Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Vše o procesorech Advanced Micro Devices.

Moderátoři: flanker, Eddward, Baneshee

Odpovědět
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

DOC_ZENITH píše:Myslim si že by se neměl ptát uživatelů AMD jelikož jejich poslední produkty jsou těžká úzkoprofilovka a lidé co si je koupí s nimi budou zpokojeni, ale co těch zbylejch 95%? Těch by se měl zeptat proč si to nekoupili a proč koupili konkurenci. Lidí co si AMD stále kupujou bych se neptal ti to ihmo koupěj stejně, spíš bych se ptal těch co ho kupovali ale už nekupujou.
já si naopak myslím, že by se svých zákazníků ptát měli ( lepší než jim vnucovat 8 jádro do desktopu ) Na tomto konceptu například 3dfx slavilo počáteční úspěch, protože komunikovalo s uživateli i vývojáři a ptali se jich na to, co by si od grafické karty představovali a jaké by měly hry být...

a zákazníkama nemyslím jenom hráče her ZENITHe :wink:
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
flanker
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 13. pro 2005
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od flanker »

lol, kdyby se zeptali mně, tak bych nejspíš neuspěl, řekl bych jim cca 16 jádro s masaivním výkonem, TDP klidně 140W v základu. Zaplatil bych jim za takový CPU klidně 30 000Kč
ROG Power PC1:AMD Ryzen 7 5700X, Crosshair VII Hero, ROG Ryuo II 360, 512GB NVMe+500GB Samsung SSD, 2x 16GB GSkill TridentZ Neo RGB 3600 MHz, Dual RTX 2060,CM V750, Lian Li O11 Dynamic XL. PC2:AMD FX-8370, Silentium Fera, Asus 970 Pro Gaming/Aura, 240GB SSD HyperX 3K, R9-270X OC, 2x 4GB GSkill RipjawsX 2400 MHz, Corsair AX750, Bitfenix Pandora
dexterav
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. pro 2003
Kontaktovat uživatele:

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od dexterav »

tu sa asi budeš musieť uspokojiť iba zo smiešnym výkonom 6+6 vláknového nonFX cpu od konkurencie
uvidísa čo zase v AMD vykúmali
Intel Core i9 14900kf@6/6,2GHz,Strix Z790 F, 2X24GB 7,2GHz CL32 GSkill, Asus TUF 4090 3/23GHz , H2O + Carbide 600Q,ROG-THOR-1600T, 10TB 850X, Topping D50s + A50s + T5, MPG 321URX QD-OLED, S23Ultra, ITX 13700k + 4070Ti + Audinst Hud-Mx2 + THX-M50X
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Jo já myslím prakticky každého. Ale pokud zahrneme BFU, je upřímné říci, že 90% z nich postačí APU třídy LLano.

A 3DFX bylo v naprosto jiné situaci. 3DFX otevíralo komplet novej trh a potřebovalo uspokojit lidi, kdežto AMD je ze svých vytlačováno a má plnány se nahrnout do jiného, který je již velice přesicený (ARM + ultramobilní). Toť se nedá srovnávat. A 3DFX se svym poctivym přístupem vstejně failnulo, nechalo si rozkrást vlastní nápady, zneužívat vlastní patenty, nechalo konkurenci používat lživej marketing aniž by jej oni sami kdy použili, a než se rozkoukali bylo po nich, ať už měli vývojáře sebelepší, nejlepší API, atd. Vytvořili trh pro někoho jiného. Kdyby se mě AMD zeptalo co chci, odpověděl bych jim dejte mi CPU s vysokym výkonem na thread s důrazem na FPU. Ať má alespoň 4 a při full loadu ten výkon nesmí klesat + ať to neni extra nenažrané. Tečka, na tohle se nemusí ptát davů tohle je ten problém, tohle je to co dříve měli a teď nemaj.

