Cnews.cz - Co je to DLSS od Nvidie a jak funguje? Supersampling, nebo upscaling?Jan Olšan - Cnews.cz píše:DLSS znamená Deep Learning Supersampling, což není úplně šťastné. Je tak evokována souvislost se supersamplingem (antialiasingem), což je naopak technologie, která zvyšuje kvalitu a stojí výkon navíc. DLSS je naopak optimalizace zvyšující výkon za cenu nějaké té ztráty kvality. Ve zkratce jde o upscaling z nižší kvality (rozlišení), tedy něco podobného, jako máte na konzolích. Podrobné fungování je ovšem poněkud komplikovanější...
...Klíčové je, že při vykreslování pomocí DLSS je reálné rozlišení, které GPU při standardních operacích produkuje, nižší než plné finální rozlišení, které bude zobrazeno – proto jde o upscaling. GPU tak vypočítá snímky se všemi náležitostmi například při 2560 × 1440 pixelech (můj příklad). A poté je na hotové snímky coby posprocessing aplikován filtr DLSS, který je právě takovou neuronovou sítí, natrénovanou pro upscaling, a ten zvýší rozlišení na cílové – třeba na 4K. Samotný filtr je počítán převážně pomocí tensor cores v GPU Turing, takže by neměl stát mnoho výkonu. Vykreslení snímku ale díky redukovanému rozlišení naopak desítky procent výkonu ušetřilo...
...Nvidia tuto neuronovou síť trénuje na svých serverech, přičemž používá snímky vykreslené s vysokou kvalitou a právě se supersamplingem (64×) a k nim korespondující snímky s nížší, respektive běžnou kvalitou. Snímky trénovacího korpusu zde pochází z konkrétních her, takže výsledná síť bude specializovaná na tento typ obrazu. Síť se tedy učí interpolovat co nejlépe z nižší kvality na něco blížícího se té vyšší kvalitě. Když je síť hotová, předá ji Nvidia do distribuce. Měla by se k uživateli dostat přes ovladače (GeForce Experience nemá být potřeba) a hra ji pak použije jako filtr během vykreslování. Výhoda je, že se časem síť může o něco zlepšovat, zejména je ale plus to, že se trénuje vždy na stejné hře, na jakou bude nasazena. O to by výsledky měly být lepší, ovšem nepočítejte s tím, že kvalita bude stejná jako nativní...
...To, že se neuronová síť DLSS trénuje zvlášť pro každou hru má i nevýhodu. DLSS bude potřebovat v každém titulu explicitní podporu. Pokud ji vývojáři hry ve spolupráci s Nvidií nevytvoří, nepůjde DLSS použít.
Marketingové materiály:
NVIDIA na svých stránkách při uvedení "Turing" karet a představení DLSS inzerovala 25 titulů s podporou DLSS.
- Ark: Survival Evolved from Studio Wildcard
- Atomic Heart from Mundfish
- Darksiders III from Gunfire Games / THQ Nordic
- Dauntless from Phoenix Labs
- Deliver Us The Moon: Fortuna from KeokeN Interactive
- Fear The Wolves from Vostok Games / Focus Home Interactive
- Final Fantasy XV: Windows Edition from Square Enix
- Fractured Lands from Unbroken Studios
- Hellblade: Senua's Sacrifice from Ninja Theory
- Hitman 2 from IO Interactive / Warner Bros.
- Islands of Nyne from Define Human Studios
- Justice from NetEase
- JX3 from Kingsoft
- KINETIK from Hero Machine Studios
- Mechwarrior 5: Mercenaries from Piranha Games
- Outpost Zero from Symmetric Games / tinyBuild Games
- Overkill's The Walking Dead from Overkill Software / Starbreeze Studios
- PlayerUnknown’s Battlegrounds from PUBG Corp.
- Remnant: From The Ashes from Arc Games
- SCUM from Gamepires / Devolver Digital
- Serious Sam 4: Planet Badass from Croteam / Devolver Digital
- Shadow of the Tomb Raider from Square Enix / Eidos-Montréal / Crystal Dynamics / Nixxes
- Stormdivers from Housemarque
- The Forge Arena from Freezing Raccoon Studios
- We Happy Few from Compulsion Games / Gearbox
- 3DMark Port Royal (DEMO/Benchmark)
- Shadow of the Tomb Raider
- Final Fantasy XV (DEMO)
- Justice (DEMO)
- Atomic Hearts (DEMO)
- Monster Hunter World
- Battlefield V
- Metro Exodus
- Anthem
- OC3D.net - Anthem RTX/DLSS PC Performance Review
- TweakTown - NVIDIA DLSS Benchmarked With 3DMark Port Royal Update
- TechSpot - Battlefield V DLSS Tested: Overpromised, Underdelivered
- HW Unboxed - Battlefield V DLSS Tested, The Biggest RTX Fail Of Them All
- TechSpot - Nvidia's DLSS Second Take: Metro Exodus Investigation - Deep Learning Super Sampling: Friend or Foe?
- Guru3D - Shadow of the Tomb Raider: RTX and DLSS Update - DirectX 12 (DXR) - RTX and DLSS Update
- TechPowerUp - RTX and DLSS in Shadow of the Tomb Raider
DLSS bylo tedy prozatím implementováno do pěti herních titulů a čtyř dem s rozporuplnými kvalitativními výsledky (rozmazání obrazu, artefakty atd.) nižšími než inzerovanými nárůsty výkonu oproti nativnímu rozlišení, limitacemi na zapnutí DXR, limitacemi na určitá rozlišení a doposud žádnou implementaci slibovaného "DLSS 2X".