DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Libovolný výrobce, technologie, informace, rady, výběr, ovladače.

Moderátoři: morke, Walker1134, PKBO, Hladis

Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

FreeSync neeliminuje stuttering, pouze tearing :roll:
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

Krteq píše: sob 11. bře 2023, 12:51 FreeSync neeliminuje stuttering, pouze tearing :roll:
To už je jen o pojmech... "mikrozlomy" v obraze jsou popsány jako stuttering např. i na marketingových videích pro GSync demonstraci od NV. Je to i celkem těžký někdy odlišit, co ten "neklid" v obraze způsobuje.

Spíš by mě zajímalo, jestli to fakt je "stuttering" jak myslíš ty, nebo jestli to nějak hapruje s Freesyncem. To se mi zatím nepovedlo odlišit, chtělo by to pořádné měření, asi se k tomu budu muset odhodlat.
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Nope, nevěř marketingu, kor NV

Micro/stuttering je "zasekávání" obrazu kvůli inkonzistentním frametimes (času potřebnému na vyrenderování jednoho snímku). Projevuje se to např. jako neplynulý/trhaný pohyb
Tearing je to co popisuješ, tj. obraz s dělící čarou/čarami, což je způsobeno rozdílným časem prezentování samotných snímků

Anyway, při jakých FPS to pozoruješ?
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

No, na tom micro-stutteringu se shodnem, zkoušel jsem to totiž i na laptopu co má RTX 3080 Ti přes HDMI kde mi GSync vůbec nefunguje a obraz je by default méně "trhaný", přestože tam nějaký tearing při konstatních 144hz musí být.

Tudíž tím jsem sám vyvrátil svou předchozí otázku - freesyncem to rozhodně není, neb na NV bez GSync ten problém nepozoruji.
Krteq píše:Anyway, při jakých FPS to pozoruješ?
je to v rozmezí 60-130 fps.
Obvykle začnu v Ratajích u Lázní, vyjedu koněm nejbližší cestou nahoru do Ratají, vyjedu z nich po hlavní ven přes bránu tam, kde postává Bernarnd na cvičišti.
Na náměstí v Ratajích je to extra CPU heavy, i i7 12850HX co má v Cinebench vyšší score jak 5800X3D v single coru tam má propady podobné. Tam jsou ty FPS kolem 50-60, člověk vyjede dál, je to kolem 70-80, mimo město 100-130.

A je opravdu zvláštní, když 100-120fps na AMD desktopu působí podobně/hůř jak 60-80fps na laptopu.
Je otázka, jestli se tohle může týkat jen téhle hry (Kingdome come) či CryEnginu jako takového. Mám tu ještě např. Forza Horizon 5, což je DX12 a ta hra obecně na AMD jede docela dobře, a tam jsem takový dojem zatím neměl - krom toho, že na NV laptopu je prostě méně FPS.

Nicméně - v tom KC:D plynulost je na RX 6800XT s DXVK samozřejmě lepší, než na laptop 3080 Ti kvůli více FPS.
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
jctrnacty
Začátečník
Začátečník
Registrován: 21. úno 2009

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od jctrnacty »

Krteq píše: sob 11. bře 2023, 12:51 FreeSync neeliminuje stuttering, pouze tearing :roll:
Krtecku, eliminuje jak tearing tak i stuttering
_________________
Ryzen 5800X3D, Dark rock 4, Msi Prestige creation X570, Asrock RX 6800 XT, 32GB 3600MHz CL16, Fractal Design Define C, Seasonic focus gold+ 650W, Samsung EVO 970 2TB, X52 Pro, WMR HP Reverb G1, 32" BenQ EW3280U 4K
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

:lol: A vysvětlíš mi jak?
jctrnacty
Začátečník
Začátečník
Registrován: 21. úno 2009

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od jctrnacty »

Tearing vznika kdyz frekvence snimku je vyssi nez frekvence monitoru, stutter se projevuje kdyz frekvence snimku z grafiky je nizsi nez frekvence monitoru. No a prave freesync synchronizuje frekvenci monitoru s frekvenci snimku z grafiky. Pak obraz vypada plynuly.

