RX 6800 XT - problikávání textur

Grafické karty s libovolným GPU firmy AMD/ATI (např. Rage, Radeon).

Moderátoři: morke, Walker1134, Wilik

Odpovědět
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

Zdravím, nevím si již rady, proto se v poslední naději obracím na zdejší osazenstvo.

Můj HW:
Intel I7 8700
ASUS TUF Z390-PLUS GAMING
AMD RADEON RX 6800 XT SAPPHIRE
Kingston Fury Beast Black 16GB (2x8GB) DDR4 2666 CL16
DELL S3222DGM
ADATA XPG CORE REACTOR - 850W

Problém tkví v tom, že mi divně problikávají textury. Ovšem jen některé. Nejčastěji vegetace či nějaký členitý povrch, např. oblázková pláž, cihlová zeď nebo v nynějším Quake II remasteru to jde naprosto nádherně pozorovat na mřížovaných texturách zdí. U novějších her je to častěji v temnějším prostředí. Probliky (nevím jak to přesně pojmenovat) se dějí výhradně při pohybu myší. Jakmile pohnu myší, jakkoliv rychle, ony textury se jakoby na okamžik rozmažou či změní odstín či světlost, a to dělá onen efekt bliknutí. V prohlížeči zase např. text či notový zápis na tmavém podkladu při scrollování dolů.

Zkoušel jsem výměnu monitoru (předtím jsem měl MSI, podobný typ jako tento DELL), funkcí Freesync disponuje. Výměnu kabelů DisplayPort (všechny verze) i HDMI. I všechna nastavení monitoru (např. response time Fast, Super Fast a Extreme – každé reaguje trochu jinak, v různých hrách, u volby Extreme u něčeho není bliknutí při pohybu tak patrno ovšem za cenu divného rozmazání textur).
Zkusil jsem všemožné návody na řešení podobných problémů (např nastavení pci expressu v biosu apod.). Vše bez odezvy.
Odinstalace všech ovladačů přes DDU samozřejmostí.
Jediné co významně pomůže je snížení poměru vykreslování (což není možné u všech her).
Dosti mi vadí, že si jeden pořídí kartu za 15k a pak si ani nemůže bez rušení hry vychutnat.

Děkuji za jakýkoliv postřeh
Naposledy upravil(a) MgrBizzaro dne úte 22. srp 2023, 00:11, celkem upraveno 3 x.
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Absolutně netušim co máš na mysli. Dle původního popisu jsem to tipoval na shimmering či allias transparentních textur, ale pak jsi začal mluvbit o tom že to máš i mimo hry, ala browser? Eeeh, když uděláš screenshot nebo video je to tam také?

Bavíme se o chybě renderu nebo výstupu na monitor?
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

DOC_ZENITH píše: pon 21. srp 2023, 23:41 Absolutně netušim co máš na mysli. Dle původního popisu jsem to tipoval na shimmering či allias transparentních textur, ale pak jsi začal mluvbit o tom že to máš i mimo hry, ala browser? Eeeh, když uděláš screenshot nebo video je to tam také?

Bavíme se o chybě renderu nebo výstupu na monitor?
Na videu ni screenu to zachyceno není.
djstudio
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 29. čer 2003
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od djstudio »

Nepíšeš model a výrobce VGA, mne to delalo vypadavani textur když jsem mnel na PC spoustu her rekneme kolem 10 nainstalovane a hrane.
Taky Radeon grafika. Vyřešil jsem to od piky format disku a instalace čistých Windows. Všech náležitostí na korektní systém. A nakonec Windows Update.

Pak nainstalovany dve nejhranejsi hry a vše mně jelo uz bez problemu. Nevim zdali ti tohle pomuze ale u mne to bylo proste softwerove. Treba DirextX se u nekterych her doinstalovava nektere to nepotrebuji a ja mam za to ze to bylo necim takovym ze se to prekrivalo novejsi verze starsi nebo tak nejak.