Flanker - Myslim si že do 30k seženeš Xeona s hezkými parametry. :) 8-10 jader tam bude určitě, ale těžko odhadovat ceny SB-E Xeonů předem.
Comby
Začátečník
Začátečník
Registrován: 06. bře 2009

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od Comby »

Tak ja by som sa ho spýtal: Čo je ku*va s tým Llanom, keď už prešli 4 mesiace a žiadny poriadny 14 palcový notebook neexistuje.
ArgCZ
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 16. črc 2010

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od ArgCZ »

nejsou, zkus koupit nějaké slušnější Llano samostatně, pohoříš
PS5, LG OLED65BX, Samsung HW-Q700A + SWA-9500S = 5.1.4 Dolby Atmos, DTS:X
flanker
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 13. pro 2005
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od flanker »

15" jsou...
ROG Power PC1:AMD Ryzen 7 5700X, Crosshair VII Hero, ROG Ryuo II 360, 512GB NVMe+500GB Samsung SSD, 2x 16GB GSkill TridentZ Neo RGB 3600 MHz, Dual RTX 2060,CM V750, Lian Li O11 Dynamic XL. PC2:AMD FX-8370, Silentium Fera, Asus 970 Pro Gaming/Aura, 240GB SSD HyperX 3K, R9-270X OC, 2x 4GB GSkill RipjawsX 2400 MHz, Corsair AX750, Bitfenix Pandora
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od DOC_ZENITH »

I bych řekl co je s LLanem obecně? Už skoro měsíc jsou všechny čtyřjádra do FM1 dost nedostupný, momentálně se u nás prakticky nedaj koupit. Nejlepší co se dá běžně koupit je tříjádro a ještě na hodně nízkém taktu. Jakej je důvod té nedostupnosti?
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
Hladis
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 24. čer 2004
Bydliště: Varnsdorf - Athens

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od Hladis »

No skoda ze se z AMD uz asi taky momentalne nic nedozvim aspon v naznacich. Vetsina lidi je proste vyhozena a talian co to mel tady na starost je uz tak na urade prace. No uvidime zda se vytvori novy tym v nejake dohledne dobe.

Jinak fanousku bych se nikdy neptal, to vede vetsinou do pekel a na tom pohorelo uz hodne produktu. Videli jste dil ze serialu Simpsons o Homerove vysnenem aute ? Tak ten to vystihl dokonale. Vzdy jde o profit a ptal bych se spis trhu kde muzu uspet a kde je sance prorazit a vydelat. Uprime pokud by AMD proste bylo v takovm srabu ,ze by nemelo sanci na nekolik let prorazit v nejakem segmentu ,tak nema cenu to drzet pri zivote a plytvat penezma. To by muselo mit prostredky na nakup mozku a rozjeti projektu ,jejichz navratnost by se projevila v radku let a zatim toto dotovat. Kazdy kdo ma zkusenost s tim jak firma funguje a neni jen pouhy zamestnanec ,by si mel uvedomit ,ze firmy musi fungovat na tomhle principu at se to nejakymu skalnimu fandovi libi nebo ne ,protoze nejakej fanousek je jen dobry "uzitecny idiot". Jakou cestou se AMD vyda je ted ciste na jeho vedeni a projevi se to pozdeji. Jsou dve moznosti: Nechaji dojet ztratovy a nekonkurenceschopny produkty a zameri se ciste na to co vydelava nebo zadotuji a zainvestuji do mozku a vytvori pro stavajici nekonkurenceschopne ci nerentabilni produkty novou strategii i s vedomim ze ,navratnost nebude okamzita a nemusi vyjit.
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

myslím, žes to trochu celé postavil na hlavu Hladisi. Vůbec nejde o to co by si přál jeden fanoušek (AMD fanatik), ale jde v podstatě o to, aby ta firma nabízela to co trh potřebuje a co najde uplatnění. Navíc by to mělo být se zajímavým poměrem výkon/cena. V této analogii AMD těžko nabízí to, co trh potřebuje, když zákazníkovi vnucuje 8 jádrový procesor s mizerným výkonem na jádro, zatímco optimální by bylo méně jader, ale z vyšším výkonem.

