Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
- Trinom
- Čestný člen
- Registrován: 13. črc 2005
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Není zač
PS: Nastav si bydliště, ať víme, odkud jsi
PS: Nastav si bydliště, ať víme, odkud jsi
Measure With Micrometer, Mark With Chalk, Cut With Ax.....................TDI = Ten Dým Ignoruj
- pavel_m
- Nováček
- Registrován: 20. čer 2009
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Koukni na stránkytatkotom píše:Dobrý deň.
Som tu prvý krát - mám otázku-prosbu o radu:
Skúšam fotiť manuálnymi objektívmi na fotoaparáte Pentax K20D - ide mi to iba v predvoľbách P alebo M. Ostatné neumožňujú nastaviť čas ani clonu.
Čítal som v príspevkoch aj o použití v TAV resp. ďalších - kde robím chybu?
Ďakujem
http://pentax.bestsite.cz/pentax-old-lenses.htm
tam jsem se taky dost dozvěděl.Mám K10D,tak je to podobný.Páčku AF nech klidně na AF.S a pokud objektiv bude mít kovovou přírubu,tak Ti bude fungovat focus trap (můžeš úplně zmáčkonout spoušť a k expozici dojde až problikne zaostření).Pokud je příruba černě eloxovaná,tak to nefunguje (řeší se to kouskem alobalu na vyskratování kontaktů)
Jinak lze fotit v režimu Av (nutná korekce Ev) a M (po změření zel. tlačítkem většinou upravím čas o fous rychlejší).
Pentax K10D;Pentax DA 18-55;Tamron 18-200;Pentacon 50/1,8;Pentacon 135/2,8 ;Chinon 35/2,8 ;Prinzflex 200/3,5
- tatkotom
- Nováček
-
- Registrován: 19. srp 2009
- Bydliště: Prievidza
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
NAstavené -Trinom píše:Není zač
PS: Nastav si bydliště, ať víme, odkud jsi
- standa.foto
- Nováček
- Registrován: 14. bře 2009
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Ahoj,
jsem rad za toto vlakno a moc prijemne se cte. Momentalne mam u sve 400D 18-55 IS a zitra snad koupim 70-300 IS USM, ktera ovsem ostri od cca 1,5m. Cimz budu mit "bezne" foceni pokryto.
Ja bych potreboval vyuzit levnejsich M42 skel pro foceni drobnych predmetu o velikosti 5-15cm (produktove fotky). Co byste doporucili za objektiv a jake ohnisko, pokud hledim i na vyslednou kvalitu? Hledal jsem nejake pevne ohnisko mezi 80-135 macro (muj odhad co asi potrebuju), ale vzdy se doctu o ostrici vzdalenosti cca 1,1m-1,5m, kdezto ja bych ocenil nejakych 30-60cm, kvuli limitovanemu prostoru.
Budu rad za jakoukoliv radu pripadne nabidku skla. Standa
jsem rad za toto vlakno a moc prijemne se cte. Momentalne mam u sve 400D 18-55 IS a zitra snad koupim 70-300 IS USM, ktera ovsem ostri od cca 1,5m. Cimz budu mit "bezne" foceni pokryto.
Ja bych potreboval vyuzit levnejsich M42 skel pro foceni drobnych predmetu o velikosti 5-15cm (produktove fotky). Co byste doporucili za objektiv a jake ohnisko, pokud hledim i na vyslednou kvalitu? Hledal jsem nejake pevne ohnisko mezi 80-135 macro (muj odhad co asi potrebuju), ale vzdy se doctu o ostrici vzdalenosti cca 1,1m-1,5m, kdezto ja bych ocenil nejakych 30-60cm, kvuli limitovanemu prostoru.
Budu rad za jakoukoliv radu pripadne nabidku skla. Standa
- HentaiRush
- Začátečník
- Registrován: 24. úno 2007
- Bydliště: Téměř Praha
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
A co použít nějákej mezikroužek?
Wannabe dickface... :]
- standa.foto
- Nováček
- Registrován: 14. bře 2009
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Rad si necham poradit, v souvislosti s mezikrouzky akorat ctu o prodlouzeni ohniska, ale o vlivu na zkraceni min. ostrici vzdalenosti jsem se nikde nedocetl. Mas nejaky odkaz? Nebo muzes napsat detailneji?
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
V rozmezí 80-135mm jsou více-méně portrétní objektivy, takže důraz na světelnost spíš než na ostření nablízko. U portréťáků a krátkých teleobjektivů je 1,2m standard, 1m docela nadstandard (Sonnar 135/3,5) a 0,8m luxus (Biotar 75/1.5, Helios 40-2 85/1.5 a Jupiter-9 85/2).
