War of the Display Resolutions!!!

Monitory CRT, LCD, plazmové, projektory a další, rady a zkušenosti s nimi.

Moderátor: maXXmilian

Odpovědět
Ford Prefect
Nováček
Nováček
Uživatelský avatar
Registrován: 18. bře 2004
Bydliště: Earth

War of the Display Resolutions!!!

Příspěvek od Ford Prefect »

Som velmi rad ze existuju diskuzne fora ako toto na ktorych moze kazdy slobodne vyjadrit svoj nazor. Preco zacinam tento thread tak odvecne a vseobecne. Nielen zo sociologickych dovodov ale hlavne preto ze by som naozaj nerad rozputal vojnu. Mojim zamerom je len vytvorit dobry zaklad pre informativny thread v ktorom sa clovek aj nieco "rozumne" dozvie a ktory mu mozno aj pomoze utvorit si vlastny nazor na danu temu, svet a vobec...

Takze.
Ako ma uz stihla anketa na PC Tuningu nastvat budeme tu hovorit o rozliseniach monitorov. Ani nie to ake na akom monitore ale hlavne o jednoduchej matematike, ktorej sa hovori pomer stran....

Ako niektory uz "vytusily"... Ano rozhodol som sa RAZ A NAVZDY odhodit informacne embargo z tohto otrepaneho tema!

Uvediem teda jadro problemu: Povedzme ze som vlastnik 19" palcoveho CRT monitora. Ake teda zvolim rozlisenie. No samozrejme zavisi od kazdeho uzivatela zvlast, zavisi aj to co dokaze "nasa" graficka karta a jej ovladace (ale to uz je v dnesnej dobe prakticky irelevantne).
No a samozrejme zavisi co nam vyrobca odporuci?!
A sme tu... Pre 19" je bezne "odporucit" 1280x1024 ale:

ked sa na to pozrieme zblizsia je tu jeden VACSI-mensi problem a to s pomerom stran bezneho CRT, ktory je 4:3 (ak nepouzivate nejaku sirokouhu potvoru alebo LCD k tomu sa este dostanem).
Takze zodpovedajuca rada "normalnych" rozliseni pre odpovedajuci pomer stran by teda mala pre CRT vyzerat takto:

640x480 - 4:3
800x600 - 4:3
1024x768 - 4:3
1152x864 - 4:3
1280x960 - 4:3 a tu je kamen urazu!!!
1600x1200 - 4:3
1920x1440 - 4:3
2048x1536 - 4:3
a vyssie ak na to mate!
A potom su samozrejme vsakovake MAC rozlisenia neviem ake XGA a teraz velmi oblubene 16:9 alebo dokonca 16:10!!!

co je teda 1280x1024 - Hmm... toto je rozlisenie "urcitej skupiny" maticovych displejov LCD ktore maju trochu iny pomer stran (viac stvorec). Niekto hovori aj o mensej vyske 1 pixelu na LCD co z neho zevraj robi obdlznik.

Podstatne teda je ze 1280x1024 by sa NEMALO pouzivat na CRT monitoroch na ktorych ma zobrazovacia plocha pomer 4:3. (Vlastne vsetky komercne CRT) Hlavne preto ze ak colentrochu pracujete s grafikou je akakolvek kruznica elipsou!!! Coz je pre mna osobne, medzi inym, aj dostatocny dovod na to aby som v tomto rozliseni nehral hociaku hru...

Takze ake je VASE oblubene rozlisenie???
Anihilator II. (Time & fool proof) Dual boot Win95 OSR2 + IE4 vs. OS/2 Warp 4 Fixpack 16, Pentium 100 @ 100Mhz, SOYO i430FX, 32MB EDO-RAM, S3 Virge DX/GX 4MB, SB 16 (ISA), Mercury unknown 10/100MBit LAN, 10GB Maxtor, Noname 40x CD-ROM, FDD 1,44MB Teac, IBM 14" Full Color 8514 VGA, Unknown RS232 Genius Mouse
mhl
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Registrován: 17. úno 2004
Bydliště: Brno

Příspěvek od mhl »

winXP 1024*768@85, mdk9.2 1280*960@?? CRT 17"
Naposledy upravil(a) mhl dne pát 26. bře 2004, 19:16, celkem upraveno 1 x.
ICE
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Registrován: 02. čer 2003
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ICE »

17"CRT 1152*845@85
17"LCD 1280*1024@60
19"CRT 1280*960@85
15"LCD 1024*768@60
:)

btw.. tohle ale dost lidi vi... :)
Marian
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 23. led 2004
Bydliště: Brno