Zrovna ten příklad se Simpsnovými tedy nebyl úplně vhodný, protože v tomto seriálu jde především o ironii a nadsázku, nikoliv o realitu (třeba že se někdy do té reality velice dobře strefuje). Ale budiž, použiju auto jako příklad. Když budu vyrábět automobil velikosti škoda Fabia s osmiválcovým motorem s výkonem nižším než konkurenční čtyřválec a budu se snažit zákazníky přesvědčovat, že tohle je pro ně to "pravé ořechové" zatímco trh bude požadovat auto s nizkou spotřebou a menšími provozními náklady, tak prostě s takovým výrobkem na trhu neuspěju.

Toto se teď přesně děje u AMD, protože přináší na trh takový výrobek, který nevyhovuje momentálním potřebám zákazníků ani nedokáže využít výhod současného software. Proto jsem napsal, že je důležité, aby firma prováděla průzkum trhu, aby zjišťovala potřeby zákazníků a v globálním měřítku z vyzkoumaných výsledků postavila takový produkt, který bude zákazníkům vyhovovat, nikoliv individuálně na základě "zbožného přání" nějakého fanatika upravovala svoje produkty.
Chápeme se ?
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od DOC_ZENITH »

Ehm, tu jde o to že i v SW co BD sedne tak má výkon takovej že možná dorovná konkurenční CPU, kterej má polovinu jader, menší takt, citelně menší spotřebu, a hlavně.... potřebuje k tomu mnohem menší plochu a počet tranzistorů. Prlser je že když sečteš hrubej výkon 4C+HT u SB versus 8C 4moduly, buldozeru, vyhraje SB. Takovej malinkej mainstream chip.... To znamená že má prostě mnohem efektivnější návrh celkově a BD se na něj nechytá. Nejde o to že by SW nebyl připraven. Pokud někdo čeká že vývojáři budou najednou optimalizovat SW na minoritní architekturu s dlouhou pipeline a sdílenou FPU tak je to zhovadilost. Nemůžeš špatnej a neefektivní návrh obahovat tim že pro něj neni napsanej SW.... AMD chtělo mass multithread ale i ten jej většinou nezachrání. Od doby ústupu Netburstu tu máme čím dál širší pipeline a CPU schopné zpracovávat více a více instrukcí za takt. Od Nástupu Nehalemu brutálně stoupnul hrubej výkon FPU, atd. A když už vývojáři najedou i na to, přijde BD co je ve všech těhlech ohledech slabej, jen má více jader. Tudiž optimalizovanej SW na něm běží špatně protože ten SW počítá s tím že CPU toho v jednom taktu stihne udělat více. BD by sednul SW co neni vůbec optimalizovanej aby vytěžoval pipeline, ale zato by měl tunu threadů. Takhle se to ale nedělá, byla by to prasečina a rozhodně to neni dobrá cesta, protože takovej SW by byl celkově pomalejší na všem, jen by tam BD neměl takovou ztrátu, protože by to nezahltilo jeho slabou ALU, jeho slabou a ještě sdílenou FPU, jeho !!!write-trough!!! L1... atd.

Já rozhodně nevidim Buldozer (respektive směr kterej počal, samotnym Buldozerem to určitě nekončí bohužel) jako projekt kterej vykolejil na ňákejch špatnejch průzkumech trhu, či nevyhovující požadavkům či zákazníkům co to nechtěji. BD je naprostej příklad vývojové krize. V mnoha ohledech a parametrech šel směrem zpět. Je to čip jdoucí směrem "nedovedeme udělat lepší čip tak jich tak dáme více". Mnohokrát jsme se tu bavili že refresh K10 jako proběhl s LLanem + ponechání L3 (možná ještě zrychlení) + použití nového paměťového řadiče + to hodit na 32nm by pravděpodobně přinesl lepší CPU než je BD. A to je ten epic fail. Byl to návrh na kterém se pracovalo strašně dlouho ale je těžce neefektivní. Víme moc dobře že lidí co v AMD stáli za jejich nejlepšími procesory tam už nejsou, řeknu to na plnou hubu - AMD už neni schopno navrhovat CPU tak jako dříve. Jejich směřování na low-power/even lower performance segment a chtíč se pustit do ARM jsou toho jasnym důkazem, že prostě nemaj na to dělat čipy jako dříve. Nejde o blbé pochopení trhu. Kdyby AMD mělo na to udělat CPU s dobrym výkonem na thread, udělalo by ho. Pro potřeby mass mutithreadu kde výkon na thread neni důležitej by mohli udělat klidně slepenec mnoha bobcatů, atd. Ne takovou pitomost jako je Buldozer, kterej se ukázal že má výkon na thread při stejnym taktu občas i slabší než ten z K6 vycházející Bobcat.

