V tu chvíli pak fakt neni na výběr, pokud nechceš způsobit chybějící textury textur či crash. Ono totiž snížit kvalitu "real-time" u textur ve Vram již nahraných a používaných neni nic co by standardně šlo udělat.
Ještě co se týče DDR4...
Musíš rozlišovat DDR a GDDR. To písmeno G před tim zančí komplet jinej typ paměti, vyvíjenej primárně pro GPU (vysoká latence a vysoká prostupnost) kdežto systémová ram musí mít rychlej přístup, tzn prostupnost jaké se dosahne anž by latence letěly do nebes. Proto jsou vyvíjené jinak a jsou to jiné technologie. Spoelčné byly naposledy Sdram, před příchodem DDR.
DDR1 třeba končily na 400Mhz, ale top GDDR1 točily až 933 (tam se dostala má FX5900 a 6800LE, defauktovaly na 700). GDDR2 byly naopak propadák, dostaly se sotva na 1Ghz a hodně žraly, ala byly tu v roce 2003 a systémové DDR2 paměti přišly až 2005/6. Pak GDDR3, pravej opak, obrovskej úspěch, vytahly se až na 2,5Ghz. Přišly 2004, a systémové DDR3 přišly až 2008 a opět spolu nemaj nic společného. Pak tu byly ještě GDDR4 které ale ztroskotaly na 2Ghz, celkem byly neúspěch (používaly je jen 4 karty, Radeon X1950XTX, HD2900 1GB, HD2600XT a HD3870) a překonaly je starší leč lepší a levnější GDDR3. Pak přišly GDDR5 (2007) a ty maj oproti starším DDR schopnost přesunou data 4x za cykl, proto se u nich udávaj tak vysoké "efektivní" takty. A ty tu máme dodnes.
Desktop DDR4 nemaj nic společného s GDDR4, jsou to primárně serverové vysokokapacitní moduly, svůj úkol "stabilně a rychleji naadresovat více paměti než DDR3 splnily" nemaj s těmi grafickými společného nic. Nasazení GDDR5 jako systémové ram by bylo možné (playstation 4 tak třeba funguje), ale výkon by ti krom integrovanejch grafik spíš poklesl kvůli jejich děsnejm latencím. Navíc protože jsou vyvinutý jako primárně grafický, chyběla by podpora zásadních věcí typu masivní ECC registered moduly a pod. Když má GGDR5 na grafice funogvat jako ECC (uměj některý tesly a quadra) tak se to řeší tak že se sníží kapacita Vram a jeden z modulů je tim hash check ECC modulem pro zbytek.
Taky nezapomínej na Rambus a jeho RDRAM / XDR paměti. Papírově kralujou všemu, ale v praxi rychlejší v běžnejch CPU operacích nebyly (hlavně díky nízkejm latencím DDR) a jejich cena z nich udělala věc co nikdo nechce.