Příspěvek od Marian »

Naprosto souhlasim :wink:
A64 Winch 3000+@4050+, 285x9, 1.58V, AC freezer 64 PRO @ 5V, ABIT AV8, Dual 2x 512MB A-DATA Vitesta 500@510Mhz 3-4-4-7-1T, Raptor powa! SATA 16MB cache, MSI NX6600-VTD128 Diamond @ 550/1100 + Primecooler VGA-HG1 Blue @ 5V, 20" LG FLATRON 204WT, Genius 5.1 HT, Levicom Visible Power 450W/30A, Logitech MX400, WinXP prof. SP2
Casemod
Jiri Drak
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Registrován: 04. čer 2003
Bydliště: Č.K.

Příspěvek od Jiri Drak »

Ono to s tim rozlisenim neni zas tak horky jak pises, protoze ten problem elipsa=kruh se tyka prakticky jen nejakych bitmapovych programu, kde se za jednotku bere 1 pixel. Ve 3D hrach se samozrejme vsechny objekty prepocitavaji v zavislosti na pouzitem rozliseni a proto kruh bude kruh at si na monitoru nastavis 1280x960 nebo 1280x1024 a nebo klidne i 1280x768.

Jinak na 19" CRT jsem pouzival 1280x960 a na 17" LCD samozrejme 1280x1024.
MB Asus P7P55D-E, CPU Core i5-750@3700MHz, RAM 16GB, VGA Radeon RX Vega 56
bukva
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 14. úno 2004
Bydliště: Praha

Příspěvek od bukva »

Jiri Drak píše:Ono to s tim rozlisenim neni zas tak horky jak pises, protoze ten problem elipsa=kruh se tyka prakticky jen nejakych bitmapovych programu, kde se za jednotku bere 1 pixel. Ve 3D hrach se samozrejme vsechny objekty prepocitavaji v zavislosti na pouzitem rozliseni a proto kruh bude kruh at si na monitoru nastavis 1280x960 nebo 1280x1024 a nebo klidne i 1280x768.

Jinak na 19" CRT jsem pouzival 1280x960 a na 17" LCD samozrejme 1280x1024.
Samozrejme mas pravdu - 3D hru, program, cokoliv rozliseni nijak neovlivnuje ani nedeformuje. 2D hry ti zas vetsinou natvrdo prepnou rozliseni na svoje nativni, takze to zas takovej problem neni.

Btw 1280:1024 je 5:4 tusim, kdyz to potrebujete vedet - ja pouzivam 1280x960 na 17' pri 75Hz
Dr Meduza
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 03. čer 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Dr Meduza »

1360x1020 85Hz 17" CRT :-D este ze se daj pridavat vlastni debilni rozliseni :lol:
Máte-li zájem o levnou laserovou operaci očí, přiložte bulvy k obrazovce
Jája
Čestný člen
Čestný člen
Uživatelský avatar
Registrován: 04. čer 2003
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Jája »

Jiri Drak píše:Ono to s tim rozlisenim neni zas tak horky jak pises, protoze ten problem elipsa=kruh se tyka prakticky jen nejakych bitmapovych programu, kde se za jednotku bere 1 pixel. Ve 3D hrach se samozrejme vsechny objekty prepocitavaji v zavislosti na pouzitem rozliseni a proto kruh bude kruh at si na monitoru nastavis 1280x960 nebo 1280x1024 a nebo klidne i 1280x768.

Jinak na 19" CRT jsem pouzival 1280x960 a na 17" LCD samozrejme 1280x1024.
Do jisté míry máš pravdu, ale i ve hře to může být špatně (je to ale neznatelný), spousta her podporuje hlavně rozlišení 4:3, ale třeba Q3 neumí 1280x960 ale 1280x1024 - tady se dá předpokládat že engine hry to přepočítá tak aby byl obraz na obrazovce s poměrem stran 4:3 vpořádku, ale když to pustíš na 17" LCD který má 4:5 tak je to zase blbě.
Core i7 8700K , Asus Prime Z370-A, 2x8GB DDR4 3200 G.Skill TridentZ, GTX1060 6GB, Adata SX 8200 Pro 512GB, 120GB Intel SSD 320, 2x Crucial MX500 1TB, X-Fi Titanium, 22" LG W2252TQ, EK water blocks (CPU+GPU, DDC1+EKtop, NexXxos Pro III+II), Avance C001 Terminator, Seasonic Focus GX-650
Jiri Drak
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Registrován: 04. čer 2003
Bydliště: Č.K.