Teď přijde Trinity... které díky lepšímu řadiči otevře dveře posílení GPU v APUčkách, bohužel ale CPU část bude slabší než první LLANO (posadim se na zadek jestli tomu tak nebude) a budeme svědky toho že v mnoha hrách bude v APU limitem CPU.... což bude ukázka naprostého zoufalství. Vždyť 4jádrovej BD má herní výkon jak kdejaká slabší Core2, a to myslim dvoujádrovou, čtyřjádrová ho má lepší....
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

To znamená že má prostě mnohem efektivnější návrh celkově a BD se na něj nechytá. Nejde o to že by SW nebyl připraven. Pokud někdo čeká že vývojáři budou najednou optimalizovat SW na minoritní architekturu s dlouhou pipeline a sdílenou FPU tak je to zhovadilost. Nemůžeš špatnej a neefektivní návrh obahovat tim že pro něj neni napsanej SW
a já snad někde v předchozím postu ten návrh obhajuju ?? Je evidentní, že něco v tom návrhu je špatně a že AMD očekávala trochu jiný výkon.....

co se týče software, tak si troufám říct, že ani na SB-E a jeho 12 vláken není dnešní software zralý,a je to úplně zbytečnej overkill. Jenže SB-E to zachraňuje silným výkonem na jádro + turbem. A proto i přes svoji "mnohothreadovost" je pořád vhodnějším CPU pro současný software než Bulldozer. Přesto si troufám tvrdit, že zákazníci budou u SB-E platit za něco, co nepotřebují a ani nevyužijí.
Já rozhodně nevidim Buldozer (respektive směr kterej počal, samotnym Buldozerem to určitě nekončí bohužel) jako projekt kterej vykolejil na ňákejch špatnejch průzkumech trhu, či nevyhovující požadavkům či zákazníkům co to nechtěji. BD je naprostej příklad vývojové krize. V mnoha ohledech a parametrech šel směrem zpět.
To jsi špatně pochopil. Já se právě snažím naopak poukazovat na to, že se AMD očividně nějakým průzkumem nezabývalo, prostě navrhli něco, o čem si sami mysleli, že bude to pravé a ještě k tomu se jim to evidentně nepovedlo.
Takže nejde o žádné "vykolejení" na základě špatného průzkumu. AMD se podle mě ani moc nesnažila zjišťovat nějaké potřeby trhu, BD byl vyvíjen primárně pro servery,kde jsou největší marže a jde o cestu kterou razil Hector Ruiz a tam jde o schopnost zpracovávat paralelně co nejvíce vláken. Zcela záměrně se při tom vypustil desktop a notebook trh, který je ale pro AMD stejně důležitý jako serverová oblast. V tom byla vize Ruize špatná a na to dnes mimo jiné AMD doplácí. Kdyby totiž vzali v potaz i potřeby DT/NTB, tak by nemohli tu architekturu navrhnout tak jak se prezentuje teď, ale byla by buď univerzálnější a nebo by existovaly dvě různé verze procesorů s rozdílnou architekturou pro servery a rozdílnou pro deskotp.
Jejich směřování na low-power/even lower performance segment a chtíč se pustit do ARM jsou toho jasnym důkazem, že prostě nemaj na to dělat čipy jako dříve
Tady už podle mě moc předbíháš událostem. Oficiálně ještě nikdo nic takového nepotvrdil a proto do té doby to jsou pouze a jen tvoje doměnky. Mimochodem Intel po failu zvaném P4 taky nehodil s výkonnými procesory "flintu do žita" a je jasným důkazem toho, že i "mistr tesař" se utne , tak bych s tou neschopností navrhovat procesory trochu brzdil :wink:

IMHO jde teď o to, jak rychle se AMD vzpamatuje a vrátí se k nějakému osvědčenějšímu návrhu x86 tak jako to udělal i Intel (nebo Nvidia po fiasku s Geforce FX). AMD má také dobré archtektury na které může navazovat, takže není pravda, že nemají nic v záloze.
Je pravděpodobné, že si AMD pořídí licenci i na ARM, ale ne proto že by chtěla x86 procesorovou divizi hodit přes palubu, ale jen proto , že se chce také svézt na modní vlně zvané ARM , tablety, smartphone, atd. A tam se pro ně může otevřít další oblast trhu (byť s velice silnou konkurencí) kde mohou vydělat další peníze.
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
flanker
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar
Registrován: 13. pro 2005
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od flanker »

Asi ano, nejspíš to tak bude že další trh bude konkurence k ARM. NIcméně pokud se nepletu, na Bulldozeru dělali i někteří lidé z dob K8, ne?
ROG Power PC1:AMD Ryzen 7 5700X, Crosshair VII Hero, ROG Ryuo II 360, 512GB NVMe+500GB Samsung SSD, 2x 16GB GSkill TridentZ Neo RGB 3600 MHz, Dual RTX 2060,CM V750, Lian Li O11 Dynamic XL. PC2:AMD FX-8370, Silentium Fera, Asus 970 Pro Gaming/Aura, 240GB SSD HyperX 3K, R9-270X OC, 2x 4GB GSkill RipjawsX 2400 MHz, Corsair AX750, Bitfenix Pandora
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

první zmínka o Bulldozeru pochází někdy z přelomu let 2005/2006, a to už většina lidí co dělala na K7 A K8 z AMD odešla. Dokazuje to i zcela jiným směrem orientovaná architektura, evidentně inspirovaná ideou procesoru SUN T2-Ultrasparc. K7 i K8 byly architektury vynikající pro desktop. To co pomohlo K8 prosadit i v serverové oblasti byla aplikace Hypertransportu a tím pádem možnost multiprocessoringu. Mezi K8 a Bulldozerem existovaly ještě dvě rozpracované architektury, které nakonec nebyly použity.
The codenames K5, K6, K7, K8...were internal engineering codenames. There were two projects investigated at AMD to succeed the K8, one was a very deeply pipelined design like the P4, the other was a very wide and multithreaded design like the EV8. Both were cancelled.

Barcelona is by and large an enhanced K8, and if you look at the internal codenames
(Greyhound, Bloodhound, etc.) it looks like the internal codename was probably K9 if anything...
když se podívám na schéma Bulldozeru, tak mě přijde, že tato architektura je takovým mishmashem obou zrušených architektur :oops:
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
richie08
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 15. říj 2006

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od richie08 »

flanker píše:Asi ano, nejspíš to tak bude že další trh bude konkurence k ARM. NIcméně pokud se nepletu, na Bulldozeru dělali i někteří lidé z dob K8, ne?
V době uvedení na trh už museli makat na nástupci, takže bych první návrh architektury Bulldozeru a mj i jeho název datoval právě tam. Cmaier se o tom zmiňoval ve smyslu: původní návrh BD byl mnohem impresivnější, pak ale vedení vyházelo špičkové lidi a rozhodlo o redesignu na něco mnohem jednoduššího a "efektivnějšího". Výsledný BD není ani výkonný, ani efektivní, ani dostatečně malý aby se na plochu vešlo víc jader.