Takže pokud nechceš mezikroužky, tak buďto close-up obejktiv, nebo makro. Ze slušných makro skel je jakž-takž dostupný a ne moc drahý Tamron 90/2.5 adaptall. Výrazně dražší (10 tisíc) je Voigtlander APO Lanthar 90/3.5 (super ostrý od plné díry a prakticky bez jakýchkoli optických vad), zvětšení max 1:3.5 tuším, nebo Voigtlander Macro APO Lanthar 125/2.5, který dává 1:1, ale stojí 2-2,5x víc než 90/3.5.
Pak jsou tu ještě různé macro Kirony a Vivitary kolem 100mm - nejsou tu moc k sehnání, nejlevnější taky nejsou, ale vyjdou tak 3x levněji než Lanthar 90/3.5 a dají 1:2-1:1 podle modelu.
Nejlevnější bude asi ten teleobjektiv na mezikroužkách. Ale záleží, co od toho čekáš, nebyly na to stavěné, takže se při makru víc projeví barevná aberace - na druhou stranu občas i překvapí - tohle mi vypadlo z velkoformátovýho Schneider Xenaru z roku 1928, kterej jsem zkusil použít na makro (tzn. že je využitých méně než 10% optiky, než při situacích, na které byl stavěný):
Takže pokud nechceš mezikroužky, tak buďto close-up obejktiv, nebo makro. Ze slušných makro skel je jakž-takž dostupný a ne moc drahý Tamron 90/2.5 adaptall. Výrazně dražší (10 tisíc) je Voigtlander APO Lanthar 90/3.5 (super ostrý od plné díry a prakticky bez jakýchkoli optických vad), zvětšení max 1:3.5 tuším, nebo Voigtlander Macro APO Lanthar 125/2.5, který dává 1:1, ale stojí 2-2,5x víc než 90/3.5.
Pak jsou tu ještě různé macro Kirony a Vivitary kolem 100mm - nejsou tu moc k sehnání, nejlevnější taky nejsou, ale vyjdou tak 3x levněji než Lanthar 90/3.5 a dají 1:2-1:1 podle modelu.
Nejlevnější bude asi ten teleobjektiv na mezikroužkách. Ale záleží, co od toho čekáš, nebyly na to stavěné, takže se při makru víc projeví barevná aberace - na druhou stranu občas i překvapí - tohle mi vypadlo z velkoformátovýho Schneider Xenaru z roku 1928, kterej jsem zkusil použít na makro (tzn. že je využitých méně než 10% optiky, než při situacích, na které byl stavěný):
Naposledy upravil(a) no-X dne stř 16. zář 2009, 09:57, celkem upraveno 1 x.
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- HentaiRush
- Začátečník
- Registrován: 24. úno 2007
- Bydliště: Téměř Praha
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Wannabe dickface... :]
- BRunner
- Nováček
-
- Registrován: 19. bře 2009
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Záleží kolik do toho chceš dát. Za sebe bych doporučil Tamrona 2.8/90 Macro. Sice je to AF sklo, ale dá se starší sehnat okolo 7 tisíc korun a pokud přicloníš na 3.5 a dál tak tomuhle objektivu je opravdu těžko něco vytknout. Sice to není APO, ale chromatická vada je u něj prakticky zanedbatelná a navíc dostaneš makro 1:1 při ostřicí vzdálenosti 29cm. Plně srovnatelný s 100mm makrem od Canonu nebo Sigmy. Osobně jsem si ho oblíbil i jako portréťák, i když občas je trochu moc nekompromisní co se ostrosti týká a některé dámy si stěžujístanda.foto píše:Ahoj,
jsem rad za toto vlakno a moc prijemne se cte. Momentalne mam u sve 400D 18-55 IS a zitra snad koupim 70-300 IS USM, ktera ovsem ostri od cca 1,5m. Cimz budu mit "bezne" foceni pokryto.
Ja bych potreboval vyuzit levnejsich M42 skel pro foceni drobnych predmetu o velikosti 5-15cm (produktove fotky). Co byste doporucili za objektiv a jake ohnisko, pokud hledim i na vyslednou kvalitu? Hledal jsem nejake pevne ohnisko mezi 80-135 macro (muj odhad co asi potrebuju), ale vzdy se doctu o ostrici vzdalenosti cca 1,1m-1,5m, kdezto ja bych ocenil nejakych 30-60cm, kvuli limitovanemu prostoru.