Edit: tearing ti eliminuje obycejnej vsync
_________________
Ryzen 5800X3D, Dark rock 4, Msi Prestige creation X570, Asrock RX 6800 XT, 32GB 3600MHz CL16, Fractal Design Define C, Seasonic focus gold+ 650W, Samsung EVO 970 2TB, X52 Pro, WMR HP Reverb G1, 32" BenQ EW3280U 4K
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

:lol: Siced OT, ale vezmeme to popořadě
  • tearing vzniká kdykoliv jakmile je frekvence snimků rozdílná od statické frekvence monitoru nebo mimo rozsah VRR okna
  • stutter se projevuje kdykoliv a i pod refresh rate monitoru můžeš mít plynulý obraz, např. 30FPS lock na 60Hz monitoru
  • Ano, AdaptiveSync/FreeSync/Gsync sice synchronizuje frekvenci monitoru s hotovým renderingem snímků a Ne, stuttering/trhaný pohyb tam bude pořád, protože variabilita snímků tam taky bude stále. Stále jen a pouze eliminuješ tearing
Doporučuju vlízt na AnandTech a naštudovat články z dob uvedení G/Free/AdaptiveSync, tam to máš pěkně vysvětleno od píky

/OT
jctrnacty
Začátečník
Začátečník
Registrován: 21. úno 2009

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od jctrnacty »

Neni to o poucovani, jenom vychazim z vlastni zkusenosti. Mel jsem monitor 60 hz bez freesyncu a jelikoz hraju nejvic msfs tak kdyz padly snimky pod 60 hz kolem 50 tak byl viditelny neprijemny stuttering, pak jsem poridil freesync adap sync monitor a stutter je pryc s krasnou plynulosti , diky synchronizaci snimku. Adaptive funguje v rozmezi 40- 60 hz, jakmile snimky padnou pod , tak uz je zase stutter znat.
_________________
Ryzen 5800X3D, Dark rock 4, Msi Prestige creation X570, Asrock RX 6800 XT, 32GB 3600MHz CL16, Fractal Design Define C, Seasonic focus gold+ 650W, Samsung EVO 970 2TB, X52 Pro, WMR HP Reverb G1, 32" BenQ EW3280U 4K
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

jctrnacty píše: pon 13. bře 2023, 21:20 Tearing vznika kdyz frekvence snimku je vyssi nez frekvence monitoru, stutter se projevuje kdyz frekvence snimku z grafiky je nizsi nez frekvence monitoru. No a prave freesync synchronizuje frekvenci monitoru s frekvenci snimku z grafiky. Pak obraz vypada plynuly.

Edit: tearing ti eliminuje obycejnej vsync
No, je to trochu složitější...

Kód: Vybrat vše

Tearing vznika kdyz frekvence snimku je vyssi nez frekvence monitoru
- to není tak úplně pravda, Freesync sám na některých monitorech má feature zvanou LFC (low framerate compensation), tudíž když hra jede 50fps což je mimo freesync range daného monitoru, synchronizuje se to tak, aby na každý snímek odpovídaly celistvé násobky refresh ratu, tedy monitor bude refreshovat třeba 100 Hz. Na 30fps může zas 90hz, atp...

Spíš bych polemizoval, že "tearing" může být i "micro-tearing" což je velmi rychlý tearing při vysokých Hz. Při 144+ Hz refreshi totiž ten tearing není tak evidentní, ale může se projevovat vizuálně podobným dojmem, jako 'micro-stuttering'. V podstatě jde asi o to, kolikrát stihne GPU přepsat "back buffer" backbuffer během jednoho "scanu" monitoru - tolik tearů v tom snímku bude. A pokud se to děje hodně často tak podle mě bude těžko rozetnat "microstuttering" od "tearingu" při 144hz refresh rate.

Ale to je OT a možná je tu na to už vlákno. Spíš tady to vypadá, že Multi-threaded implementace AMD DX11 driver threadů má nějaké synchronizační problémy, když DXVK, které to musí dělat všechno místo onoho AMD driveru, má toho sutteringu méně.
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
Ache
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 26. zář 2006
Bydliště: Plzeň

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Ache »

No teoreticky lze nazvat stutteringem situaci, kdy máš 60Hz monitor a zapneš na něm jen obyčejný V-SYNC a padá ti fps pod 60. V takovým případě pak výstup osciluje mezi 33,3 a 16,6 ms snímky (30 a 60 fps), co je znát hned.
AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B550 Tomahawk | 32GB DDR4 3200 | INNO3D RTX 4070 Ti "GDDR7X Edition" | 500GB SSD (NVME) + 2x 3,84TB Micron 5300 PRO
Sound Blaster Z + Gigaworks T3 + Beyerdynamic DT 990 | Seasonic X850 | Cooler Master HAF-X Nvidia Edition | MSI Optix MAG274QRF-QD Quantum Dot bestie
Sasakr
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 02. bře 2010