Mimochodem tou efektivitou nejspíš bylo myšleno i to, že bude část čipu kolem ALU stejná jako u Bobcatu. Jistě se ušetřili nějaké náklady na vývoj, ale co vzniklo za paskvil už všichni víme. Myslím, že to za to nestálo. A roubovat silnou FPU na slabou ALU z Bobcata? Nesmysl. Nejhorší na tom je to, že Bobcat je tak malý a úsporný, že 16-ti jádrovému Interlagosu, který stejně kvůli spotřebě nemůže běžet na vysokých frekvencích, by byl nepříjemným soupeřem i mnohojádrový Bobcat (24jader?). To vše při menší spotřebě a menší ploše čipu. Samozřejmě v masivním mutli-threadu. Osobně totálně nechápu tu obrovskou a místem plýtvající L2 cache, zvlášť když SB si vystačí s 256kB L2 cache a to vše při vyšším výkonu! Piledriver nepřinese vysoký nárůst výkonu, ale mohl alespoň přinést rozumnější velikosti a rychlosti cache. A to by už mohlo stačit na dorovnání v efektivnosti alespoň K10.
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

richie08: ta architektura o které se zmiňuješ a na které makali původně ještě za dob K8 ta byla nakonec nepoužita, viz post výše. Místo toho přišla tweaknutá K8 se čtyřmi jádry ala K10.

Obávám se , že u PD systém cache zůstane stejný jako u BD, žádné změny ve velikosti se nedají očekávat... Větší úpravy může přinést až Steamroller, pokud tedy nebude tato architektura kompletně zavržena ve prospěch něčeho úplně jiného.
Naposledy upravil(a) del42sa dne pát 11. lis 2011, 11:52, celkem upraveno 1 x.
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
THANATOS
Začátečník
Začátečník
Registrován: 14. zář 2009
Bydliště: Nové Zámky

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od THANATOS »

richie08
Výsledný BD není ani výkonný, ani efektivní, ani dostatečně malý aby se na plochu vešlo víc jader.
modul je ~20mm2 +10mm2(L2 cache 2MB), cize 4 maju len 120mm2 ale cely chip ma velkost 315mm2, takze s velkostou modulu nie je ziadny problem ale s rozlozenim zvysku chipu, ktora zabera 62% celej plochy.
A roubovat silnou FPU na slabou ALU z Bobcata? Nesmysl.
mozes mi ukazat test, ktory ukazuje silnu FPU a slabu ALU v BD?

Problem s BD je cela cache, ktoru by trebalo prepracovat.
Lenovo Legion Y540-15IRH CPU: Intel Core i5 9300H GPU: NVIDIA GeForce GTX 1650 4GB RAM: 24GB 2666Mhz Micron SSD: 512GB WDC SN720 + 1TB Crucial MX500
DOC_ZENITH
Středně pokročilý
Středně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 08. kvě 2010
Bydliště: Praha

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od DOC_ZENITH »

del42sa píše:
To znamená že má prostě mnohem efektivnější návrh celkově a BD se na něj nechytá. Nejde o to že by SW nebyl připraven. Pokud někdo čeká že vývojáři budou najednou optimalizovat SW na minoritní architekturu s dlouhou pipeline a sdílenou FPU tak je to zhovadilost. Nemůžeš špatnej a neefektivní návrh obahovat tim že pro něj neni napsanej SW
a já snad někde v předchozím postu ten návrh obhajuju ?? Je evidentní, že něco v tom návrhu je špatně a že AMD očekávala trochu jiný výkon.....