Budu rad za jakoukoliv radu pripadne nabidku skla. Standa
Jinak asi by byla zajímavá i starší neAF verze 2.5/90, ale nejsem si jistý, jestli tahle verze umí 1:1 nebo jenom 1:2. Za tu bych ale nedal víc jak 4000,-. Myslím, že bude asi i míň kontrastní než AF Di verze.
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Tos mi připomněl hlášku od jednoho člověka z fotografovani.cz, který svůj názor na Helios 40-2 85/1.5 vyjádřil větou, že jde o sklo, které je optimální pro portrétování devadesátiletých dam v tmavých interiérech...BRunner píše:…a některé dámy si stěžují
sice to s tématem nesouvisí, ale vždycky mě rozesměje, když si na to vzpomenu
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Kdybyste někdo měli zájem o Helios 44M-4 58/2 M42 (skoro jako nový, hladké ostření, clona čistá, 8 lamel), tak mám jeden na prodej - 400Kč.
//edit: tak je prodanej
//edit: tak je prodanej
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- Warhawk
- Začátečník
- Registrován: 12. dub 2009
- Bydliště: Brno, Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Ahoj, rád bych Vás požádal o radu s ostřením . Kde je nejvhodnější ostřit u takovýchto fotek :
http://mypoint.cz/temp/tak35.jpg
tohle by měl být poměrně slušný objektiv (super takumar 35 / 3.5), cloněno je na 16 (maximum kvůli DOF), ale výsledek je docela mizerný (nebo jsem moc náročný ?). Fotky ostřené do blízka jsou parádní
http://mypoint.cz/temp/tak35.jpg
tohle by měl být poměrně slušný objektiv (super takumar 35 / 3.5), cloněno je na 16 (maximum kvůli DOF), ale výsledek je docela mizerný (nebo jsem moc náročný ?). Fotky ostřené do blízka jsou parádní
- HentaiRush
- Začátečník
- Registrován: 24. úno 2007
- Bydliště: Téměř Praha
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Wannabe dickface... :]
- BRunner
- Nováček
-
- Registrován: 19. bře 2009
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
První problém je v té cloně. 16 už je u digitálů příliš daleko za difrakčním limitem čipu. Ten je u 6-10MPx někde okolo f8-f11 a u >10MPx okolo f6,7-f9. Pokud přicloníš víc, začne se obraz zase rozosřovat. Pokud nepotřebuješ opravdu velkou hloubku ostrosti nemá smysl clonit víc než těch f11.Warhawk píše:Ahoj, rád bych Vás požádal o radu s ostřením . Kde je nejvhodnější ostřit u takovýchto fotek :
tohle by měl být poměrně slušný objektiv (super takumar 35 / 3.5), cloněno je na 16 (maximum kvůli DOF), ale výsledek je docela mizerný (nebo jsem moc náročný ?). Fotky ostřené do blízka jsou parádní
Druhý problém může být v tom objektivu, že neostří na nekonečno. Mám dva kousky tohohle Takumaru a jeden z nich byl špatně nastavený už z továrny - krásný kousek, evidentně nikdy nerozebíraný. Ale neřekl bych, že to je problém u tvého objektivu, ta kostelní věž vypadá zaostřená.
Ale teď koukám na ty levé rohy, neměl jsi na tom objektivu nasazenou dlouhou clonku ? Nějak to strašně vinětuje.
Naposledy upravil(a) BRunner dne čtv 27. srp 2009, 09:12, celkem upraveno 2 x.
- BRunner
- Nováček
-
- Registrován: 19. bře 2009
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Tady je vidět rozdíl mezi f16 a f8 na výřezu ze 14.2MPx. Obě fotky focené z odstupem asi 30 sekund, manuálně zaostřeno na nekonečno.
Naposledy upravil(a) BRunner dne čtv 27. srp 2009, 09:16, celkem upraveno 3 x.
- Shiny
- Nováček
-
- Registrován: 02. črc 2009
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
trošku jsem to zamotal omlouvám se
//Trinom: Nic se neděje, už jsem ten prázdnej post smázl.
//Trinom: Nic se neděje, už jsem ten prázdnej post smázl.
- BRunner
- Nováček
-
- Registrován: 19. bře 2009
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Viz. můj předchozí obrázek. Jinak tady je pěkný popis tohohle fyzikálního jevu v angličtině včetně obrázků. http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm.Shiny píše:Jsem trošku zaskočenej tímto příspěvkem..OPRAVDU když se zacloní nad Tebou udávané clonové číslo se objekt rozostřuje??