Idealne na nakej HDD si na zkousku udelat peknou cistou instalaci.
MB: ASUS ROG STRIX B650E-E GAMING Bios 3057 CPU: AMD RYZEN 9 7900X + CORSAIR iCUE LINK H170i 420mm GPU: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC RAM: 2x16GB - 32GB G.SKILL Trident Z5 NEO DDR5 6000MHz CL30 SSD SYSTEM: SAMSUNG 990 PRO Gen 4 NVMe 2TB SSD DATA A TESTY: KINGSTON RENEGADE, GIGABYTE AORUS Gen 4 NVMe SSD 1TB ZDROJ: FRACTAL DESIGN ION+ 860W PLATINUM Modular CASE: CORSAIR 7000D AIRFLOW Black Bigtower MONITOR: MSI 32" MAG 323UPF IPS FreeSync Premium Pro 160HZ 1ms - 4K NET: VODAFONE Kabel 500 Mb/s - 30Mb/s SYSTEM: Windows 11 PRO 64BIT Build 24H2 FOTO PC: https://cz.pcpartpicker.com/b/pdvfrH
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

djstudio píše: úte 22. srp 2023, 00:08 Nepíšeš model a výrobce VGA, mne to delalo vypadavani textur když jsem mnel na PC spoustu her rekneme kolem 10 nainstalovane a hrane.
Taky Radeon grafika. Vyřešil jsem to od piky format disku a instalace čistých Windows. Všech náležitostí na korektní systém. A nakonec Windows Update.

Pak nainstalovany dve nejhranejsi hry a vše mně jelo uz bez problemu. Nevim zdali ti tohle pomuze ale u mne to bylo proste softwerove. Treba DirextX se u nekterych her doinstalovava nektere to nepotrebuji a ja mam za to ze to bylo necim takovym ze se to prekrivalo novejsi verze starsi nebo tak nejak.

Idealne na nakej HDD si na zkousku udelat peknou cistou instalaci.
Díky, o tom též přemýšlím, nic jiného už mě nenapadá.
AllowedCry
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 21. kvě 2011
Bydliště: Praha

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od AllowedCry »

MgrBizzaro píše: úte 22. srp 2023, 00:07
DOC_ZENITH píše: pon 21. srp 2023, 23:41 Absolutně netušim co máš na mysli. Dle původního popisu jsem to tipoval na shimmering či allias transparentních textur, ale pak jsi začal mluvbit o tom že to máš i mimo hry, ala browser? Eeeh, když uděláš screenshot nebo video je to tam také?

Bavíme se o chybě renderu nebo výstupu na monitor?
Na videu ni screenu to zachyceno není.
To je trošku zvláštní, pokud to nejde zachytit na video, tak to nemůže být problém grafiky...

E// 1440p na 32" monitoru má rastr jako stará nokia, přikláním se tedy víc k názoru DOCe, že jde o shimmering.
Ryzen 5800X3D || GB B450 GX || 32GB @ 3600Mhz cl16 || AMD RX 7900 XTX @ UV-OC 400W || M2 VP4300 4TB || HDD 3TB || Fractal R5 + Corsair HX850 || [4K] Philips 288E2A + Philips 48OLED707.
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

AllowedCry píše: úte 22. srp 2023, 06:24
MgrBizzaro píše: úte 22. srp 2023, 00:07

Na videu ni screenu to zachyceno není.
To je trošku zvláštní, pokud to nejde zachytit na video, tak to nemůže být problém grafiky...

E// 1440p na 32" monitoru má rastr jako stará nokia, přikláním se tedy víc k názoru DOCe, že jde o shimmering.
No jsem z toho blázen, ale o shimmering se nejedná. Díval jsem se na videa toto ukazující a není to ono. Nejedná se ani přímo o flickering.
Jak jsem již zmiňoval, jedná se o specifické textury, např. s mřížkováním nebo s členitým povrchem. Při pohybu myší jakoby změní odstín a při zastavení pohybu se vrátí do původní podoby, což dělá onen nepříjemný efekt.
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od Ache »

VA Monitor - smearing - to je ten efekt co popisuješ.
AMD Ryzen 7 9800X3D | MSI X670 Tomahawk | 64GB DDR5 6000 cl30 | INNO3D RTX 4070 Ti | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

Ache píše: pát 25. srp 2023, 04:07 VA Monitor - smearing - to je ten efekt co popisuješ.