Příspěvek od Jiri Drak »

Jája píše:
Jiri Drak píše:Ono to s tim rozlisenim neni zas tak horky jak pises, protoze ten problem elipsa=kruh se tyka prakticky jen nejakych bitmapovych programu, kde se za jednotku bere 1 pixel. Ve 3D hrach se samozrejme vsechny objekty prepocitavaji v zavislosti na pouzitem rozliseni a proto kruh bude kruh at si na monitoru nastavis 1280x960 nebo 1280x1024 a nebo klidne i 1280x768.

Jinak na 19" CRT jsem pouzival 1280x960 a na 17" LCD samozrejme 1280x1024.
Do jisté míry máš pravdu, ale i ve hře to může být špatně (je to ale neznatelný), spousta her podporuje hlavně rozlišení 4:3, ale třeba Q3 neumí 1280x960 ale 1280x1024 - tady se dá předpokládat že engine hry to přepočítá tak aby byl obraz na obrazovce s poměrem stran 4:3 vpořádku, ale když to pustíš na 17" LCD který má 4:5 tak je to zase blbě.
To co sem rikal bylo v souvislosti s tim 19" CRT o kterem byla rec , tam k zadnemu zkresleni nedojde ani v Q3. Na LCD dojde vzhledem k CRT monitoru ke zkresleni pri jakemkoliv rozliseni, pokud hra bude engine prepocitavat pro pomer stran 4:3. Nicmene v realu je to absolutne jedno, protoze si toho stejne vubec nevsimnes.
MB Asus P7P55D-E, CPU Core i5-750@3700MHz, RAM 16GB, VGA Radeon RX Vega 56
Ford Prefect
Nováček
Nováček
Uživatelský avatar
Registrován: 18. bře 2004
Bydliště: Earth

Příspěvek od Ford Prefect »

Hmm... Casy ked prvy Quake bezal aj v X-Modoch (ako napr. 320x400 moj najoblubenejsi ;) ) a prepocitaval 3D tak aby to vyzeralo pekne aj na 4:3 ploche monitora su IMHO prec!

Najvacsia sila na realizacii prepocitavania na 4:3 v hrach je ze vacsina sotwarovych firiem na takomto comsi nema zaujem resp. ani nepotrebuje mat - pokym zahrnie do podporvanych rozliseni 1280x960 aj 1280x1024 coz je dost bezna prax. Tak sa vykryju LCD aj CRT a vsetci su spokojny. Maximalne sa vyroby Widescreen rezim pre 16:9 resp 16:10 ale to je DNES tak vsetko...

Pokial som mal tu cest tak vacsina 3D hier "dnesnych cias" podporuje aj 1280x960. Bohuzial s quazi 2D hrami novej generacie je to horsie v zozname podporovanych je tak max 1280x1024 ale kedze v takychto "vysokych rozliseniach" taketo novodobe obludarium uz bezi "pomaly" tak sa s tym nikdo nezaobera :(

Ale nebudem trepat co sa tyka hier som to fakt prehnal, tam si to "clovek" naozaj z velkej casti moc nevsima.

Skutocnym problemom pri 1280x960 a 4:3 je veta "Ale to uz vacsina ludi vie!" No to by som netvrdil, vacsina rozumnych ano. Ja som bol bohuzial svedkom toho ze 7 ludi z 10 ktorych oslovovali pocitacovi experti o takom comsi ako 1280x960 ani nepoculi. Ja by som povedzal ze Bezny Franta Uzivatel o tomto nema ani doomstu a surovo fachci na 1280x1024 a vobec mu nedojde ze preco su ti ludkovia na tych fotkach co si pozera v tomto rozliseni taky "plnostihly"...

Tak preto som zalozil tento thread (alebo to je threat :D )
Anihilator II. (Time & fool proof) Dual boot Win95 OSR2 + IE4 vs. OS/2 Warp 4 Fixpack 16, Pentium 100 @ 100Mhz, SOYO i430FX, 32MB EDO-RAM, S3 Virge DX/GX 4MB, SB 16 (ISA), Mercury unknown 10/100MBit LAN, 10GB Maxtor, Noname 40x CD-ROM, FDD 1,44MB Teac, IBM 14" Full Color 8514 VGA, Unknown RS232 Genius Mouse
Odpovědět

Zpět na „Monitory, televizory a projektory“