co se týče software, tak si troufám říct, že ani na SB-E a jeho 12 vláken není dnešní software zralý,a je to úplně zbytečnej overkill. Jenže SB-E to zachraňuje silným výkonem na jádro + turbem. A proto i přes svoji "mnohothreadovost" je pořád vhodnějším CPU pro současný software než Bulldozer. Přesto si troufám tvrdit, že zákazníci budou u SB-E platit za něco, co nepotřebují a ani nevyužijí.
Já rozhodně nevidim Buldozer (respektive směr kterej počal, samotnym Buldozerem to určitě nekončí bohužel) jako projekt kterej vykolejil na ňákejch špatnejch průzkumech trhu, či nevyhovující požadavkům či zákazníkům co to nechtěji. BD je naprostej příklad vývojové krize. V mnoha ohledech a parametrech šel směrem zpět.
To jsi špatně pochopil. Já se právě snažím naopak poukazovat na to, že se AMD očividně nějakým průzkumem nezabývalo, prostě navrhli něco, o čem si sami mysleli, že bude to pravé a ještě k tomu se jim to evidentně nepovedlo.
Takže nejde o žádné "vykolejení" na základě špatného průzkumu. AMD se podle mě ani moc nesnažila zjišťovat nějaké potřeby trhu, BD byl vyvíjen primárně pro servery,kde jsou největší marže a jde o cestu kterou razil Hector Ruiz a tam jde o schopnost zpracovávat paralelně co nejvíce vláken. Zcela záměrně se při tom vypustil desktop a notebook trh, který je ale pro AMD stejně důležitý jako serverová oblast. V tom byla vize Ruize špatná a na to dnes mimo jiné AMD doplácí. Kdyby totiž vzali v potaz i potřeby DT/NTB, tak by nemohli tu architekturu navrhnout tak jak se prezentuje teď, ale byla by buď univerzálnější a nebo by existovaly dvě různé verze procesorů s rozdílnou architekturou pro servery a rozdílnou pro deskotp.
Jejich směřování na low-power/even lower performance segment a chtíč se pustit do ARM jsou toho jasnym důkazem, že prostě nemaj na to dělat čipy jako dříve
Tady už podle mě moc předbíháš událostem. Oficiálně ještě nikdo nic takového nepotvrdil a proto do té doby to jsou pouze a jen tvoje doměnky. Mimochodem Intel po failu zvaném P4 taky nehodil s výkonnými procesory "flintu do žita" a je jasným důkazem toho, že i "mistr tesař" se utne , tak bych s tou neschopností navrhovat procesory trochu brzdil :wink:

IMHO jde teď o to, jak rychle se AMD vzpamatuje a vrátí se k nějakému osvědčenějšímu návrhu x86 tak jako to udělal i Intel (nebo Nvidia po fiasku s Geforce FX). AMD má také dobré archtektury na které může navazovat, takže není pravda, že nemají nic v záloze.
Je pravděpodobné, že si AMD pořídí licenci i na ARM, ale ne proto že by chtěla x86 procesorovou divizi hodit přes palubu, ale jen proto , že se chce také svézt na modní vlně zvané ARM , tablety, smartphone, atd. A tam se pro ně může otevřít další oblast trhu (byť s velice silnou konkurencí) kde mohou vydělat další peníze.
Intel v době Failu P4 měl už dávno lepší Architekturu hotovou, vyvíjel totiž tehdy 3 souběžně. Když jsi chtěl mohl jsi si koupit CT479 redukci od Asusu a osadit si Pentium M do s478 desktop boardu, ocnout ho a měl jsi herní výkon lepší než ta nejlepší K8. Intel udělal jen tu blbost že Netburstu dal moc prostoru a věřil že ten nakonec bude správná ceta. Když to nakonec opravdu nešlo, měl tu pořád P6-based architekturu která ačkoliv v mnoha ohledech zastaralá (měká FPU, obstaróžní FSB, atd.) kořenama vycházející Z Pentia PRO (1996) a přesto všechno smetla.

Nvidia v době Geforce FX taky neházela flintu do žita protože už byla většina vývoje NV40 hotová. FX byla mutace, výplň, rychlá reakce na konkurenci, karta papírovejch paramentrů. FX byla zastaralá v tom že měla pomalé FSAA, chybějící klíčové komprese Z-bufferu, neoptimalizovanej AF filtering kterej byl sice nádhernej ale znamenal při 8x 40% performance hit. Dále pak měla větvené pipeline, na každá jeden shader ale 2TMU, což je efektivní pro starší hry ležící na multitexturingu, neefektivní na SM2.0, u SM 1.1 byla FX dost dobrá. FX byla vlastně taková upravená víc špekatá GF4TI, s 2D jádrem z rampage, její situaci měla zachraňovat frekvence jádra, která byla tehdy sakra obstojá (dvojnásobná oproti minulé generaci) ale 130nm byl hodně mladej proces a tak to schytalovšechny nedluhy s tím spjaté. Nvidia nakonec musela NV40 předělat protože původní návrh počítal s menším 8PP čipem ale protože ten by nebyl dost dobrej, byla zdvojnásobena na 16PP. + FX přišla v době kdy NV měla více než 2 letej takřka monopol od pádu 3DFX, nebyla konkurence ATI začalo mít svojí váhu až s vydáním R300, do té doby to byl otřes, a kolik NV prodala GF2,3,4.... naprosté tuny. Tehdy měla NV takové rezervy že i kdyby FX vůbec nevydala, ekonomicky by je to asi moc nerozhodilo.