Jedná se tedy o toto?

https://www.uschovna.cz/zasilka/MJNDUR9 ... XE5S3X93YR

Tedy dle všeho je to vlastnost VA panelu, k mojí smůle:
https://www.reddit.com/media?url=https% ... &rdt=42017
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od Ache »

Ano, toto je vlastnost VA technologie - monitory naprosto nevhodné na hry. Proto také kromě Samsungu (který to drtí ultra vyladěným overdrive tak, že smearing minimalizuje, ale je tam stále i tak) už se herní monitory dělají převážně s IPS. A nově i OLED. Jedno z toho by bylo řešením, pokud ti tento "defekt" vadí. S grafickou kartou to nemá nic společného. :)
AMD Ryzen 7 9800X3D | MSI X670 Tomahawk | 64GB DDR5 6000 cl30 | INNO3D RTX 4070 Ti | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

Ache píše: úte 29. srp 2023, 01:46 Ano, toto je vlastnost VA technologie - monitory naprosto nevhodné na hry. Proto také kromě Samsungu (který to drtí ultra vyladěným overdrive tak, že smearing minimalizuje, ale je tam stále i tak) už se herní monitory dělají převážně s IPS. A nově i OLED. Jedno z toho by bylo řešením, pokud ti tento "defekt" vadí. S grafickou kartou to nemá nic společného. :)

To tedy nechápu, že mají drzost to vůbec prodávat. Před koupí jsem toho pročítal dost, ale na tuto "závadu" jsem tedy nenarazil, naopak spíš poukazování na větší kontrast VA panelů a lepší barvy než IPS. Vadí mi to extrémně. OLED je zas řádově dražší 30k+ a velikost pres 30 jen 4k, na což tato karta nestačí. Takže jedině jít do IPS a oželet barvy :(
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od Ache »

MgrBizzaro píše: pát 1. zář 2023, 21:03Takže jedině jít do IPS a oželet barvy :(
IPS má lepší barvy, nevím kde si četl, že by to mělo mít VA? :shock: VA má jen lepší kontrast, ale je to za cenu horších pozorovacích úhlů... IPS má barvy stabilnější i při pohledu z úhlu.
Smearing a úhly jsou důvod, proč sem se vždy VA vyhýbal - párkrát jsem to zkusil a vždy to samé - hlavně tmavé scény = mazanice. Ten vyšší kontrast za to nestojí (u mě).

Jinak samotný barvy jsou i závislý na typu podsvícení. Obyčejné bílé LED vs. LED+QuantumDot taky udělá značný rozdíl v podání barev bez ohledu zda samotný panel je TN, VA, nebo IPS. + i tovární kalibrace. V tom jsou rozdíly vždy model od modelu.
AMD Ryzen 7 9800X3D | MSI X670 Tomahawk | 64GB DDR5 6000 cl30 | INNO3D RTX 4070 Ti | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + EDIFIER S1000MKII + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
MgrBizzaro
Začátečník
Začátečník
Registrován: 02. čer 2009

Re: RX 6800 XT - problikávání textur

Příspěvek od MgrBizzaro »

Tedy jsem si pořídil IPS (https://www.msi.com/Monitor/MAG321QR-QD/Specification) a problém solved.

Děkuji za identifikaci smearing problému. Škoda, že jsem si tuto vlastnost VA panelu nezjistil předem, drahá chyba, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že někdo může prodávat výrobek s takovou "krásnou" featurou.
Odpovědět

Zpět na „AMD/ATI grafické karty“