Nejsem fyzik, takže i když tak nějak mám představu jak to funguje tak si radši nebudu dělat ostudu a pokoušet se to vysvětlovat v češtině
- Shiny
- Nováček
-
- Registrován: 02. črc 2009
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Sakra....takže v sobotu mám o zábavu postaráno. Vezmu stativ a jdu zkoušet )))
- no-X
- Středně pokročilý
- Registrován: 24. úno 2004
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
U širokoúhlých (retrofokálních) objektivů mi vychází, že se nic nezkazí clonou f/9. Největší středová ostrost třeba bývá na f/7, ale dalším cloněním se rohy obvykle lepší víc, než o kolik klesne středová ostrost vinou difrakce. U většiny retrofokálních objektivů jsem pozoroval nejlepší výsledky mezi f/8-f/11, takže si myslím, že tou f/9 (pokud ji objektiv umožňuje) se nedá nic zkazit s žádným širokoúhlým sklem a lze to použít jako univerzální "bezpečnou" hodnotu, pokud si člověk objektiv předem neotestoval, na jaké hodnotě podává nejlepší výsledky. Některé starší objektivy neumožňují f/9 a je u nich lepší použít f/11, než f/8 (Schneider-Kreuznach Curtagon 35/2.8, Asahi Auto Takumar 35/2.3...).
Co se týká dané scény, volil bych taktéž mezi f/9-f/11 (podle toho, jestli bych s nejnižším ISO dosáhl bezpečně udržitelného času).
Difrakce - více méně to znamená, že světlo, které prošlo malým otvorem (zde clonou), se nešíří stejně, jako než jím prošlo, ale paprsky se začnou rozbíhat. Čím menší otvor, tím výraznější to je. Takže detail velikosti drobné tečky se zobrazí jako větší puntík, při vyšším clonění jako neostré kolčko atd., takže dochází k celkovému rozostření obrazu.
U double-gauss objektivů tedy většina objektivů podává nejlepší výsledky na f/7-f/8 (Biotary, Heliosy...), některé už na f/5-f/5.6 (některé Takumary). Pak už ostrost vinou difrakce klesá. U širokúhlých objektivů je to v zásadě stejné, ale jelikož nejsou tak opticky dokonalé, je třeba víc clonit, aby se rohy vykreslily ostře - většinou do f/9 nebo f/11 clonění zvyšuje rohovou ostrost víc, než o kolik ji snižuje difrakce. V podstatě jde vždycky o nějakou rovnováhu.
Řekl bych, že u 50-80mm double-gauss skel je univerzálních f/7, u širokoúhlých (retrofokálních) f/9. Specifikem jsou staré objektivy postavené na designu tripletu nebo jeho derivátech (např. Trioplan 50/2.9 a podobné), kde rohová ostrost může dosahovat maxima kolem f/16.
Pro představu: S-M-C Takumar 50/1.4:
Co se týká dané scény, volil bych taktéž mezi f/9-f/11 (podle toho, jestli bych s nejnižším ISO dosáhl bezpečně udržitelného času).
Difrakce - více méně to znamená, že světlo, které prošlo malým otvorem (zde clonou), se nešíří stejně, jako než jím prošlo, ale paprsky se začnou rozbíhat. Čím menší otvor, tím výraznější to je. Takže detail velikosti drobné tečky se zobrazí jako větší puntík, při vyšším clonění jako neostré kolčko atd., takže dochází k celkovému rozostření obrazu.
U double-gauss objektivů tedy většina objektivů podává nejlepší výsledky na f/7-f/8 (Biotary, Heliosy...), některé už na f/5-f/5.6 (některé Takumary). Pak už ostrost vinou difrakce klesá. U širokúhlých objektivů je to v zásadě stejné, ale jelikož nejsou tak opticky dokonalé, je třeba víc clonit, aby se rohy vykreslily ostře - většinou do f/9 nebo f/11 clonění zvyšuje rohovou ostrost víc, než o kolik ji snižuje difrakce. V podstatě jde vždycky o nějakou rovnováhu.
Řekl bych, že u 50-80mm double-gauss skel je univerzálních f/7, u širokoúhlých (retrofokálních) f/9. Specifikem jsou staré objektivy postavené na designu tripletu nebo jeho derivátech (např. Trioplan 50/2.9 a podobné), kde rohová ostrost může dosahovat maxima kolem f/16.
Pro představu: S-M-C Takumar 50/1.4:
Nejlepší moderátor ve výslužbě
- Warhawk
- Začátečník
- Registrován: 12. dub 2009
- Bydliště: Brno, Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Manuální objektivy na DSLR - Rady s výběrem
Pánové děkuji za užitečné informace, mám očividně mezery ve vzdělání. Vinětace tam opravdu je , jelikož jsem použil neoriginální clonu. Jinak čas jsem si hlídal, u této fotky se jedná o 1/100.