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Sasakr »

sam_217: Jakou verzi DXVK používáš na Kingdom Come? RX580 to překvapivě dává, ale ten CPU bottleneck a z toho vyplývající stutter jsou s 3500x hrozný. Takže DXVK by se hodil, ale hra se mi s tím nespustí. Jen úvodní okýnko a pak už nic.

K tomu stutteru, chce to rozlišit dvě věci: stutter, který vám ukáže Afterburner - ten uvidíte i s Freesyncem, je to zkrátka nekonzistentní rendering snímků, kde vám ani VRR nepomůže.
A pak druhá možnost - stutter způsobený tím, že obraz není synchronizovaný. To mi připomnělo video, co jsem nahrál roky dozadu, protože jsem s tímhle na notebooku s 60 Hz obrazovkou míval velký problém: https://www.youtube.com/watch?v=gOwYmkHzXzg FPS byly enormně vysoké, ale přesto to vypadalo neskutečně zasekané. Podle mě je to tím, že úplně random frametimes renderovaných snímků v podstatě nikdy neseděly na vcelku nízkou fixní frekvenci monitoru. A tak to bylo nejen rozřezané, ale ještě zasekané.
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

KCD s DXVK se nemusí s RTSS, tak to zkus bez něj
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

Krteq píše: pát 17. bře 2023, 08:47 KCD s DXVK se nemusí s RTSS, tak to zkus bez něj
Poslední balík afterburneru 4.6.5 Beta 4 co obsahuje RTSS 7.3.4 beta 6 a nemám žádný problém, funguje to dohromady OK.
S předchozí verzí byl problém, ono to nejspíš crashuje proto ,že to občas neví, jestli to má hooknout DX11 swapchain funkce nebo ty z Vulkanu...

Zajímavý je, že na Windows 11 když se to spustí tak OSD hlásí D3D11 render, na win 10 Vulkan.

Další zajímavost je, že v KCD přestalo fungovat vynucení AF přes DXVK.conf - ono to teda "funguje" ale render je celý rozbitý, resp. v celém obraze je červený šum. Něco se rozbilo pravděpodobně v nastavení samplerů a zvláštní je, že před posledním KCD updatem s CZ dabingem to taky šlo ok... tak jestli Warhorse nějak updatnuli render?...

@Sasakr používám poslední oficiální release 2.1
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
Sasakr
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 02. bře 2010

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Sasakr »

Ty jo, díky chlapy. Zkusím to bez Afterburneru. Jen nevím, jak pak poznám, jestli jedu v DX11 nebo Vulcanu :-D
Krteq
Čestný člen
Čestný člen
Registrován: 22. dub 2005
Bydliště: Brno

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Krteq »

Jestli chceš mít jistotu, nastav si sysvar DXVK_HUD s tim co chceš, např, takto:

Obrázek
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

Tady je kdyžtak můj praso-skript, který tu DXVK_HUD vytváří/switchuje podle potřeby

Kód: Vybrat vše

https://uloz.to/file/SoEdlFnO4lkE/dxvkscripts-zip#!ZJR2AQR2AJL3AQAwBQAuLJEvZGVkLxIeoQEwI3cIDmWQFwL4Aj==
(nutno spustit "DXVKps.bat")
Naposledy upravil(a) sam_217 dne sob 18. bře 2023, 01:13, celkem upraveno 1 x.
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
Sasakr
Začátečník
Začátečník
Uživatelský avatar
Registrován: 02. bře 2010

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od Sasakr »

Tak chlapi díky, rozdíl je evidentní, na to nepotřebuji HUD. Chvilku to asi kompiluje shadery, ale pak můžu běhat po Ratajích a furt je to plynulé. Paráda.

Ale vyskytli se dva problémy - přestalo fungovat AutoHDR (což jak čtu, je asi normální), ale za druhé mi blikají stíny od dynamických zdrojů (v noci louče atd.). Nějakej tip, co s tím?