Tudiž obě firmy měly cosi v záloze, už hotovo nebo rozděláno, jinou, efektivní architekturu. Otázka je, jestli AMD má něco takového teď. Co znam AMD tak ne, vždy měli jednu architekturu, a tu cpali do všech segmentů.

Já věřím že se AMD může vzpamatovat, jen aby to ale nebylo moc pozdě, a nové vedení to neoznačilo za riskantní a nelukrativní, a vývoj komplet od základního kamene nové architektury neodmítlo zafinancovat.
del42sa
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 18. lis 2009
Bydliště: Omicron Persei 8

Re: Zprávy, novinky a zajímavosti nejen z oblasti AMD procesorů

Příspěvek od del42sa »

omg Docente, ty umíš opravdu pěkně všechno zamotat :oops: Pentium M nebyla žádná záložní architektura, kterou měl Intel v rukávu, kdyby P4 selhalo! Jak jsi správně napsal, Intel vyvíjel tři architektury souběžně: Itanium, Pentium 4 a Pentium M. Pentium M bylo jen pokračováním Pentia III optimalizovaného pro notebooky. To že se nakonec ukázalo, že P4 není takový zázrak jak se čekalo a nějaká "mazaná" hlava upozornila na to, že by se dal použít návrh Pentia M i do desktopu a na jeho zákledech postavit následující generací procesorů to už je věc zcela jiná.

U GeForce FX tomu nebylo jinak, jen s tím rozdílem, že FX nebyl dobrý koncept (v podstatě zastarý už v době uvedení , 4 rendering pipelines po dvou TMU na vysokých taktech, fuj ...)
Ati se svým Radeonem 9700 jasně ukázalo, že jejich návrh je mnohem lepší řešení. Jistě, že Nvidia v době uvedení FX už pracovala na nástupci, ale ten zcela nepochybně vypadal původně jinak než následně uvedená Geforce 6.

AMD má také dvě architektury Bobcat a Bulldozer, každá je cílená do jiného segmentu. Mimo jiné má ještě vylepšenou K10, tedy Husky core(ala K12). A AMD může udělat totéž co Intel, zvolit jako budoucí základ architekturu, která nabízí lepší poměr výkonu nebo se můžou s prominutím sr.t s Bulldozerem a snažit se opravit (možná) neopravitelné....
Naposledy upravil(a) del42sa dne pát 11. lis 2011, 12:16, celkem upraveno 2 x.
"The more you buy, the more you save" AI everywhere - Nvidia CEO at Computex 2023 https://www.youtube.com/watch?v=FhlE3m1trM4
Vega Primitive Shader combines the functions of vertex and geometry shader and with the right knowledge you can discard game based primitives at an incredible rate" https://pcper.com/2017/01/amd-vega-gpu- ... tecture/2/

Case NZXT H230 Silent, CPU AMD Cezanne, Ryzen 7 5700G + SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024, GPU Sapphire Radeon RX 7600 8GB, MB Gigabyte Aorus B550-PRO V2, 16GB DDR4 4400Mhz CL18 Patriot Viper 4 Blackout, system HDD SSD M.2 Kingston FURY Renegade NVMe 1TB, Seagate Baracuda HDD 1TB SATA III , data HDD WD RED 1TB SATA III, Quad HD VA monitor 27" MSI Optix G27CQ4 Free Sync 165 Hz 10bit HDR, Win 10-64 bit Pro, zdroj Cooler Master V550 Semi-Modular 550W 80 PLUS GOLD
Odpovědět

Zpět na „Procesory AMD“