Taky mě točí, že z těch možností nastavení v podstatě jen shadery a stíny mají nějaký vliv na výkon. Zbytek může být klidně na Ultra. K čemu jsou možnosti, co neovlivňují výkon?
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

Sasakr píše: pát 17. bře 2023, 23:44 Ale vyskytli se dva problémy - přestalo fungovat AutoHDR (což jak čtu, je asi normální), ale za druhé mi blikají stíny od dynamických zdrojů (v noci louče atd.). Nějakej tip, co s tím?
Zajímavé, ničeho takového jsem si v KCD s DXVK v noci nevšiml.

Jinak jsem aktualizoval na nejnovější Adrenalin 23.3.1 a subjektivně se mi to zdá trochu lepší, než předtím, ale stále má podle mě DXVK méně stutteringu. Už mě ta dojmologie nebaví, takže jsem se to snažil zbenchmarkovat přes MSI AB, nicméně nějak mi tam hapruje že to neregistruje hotkey pro spuštění benchmarku... přitom OSD on/off funguje bez problému.
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
sam_217
Mírně pokročilý
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar
Registrován: 16. bře 2008
Bydliště: Subprostor
Kontaktovat uživatele:

Re: DXVK (DirectX over Vulkan) - info a vše okolo

Příspěvek od sam_217 »

Tak zde první pokus o zbenchmarkování, je to pokaždý +/- ten samý průjezd na koni Ratajemi s výjezdem ven horní branou na louku, kde bývá hodně FPS

Kód: Vybrat vše

VULKAN(DXVK):
18-03-2023, 18:37:46 KingdomCome.exe benchmark completed, 16022 frames rendered in 191.453 s
                     Average framerate  :   83.6 FPS
                     Minimum framerate  :   45.4 FPS
                     Maximum framerate  :  108.5 FPS
                     1% low framerate   :   33.9 FPS
                     0.1% low framerate :   26.1 FPS
18-03-2023, 18:41:08 KingdomCome.exe benchmark completed, 11222 frames rendered in 139.547 s
                     Average framerate  :   80.4 FPS
                     Minimum framerate  :   44.1 FPS
                     Maximum framerate  :  106.9 FPS
                     1% low framerate   :   31.7 FPS
                     0.1% low framerate :    8.6 FPS
18-03-2023, 18:59:54 KingdomCome.exe benchmark completed, 9157 frames rendered in 112.797 s
                     Average framerate  :   81.1 FPS
                     Minimum framerate  :   46.9 FPS
                     Maximum framerate  :  102.9 FPS
                     1% low framerate   :   33.5 FPS
                     0.1% low framerate :   28.9 FPS

DX11:
18-03-2023, 18:32:52 KingdomCome.exe benchmark completed, 11706 frames rendered in 138.875 s
                     Average framerate  :   84.2 FPS
                     Minimum framerate  :   43.9 FPS
                     Maximum framerate  :  129.9 FPS
                     1% low framerate   :   30.9 FPS
                     0.1% low framerate :   26.2 FPS
18-03-2023, 19:04:13 KingdomCome.exe benchmark completed, 10883 frames rendered in 124.890 s
                     Average framerate  :   87.1 FPS
                     Minimum framerate  :   42.8 FPS
                     Maximum framerate  :  131.6 FPS
                     1% low framerate   :   31.5 FPS
                     0.1% low framerate :   25.9 FPS
Moc moudrej z toho člověk není, asi by to chtělo nějaký sběr snímků a ještě jsem nezjistil, jestli to v AB nějak jde, zatím lze jen vidět že ty lows jsou o fous nižší na DX11, ikdyž AVG framerate je vyšší.
PC1: AMD Ryzen 5800X3D@NejdeOC Noctua NH-D15S // X570 AORUS MASTER (rev 1.0) // 4x8GB Patriot Viper Steel 3866MHz@3600MHz CL16 // Sapphire RX 6800 XT Nitro+ SE // MSI Optix MAG274QRF-QD - 1mrtvý quantum dot pixel!!! // Samsung PM961 (1TB NVMe), Crucial M4 256GB, Micron enterprise SSD1920GB, Crucial MX500 2TB... // Corsair Graphite 600T // SSR-850FX

PC2: Lenovo Legion 5 17ACH6H - Ryzen 7 5800H / 16GB / RTX 3070 mobile 130W TDP
Odpovědět

Zpět na „Grafické karty“